LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Enorme steiging meterstanden.

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
ondiep123

Enorme steiging meterstanden.

Ongelezen bericht door ondiep123 »

Hoi allemaal zoek hier wat advies mbt een enorme eindafrekening die ik binnen heb gekregen en het vermoeden dat de meter niet meer naar behoren werk.

Ik heb een oude ferrarismeter met een schijfje en 2 tellers hoog en laag, bouwjaar van het huis is in de jaren 30 ik weet niet of de meter ook zo oud is, ikzelf heb de woning gekocht en bewoond sinds Juni 2013.
Had mijn oude ketel welke 16 jaar oud was in Juli 2013 vervangen voor een nieuw type wat alleen positief zou moeten zijn qua verbruik, tevens een gloednieuwe wasmachine aangeschaft bij koop huis.

Ik zal even mijn historie qua verbruik schetsen van vorig jaar:

Eindafrekening 5 augustus 2013 t/m 5 Augustus 2014
totale kosten: 1363,08

Gezinssamenstelling 2 personen.

totaal verbruik stroom: 3198 kWh
totaal verbruik gas: 1364 m3

Prima dit is ongeveer gemiddeld volgens mij en acceptabel qua nummers en verbruik.

Nu heb ik recent een nieuwe eindafrekening gehad waar mijn broek van afzakt

Eindafrekening 5 augustus 2015 t/m 27 Juli 2015
totale kosten: 3829.83

totaal verbruik stroom: 14286 kWh
totaal verbruik gas: 1775 m3

Gezinssamenstelling 4 personen (vader is komen inwonen september 2014, broer in Januari 2015)

Het gasverbruik is ietswat gestegen prima, logisch zelf omdat er nu 2 personen meer wonen, echter je kunt zien dat het stroomverbruik bijna is vervijfdubbeld! Wat volgens mijn eigen gevoel totaal niet kan desondanks dat er 2 personen bij zijn gekomen weet ik zeker dat dit niet het verbruik verantwoord. een gemmidels gebruik zou op de 4000 KwH zitten voor 4 personen in een huishouden voor het HELE jaar. Ik zit op ruim 3.5x hoger als het gemiddelde en heb echt geen grootverbruikers zoals een sauna, vloerverwarming of aqauriums oid.

Wat is hier aan te raden? Als ik alle stoppen uitzet staat mijn schijfje stil dus er wordt denk ik niets afgetapt.

Ook heb ik al opgezocht dat ik mijn meter kan laten ''ijken'' mocht blijken dat de meter defect is zijn deze kosten + vervangen van meter voor de netbeheerder en zou mijn afrekening worden aangepast/bijgesteld bij mijn energieleverancier naar een geschat verbruik op basis van bijvoorbeeld vorig jaar (wat wel zou moeten kloppen). Risico is wel dat als de meter blijkt de werken en er dus een andere reden is een stroom lekkage oid dat al deze kosten voor mij zijn en die zijn niet misselijk 600 euro + als ik mijn leverancier moet geloven, ook lees ik stukken op internet dat deze vrijwel nooit kapot kunnen gaan en er een risico is dat ik aangeklaagd zal worden voor energiefraude als er sporen van magnetisme worden gevonden, gelukkig heb ik ook een goede rechtbijstand verzekering dus ik hoop dat dit wat dit betreft losloopt en geen ja/nee spelletje gaat worden waar ik ook echt mijn rechtbijstand moet gaan inschakelen.

Zijn er verder nog andere tips die ik zelf kan doen of door een electricien om te zien of ik stroomlekkage heb ofdat mijn meter niet goed werkt?

Jrn5

Re: Enorme steiging meterstanden.

Ongelezen bericht door Jrn5 »

Meterstanden wel goed doorgegeven? Hoog en laag niet verwisseld?

Tip: kijk eens per maand naar de meterstanden, heb je een stuk eerder door dat er eventueel iets niet goed gaat.

aarie25

Ongelezen bericht door aarie25 »

als het goed is staat het bouwjaar ergens op de meter.
heb jij toevallig een vrieskist, die kapot kan zijn?
een oud collega moest 2500 euro bij betalen, bleek dat de vrieskist stroom lekte.
kan natuurlijk ook iets anders zijn.
wel raar dat je 10000 kwh meer hebt verbruikt.
misschien van alle apparaten de stekker er uit en dan van 1 apparaat de stekker erin, dan kijken wat hij op de meter aangeeft, van een halve of hele dag

Jantje7

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Weet natuurlijk niet hoeveel groepen u heeft, maar toch maar eens kijken of er 1 groep uitspringt qua verbruik door de anderen even uit te schakelen. Daarna, als dit zo mocht zijn, nagaan wat er op die groep is aangesloten. Verder even controleren of de meterstanden op uw afrekening overeen komen met de door u doorgegeven standen. Mocht dit geen resultaat hebben blijft alleen de meter laten controleren over.

Jrn5

Ongelezen bericht door Jrn5 »

@aarie25:
Oude vrieskisten/kasten zijn per definitie notoire stroomverbruikers. Doordat in de loop der jaren koudemiddel "wegzweet" draaien zij bijna het klokje rond om de ingestelde temperatuur te behouden. En ze staan meestal in de bijkeuken (+ redelijk stil), dus valt niet op.

Maar 10000 kWh per jaar? Dan staat continue (24/7) er een dikke 1100 Watt extra te verbruiken. Dat zie je aan de draaischijf (komt bijna rook vanaf).

En Ferrarismeters hebben de neiging in de loop der jaren eerder minder dan meer aan te geven.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ben wel benieuwd hoe oud de meter is. Bij mij staat er een jaartal op. Is dat niet altijd zo?

16again

Ongelezen bericht door 16again »

verwijderd
Laatst gewijzigd door 16again op 31 jul 2015 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Zombiemaster

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Mag je bij broer op de kamer kijken?

aarie25

Ongelezen bericht door aarie25 »

Jrn5 schreef:@aarie25:
Oude vrieskisten/kasten zijn per definitie notoire stroomverbruikers. Doordat in de loop der jaren koudemiddel "wegzweet" draaien zij bijna het klokje rond om de ingestelde temperatuur te behouden. En ze staan meestal in de bijkeuken (+ redelijk stil), dus valt niet op.
ik bedoelde dat de vrieskist kapot was gegaan en daar door meer stroom gebruikte(weglekt)
hoop voor ts dat het probleem wordt gevonden, gaat om hoge bedragen

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Een koelkast of vriezer met kapot deur rubber kan koude lekken en energie vreten maar niet zoveel...

Een vergeten strijkijzer of zo dat weekje aan bleef wel.....

Als je de groepen uit zetten staat de meter stil...
Dan elke groep 1 voor 1 inschakelen en kijk welke groep de meter extra hard laat draaien en alle daar op aangesloten apparaten onderzoeken....

Die groep alle apparaten uit halen en 1 voor 1 inschakelen en je weet de boosdoener!
Vooral een boiler kan defect raken en per jaar extreem veel gebruiken maar stap voor stap zoeken voor de groep die de meter het snelste liet draaien is vaak de manier van zoeken.
Succes en neem rustig de tijd voor alle groepen en daarna alle apparaten op verdachte groep te controleren.

ondiep123

Bouwjaar van mijn meter is hoogstwaarschijnlijk 1994, dit is wat er op staat.

Het schijfje draait als ik geen gekke dingen doe (lampen staan aan, koel/vrieskast welke overigens ook vrij nieuw is 1 jaar oid, en wat computers) dan draait het schijfje al redelijk rap (een heel rondje om/binnen de 2 seconden) als ik mijn stofzuiger aanzet of wasmachine draait dan kan ik het schijfje niet eens meer bijhouden als ik moet gokken 2 á 3 volledige wentelingen binnen 1 seconde, is dat normaal? Of is dit echt een aanduiding dat mijn meter niet OK is?

Ik zat er aan te denken om een elektricien in te huren om een meter naast mijn meter te plaatsen en hiervan een rapportje op te stelen die dan wel of niet zal aanwijzen of mijn originele meter niet meer goed functioneert dan wel te hard draait en teveel KwH registreerd, lijkt me goedkoper en geeft mijzelf ook zekerheid om gelijk een ijking procedure te starten van 600+euro.

Moet ik een bedrijf zoeken met bepaade certifiactie qua geldigheid van zon meting/rapport zo ja zijn tips van bedrijven in omgeving Utrecht die dit doen welkom.

ondiep123

Als ik mijn oven aanzet gaat hij ook als een achtelijke draaien dat ik het niet meer kan bijhouden, oven en stofzuiger zie ik de zwarte markering op het schijfje niet eens meer.

Het lijkt erop als ik machines aanzet (wasmachine, oven, stofzuiger, waaier, zelf mijn koffiezetapperaat) dan gaat hij enorm snel draaien, ik weet echter niet of dit normaal is of niet omdat dit mijn eerste huis is en ik er nooit op heb gelet om eerlijk te zijn.
Laatst gewijzigd door ondiep123 op 01 aug 2015 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

ondiep123 schreef: Ik zat er aan te denken om een elektricien in te huren om een meter naast mijn meter te plaatsen en hiervan een rapportje op te stelen die dan wel of niet zal aanwijzen of mijn originele meter niet meer goed functioneert dan wel te hard draait en teveel KwH registreerd, lijkt me goedkoper en geeft mijzelf ook zekerheid om gelijk een ijking procedure te starten van 600+euro.
Een nieuwe meter laten installeren (als dat fysiek al past) en alles omleggen is duurder dan een ijking. Bovendien kan je de meterwaardes niet vergelijken: je gebruikt de ene of de andere meter, niet allebei tegelijk.

ondiep123

renewouters schreef:
ondiep123 schreef: Ik zat er aan te denken om een elektricien in te huren om een meter naast mijn meter te plaatsen en hiervan een rapportje op te stelen die dan wel of niet zal aanwijzen of mijn originele meter niet meer goed functioneert dan wel te hard draait en teveel KwH registreerd, lijkt me goedkoper en geeft mijzelf ook zekerheid om gelijk een ijking procedure te starten van 600+euro.
Een nieuwe meter laten installeren (als dat fysiek al past) en alles omleggen is duurder dan een ijking. Bovendien kan je de meterwaardes niet vergelijken: je gebruikt de ene of de andere meter, niet allebei tegelijk.
Ah OK dat is een tegenvaler ik dacht dat het wel mogelijk was om door een elektricien met apperatuur te laten controleren of mijn meter wel of niet OK was.

ruitenheer

Ongelezen bericht door ruitenheer »

ondiep123 schreef:Zijn er verder nog andere tips die ik zelf kan doen of door een electricien om te zien of ik stroomlekkage heb ofdat mijn meter niet goed werkt?
Dagelijks, bij voorkeur op een vast tijdstip, de meterstanden noteren. Als je iedere dag ongeveer 40 Kwh gebruikt, zal het waarschijnlijk een apparaat zijn dat veel stroom gebruikt. Als je veel minder verbruikt en af en toe veel meer, kan het een fout in de meter zijn.

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

Schakel alles uit en zet een grote verbruiker (een electrisch oven oventje?) een half uur aan en vergelijk het vermogen op de oven met het werkelijk verbruik.
Als dat verbruik veel hoger ligt, kunt u nog met een ander apparaat proberen.
Is dat dan weer te hoog, moet het uw meter zijn.

Bob Schurkjens

1 kWh is permanent 1000 watt aan stroom en dat een uur lang. Je kan dus inderdaad iets aanzetten in huis en het wattage vergelijken met wat je stroommeter doet. Dus als je een uur lang een lamp van 100 watt laat branden, dan hoort het stroomverbruik 0,1 kWh te zijn. Wijkt dit erg af terwijl niets anders dan de lamp stroom verbruikte, dan is je meter niet goed.

Wijkt het erg af, dan kun je ijking aanvragen. Als je er met de energieleverancier niet uitkomt, kun je naar de Geschillencommissie, http://www.sgc.nl

16again

Ongelezen bericht door 16again »

ruud_a schreef:Schakel alles uit en zet een grote verbruiker (een electrisch oven oventje?) een half uur aan en vergelijk het vermogen op de oven met het werkelijk verbruik.
Een oven heeft een ingebouwde thermostaat, is de oven eenmaal op temperatuur dan wordt veel minder stroom verbruikt.
Beter is een of meerdere ouderwetse gloeilampen aan te sluiten.

ondiep123

Meterstanden zijn correct doorgegeven ik heb eens 4 dagen mijn meterstanden genoteerd en ik kom op een 40 KwH per dag.

365 (dagen) x 40 KwH dan kom ik inderdaad op 14.600 KwH per jaar.

Ben nog steeds van mening dat het schijfje te hard gaat vooral als ik apparatuur aanzet zoals eerder aangegeven (wasmachine, koffieapperaat, over, stofzuiger etc etc..) dan gaat dat ding gewoon zo hard draainen dat ik het niet meer bij kan houden.

Vanmiddag komt er een elektricien met apperatuur (extra meter oid) om eens te kijken of de originele meter goed is of teveel registreert, hoop en denk eigenlijk wel dat dat het geval is. Indien de meter wel gewoon een correcte registratie maakt dan moet ik op zoek gaan naar de oorzaak.

Bob Schurkjens

Ben benieuwd wat er uit het onderzoek komt. Hopelijk duidelijkheid.

Gesloten