Ik heb een apart probleem (nou ja...probleem) met essent.
Een anderhalve maand geleden ontving ik een brief van Essent dat ik uit steekproef gekozen was voor een ijking van de gasmeter. Een ingehuurd bedrijf zou contact met me opnemen voor het vaststellen van een datum.
Een tweetal weken later stonden er onaangekondigd 2 jongemannen aan de deur van het betreffende bedrijf. "Het zal wel okay zijn" dacht ik nog en bood hun toegang tot de meterkast. Zij demonteerden de gasmeter (oud model van 1972) en namen deze naar een mobiel meetapparaat in hun bus. Een half uur later waren ze weer terug met een nieuwe meter en met de mededeling dat de oude een afwijking had. De nieuwe (met stand 00000) werd geplaatst en verzegeld. Ik kreeg twee a4-tjes onder m'n neus waarop de gegevens, de nummers en de meterstanden van de oude alsook de nieuwe gasmeter genoteerd stonden. Beiden getekend door één van de heren alsook door mij.
Toen ze weg waren was m'n eerste reactie :stom dat ik de stand op de oude meter niet gecontroleerd heb alvorens te tekenen!!
Twee weken later stonden er weer twee andere heren aan de deur met de mededeling dat zij de meter kwamen controleren. Mijn vrouw heeft ze toen niet binnengelaten. Een administratief foutje???
Eind december moet ik de standen doorgeven aan Essent en wat schetst mijn verbazing... De stand van de oude gasmeter is blijkbaar toch foutief (op het formulier) genoteerd, namelijk circa 41000+, terwijl december '06 de stand nog 45000+ was!!
Een terugloop van 4000 kub !!
Aangezien ik afgelopen jaar veel hout gestookt heb in plaats van de cv te gebruiken verwacht ik inderdaad een lagere gasstand t.o.v. voorgaande jaren. Echter zoveel lager had ik ook niet verwacht
Het mooie is dat de netwerkbeheerder (ook Essent) helemaal niks afweet van de wisseling van de meter. De medewerker bleef volhouden dat mijn meter niet vervangen was en beloofde me iemand langs te sturen om "de meterstand te controleren".
Ik verwacht nu een welles-nietes spel met Essent omtrent de afrekening. Iemand tips voor de voorbereiding????????