LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Essent Jaarafrekening € 2616.25 FOUT ???

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Ibo66

Essent Jaarafrekening € 2616.25 FOUT ???

Ongelezen bericht door Ibo66 »

Ik ben een beginnent ondernemer in de autobranche, ik heb een pand gehuurd van 500m2 waar ik alleen de electriciteit zelf moet aan laten sluiten.
Ik gebruik gewoon verlichting, en wat nodig is in de branche zelf maar wel alles 220 uit de stopcontact gebruik geen zwaardere voltages.

Ik heb vandaag een jaarafrekening gehad van essent met maar liefst €2616.25.
Vervolgens essent gebeld van of ze een fout hebben gemaakt. Maar nee hoor alles klopte en ze wezen mij naar enexis omdat de netwerkkosten hoog waren maar liefst 665.95 op jaarbasis. Enexis vertelde mij dat ik een zware aansluing heb van 3x35Ampere ik zou me god niet weten waar ik die voor nodig heb en voor wat ik het kan gebruiken de klantenservice weet ook niet wat dat inhoud ?!?!
Maar het mooie van het verhaal is dat ik niets weet van die aansluiting de huisbaas heeft niets erover verteld en ook essent niet bij het aansluiten van een contract.

WAT MOET IK HIERMEE GRAAG ADVIES !!!

BVD

IBO

seagoing racer2

Re: Essent Jaarafrekening € 2616.25 FOUT ???

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste IBO
Ik heb vandaag een jaarafrekening gehad van essent met maar liefst €2616.25.
Das toch niet veel voor 500m2, of isdat alleen de bijbetaling?.
Hoeveel KwH heb je verbruikt ?

Ibo66

Ongelezen bericht door Ibo66 »

Specificatie van de jaarrekening:

Electriciteit 15.221 Kwh * 0.0799= € 1216.16
Vaste kosten van 22-04-2009 t/m 10-05-2010

Netwerkkosten
capaciteit t/m 3*35A €665.95

Meterkosten €26.56

Energiebelasting €1339.45 - heffingskorting 335.21 = € 1004.24

Service- en administratiekosten € 12

Totaal bedrag : € 2969.95 excl.btw
Totaal bedrag : € 3534.25 incl.btw

Voorschotten € 12*€100=€ 1200 incl.btw

te weinig in rekening gebracht € 3534.25 - 1200= 2334.25

en de voorschot van juni word geschat op € 282.

Hoplijke kun je hier iets mee

trudy81

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai,

ik ben geen expert maar ik vind dit niet heel vreemd klinken. Het zou er op neerkomen dat u rond de 300 euro per maand aan electriciteit kwijt zou zijn. Dat lijkt me voor een dergelijke ruimte niet heel vreemd.

groetjes

Trudy

Tis weer bijzonder

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

Ibo66 schreef:Ik gebruik gewoon verlichting, en wat nodig is in de branche zelf maar wel alles 220 uit de stopcontact gebruik geen zwaardere voltages.
Ik lees uit de factuur dat je waarschijnlijk een zgn. krachtstroom (3 fase/400 V) aansluiting hebt.
Ik heb me ooit laten vertellen dat de afname van energie een zaak tussen de huurder en het energiebedrijf is.
Overleg daarom even met het energiebedrijf of bijv. 1 x 25 amp. een mogelijkheid is en hoeveel die omzetting gaat kosten, en hoeveel je daarop gaat besparen.

Trouwens het is altijd een beetje merkwaardige zaak, een contract aangaan met een energiebedrijf.
Gewoontegetrouw gaat men er altijd maar vanuit dat een aansluiting voortgezet wordt in de vorm zoals de vorige klant het achter gelaten heeft.
Terwijl de nieuwe klant op dat adres best wel andere wensen kan hebben.
Zo heb ik wel eens een zaak, a.h.w. van leven op dood, moeten voeren over een ongewenste en ongebruikte gasmeter, welke nooit specifiek aangevraagd is geworden.

P.S. Kijk met zo'n verbruik ook eens rond naar een alternatieve energieleverancier.
Maar pas op, de spelregels van overstappen voor zakelijke aansluitingen luiden vaak anders dan die van een particuliere.
Daarnaast, in sommige gevallen kan een dubbele meter voordeliger zijn, afhankelijk van de schakeltijden en momenten van afname.
Een overweging voor 'als het energiebedrijf eventueel dan toch voor je aan de gang moet'.

seagoing racer2

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

capaciteit t/m 3*35A
Das toch heel normaal voor een bedrijfsruimte van 500 m2, en een verbruik van 15000Kwh. Mag je ook niet zomaar verwijderen want het is niet jouw eigendom.

Enfin, ik zie weinig wat niet in orde is. ... :mrgreen:

J. Degrelle

Ongelezen bericht door J. Degrelle »

Overleg daarom even met het energiebedrijf of bijv. 1 x 25 amp. een mogelijkheid is
1 x 25 ampere is voor flatjes en appartementjes.
Een doorsnee woonhuis heeft al gauw1x35 dan wel 3x25

Als U met 15.000 kwh jaarverbruik uw aansluiting wil terugzetten naar 1 x 25 kunt zult u veel stroomloze donkere dagen beleven.

Mogelijk kunt U wel terug naar 3 x 25. Overleg dit met Enexis. Maar als later blijkt dat U toch weer 3 x 35 nodig heeft zitten daar wel kosten aan vast.

De bijbetaling is verder logisch gezien het veel te lage maandbedrag.

Dollebolleke

Ongelezen bericht door Dollebolleke »

De netwerkkosten zijn niet gerelateerd aan de leverancier. Deze worden bepaald op basis van de capaciteit van de aansluiting.

Doordat u een capaciteit heeft van 3x35A vallen deze kosten al aanzienlijk hoger uit dan wanneer u een capaciteit tot 3x25A zou hebben.

De netwerktarieven worden ook niet vastgesteld door de netbeheerders maar door Tennet en worden dus enkel uitgevoerd door de desbetreffende netbeheerder in uw Regio. Wel is het zaak vast te stellen wat deze tarieven zijn (op de website van uw netbeheerder kunt u deze vast terug vinden) en wat de leverancier daadwerkelijk in rekening brengt.

Het enige advies in deze, u geeft al aan dat u geen 3x35A nodig heeft,
is dit vast te laten stellen door een installateur (uw leverancier kan dit niet voor u vaststellen, zij zijn immers enkel verantwoordelijk voor de levering) en indien mogelijk dit te laten verlagen. Hierdoor zullen uw netwerkkosten aangepast worden naar de tarieven van uw nieuwe capaciteit.

Dat uw leverancier u hiervan overigens niet van op de hoogte heeft gebracht bij het afsluiten van een contract is niet vreemd. Zij zijn niet verantwoordelijk voor deze gegevens. Dat bent u namelijk zelf. Uw huurbaas had u hierover moeten/kunnen inlichten. Dat dit niet gebeurt is, zou verklaard kunnen worden door het feit dat pas sinds januari 2009 de netwerkkosten op basis van de capaciteit wordt berekend en niet meer op het verbruik zoals voorheen.

h@rm@n

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Er zijn al meerdere opmerkingen, correcte en in-correcte, gemaakt. M.b.t. oppervlakte en het te betalen bedrag ligt geen relatie. De installatie en het gebruik van het apparatuur zijn bepalend. Mogelijk dat je een showroom hebt met veel (TL) verlichting. Hier zal je moeten nagaan of dit enkele armaturen of dubbele zijn. Bij eerst genoemde kunnen dit allemaal inductieve armaturen zijn die dan een grote blindstroom veroorzaken. Daardoor zou je een zwaardere aansluiting en ook een zogenaamde krachtaansluiting ( 3 fase / 400 volt tussen de fasen en 230 tussen de fase en nul) nodig kunnen hebben. Voor het verbruik hebben deze armaturen geen consequenties daar deze blindstroom, veroorzaakt door de inductieve armaturen, niet door de kWh meter geregistreerd wordt.
Voor het verbruik terug te dringen zou je een schakelaar kunnen monteren die inschakelt wanneer je er dicht bij in de buurt komt, zodat de verlichting niet continu brandt. Omdat je het pand gehuurd hebt is het vervangen van de verlichting mijn inziens geen optie.
Tevens kun je laten nakijken of 3 x 25 ampere aansluiting voldoende is, zodat het capaciteitstarief omlaag gaat. Dit kun je de huurbaas doorgeven, omdat misschien hierover iets in het huurcontract instaat.

Gesloten