| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Essent jaarafrekening
Essent jaarafrekening
Hallo,
sinds eind aug 2010 woon ik op mijn huidige adres,
ik ben een 1 persoonshuishouden en ben overdag normaal aan het werk.
vanaf het moment dat ik de sleutels heb gekregen heb ik mij direct als klant aangemeld bij Essent. Na enige opstart problemen met Essent heb ik na bijna twee maand voor het eerst een factuur van hun gehad. Hun hadden bedacht dat ik wel een termijnbedrag van ruim 183 euro per maand kon betalen, dit lijkt mij voor mijn situatie nogal absurt hoog dus direct gebeld met Essent. Dame aan de lijn en deze heeft het termijn bedrag bij gesteld naar 111 euro per maand. Vind ik op zich nog redelijk veel voor mij alleen maar had zoiets van moet wel die twee maand inlopen dus laat maar zo. eind december zijn meterstanden opgenomen door Enexis en vandaag heb ik online een jaarnota van Essent gezien.
Ik ben me wezenloos geschrokken bijna 300 euro bijbetalen??
op de nota zit het grootste gedeelte in gasgebruik.
in die paar maanden zou dat op 733 kuub uitkomen, terwijl het grootste deel van die maanden redelijk warme maanden waren.
nu vraag ik mij af wat een redelijk normaal verbruik is voor een 1 persoonshuishouden met een appartement?
kan iemand hier meer info over vertellen?
sinds eind aug 2010 woon ik op mijn huidige adres,
ik ben een 1 persoonshuishouden en ben overdag normaal aan het werk.
vanaf het moment dat ik de sleutels heb gekregen heb ik mij direct als klant aangemeld bij Essent. Na enige opstart problemen met Essent heb ik na bijna twee maand voor het eerst een factuur van hun gehad. Hun hadden bedacht dat ik wel een termijnbedrag van ruim 183 euro per maand kon betalen, dit lijkt mij voor mijn situatie nogal absurt hoog dus direct gebeld met Essent. Dame aan de lijn en deze heeft het termijn bedrag bij gesteld naar 111 euro per maand. Vind ik op zich nog redelijk veel voor mij alleen maar had zoiets van moet wel die twee maand inlopen dus laat maar zo. eind december zijn meterstanden opgenomen door Enexis en vandaag heb ik online een jaarnota van Essent gezien.
Ik ben me wezenloos geschrokken bijna 300 euro bijbetalen??
op de nota zit het grootste gedeelte in gasgebruik.
in die paar maanden zou dat op 733 kuub uitkomen, terwijl het grootste deel van die maanden redelijk warme maanden waren.
nu vraag ik mij af wat een redelijk normaal verbruik is voor een 1 persoonshuishouden met een appartement?
kan iemand hier meer info over vertellen?
Re: Essent jaarafrekening
Boelie,het bekende verhaal dat met enige regelmaat hier in het forum verschijnt.
Samen gevat eind augustus, zeg maar miv 1 september 2010 verbruiker. Bijna 2 maanden geen factuur, dus eind oktober de 1e voorschotnota van € 183,00. Daarna nog eens in nov en dec een voorschot van elk € 111,00.
In totaal dus betaald € 405,00 en bij de jaarafrekening ± € 300,00 bijbetalen. Dus is de totale factuur vanaf het begin tot de jaarafrekening € 705,00.
Bij benadering kan dit kloppen. 733 m3 gas kosten ± € 480,00 en er is natuurlijk ook elektriciteitsverbruik. Gebaseerd op een jaarverbruik van 2.500 kWh zou je in de 4 maanden 833 kWh verbruikt hebben. Kosten ± € 210,00. In totaal dus € 690,00. Middels de voorschotnota's € 405,00 betaald, blijft dus bij de jaarafrekening € 285,00 bij te betalen.
Ervan uitgaande dat de ± 300,00 bijbetalen ook de bijbetaling is en niet de bijbetaling inclusief het 1e voorschot van het nieuwe verbruiksjaar is. Maar ik ga ervan uit dat jij ook al een aparte jaarafrekening hebt gekregen waar het 1e voorschot niet meer inzit en dat je dit eind januari 2011 krijgt.
Verder is de maand november en ook nog december uitzonderlijk koud geweest waardoor er meer gas verbruikt is. In deze periode, toevallig, heb ik meer dan 400 m3 meer verbruikt dan in dezelfde periode in het vorige verbruikersjaar 2009.
Tot slot is het verbruik van een aantal factoren afhankelijk om je een overzicht te kunnen geven van wat iemand alleen en in een appartement zou moeten verbruiken. Regelmatig standen opnemen en bewust verbruiken geven je een inzicht in het totaal verbruik en af en toe de verbruiksmanager van Essent raadplegen, en voordat ik "iedereen" over mij heen krijg
, indien hij werkt.
Samen gevat eind augustus, zeg maar miv 1 september 2010 verbruiker. Bijna 2 maanden geen factuur, dus eind oktober de 1e voorschotnota van € 183,00. Daarna nog eens in nov en dec een voorschot van elk € 111,00.
In totaal dus betaald € 405,00 en bij de jaarafrekening ± € 300,00 bijbetalen. Dus is de totale factuur vanaf het begin tot de jaarafrekening € 705,00.
Bij benadering kan dit kloppen. 733 m3 gas kosten ± € 480,00 en er is natuurlijk ook elektriciteitsverbruik. Gebaseerd op een jaarverbruik van 2.500 kWh zou je in de 4 maanden 833 kWh verbruikt hebben. Kosten ± € 210,00. In totaal dus € 690,00. Middels de voorschotnota's € 405,00 betaald, blijft dus bij de jaarafrekening € 285,00 bij te betalen.
Ervan uitgaande dat de ± 300,00 bijbetalen ook de bijbetaling is en niet de bijbetaling inclusief het 1e voorschot van het nieuwe verbruiksjaar is. Maar ik ga ervan uit dat jij ook al een aparte jaarafrekening hebt gekregen waar het 1e voorschot niet meer inzit en dat je dit eind januari 2011 krijgt.
Verder is de maand november en ook nog december uitzonderlijk koud geweest waardoor er meer gas verbruikt is. In deze periode, toevallig, heb ik meer dan 400 m3 meer verbruikt dan in dezelfde periode in het vorige verbruikersjaar 2009.
Tot slot is het verbruik van een aantal factoren afhankelijk om je een overzicht te kunnen geven van wat iemand alleen en in een appartement zou moeten verbruiken. Regelmatig standen opnemen en bewust verbruiken geven je een inzicht in het totaal verbruik en af en toe de verbruiksmanager van Essent raadplegen, en voordat ik "iedereen" over mij heen krijg
Re: Essent jaarafrekening
Tijdens de jaarafrekening van 2008-2009 en die van 2009-2010 heb ik moeten concluderen dat Essent niet alleen de energiekosten in rekening brengt maar ook de netwerkkosten van de Stedin met een extra verhoging in rekening brengt.
Het blijkt namelijk dat Essent de meterkosten dubbel in rekening brengt.
Tijdens informatie winning bij Stedin bleek namelijk dat in de kosten die de Stedin bij Essent in rekening brengt voorzien zijn van de meterkosten.
Als je nu op de jaarafrekening kijkt dan rekend Essent deze kosten nogmaals.
Nu heeft Essent inmiddels schriftelijk te kennen gegeven dat zij de kosten van Stedin één op één doorzetten alleen willen ze geen bewijsvoering aanleveren.
Heeft iemand een oplossing om de meterkosten retour te krijgen zonder dat dit via rechterlijke weg dient te gebeuren? Want ik denk dat Essent absoluut niet wil meewerken omdat deze constatering Essent miljoenen kan gaan kosten.
Want als het bij mij gaat om ongeveer 81,00 euro wat zal het bedrag dan gaan worden als meerdere huishoudens om retour storten gaan vragen?
m.vr.gr.
Eric Bosma
Het blijkt namelijk dat Essent de meterkosten dubbel in rekening brengt.
Tijdens informatie winning bij Stedin bleek namelijk dat in de kosten die de Stedin bij Essent in rekening brengt voorzien zijn van de meterkosten.
Als je nu op de jaarafrekening kijkt dan rekend Essent deze kosten nogmaals.
Nu heeft Essent inmiddels schriftelijk te kennen gegeven dat zij de kosten van Stedin één op één doorzetten alleen willen ze geen bewijsvoering aanleveren.
Heeft iemand een oplossing om de meterkosten retour te krijgen zonder dat dit via rechterlijke weg dient te gebeuren? Want ik denk dat Essent absoluut niet wil meewerken omdat deze constatering Essent miljoenen kan gaan kosten.
Want als het bij mij gaat om ongeveer 81,00 euro wat zal het bedrag dan gaan worden als meerdere huishoudens om retour storten gaan vragen?
m.vr.gr.
Eric Bosma
-
Chanmaster
- Berichten: 2893
- Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
- Locatie: Almelo
Re: Essent jaarafrekening
Nee H@rm@n, zelfs bij benadering klopt het niet, het zit goed fout bij Essent.
Wij zijn in April 2009 in onze huidige woning komen wonen en alles keurig netjes aangemeld bij Essen omdat de warmte eveneens door Essent wordt geleverd dus alles in één hand leek beter maar niets blijkt minder waar.
Wij hebbe over het voorgaande jaar 8 x € 49,00 moeten betalen. Het nieuwe voorschot bedroeg per 1 september € 74,00, in september bedroeg de jaarafrekening € 221,80 in verhouding tot de verhoging klopt dit aardig maar daar mankeerd het ook niet aan. Wij hebben over 2010 veel teveel betaald en nu beweerd Essent dat wij nog eens € 14,00 op de jaarrekening moeten betalen terwijl deze volledig is voldaan, men brengt je € 40 in rekening voor een zogenaamd laatste betaal mogelijkheid die totaal niet aan de orde is geweest.
Wel waren ze zo coulant om € 20 in rekening te brengen omdat een periodieke betaling op hun verkeerde rekeningnummer was gestort, dat terzijde.
Ik heb al eens gezegd dat Essent geen Essent meer is en er nu echt een rommel van maakt. Wij stappen over maar wat is wel goed? Niets en nogeens niets! Weet jij een goede leverancier H@RM@N?
Wij zijn in April 2009 in onze huidige woning komen wonen en alles keurig netjes aangemeld bij Essen omdat de warmte eveneens door Essent wordt geleverd dus alles in één hand leek beter maar niets blijkt minder waar.
Wij hebbe over het voorgaande jaar 8 x € 49,00 moeten betalen. Het nieuwe voorschot bedroeg per 1 september € 74,00, in september bedroeg de jaarafrekening € 221,80 in verhouding tot de verhoging klopt dit aardig maar daar mankeerd het ook niet aan. Wij hebben over 2010 veel teveel betaald en nu beweerd Essent dat wij nog eens € 14,00 op de jaarrekening moeten betalen terwijl deze volledig is voldaan, men brengt je € 40 in rekening voor een zogenaamd laatste betaal mogelijkheid die totaal niet aan de orde is geweest.
Wel waren ze zo coulant om € 20 in rekening te brengen omdat een periodieke betaling op hun verkeerde rekeningnummer was gestort, dat terzijde.
Ik heb al eens gezegd dat Essent geen Essent meer is en er nu echt een rommel van maakt. Wij stappen over maar wat is wel goed? Niets en nogeens niets! Weet jij een goede leverancier H@RM@N?
Re: Essent jaarafrekening
Chanmaster, of het goed fout zit bij Essent kan ik niet bevestigen. Sinds ik energie afneem, vroeger was dit alleen elektriciteit want gas werd door een andere leverancier c.q. bedrijf geleverd, heb ik nog nooit een mindere ervaring op gedaan. Ook na de fusie tussen het elektriciteitsbedrijf en het gasbedrijf en na de grote reorganistie die in 1997 heeft plaatst gevonden kan ik niets ten nadele van Essent verklaren. Altijd is alles goed gegaan. Een verhuizing, een meter verwisseling, een jaarafrekening of noem maar op, nooit is er van mijn kant een opmerking of te kort koming tov Essent gemaakt kunnen worden. Daarom kan ik ook geen andere (betere) leverancier aandragen omdat ik zoals al geschreven nooit een andere heb gehad
en zodoende dan ook geen vergelijking kan maken.
Dat er tov van vroeger wel veranderingen hebben plaatst gevonden ben ik al eerder met je eens geweest.
Dat er tov van vroeger wel veranderingen hebben plaatst gevonden ben ik al eerder met je eens geweest.
-
forumessent
- Berichten: 321
- Lid geworden op: 19 nov 2008 09:26
Re: Essent jaarafrekening
Beste boelie,
In uw bericht van 14 januari op dit forum geeft u aan dat u een klacht heeft over uw jaarafrekening.
Graag wil ik telefonisch contact met u opnemen zodat ik het voor u kan uitzoeken.
Indien u hier geen bezwaar tegen heeft, kunt u uw klantnummer en forumnaam mailen naar [email protected]. Hiermee kan ik uw contactgegevens opzoeken in onze administratie. Ik of een collega neem(t) dan zo spoedig mogelijk contact met u op.
Alvast bedankt voor de moeite.
Met vriendelijk groet,
Angelique
Essent medewerker
In uw bericht van 14 januari op dit forum geeft u aan dat u een klacht heeft over uw jaarafrekening.
Graag wil ik telefonisch contact met u opnemen zodat ik het voor u kan uitzoeken.
Indien u hier geen bezwaar tegen heeft, kunt u uw klantnummer en forumnaam mailen naar [email protected]. Hiermee kan ik uw contactgegevens opzoeken in onze administratie. Ik of een collega neem(t) dan zo spoedig mogelijk contact met u op.
Alvast bedankt voor de moeite.
Met vriendelijk groet,
Angelique
Essent medewerker
-
forumessent
- Berichten: 321
- Lid geworden op: 19 nov 2008 09:26
Re: Essent jaarafrekening
Beste Boswolf,
In uw bericht van 15 januari op dit forum geeft u aan dat u een klacht heeft over de meterkosten.
Graag wil ik telefonisch contact met u opnemen zodat ik het voor u kan uitzoeken.
Indien u hier geen bezwaar tegen heeft, kunt u uw klantnummer en forumnaam mailen naar [email protected]. Hiermee kan ik uw contactgegevens opzoeken in onze administratie. Ik of een collega neem(t) dan zo spoedig mogelijk contact met u op.
Alvast bedankt voor de moeite.
Met vriendelijk groet,
Angelique
Essent medewerker
In uw bericht van 15 januari op dit forum geeft u aan dat u een klacht heeft over de meterkosten.
Graag wil ik telefonisch contact met u opnemen zodat ik het voor u kan uitzoeken.
Indien u hier geen bezwaar tegen heeft, kunt u uw klantnummer en forumnaam mailen naar [email protected]. Hiermee kan ik uw contactgegevens opzoeken in onze administratie. Ik of een collega neem(t) dan zo spoedig mogelijk contact met u op.
Alvast bedankt voor de moeite.
Met vriendelijk groet,
Angelique
Essent medewerker
-
forumessent
- Berichten: 321
- Lid geworden op: 19 nov 2008 09:26
Re: Essent jaarafrekening
Beste Chanmaster,
In uw bericht van 15 januari op dit forum geeft u aan dat u een klacht heeft over uw jaarafrekening.
Graag wil ik telefonisch contact met u opnemen zodat ik het voor u kan uitzoeken.
Indien u hier geen bezwaar tegen heeft, kunt u uw klantnummer en forumnaam mailen naar [email protected]. Hiermee kan ik uw contactgegevens opzoeken in onze administratie. Ik of een collega neem(t) dan zo spoedig mogelijk contact met u op.
Alvast bedankt voor de moeite.
Met vriendelijk groet,
Angelique
Essent medewerker
In uw bericht van 15 januari op dit forum geeft u aan dat u een klacht heeft over uw jaarafrekening.
Graag wil ik telefonisch contact met u opnemen zodat ik het voor u kan uitzoeken.
Indien u hier geen bezwaar tegen heeft, kunt u uw klantnummer en forumnaam mailen naar [email protected]. Hiermee kan ik uw contactgegevens opzoeken in onze administratie. Ik of een collega neem(t) dan zo spoedig mogelijk contact met u op.
Alvast bedankt voor de moeite.
Met vriendelijk groet,
Angelique
Essent medewerker
Re: Essent jaarafrekening
Essent praat me er niet van.
Vanwege een zeer slechte klachten opvolging en het niet willen geven van antwoorden heb ik in 2012 besloten om over te stappen naar een andere energie leverancier. De afrekening die ik toen kreeg was beneden maat. Alle vragen die ik gesteld had of wijzigingen die ik reeds jaren eerder aangegeven had waren niet verwerkt. waardoor ik opeens een afrekening van 600,00 euro kreeg.
Toen ik Essent vroeg om mij een onderbouwde afschrift te geven werdt het dood stil.
Maar wel dreigen met een deurwaarder procedure. Daarbij moets ik iedere keer contact met Essent opnemen om deze deurwaarde procedure stop te zetten. Er komt namelijk geen enkele reactie van Essent.
Nu is het zo ver dat ik eindelijk, via de email een sumiere berekening heb gekegen. Maar ik heb nog steeds niet een totaal uitgewerkte jaarafschriften (2009 t/m 2012) gekregen. Blijkbaar is ook bij Essent de klant alleen maar koning als hij niet zeurt en zijn geld geeft.
LET OP!! Als je een met een dubbeltarief werkt dan dien je dit niet alleen aan je netwerk beheerder maar ook aan je energieleverancier door te geven. Anders kom je in dezelfde situatie als mij te zitten.
Essent wijst naar Stedin en Stedin wijst naar Essent.Je bent dus als consument totaal afhankelijk van de willekeur van de Essent medewerker.
Vanwege een zeer slechte klachten opvolging en het niet willen geven van antwoorden heb ik in 2012 besloten om over te stappen naar een andere energie leverancier. De afrekening die ik toen kreeg was beneden maat. Alle vragen die ik gesteld had of wijzigingen die ik reeds jaren eerder aangegeven had waren niet verwerkt. waardoor ik opeens een afrekening van 600,00 euro kreeg.
Toen ik Essent vroeg om mij een onderbouwde afschrift te geven werdt het dood stil.
Maar wel dreigen met een deurwaarder procedure. Daarbij moets ik iedere keer contact met Essent opnemen om deze deurwaarde procedure stop te zetten. Er komt namelijk geen enkele reactie van Essent.
Nu is het zo ver dat ik eindelijk, via de email een sumiere berekening heb gekegen. Maar ik heb nog steeds niet een totaal uitgewerkte jaarafschriften (2009 t/m 2012) gekregen. Blijkbaar is ook bij Essent de klant alleen maar koning als hij niet zeurt en zijn geld geeft.
LET OP!! Als je een met een dubbeltarief werkt dan dien je dit niet alleen aan je netwerk beheerder maar ook aan je energieleverancier door te geven. Anders kom je in dezelfde situatie als mij te zitten.
Essent wijst naar Stedin en Stedin wijst naar Essent.Je bent dus als consument totaal afhankelijk van de willekeur van de Essent medewerker.
Re: Essent jaarafrekening
Essent is een leveringsbedrijf en Stedin is een netwerkbedrijf.
http://www.microwatt.nl/energieleveranc ... kbedrijven
Stedin is dus verantwoordelijk in de het gebied waar de infra structuur van hen is voor de aansluiting incl. meter(s). Leveringsbedrijven kunnen door het hele land operationeel zijn. Hierdoor is het bovendien ook mogelijk dat een klant twee rekeningen krijgt. Een voor het verbruik door een leveringsbedrijf en een voor de transportkosten gebaseerd op de capaciteit van de aansluiting.
Het lijkt mij dan ook mij logisch dat Stedin zorgt voor de jaarlijkse meteropname en deze gegevens doorgeeft aan het leveringsbedrijf gespecificeerd in dag(hoog) en nacht(laag) tarief zodat de klant de juiste verbruiken in rekening worden gebracht en afgerekend krijgt.
Mijn ervaring is dat je van Essent een vereenvoudigde jaarafrekening krijgt maar met een telefoontje de uitgebreide versie ontvangt. Indien je je aanmeldt bij “mijn Essent” kun je alles digitaal bekijken en ook nog meerdere jaarafrekeningen. Dit laatste is in jouw geval waarschijnlijk niet meer mogelijk omdat je geen klant meer bent van Essent.
http://www.microwatt.nl/energieleveranc ... kbedrijven
Stedin is dus verantwoordelijk in de het gebied waar de infra structuur van hen is voor de aansluiting incl. meter(s). Leveringsbedrijven kunnen door het hele land operationeel zijn. Hierdoor is het bovendien ook mogelijk dat een klant twee rekeningen krijgt. Een voor het verbruik door een leveringsbedrijf en een voor de transportkosten gebaseerd op de capaciteit van de aansluiting.
Het lijkt mij dan ook mij logisch dat Stedin zorgt voor de jaarlijkse meteropname en deze gegevens doorgeeft aan het leveringsbedrijf gespecificeerd in dag(hoog) en nacht(laag) tarief zodat de klant de juiste verbruiken in rekening worden gebracht en afgerekend krijgt.
Mijn ervaring is dat je van Essent een vereenvoudigde jaarafrekening krijgt maar met een telefoontje de uitgebreide versie ontvangt. Indien je je aanmeldt bij “mijn Essent” kun je alles digitaal bekijken en ook nog meerdere jaarafrekeningen. Dit laatste is in jouw geval waarschijnlijk niet meer mogelijk omdat je geen klant meer bent van Essent.
