LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Energieveiling via marktplaats

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Dotje86
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 jul 2011 15:26

Energieveiling via marktplaats

Ongelezen bericht door Dotje86 »

Zojuist een aanbieding in mijn mailbox gekregen van marktplaats.
Naar aanleiding van de verhoging is er een mogelijkheid om collectief deel te nemen aan een energieveiling.
"Als deelnemer van Power to the People."
Ik vraag me af of ik de enigste ben met twijfels hierover :?:
Zijn er forumleden die ook deze mail ontvangen hebben?

Hieronder een kopie;
:arrow: Tip van Marktplaats Aanbieding
Doe mee met de grootste energieveiling van Nederland!
Energiebedrijven waarschuwen voor fikse prijsstijgingen per 1 juli. Als deelnemer van Power to the People kunt u 11 juli profiteren van dé energieveiling. Dus gaat u per 1 juli € 100,- omhoog of per 11 juli € 300,- omlaag? Na de veiling bepaalt u zelf of u ingaat op het winnende aanbod of niet. Betaal dus nooit meer te veel voor uw energierekening!

Uitgelicht•Samen staat u sterker dan alleen
•Gratis en vrijblijvend deelnemen
•Bespaar €300,- op uw energiekosten
•Scherp aanbod voor het collectief
•Bescherming tegen prijsstijgingen
•Aanbod voor groene stroom

Wat vind u hiervan??
Groet, Dotje :wink:

Vervreemdeling
Berichten: 62
Lid geworden op: 09 apr 2011 19:59

Re: Energieveiling via marktplaats

Ongelezen bericht door Vervreemdeling »

Ja, ze kunnen wel mooi met bedragen komen waarmee je kunt besparen, maar dat zegt nog niks.
Je moet goed kijken naar de tarieven per eenheid gas of electriciteit van de leverancier, de service en de voorwaarden etc. Ook is het belangrijk om te checken of de transportkosten bij de desbetreffende leverancier wordt berekend, of dat dit apart via de netbeheerder gaat.

Al met al zaken waar ik zelf op zou letten. Heb je trouwens misschien een link ervan?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Energieveiling via marktplaats

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Zeer misleidend. Ik zou het zeker niet doen. Waarom? Omdat de besparing van 300 euro gebaseerd is op een zeer hoog verbruik wat de gemiddelde klant nooit haalt. Ik had mijzelf ingeschreven voor dit collectief i.s.m. nota bene de "Consumentenbond":

http://www.prizewize.nl/energiecollectief/

Ook een juichverhaal. Toen ik mijn gegevens invoerde kwam ik echter uit op een besparing van een miezerige 58 euro i.p.v. 300 euro.

Verspilde moeite. Je kan beter de tarieven vergelijken op bijvoorbeeld http://www.energieprijzen.nl of http://www.energieleveranciers.nl

Als je je verbruik niet weet zul je dat eerst uit moeten zoeken. Je kan anders geen goede keuze maken. Op de site van Powertothepeople vind je ook nergens waar die €300 op gebaseerd is. Dat willen ze je liever niet vertellen. Logisch, want die €300 krijg je nooit. http://www.powertothepeople.nl/Home.html
Probeer maar eens een rekenmodule op die site te vinden waar je exacte korting uitrolt op basis van jouw verbruik: die is er natuurlijk niet.

Kennelijk mag dit allemaal.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Energieveiling via marktplaats

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Dat is nu wat ik bedoel, Bob.

Als je kijkt op de site van Essent bijvoorbeeld, dan staat daar bij Stroom en Gas Variabel (Zeker, Groen) prijs per maand 143,72 euro*, ( 146,50 euro* en 143,72 euro*)
* Deze maandlasten zijn gebaseerd op een gemiddeld profiel ( elektriciteit consument enkeltarief, aansluitwaarde t/m 3 x 25 A, verbruik 3.300 kWh en m.b.t. gas profielcategorie G1 metertype G4 en verbruik 1.550 m3)

Dit laat niets aan onduidelijkheid over.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Energieveiling via marktplaats

Ongelezen bericht door Shine »

Staar u niet blind op die €300,- goedkoper. Dit is gebaseerd op een enorm verbruik waar menoig huishouden niet eens aan toe komt. Nergens staat op de betreffende site waarop dit verschil (bij welk verbruik en op welke bedragen!) is berekend. Zij weten toch niet wat voor contract u nu hebt. Mischien hebt u zelfs wel een contact waarbij u een leuke welkomstpremie krijgt.
Dit soort luchtledige 'lok' presentaties moet eens ophouden al was het maar omdat ze misleidend zijn omdat ze niet te herleiden zijn.

Als u vergelijkt let dan goed op het soort contracten. Er worden nogal eens appels met peren vergeleken (helaas). Let ook op het soort contracten. Vaak is er een combi van een vaste prijs (vaak E) met een variabele prijs (vaak G).
Let ook op vastrecht levering per maand per product. (sommigen noemen dit administratoiekosten per product)
En vooral let ook op de voorwaarden van het contract.

Voorbeeld: De NEM/NLenergie heeft een actie:'U ontvangt een actiekorting van 45% op het leveringstarief'
Dit lijkt leuk maar.......... dit verschil wordt verrekend op de jaarafrekening NADAT u 1 jaar bij hun hebt afgenomen. Stel uw jaarnota komt in mei 2012. U bent ingestap miv juni 2011, dan pist u naast het potje. De korting wordt nog niet uitgekeerd. De korting wordt pas uitgekeerd in mei 2013 ! Dit omdat u nog niet 1 VOL jaar bij hun bent aangesloten. In deze situatie betekent het dat u tenminste nog 1 jaar bij hun aangesloten dient te zijn. Want de voorwaarde is dat tenminste 1 VOL jaar bij hun aangesloten dient te zijn.
Zou u ingestapt in april 2011, dan zit u goed. Immers, in mei 2011 ontvangt u uw jaarnota (al van NLenergie) en in mei 2012 eveneens. Dan hebt u een vol jaar van hun afgenomen.
Kortom, lees de voorwaarden dus goed door bij dit soort acties !!!

luciflame
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 apr 2010 14:31

Re: Energieveiling via marktplaats

Ongelezen bericht door luciflame »

nou over stappen van energie maatschappij kan je wel meer dan een paar tientjes per jaar opleveren.
Maar je moet goed kijken naar wat er aangeboden en niet alleen kijken naar de energie en gas tarieven.
maar vooral ook naar de vastrecht tarieven want die kunnen nogal behoorlijk verschillen van maatschappij wat je zo al ruim honderd euro kan schelen per jaar op je jaar nota en dan heb ik het nog niet over de energie tarieven en dat van het gas.
en een vast contract is niet erg zeker altijd beter ( vooral in deze tijd ) dan een variabel contract want dat is net zoiets als je portomonee afgeven aan een leverancier en dat je er bij zegt haal er maar uit wat je nodig denkt te hebben.
Het belangrijkste wat je als consument moet doen is goed vragen en zodra je het contract binnen hebt goed lezen in de algemene voorwaarden of je vragen e vooral de antw daarop terug komen in die voorwaarden.
En vooral belangrijk mocht je een vast contract af willen sluiten kan je er dan boete vrij van afstappen mocht dat nodig zijn.
Bij dit laatste kom je er achter dat bijna alle energie leveranciers een boete eisen ......maar ik weet van electrabel dat je bij hun zelfs met een 3 jarig vast contract gewoon nog boete vrij kan opzeggen met een opzeg termijn van 1 jaar !!!!
dus mensen ze bestaan nog wel en ze zijn ook nog een een stuk goedkoper met hun jaarlijkse vastrecht en hun energie tarieven ik ben over gestapt zonder enige moeite alles werd zelfs geregeld door hun .

luciflame
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 apr 2010 14:31

Re: Energieveiling via marktplaats

Ongelezen bericht door luciflame »

o jee lees net dat ik een grove typ fout gemaakt heb die opzeg termijn is niet 1 jaar...

daar moest staan 1 maand!!!!!

sorry bij deze even correctie 1 maand dus!!!

Gesloten