Essent incasseert dubbel
Essent incasseert dubbel
Ik ben klant bij Essent voor elektriciteit en gas. Elke maand zou met een incasso het maandbedrag van mijn rekening afgeschreven worden. In december geen afschrijving. Ik kijk in de app en zie voor januari 2 incasso's staan
. Nu gebeurd het weer met de maand februari. In de app staat nu al factuur voor maart klaar, wederom zal dus 2 keer termijnbedrag in maart afgeschreven gaan worden. Klantenservice zegt, ja kunnen we niks aan doen dus u betaald maar 2 keer. Wie heeft dit nog meer aan de hand. Vind dit echt zo slecht van essent dat ze zo om gaan met hun incasso's en klanten
Consumenneke
vindt dit leuk
-
Re: Essent incasseert dubbel
In december zou ik het mij kunnen voorstellen met de feestdagen en in februari door de korte maand. Het ligt er ook aan op welke dag er normaal geïncasseerd word. Als dat de 30ste of 31ste van de maand is, dan kan dat in december komen door laatste dagen van het jaar en deze maand door het ontbreken van die dagen.
Diegene die u er alles over kan vertellen is Essent zelf.
-
Als ik het goed begrijp is er geen maandelijkse incasso, maar boeken ze elke tweede maand twee keer een maandbedrag over.
Vreemd.
Ik ben geen jurist, maar stel me voor dat u een brief stuurt waarin u vast stelt dat niet de contractueel vastgelegde maandelijkse afboeking plaatsvindt en u dus welke tweede tweemaandelijkse afboeking terug boekt totdat ze de afspraak correct nakomen.
Wel even apart zetten.
Vreemd.
Ik ben geen jurist, maar stel me voor dat u een brief stuurt waarin u vast stelt dat niet de contractueel vastgelegde maandelijkse afboeking plaatsvindt en u dus welke tweede tweemaandelijkse afboeking terug boekt totdat ze de afspraak correct nakomen.
Wel even apart zetten.

-
In maart word februari afgeschreven en die adviseert u om terug te boeken? Dat wil zeggen dat TS achter gaat lopen in voorschotten. Een heel goed advies om van iemand een wanbetaler te maken.Consumenneke schreef: ↑28 feb 2025 16:34Ik ben geen jurist, maar stel me voor dat u een brief stuurt waarin u vast stelt dat niet de contractueel vastgelegde maandelijkse afboeking plaatsvindt en u dus welke tweede tweemaandelijkse afboeking terug boekt totdat ze de afspraak correct nakomen.
J. Deltoer
, Nevyn
en Dirkie
vinden dit leuk
-
Goh, dit forum blijft hangen en plaatst daarna dezelfde reactie drie keer... 

Laatst gewijzigd door Consumenneke op 28 feb 2025 18:42, 2 keer totaal gewijzigd.
-
U heeft slechts de tweede helft van het advies gelezen. De eerste helft betreft het signaal dat Essent zich niet aan de overeenkomst houdt, een zogenaamde ingebrekesstelling. Dan heeft Essent enige tijd om zijn incassofrequentie op orde te krijgen.
Maar zoals gezegd: ik ben geen jurist.
Ik weet niet of het een gebrek is als er later dan afgesproken geïncasseerd wordt. Dat kun je wel zeggen voor als men dat eerder doet, maar bij later heeft de klant toch echt een voordeel.
-
Even goed lezen, wel een maandelijkse incasso maar dan 2 keer per maand. Januari 2 keer, februari 2 keer en maart 2 keer.Consumenneke schreef: ↑28 feb 2025 16:34Als ik het goed begrijp is er geen maandelijkse incasso, maar boeken ze elke tweede maand twee keer een maandbedrag over.
Vreemd.
Wel even apart zetten.![]()
-
Grote onzin. Elk bedrijf is in staat om elke maand te incasseren. Hier ligt de fout duidelijk bij Essent maar zo als gewoonlijk wilt u dat niet erkennen. Een bedrijf die een fout maakt kan bij u niet.NeoDutchio schreef: ↑28 feb 2025 16:11In december zou ik het mij kunnen voorstellen met de feestdagen en in februari door de korte maand. Het ligt er ook aan op welke dag er normaal geïncasseerd word. Als dat de 30ste of 31ste van de maand is, dan kan dat in december komen door laatste dagen van het jaar en deze maand door het ontbreken van die dagen.
Ik_weet_niet_alles schreef: ↑28 feb 2025 19:17Even goed lezen, wel een maandelijkse incasso maar dan 2 keer per maand. Januari 2 keer, februari 2 keer en maart 2 keer.Consumenneke schreef: ↑28 feb 2025 16:34Als ik het goed begrijp is er geen maandelijkse incasso, maar boeken ze elke tweede maand twee keer een maandbedrag over.
Vreemd.
Die van maart verzin je er zelf maar even bij?
December niet betaalt, januari 2x ( dec en jan ), febr 2x ( feb en mrt ).. Netjes is het niet, maar je betaalt vooralsnog niets teveel.
Consumenneke
vindt dit leuk
Als ik het goed lees wordt juist februari in maart geïncasseerd, dus later.
-
Als ik het zo lees "Ik kijk in de app en zie voor januari 2 incasso's staanangel1978 schreef: ↑28 feb 2025 19:31Ik_weet_niet_alles schreef: ↑28 feb 2025 19:17Even goed lezen, wel een maandelijkse incasso maar dan 2 keer per maand. Januari 2 keer, februari 2 keer en maart 2 keer.Consumenneke schreef: ↑28 feb 2025 16:34Als ik het goed begrijp is er geen maandelijkse incasso, maar boeken ze elke tweede maand twee keer een maandbedrag over.
Vreemd.
December niet betaalt, januari 2x ( dec en jan ), febr 2x ( feb en mrt ).. Netjes is het niet, maar je betaalt vooralsnog niets teveel.
Er staat nergens dat in februari 2x geincasseerd is. Er staat dat in de app de factuur van maart klaar staat. Als TS achteraf februari verwacht te betalen ( in maart dus ) dan is er in februari niet betaalt ( net als in december). Jan 2x ( dec en jan ), mrt 2x ( feb en mrt ).Ik_weet_niet_alles schreef: ↑28 feb 2025 20:45Als ik het zo lees "Ik kijk in de app en zie voor januari 2 incasso's staanangel1978 schreef: ↑28 feb 2025 19:31Ik_weet_niet_alles schreef: ↑28 feb 2025 19:17
Even goed lezen, wel een maandelijkse incasso maar dan 2 keer per maand. Januari 2 keer, februari 2 keer en maart 2 keer.
December niet betaalt, januari 2x ( dec en jan ), febr 2x ( feb en mrt ).. Netjes is het niet, maar je betaalt vooralsnog niets teveel.. Nu gebeurd het weer met de maand februari. In de app staat nu al factuur voor maart klaar, wederom zal dus 2 keer termijnbedrag in maart afgeschreven gaan worden. " Dan lijkt het mij dat elke maand dubbel wordt geïncasseerd.
-
Inderdaad. December + januari zijn in de tweede maand geïncasseerd, en nou staat hetzelfde te gebeuren voor februari en maart. Vraagsteller wordt zo niet benadeeld, maar de overeenkomst is dat er maandelijks geïncasseerd wordt. Vandaar mijn suggestie: stuur een ingebrekestelling als wake-up call.
Je kan ook even bellen.
Geen reden voor groot alarm.

-
Gelukkig maar dat ik nooit gezegd heb dat een bedrijf nooit een fout kan maken. En ook heb ik hier nergens aangegeven heb dat er wel of geen fout is gemaakt.Ik_weet_niet_alles schreef: ↑28 feb 2025 19:19Grote onzin. Elk bedrijf is in staat om elke maand te incasseren. Hier ligt de fout duidelijk bij Essent maar zo als gewoonlijk wilt u dat niet erkennen. Een bedrijf die een fout maakt kan bij u niet.NeoDutchio schreef: ↑28 feb 2025 16:11In december zou ik het mij kunnen voorstellen met de feestdagen en in februari door de korte maand. Het ligt er ook aan op welke dag er normaal geïncasseerd word. Als dat de 30ste of 31ste van de maand is, dan kan dat in december komen door laatste dagen van het jaar en deze maand door het ontbreken van die dagen.
Geen idee of u veel via automatische incasso's doet, maar het komt bij mij ook voor dat incasso's net iets later geïncasseerd worden. Dat kan vele oorzaken hebben.
En een fout bij Essent? Knap dat u dat op voorhand kan zeggen. Net zo goed dat het bij Essent kan liggen kan het ook bij de bank liggen en zelfs bij de klant. Maar ja, op voorhand al ergens de schuld neerleggen en framen is makkelijker dan eerst de feiten boven water krijgen.
Morgan le Fay
vindt dit leuk
-
Als Essent dubbel zou incasseren wordt dat altijd gecommuniceerd. Eerst zien en dan geloven.
Beste allemaal,
Bij essent wordt de fout gemaakt door een verkeerde incassodatum in te voeren waardoor ik niet maandelijks betaal. In maart zal februari en maart geincasseerd worden tenzij essent met een voorstel komt. Daarover is contact geweest met medewerkster van essent. Het maandbedrag staat apart om problemen die ik in januari had dior een dubbele afschrijving te voorkomen.
Mijn vraag was eigenlijk of meerdere klanten van essent of andere energiemaatschappij dit ook hebben meegemaakt.
Bij essent wordt de fout gemaakt door een verkeerde incassodatum in te voeren waardoor ik niet maandelijks betaal. In maart zal februari en maart geincasseerd worden tenzij essent met een voorstel komt. Daarover is contact geweest met medewerkster van essent. Het maandbedrag staat apart om problemen die ik in januari had dior een dubbele afschrijving te voorkomen.
Mijn vraag was eigenlijk of meerdere klanten van essent of andere energiemaatschappij dit ook hebben meegemaakt.
Oftewel: je betaalt niet teveel, maar er worden om de maand twee maanden geïncasseerd?
Da’s nog steeds vervelend natuurlijk (je wilt gewoon dat het maandelijks afgeschreven wordt), maar een stuk minder erg dan dat je steeds maandelijks dubbel zou betalen.
Da’s nog steeds vervelend natuurlijk (je wilt gewoon dat het maandelijks afgeschreven wordt), maar een stuk minder erg dan dat je steeds maandelijks dubbel zou betalen.
-
Als dit soort zaken bij meerdere klanten gebeurt was dat al lang en breed in de media besproken geweest.Karinvdg schreef: ↑02 mar 2025 08:28Beste allemaal,
Waarom ging mis met betalen in december 2024?
-Je ziet dat er 1 maand niet afgeschreven is
- Je ziet dat volgende maand erna 2x wordt geincasseerd
Wat is er zo slecht dan, behalve dat incasso mis gaat en gecorrigeerd wordt?
Dit is wel minste probleem wat je kunt aantreffen bij energieleveranciers.
Een probleem van dubbele betaling zie ik niet, zeker niet als je dit van te voren al weet.
Daarnaast kun je bij Essent zelf voorschot aanpassen........de verbruiksmanager geeft afwijking wel aan.
- Je ziet dat volgende maand erna 2x wordt geincasseerd
Wat is er zo slecht dan, behalve dat incasso mis gaat en gecorrigeerd wordt?
Dit is wel minste probleem wat je kunt aantreffen bij energieleveranciers.
Een probleem van dubbele betaling zie ik niet, zeker niet als je dit van te voren al weet.
Daarnaast kun je bij Essent zelf voorschot aanpassen........de verbruiksmanager geeft afwijking wel aan.