Ik waarschuw iedereen voor de misleidende verwervingspraktijken van Essent, hieronder vindt u wat mij overkwam.
14 november 2014 kwam een zekere de heer R. B (ik zal zijn naam voluit maar niet noemen, maar ik zal dit wel overwegen teneinde anderen beter voor te bereiden op zijn misleidende praktijken) op ons zakelijk adres. Het leveringscontract op ons priveadres zou namelijk in mei aflopen en hij zei dat hij de zakelijke tarieven van 2014 aan ons kon aanbieden op ons priveadres, als wij nu zouden overstappen naar Essent. Omdat ik zelf op die dag niet aanwezig was op het zakelijk adres, is afgesproken dat meneer R. B maandag 17 november 2014 langskomt op ons priveadres om het nader toe te lichten waar ik wel persoonlijk bij zou zijn.
17 november 2014 kwam meneer R. B ook langs. Tijdens het gesprek waren zowel mijn moeder als ik aanwezig. Het eerste wat ik aan R. B vroeg, is waarom uw zakelijke energietarieven lager liggen dan uw consumententarieven. Naar mijn ervaring met telefonie liggen deze prijzen juist hoger. Zijn verklaring houdt kort samengevat in dat het ligt aan het feit dat telefoniebedrijven service moeten bieden bij storingen en energieleveringsbedrijven geen service bieden, want bij storingen kom je terecht bij Liander of Stedin, en niet Essent. Op papier uitgeprint staan de tarieven van zakelijk 2014 en ook alleen deze tarieven heeft meneer R. B ons voorgehouden. De getoonde tarieven zijn als volgt:
Elektra kWh: 0,0568
Gas m3: 0,3124
Met deze gegevens was meneer R. B gaan rekenen hoeveel ik op jaarbasis zal besparen. Mijn huidige energieleveringsbedrijf NLE rekent 0,06768 EURO per KwH en 0,30402 EURO per m3. Ik zal u de gehele berekening besparen. Het kwam erop neer dat wij ongeveer 40 euro op energie zouden besparen en ongeveer 40 euro op vastrecht voor beide producten, maar 8 euro meer zouden betalen voor gas. Ons voordeel lag dus op 70 euro op jaarbasis. Gezien de kleine voordeel betwijfelde ik of het wel nodig was. Waarschijnlijk door mijn reactie kwam meneer R. B met een extra voordeel, namelijk een welkomstpremie t.w.v. 80 euro. Hij liet voorbeelden op papier zien van OXXIO en advocatenkantoren die ook zijn overgestapt zijn naar Essent en dat er ergens een 80 euro stond in die papieren contracten. Ik heb in wezen alleen de twee cijfertjes gezien, alvorens hij het alweer dichtsloeg. Ergo, de berekening gaf ons een voordeel van 150 euro op jaarbasis.
Gezien de hoger liggende tarief voor gas vroeg ik of het mogelijk was dat wij er even over konden nadenken, wellicht dat hij een contractmodel en tarievenlijst achterliet. Dit kon niet volgens hem en ik merkte ook wel dat meneer R. B enigzins geirriteerd raakte aan al mijn vragen en aarzeling. Hij moest ook al bijna vertrekken, omdat hij een volgende afspraak had. Hij vulde ook allemaal gegevens in zijn tablet, zoals adres, naam, kvk-nummer etc. Toen ik hem vroeg waarvoor dat allemaal was, zei hij alleen: "Daar kom ik zo op." We waren ongeveer 3 kwartier in gesprek en gezien de hoeveelheid moeite die meneer R. B had verricht, besloten we uiteindelijk de overstap te maken voor 1 jaar. Meneer R. B gaf ons een blik dat ik niet kon plaatsen. Waarschijnlijk omdat hij verwachtte dat we het voor 3 jaar zouden vastzetten. Toen vroeg ik dus of 3 jaar goedkoper is dan 1 jaar. Meneer R. B deelde mij expliciet mede dat 1, 3 en 5 jaar dezelfde tarieven hanteerden. Maar dat hij uit zijn adviespositie kan mededelen dat het beter is om voor 3 jaar vast te zetten, zodat je blijft profiteren van de lage prijzen. Dat wilden we niet, dus uiteindelijk hebben we de overstap voor 1 jaar gemaakt. De gegevens die hij op zijn tablet al invoerde was voor het contract en zo moest er ook op de tablet ondertekend worden. Tijdens de invoering van die gegevens op de tablet heb ik nergens tarieven op het scherm gezien. Het ondertekend contract zouden we daarna per email ontvangen.
(zie vervolg volgend bericht)
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Essent: Misleidende wervingpraktijken
Re: Essent: Misleidende wervingpraktijken
Nadat meneer R. B vertrok, opende ik de mail met het ondertekend contract en u raadt het al, de ellende begint. De tarievenlijst die in de bijlage is gevoegd betreft een ander tarievenlijst dan mij is voorgeschoteld. De tarieven zijn als volgt:
1 jaar
elektra kWh: 0,0621
gas m3: 0,3351
3 jaar
elektra kWh: 0,0609
De tarieven liggen veel hoger dan de getoonde tarieven. Voor elektra zal ik slechts een voordeel hebben van 20 euro in plaats van 40 euro. Voor gas zal ik 54 euro meer betalen in plaats de berekende 8 euro. Ik zal, kortom, meer moeten betalen dan dat ik nu betaal voor mijn elektra en gas. Elk weldenkend persoon begrijpt wel dat ik nooit zou zijn overgestapt als ik deze tarieven voorgeschoteld zou krijgen. Voorts bleek de tarief voor elektra voor 1 jaar hoger te liggen dan 3 en 5 jaar.
Hierna kort nadat meneer R. B was vertrokken, om 11 's morgens telefonisch contact met hem opgenomen. Ik werd echter direct doorverbonden met zijn voicemail.
19 november 2014 belde ik hem nogmaals, maar werd weer gelijk doorverbonden naar zijn voicemail. Uiteindelijk belde hij mij die namiddag terug. Ik kreeg het verhaal te horen dat de hogere tarieven is gecompenseerd door de welkomstpremie van 80 euro, omdat er een verschil zal zitten van ongeveer 70 euro tussen de getoonde tarieven en de uiteindelijk gehanteerde tarieven. U leest hem al. Ten eerste is mij niets gezegd over het hanteren van andere tarieven dan die mij zijn getoond. Wat ook absurd is. Waarom zou men andere tarieven tonen dan men hanteert voor het contract? Voorts komt de 80 euro welkomstpremie bovenop de berekende voordeel en was er geen sprake van een compenserend bedrag, aangezien hetzelfde bedrag voor iedereen gold. Dat bij mij een verschil zat van 70 euro tussen de gehanteerde tarieven en de getoonde tarieven, kon net zo goed 100 euro of 20 euro zijn bij een ander. De uniforme welkomstpremie van 80 kan dus nooit een compenserend bedrag zijn geweest. Als laatste bleek ook nog eens te zijn dat 1 jaar en 3 jaar andere tarieven hanteert en dat is niet conform wat mij werd medegedeeld. De tarieven van 1 jaar liggen namelijk nog weer hoger dan 3 jaar. Uiteindelijk was het antwoord van R. B dat het om een klein verschil gaat in bedrag en dat ik er niet rijk van zou worden.
Nadat ik dat niet te begrijpen verhaal heb laten bezinken, besloot ik nogmaals contact met hem op te nemen om het contract te annuleren. Op 28 november heb ik hem gemaild over mijn beslissing om het te annuleren, nadat ik meerdere malen gepoogd heb hem telefonisch te bereiken. Op 1 december 2014 kreeg ik hem eindelijk weer aan de lijn, en deelde hem mijn verhaal mede en mijn beslissing om het contract te annuleren. Mij werd vervolgens verteld dat hij niet begreep waar dit over gaat en dat ik het niet kan annuleren. Omdat Essent een bedenktermijn van 7 dagen hanteert in plaats 14 dagen voor zakelijke klanten. Na een welles en nietes discussie over wat wel en niet was gezegd tijdens de ondertekening van dit contract, heb ik uiteindelijk contact opgenomen met de klantenservice van Essent. Daar kreeg een meneer Otten aan de lijn. Ik heb hem het verhaal verteld en de problemen omtrent de verschafte informatie. Hij zei me toe een onderzoek te starten hierna. Mijn gegevens werden genoteerd en ik zou worden teruggebeld.
Tot op heden heeft Essent niet 1x contact met me opgenomen omtrent dit incident. Normaal openbaar ik zulke klachten niet online, maar dit soort wervingsgedrag dat sterk op bedrog uitkomt danwel dwaling vond ik zodanig ernstig dat ik niet stil kan blijven. Mijn klacht betreft niet alleen meneer R. B persoonlijk, maar ook Essent die blijkbaar zulk gedrag ook goedkeurt door hierover te zwijgen.
Ik hoop hiermee toekomstige slachtoffers te kunnen voorkomen voor zulke wervingspraktijken. En ik waarschuw een ieder die door Essent wordt benadert, uitermate voorzichtig te zijn. Dit is simpelweg geen stijl.
1 jaar
elektra kWh: 0,0621
3 jaar
elektra kWh: 0,0609
De tarieven liggen veel hoger dan de getoonde tarieven. Voor elektra zal ik slechts een voordeel hebben van 20 euro in plaats van 40 euro. Voor gas zal ik 54 euro meer betalen in plaats de berekende 8 euro. Ik zal, kortom, meer moeten betalen dan dat ik nu betaal voor mijn elektra en gas. Elk weldenkend persoon begrijpt wel dat ik nooit zou zijn overgestapt als ik deze tarieven voorgeschoteld zou krijgen. Voorts bleek de tarief voor elektra voor 1 jaar hoger te liggen dan 3 en 5 jaar.
Hierna kort nadat meneer R. B was vertrokken, om 11 's morgens telefonisch contact met hem opgenomen. Ik werd echter direct doorverbonden met zijn voicemail.
19 november 2014 belde ik hem nogmaals, maar werd weer gelijk doorverbonden naar zijn voicemail. Uiteindelijk belde hij mij die namiddag terug. Ik kreeg het verhaal te horen dat de hogere tarieven is gecompenseerd door de welkomstpremie van 80 euro, omdat er een verschil zal zitten van ongeveer 70 euro tussen de getoonde tarieven en de uiteindelijk gehanteerde tarieven. U leest hem al. Ten eerste is mij niets gezegd over het hanteren van andere tarieven dan die mij zijn getoond. Wat ook absurd is. Waarom zou men andere tarieven tonen dan men hanteert voor het contract? Voorts komt de 80 euro welkomstpremie bovenop de berekende voordeel en was er geen sprake van een compenserend bedrag, aangezien hetzelfde bedrag voor iedereen gold. Dat bij mij een verschil zat van 70 euro tussen de gehanteerde tarieven en de getoonde tarieven, kon net zo goed 100 euro of 20 euro zijn bij een ander. De uniforme welkomstpremie van 80 kan dus nooit een compenserend bedrag zijn geweest. Als laatste bleek ook nog eens te zijn dat 1 jaar en 3 jaar andere tarieven hanteert en dat is niet conform wat mij werd medegedeeld. De tarieven van 1 jaar liggen namelijk nog weer hoger dan 3 jaar. Uiteindelijk was het antwoord van R. B dat het om een klein verschil gaat in bedrag en dat ik er niet rijk van zou worden.
Nadat ik dat niet te begrijpen verhaal heb laten bezinken, besloot ik nogmaals contact met hem op te nemen om het contract te annuleren. Op 28 november heb ik hem gemaild over mijn beslissing om het te annuleren, nadat ik meerdere malen gepoogd heb hem telefonisch te bereiken. Op 1 december 2014 kreeg ik hem eindelijk weer aan de lijn, en deelde hem mijn verhaal mede en mijn beslissing om het contract te annuleren. Mij werd vervolgens verteld dat hij niet begreep waar dit over gaat en dat ik het niet kan annuleren. Omdat Essent een bedenktermijn van 7 dagen hanteert in plaats 14 dagen voor zakelijke klanten. Na een welles en nietes discussie over wat wel en niet was gezegd tijdens de ondertekening van dit contract, heb ik uiteindelijk contact opgenomen met de klantenservice van Essent. Daar kreeg een meneer Otten aan de lijn. Ik heb hem het verhaal verteld en de problemen omtrent de verschafte informatie. Hij zei me toe een onderzoek te starten hierna. Mijn gegevens werden genoteerd en ik zou worden teruggebeld.
Tot op heden heeft Essent niet 1x contact met me opgenomen omtrent dit incident. Normaal openbaar ik zulke klachten niet online, maar dit soort wervingsgedrag dat sterk op bedrog uitkomt danwel dwaling vond ik zodanig ernstig dat ik niet stil kan blijven. Mijn klacht betreft niet alleen meneer R. B persoonlijk, maar ook Essent die blijkbaar zulk gedrag ook goedkeurt door hierover te zwijgen.
Ik hoop hiermee toekomstige slachtoffers te kunnen voorkomen voor zulke wervingspraktijken. En ik waarschuw een ieder die door Essent wordt benadert, uitermate voorzichtig te zijn. Dit is simpelweg geen stijl.
Het is in ieder geval een leesbaar verhaal, goed onderbouwd en voorzien leestekens en alinea's. Ik denk dat eenieder daar erg blij mee moet zijn.
Daarnaast is de case wel degelijk van toepassing op particuliere klanten en kan zeker van nut zijn voor particulieren, want de energiemaatschappijen beloven veel voordeel, maar als je ze eens uitnodigd en de boel laat voorrekenen met je werkelijke verbruik en leveringskosten, dan blijkt er vaak maar een voordeel van een paar tientjes te zijn. De moeite niet waard dus.
Daarnaast is de case wel degelijk van toepassing op particuliere klanten en kan zeker van nut zijn voor particulieren, want de energiemaatschappijen beloven veel voordeel, maar als je ze eens uitnodigd en de boel laat voorrekenen met je werkelijke verbruik en leveringskosten, dan blijkt er vaak maar een voordeel van een paar tientjes te zijn. De moeite niet waard dus.
-
forumessent
Beste An^^,
In uw bericht op dit forum geeft u aan dat u een klacht heeft over de werving en de klantenservice van Essent.
Het betreft hier een zakelijke aanlsuiting. Ik wil graag uw klacht doorgeven aan mijn collega's van de afdeling MKB. Als u dit ook wilt, kunt u een email sturen naar webcare@essent.nl met daarin uw naam, postcode, huisnummer, telefoonnummer en een kopie van uw klacht.
Met vriendelijk groet,
Angelique
Essent Klantenservice
Webcare
In uw bericht op dit forum geeft u aan dat u een klacht heeft over de werving en de klantenservice van Essent.
Het betreft hier een zakelijke aanlsuiting. Ik wil graag uw klacht doorgeven aan mijn collega's van de afdeling MKB. Als u dit ook wilt, kunt u een email sturen naar webcare@essent.nl met daarin uw naam, postcode, huisnummer, telefoonnummer en een kopie van uw klacht.
Met vriendelijk groet,
Angelique
Essent Klantenservice
Webcare
Topic is ook waarschuwing voor ZZP-ers, ik sluit niet uit dat ook zij met dit soort aanbiedingen geconfronteerd gaan worden.
Nuon doet dit al jaren. In de periode dat ik via de kvk nog op mijn woonadres stond ingeschreven heb ik Nuon regelmatig aan de deur gehad met een fantastische aanbieding die ik ook op mijn particuliere woonadres kon afnemen.16again schreef: Topic is ook waarschuwing voor ZZP-ers, ik sluit niet uit dat ook zij met dit soort aanbiedingen geconfronteerd gaan worden.