LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Essent, ijken van gasmeter

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Babbeltje

Essent, ijken van gasmeter

Ongelezen bericht door Babbeltje »

Hallo,

Ik heb een apart probleem (nou ja...probleem) met essent.

Een anderhalve maand geleden ontving ik een brief van Essent dat ik uit steekproef gekozen was voor een ijking van de gasmeter. Een ingehuurd bedrijf zou contact met me opnemen voor het vaststellen van een datum.
Een tweetal weken later stonden er onaangekondigd 2 jongemannen aan de deur van het betreffende bedrijf. "Het zal wel okay zijn" dacht ik nog en bood hun toegang tot de meterkast. Zij demonteerden de gasmeter (oud model van 1972) en namen deze naar een mobiel meetapparaat in hun bus. Een half uur later waren ze weer terug met een nieuwe meter en met de mededeling dat de oude een afwijking had. De nieuwe (met stand 00000) werd geplaatst en verzegeld. Ik kreeg twee a4-tjes onder m'n neus waarop de gegevens, de nummers en de meterstanden van de oude alsook de nieuwe gasmeter genoteerd stonden. Beiden getekend door één van de heren alsook door mij.
Toen ze weg waren was m'n eerste reactie :stom dat ik de stand op de oude meter niet gecontroleerd heb alvorens te tekenen!!

Twee weken later stonden er weer twee andere heren aan de deur met de mededeling dat zij de meter kwamen controleren. Mijn vrouw heeft ze toen niet binnengelaten. Een administratief foutje???

Eind december moet ik de standen doorgeven aan Essent en wat schetst mijn verbazing... De stand van de oude gasmeter is blijkbaar toch foutief (op het formulier) genoteerd, namelijk circa 41000+, terwijl december '06 de stand nog 45000+ was!!
Een terugloop van 4000 kub !!
Aangezien ik afgelopen jaar veel hout gestookt heb in plaats van de cv te gebruiken verwacht ik inderdaad een lagere gasstand t.o.v. voorgaande jaren. Echter zoveel lager had ik ook niet verwacht :shock:

Het mooie is dat de netwerkbeheerder (ook Essent) helemaal niks afweet van de wisseling van de meter. De medewerker bleef volhouden dat mijn meter niet vervangen was en beloofde me iemand langs te sturen om "de meterstand te controleren".

Ik verwacht nu een welles-nietes spel met Essent omtrent de afrekening. Iemand tips voor de voorbereiding????????

wicher

Re: Essent, ijken van gasmeter

Ongelezen bericht door wicher »

Ik zou eerst eens afwachten wat er nu gaat gebeuren........
Grote kans dat het voordelig uitpakt :wink:

diamondvoodoo

Ongelezen bericht door diamondvoodoo »

december 2006?? Dus ze hebben nu in januari 2008 op het formulier 41000 genoteerd terwijl er in '06 al 45000 op stond? Bedoel je misschien "07?

Als het goed is staan de meterstanden in het systeem van essent. Als die toevallig rond december "06 45.000 waren kunnen ze nooit nu 41.000 noteren. De standen kunnen niet lager worden, alleen maar groter als je gas verbruikt.

Maar als jij bedoeld december "07 en je standen waren toen 45.000 en ze hebben nu 41.000 genoteerd in januari dan kan het een meevaller worden. Dan berekenen ze tot 41.000 m3, oftewel 4.000 m3 te weinig. Echter is het maar de vraag of ze zelf niet nog eens de meter checken. Maargoed, jullie hebben beide een handtekening gezet voor 41.000 en ik neem aan dat je hier ook een kopie van hebt.

h@rm@n

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Aangezien ik afgelopen jaar veel hout gestookt heb in plaats van de cv te gebruiken verwacht ik inderdaad een lagere gasstand t.o.v. voorgaande jaren. Echter zoveel lager had ik ook niet verwacht
Dit kan niet in deze situatie. Mocht het telwerk uberhaupt nog terug te draaien zijn, kan indien de meter netjes in de installatie blijft zitten niet door het stoken van hout, of met een andere energiebron, de meterstand lager zijn dan het (jaar) daarvoor. Immers het gas wordt met een bepaalde druk geleverd en staat op de installatie. Dus?????
De strekking van het verhaal klinkt mij enigszins bekend in de oren maar wel, helaas, als niet waar. Probeer je iets te verdoezelen?
Geef mij eens aan waar je klant van Essent bent. Ik heb tot voor kort met name voor Essent gewerkt en met dubieuze zaken te maken gehad. Misschien dat mijn huidige opvolgers het e.e.a. kunnen oplossen voor jou, tenminste als dit in mijn voormalige regio is.

Babbeltje

Ongelezen bericht door Babbeltje »

Wel verdorie, word ik hier als fraudeur afgeschilderd?!
Hier is niks dubieus aan en ik probeer niks te verdoezelen!!!

Als ik bij machte was om een meter terug te draaien dan toch niet 4000 minder dan het jaar daarvoor.

h@rm@n; ondanks dat je bij Essent met dubieuze zaken te maken hebt gehad zie ik er weinig heil in om een of ander oudcollegiaal fraudeteam op m'n dak te krijgen: Gewoon omdat er geen sprake is van fraude!
De monteurs van het door Essent ingehuurd ijkingsbedrijf hebben een stomme fout gemaakt door de meterstand op de oude (vervangen) gasmeter foutief te noteren (en te ondertekenen).

En blijkbaar is administratieve afwikkeling tussen het ijkingsbedrijf en Essent netwerkbeheer ook een zooi aangezien laatste niet eens op de hoogte was van de plaatsing van een nieuwe meter.

Mij is door Essent netwerkbeheer een bezoek van een afgevaardigde van Essent belooft welke de nieuwe meter komt bewonderen.

diamondvoodoo ; stand december 2006 45000+
stand oktober 2007 (moment van vervanging van oude meter) kan natuurlijk nooit 41000+ zijn, dit is echter wel door de monteurs op een tweetal formulieren genoteerd en ondertekend (één is in mijn bezit). In december 2007 moest ik dus de nieuwe jaarstanden doorgeven. Je begrijpt dat dit niet helemaal goed ging :P

Wordt vervolgd...

h@rm@n

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Sorry, Babbeltje. Ik had me natuurlijk iets genuanceerder moeten uitdrukken.
Maar er is nog al iets mis bij jou.
Naar mijn wetenschap werkt alleen maar eigen personeel aan de bestaande aansluiting. (kan regio gebonden zijn). Wel wordt door een aannemer de aansluiting gemaakt en de meter geplaatst, maar ijken door derden heb ik nog niet gehoord. Kan misschien elders in het land, anders zijn.
Ook kan ik me niet voorstellen dat, indien een extern bedrijf ijkingen doet, Essent Netwerk hier niets van weet. Zij bepalen toch zeker, wanneer en waar er gewerkt wordt en wat de werkzaamheden inhouden. Want derden hebben toch zeker geen systeem waar klant- en andere gegevens instaan zodat ze maar willekeurig ergens iets kunnen doen.
Ook zullen de gasmeters via Essent betrokken worden en zijn ze in het systeem ingevoerd. Als er gewerkt wordt aan de aansluiting kun je informatie inwinnen bij het Netwerk of dit daadwerkelijk ook klopt. Er is zeker iemand die verantwoordelijk is voor dit. Bovendien kunnen monteurs zich legitimeren.

Een anderhalve maand geleden ontving ik een brief van Essent dat ik uit steekproef gekozen was voor een ijking van de gasmeter. Een ingehuurd bedrijf zou contact met me opnemen voor het vaststellen van een datum.
Een tweetal weken later stonden er onaangekondigd 2 jongemannen aan de deur van het betreffende bedrijf. "Het zal wel okay zijn" dacht ik nog en bood hun toegang tot de meterkast. Zij demonteerden de gasmeter (oud model van 1972) en namen deze naar een mobiel meetapparaat in hun bus. Een half uur later waren ze weer terug met een nieuwe meter en met de mededeling dat de oude een afwijking had. De nieuwe (met stand 00000) werd geplaatst en verzegeld. Ik kreeg twee a4-tjes onder m'n neus waarop de gegevens, de nummers en de meterstanden van de oude alsook de nieuwe gasmeter genoteerd stonden. Beiden getekend door één van de heren alsook door mij.
Toen ze weg waren was m'n eerste reactie :stom dat ik de stand op de oude meter niet gecontroleerd heb alvorens te tekenen!!

Twee weken later stonden er weer twee andere heren aan de deur met de mededeling dat zij de meter kwamen controleren. Mijn vrouw heeft ze toen niet binnengelaten. Een administratief foutje???

Is de brief van Essent, zie logo op de brief, en klopt deze?
Het zal wel oké zijn? Niet zo goedgelovig, vraag naar legitimatie.
Je zegt het zelf, stom dat je de meterstand van de uitgewisselde meter niet zelf genoteerd c.q. gecontroleerd hebt.
En twee weken daarna nog eens een controle is zeker vreemd. Ze zijn toen niet binnen gelaten. Indien dit medewerkers van het Netwerk of andere bevoegde personen waren, dan hebben ze recht om toegelaten te worden tot de aansluiting en zouden ze daar ook op aangedrongen hebben. Zie hun algemene voorwaarden aansluiting en transport gas 01-05-06 voor kleinverbruikers.

Tot slot, de uitgewisselde meter is normaliter nog te achterhalen, zodat de eindstand van de oude meter te controleren is.

En als laatste, de bewuste meter zou een afwijking hebben. Hoe zit het dan met het verrekenen van het te veel of te weinig in rekening gebrachte gas? Heeft daar al iemand je over ingelicht? Weet je welke afwijking de meter had, te veel of te weinig?
Allemaal toch een beetje ondoorzichtig, toch.

Henri42

Ongelezen bericht door Henri42 »

wat een wijsheid allemaal !!! (*-*).

juist Essent is een bedrijf welke het met de persoons gebonden beveiliging en persoonsgegevens het niet nauw neemt en veel zaken aan derden overlaat, dit is algemeen bekend bij afnemers van Essent

gerrit1969

Ongelezen bericht door gerrit1969 »

Ik heb in het 2007 2000m³ meer verbruikt.
Nu is mijn vraag kan het aan de gasmeter liggen die dateerd van 1994.
Heb inmiddels contact gehad met essent, de ene medewerker zegt dat het verbruik wel extreem is toegenomen.
Ik weet niet goed wat ik doen moet,de meter laten nakijken of iets anders.

Gesloten