LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Energierekening Rendo 4000 euro over 6 maanden!!??

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Wendeltjuh

Energierekening Rendo 4000 euro over 6 maanden!!??

Ongelezen bericht door Wendeltjuh »

Wij moeten nog een energierekening van mijn overleden schoonvader betalen van ruim 4000. Dit gaat over 6 maanden gas en licht.
Ligt dit aan mij of is dit een gigantisch hoog bedrag? Hoe zou het zo hoog kunnen zijn? Mijn schoonvader woonde in een vrijstaand huis met een verouderde ketel, dat wel, maar wel redelijk geïsoleerd. Wij begrijpen er echt helemaal niets van hoe de rekening zo hoog kan zijn. We hebben al vele malen contact gehad met rendo maar daar werden we niets wijzer uit, er werd steeds beloofd dat het uitgezocht zou worden, maar die rekening bleef maar binnen komen. Nu helaas inmiddels al via de deurwaarder, we gaan 'm maar betalen (door krom te liggen) maar we zijn nog steeds niets wijzer over hoe het zo'n hoog bedrag kan zijn. Iemand hiet met soortgelijke ervaringen of die weet wat te doen of hoe het komt?

Alvast bedankt!

jsp

Re: Energierekening Rendo 4000 euro over 6 maanden!!??

Ongelezen bericht door jsp »

Het lijkt mij dat € 4000 voor een half jaar energieverbruik een bespottelijk hoog bedrag is. Dat gebruik ik nog niet in 3 jaar. Ergens is vast iets misgegaan met het registreren of doorgeven van meterstanden. Kunt u nog ergens huidige en oude meterstanden achterhalen (oude nota's), en zien of die indertijd opgenomen of geschat zijn? Als u dat niet tussen de papieren van uw schoonvader kunt vinden kan Rendo die (kopie-eindafrekeningen) misschien nog wel opleveren?

ron1

Ongelezen bericht door ron1 »

4000 euro lijkt me meer iets voor een grote winkel of horecagelegenheid......onmogelijk voor een reguliier woonhuis.

ron1

Ongelezen bericht door ron1 »

Toevoeging: eerst uitzoeken hoe dit bedrag zo hoog komt en meterstanden e.d.opvragen,never nooit zomaar betalen als u twijfelt.

Wubo

Ongelezen bericht door Wubo »

controleer de meterstanden van moment laatste opname totdat het huis echt verkocht was.

Bekijk de noat's van voorgaande jaren.

bekijk waar de grootste kosten gemaakt zijn.

Als alles er 'normaal' uit ziet.
echter je hebt hogere gas kosten, dan zou er een lek na de meter kunnen zijn.

veel meer electra?

misschien iets aan laten staan, kapotte meter, kapotte apparatuur?

kortom, als je ziet waar het grootste gebruik in is gemaakt, dan weet je waar je kan zoeken.

over algemeen zijn gakosten lager dan electra

vrijstaand huis, ook met een gezin is dit een pittig gebruik, daar kan ik 2,5 jaar voor stoken

MLF

Ongelezen bericht door MLF »

idd ff oude rekeningen checken, daar staat het verbruik van afgelopen jaren.

jsp

Ongelezen bericht door jsp »

@ Wubo:
over algemeen zijn gaskosten lager dan electra
Dit waag ik te betwijfelen. Mijn laatste jaarafrekening bestond voor ruim 60% uit kosten gerelateerd aan levering van gas ,en een kleine 40% aan electriciteit en bijbehorende kosten. Van mijn nieuwe termijnbedrag is zelfs 73% toe te schrijven aan gas en aanverwante diensten, en 27% aan electriciteit (de gasprijs is meer gestegen dan die van stroom). Ik denk dat dit voor de meeste mensen geldt, maar het ligt er natuurlijk ook aan of je electrisch kookt etc.

Wel met je eens dat we meer gegevens nodig hebben om die € 4000 te kunnen verklaren. Nu blijft het gissen.

glith

Ongelezen bericht door glith »

Zou dit NIET betalen maar eerst goed uitzoeken want wat je betaald heb krijg je doorgaans moeilijk terug

h@rm@n

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Gelukkig (sorry) geen soortgelijke ervaring.
Wat je er aan kunt doen is proberen eerdere jaarafrekeningen te achterhalen en naar de daarop verwerkte standen kijken, zowel naar de elektriciteit- als gasstanden. Ook kun je contact opnemen met betreffend bedrijf en vragen waar en aan wie je een bezwaar in deze kunt sturen (aangetekend).Hierin vragen naar nadere uitleg en om een mogelijke betalingsregeling zodat je niet ineens hoeft te betalen en loop je niet het risico dat je, indien er een misverstand in het spel is, je een dergelijk groot bedrag moet voorschieten.
Hoe het (mogelijk) komt? Het zal niet de eerste en laatste keer zijn dat er met veel te lage geschatte standen jaarafrekeningen zijn gemaakt. Wat nu gebeurt, is dat er met juiste eindstanden (mag ik aannemen) een eindafrekening gemaakt is. Indien dit voorheen meerdere malen met geschatte standen is gebeurd dan wordt dit ineens rechtgetrokken, met als gevolg de rekening van € 4.000,00.
Volgens jou zou het huis redelijk geïsoleerd zijn. Maar wat is redelijk? Muur/spouwisolatie, dakisolatie en/of thermopeen ++ glas? Daarnaast heeft een oude conventionele ketel mogelijk maar een rendement van 55 a 60 % tegen een hoge rendementsketel die 90 a 95 % kan hebben. Ook, met respect, hebben oudere mensen het al vlug koud en wordt de thermostaat dan al vlug ho(o)g (er) gezet. Misschien wordt hij vervolgens vergeten lager te zetten als men naar bed gaat, met alle gevolgen van dien. Het gasverbruik lijkt mij eerder de boosdoener te zijn aan de grote rekening dan het elektriciteitsverbruik. (Kan natuurlijk allebei, maar bijvoorbeeld een lamp vergeten uit te doen valt eerder op dan iets met het gas. Alleen in een eerdere reactie waar over een gaslek wordt gesproken lijkt mij uitgesloten omdat bij een lek het gas normaliter geroken wordt).

Wat ook nog een rol kan spelen, als de jaarafrekening loopt van november t/m oktober en de eindafrekening in april of mei is gemaakt, is het feit dat dan in de eindafrekening de respectievelijke maanden november t/m april-mei worden afgerekend en er niet de gelegenheid is geweest om in de zomermaanden het verbruik van de wintermaanden al te compenseren. M.a.w. er is in de zomer dan niet alvast betaald voor de winter. Immers de voorschotten zijn 12 maanden het “zelfde” zodoende heeft men dan wat gas betreft zo wie zo te weinig betaald.

Tot slot is het zo dat in een gezin waar normaal wordt omgegaan met gas en elektriciteit het gasverbruik het hoogste bedrag van de rekening is. In mijn situatie in het verbruikersjaar 2006/2007, met een uitzonderlijke zachte winter, betaalde ik € 275,57 voor elektriciteit en € 862,46 voor gas excl. Netwerkkosten, meterkosten en energiebelasting.

DMG

Ongelezen bericht door DMG »

Let ook op het aantal voorschotten wat in rekening wordt gebracht en gesaldeerd met de eindafrekening; zijn ze ook allemaal daadwerkelijk betaald? Ik beschuldig u nergens van, maar kijk er voor de zekerheid ook nog even naar.

Gesloten