LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Essent rekent kosten voor Automatische Incasso betalingen!

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Shine

Essent rekent kosten voor Automatische Incasso betalingen!

Ongelezen bericht door Shine »

Dankzij het collega forum van Kassa ben ik erachter gekomen dat Essent met ingang van 01-01-2014 administratiekosten is gaan berekenen voor betalingen die middels Automatische Incasso plaatsvinden.
Ze hebben de administratiekosten (stilzwijgend) verhoogd naar € 2,82. Indien je kiest voor Automatische Incasso, dan krijg je een 'korting' van € 2,42. Het komt er dus op neer dat je elke maand € 0,40 betaalt voor deze betaalvorm.

Veel klanten van Essent, die ooit bewust gekozen hebben voor betalen middels Automatische Incasso, (er waren dan immers geen administratiekosten) zullen dus onaangenaam volledig verrast gaan worden dat ze nu ineens tòch moeten betalen voor deze betaalwijze!
Op jaarbasis € 4,60.

Door nu kosten te gaan berekenen voor ook deze betaalwijze is er geen enkele betaalvorm meer bij deze energie leverancier aanwezig waar géén kosten aan verbonden zitten.
Enkele jaren (ong. 4 jaren) geleden was er nog de discussie, tot en met rechtszaken aan toe of er wel extra kosten berekend mochten worden voor de Acceptgiro. Uiteindelijk is daaruit gekomen dat het mocht, mits er een gratis betaalwijze voorzienigheid aanwezigheid was (Automatische Incasso).

Essent lijkt hiermee een trend te gaan inzetten....de nieuwe extra inkomstenkoe, administratiekosten berekenen voor iedere betaalvorm!

Eigenlijk te idioot voor woorden omdat we per energie product ook al vastrecht leveringskosten betalen aan de leveranciers. Bedragen die verschillen per leverancier, omdat ze hier de vrije hand in hebben.

Ik vraag mij serieus af of deze praktijk wel mag!

https://www.essent.nl/content/particuli ... ctuur.html

berndv

Re: Essent rekent kosten voor Automatische Incasso betalingen!

Ongelezen bericht door berndv »

Vreemd inderdaad. Zit ook bij Essent en betaal ook per automatisch incasso, dus zal het eens in de gaten houden. Weet niet of het officieel is en waar het staat, maar meen me te herinneren dat een bedrijf altijd een optie moet hebben om zonder extra kosten te betalen, meestal automatisch incasso.

Het lijkt er bijna op alsof ze nog niet de website goed hebben aangepast. Bij een FAQ op de site vind ik namelijk het volgende:
U betaalt per factuur € 2,00 (exclusief btw) aan service- en administratiekosten voor de verwerking van uw betalingen. Bij betaling via automatische incasso krijgt u een korting van € 2,00 (exclusief btw) per factuur. De service- en administratiekosten en de korting heffen elkaar dan op.
Terwijl volgens jou link te lezen is dat de kosten inderdaad die 2,82 inclusief btw zijn en niet meer 2,42 inclusief. Hopelijk reageert de Essent webcare hier op.

hawkwind

Ongelezen bericht door hawkwind »

@Shine en Berndv

Essent schrijft:
U kunt uw maandelijkse voorschotbedrag zelf overschrijven via internetbankieren of overschrijvingskaart. Het verzenden van de factuur en verwerking van uw betaling brengt kosten met zich mee. Essent brengt hiervoor 2,82 euro (incl. btw) aan service- en administratiekosten in rekening.

Natuurlijk kunt u ook betalen door middel van:
Automatische incasso
FiNBOX
AcceptEmail
.Overstappen naar een andere betaalwijze
.

Betalen per automatische incasso

Als u ons machtigt voor automatische incasso, ontvangt u € 2,42 korting (inclusief btw) per factuur. Op jaarbasis scheelt u dit ruim € 30,-. Bijkomend voordeel is dat uw rekeningen tijdig worden betaald en u niet voor herinnerings- of aanmaningskosten komt te staan.

Ik had hier al een topic over gestart : zie topic van 3 juli.
Essent heeft erop gereageerd.
Betalen per automatische incasso en nog 40 eurocent moeten aftikken per maand.Werkelijk te zot voor woorden!!

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Hmmm....

Binnenkort 4 oktober, dan zit ik precies een jaar bij Essent -> tijd om maar weer over te stappen dus. Niet dat ik die 40 centen niet kan missen, en zo gigaveel is het ook weer niet, maar waar is op een gegeven moment het eind?

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Het zijn toch ook administratiekosten en geen betaalkosten? Ik zie niet in waarom er een betaalwijze zou moeten zijn waarbij alle administratiekosten nul zouden moeten zijn. Voor mijn part rekenen ze 10 euro administratiekosten, als maar duidelijk is wat de kosten zijn.

Shine

kweenie schreef:Het zijn toch ook administratiekosten en geen betaalkosten? Ik zie niet in waarom er een betaalwijze zou moeten zijn waarbij alle administratiekosten nul zouden moeten zijn. Voor mijn part rekenen ze 10 euro administratiekosten, als maar duidelijk is wat de kosten zijn.
Ben ik niet met u eens. We betalen namelijk ook al grof aan vastrecht LEVERINGkosten per product, per maand aan de leverancier. (Soort van abonnementskosten, waarbij je gevoeglijk vanuit mag gaan dat hier bepaalde adminkosten in verwerkt zitten!)
Het bedrag van deze kosten verschillen per leverancier en in sommige gevallen zelfs per soort contract bij een en dezelfde leverancier. Deze kostenpost is de afgelopen jaren ook al behoorlijk gestegen. Bedragen van €14,00 per maand beginnen steeds regel dan uitzondering te worden.

Ik vind dat er tenminste 1 betaalvorm moet zijn waarbij er géén extra kosten bij de consument in rekening dient te worden gebracht. En dat is automatische incasso.
Het is bij een leverancier onmogelijk om een groot bedrag in 1x te betalen, of slechts 4x per jaar een hoger termijnbedrag te laten incasseren navenant het te verwachten verbruik. (Dit doen sommigen alleen bij een erg laag verbruik)
Tot slot is het natuurlijk nog maar de grote vraag of een automatische incasso daadwerkelijk € 0,40 kost voor een leverancier.

Deze kwestie lijkt me wel een leuke voor een consumenprogramma of consumentenbond.

berndv

kweenie schreef:Het zijn toch ook administratiekosten en geen betaalkosten? Ik zie niet in waarom er een betaalwijze zou moeten zijn waarbij alle administratiekosten nul zouden moeten zijn. Voor mijn part rekenen ze 10 euro administratiekosten, als maar duidelijk is wat de kosten zijn.
Raar argument. Dus u zou het ook normaal vinden dat u in de supermarkt moet betalen voor de tijd dat een caissière bezig is met uw boodschappen scannen? Zolang het maar duidelijk is waar deze kosten voor zijn? Als er standaard kosten gemaakt worden, die voor iedereen gelden, dan zou dit in de kostprijs meegerekend moeten worden. Als u dan van de standaardwijze wilt afwijken, kunnen ze extra kosten rekenen.

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

berndv schreef:
Raar argument. Dus u zou het ook normaal vinden dat u in de supermarkt moet betalen voor de tijd dat een caissière bezig is met uw boodschappen scannen? Zolang het maar duidelijk is waar deze kosten voor zijn? Als er standaard kosten gemaakt worden, die voor iedereen gelden, dan zou dit in de kostprijs meegerekend moeten worden. Als u dan van de standaardwijze wilt afwijken, kunnen ze extra kosten rekenen.
nu de zelfscan kassa's er zijn, lijkt het me niet onwaarschijnlijk, dat je in de toekomst moet betalen voor het gebruik van een kassa met kassiere.

aarie25

Ongelezen bericht door aarie25 »

dus dan kunnen wij dadelijk ook gewoon geld gaan betalen, wanneer wij naar hun klantenservice bellen,
en hun moeten dan een paar dingen veranderen in hun adminstratie.
dit zal dan ook onder administratiekosten gaan vallen. :lol:

Shine

ruud_a schreef:nu de zelfscan kassa's er zijn, lijkt het me niet onwaarschijnlijk, dat je in de toekomst moet betalen voor het gebruik van een kassa met kassiere.
Sterker en wellicht vergelijkbaar: en als de zelfscan kassa (dan nog als gratis alternatief wordt aangeboden), wordt er enkele jaren later ingevoerd dat je óók daarvoor extra moet gaan betalen.
Zoiets als: maakt u gebruik van de zelfscan kassa krijgt u €0,50 korting op de €1,50 caissière verwerkingskosten.

En zo worden er tal van extra consument kosten geïntroduceerd, die kant noch wal slaan.
Overigens is het vreemd dat Essent €0,40 per automatische incasso rekent. Als ik bij de Rabobank kijk zijn deze kosten niet meer dan €0,09. Volgens mij mogen de in rekening gebrachte kosten niet meer zijn dan de daadwerkelijke kosten.
https://www.rabobank.nl/images/tarieven ... 606084.pdf

@Hawkwind
Excuus had uw eerder gestarte topic begin juli 2014 niet gezien. Gemakshalve plaats ik hier even de link naar dat topic.
https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 1&t=147520
De reden die Essent daar geeft is natuurlijk regelrechte kul! Ondertussen berekend Essent deze kosten wel ongestraft gewoon door! Verbazend.

hawkwind

witte angora schreef:Hmmm....

Binnenkort 4 oktober, dan zit ik precies een jaar bij Essent -> tijd om maar weer over te stappen dus. Niet dat ik die 40 centen niet kan missen, en zo gigaveel is het ook weer niet, maar waar is op een gegeven moment het eind?
Het geval is dat ik werkelijk een uitstekende offerte van Essent heb mogen ontvangen, anders was ik subiet ook overgestapt.
Die 40 eurocent per maand kan ik ook wel missen , maar het gaat mij op de manier waarop.
Ik weet niet hoeveel klanten Essent heeft , laten we zeggen 250.000 , x 4,8= een dik miljoen euro per jaar.
Lekkere melkkoe , kunnen de bonussen voor de hoge heren van Essent ook weer van betaald worden.

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

Shine schreef:
ruud_a schreef:nu de zelfscan kassa's er zijn, lijkt het me niet onwaarschijnlijk, dat je in de toekomst moet betalen voor het gebruik van een kassa met kassiere.
Sterker en wellicht vergelijkbaar: en als de zelfscan kassa (dan nog als gratis alternatief wordt aangeboden), wordt er enkele jaren later ingevoerd dat je óók daarvoor extra moet gaan betalen.
Zoiets als: maakt u gebruik van de zelfscan kassa krijgt u €0,50 korting op de €1,50 caissière verwerkingskosten.

En zo worden er tal van extra consument kosten geïntroduceerd, die kant noch wal slaan.
Overigens is het vreemd dat Essent €0,40 per automatische incasso rekent. Als ik bij de Rabobank kijk zijn deze kosten niet meer dan €0,09. Volgens mij mogen de in rekening gebrachte kosten niet meer zijn dan de daadwerkelijke kosten.
https://www.rabobank.nl/images/tarieven ... 606084.pdf

@Hawkwind
Excuus had uw eerder gestarte topic begin juli 2014 niet gezien. Gemakshalve plaats ik hier even de link naar dat topic.
https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 1&t=147520
De reden die Essent daar geeft is natuurlijk regelrechte kul! Ondertussen berekend Essent deze kosten wel ongestraft gewoon door! Verbazend.
in de luchtvaart is het al zover.
op reis gaan en betalen om je koffer mee te nemen.
binnenkort ook extra betalen voor de handbagage, je stoel en je veiligheidsgordel.
en ook nog omdat er een piloot in het toestel zit.

hawkwind

MichielFRL schreef:Waarom zou Essent deze kosten niet mogen berekenen?
Uhh, sorry hoor , maar welke kosten bedoel je?
Betalen via automatische incasso......en dan nog kosten rekenen.
Volgens mij is Essent ook de enige energieleverancier welke dit trucje toepast.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

berndv schreef:
Voor mijn part. En als ze de leveringskosten een euro hoger hadden gemaakt, zou er geen haan naar hebben gekraaid.
Trouwens, bij allerlei diensten wil 'men' juist dat het transparanter wordt en dat er dus juist veel minder in de kostprijs zit. Dat alles meer opgedeeld wordt in verschillende kostenposten. Maar als de energieboer datdoet, is het niet goed.

berndv

Op zich vind ik het geen probleem dat er kosten worden gerekend. De manier waarop heb ik wel moeite mee. Eerst als kosten in rekening brengen en vervolgens weer een korting op geven. Reken dan gewoon kosten per betaaltijden.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Shine schreef:Ik vraag mij serieus af of deze praktijk wel mag!
Nee, dit mag niet. Dit is namelijk in strijd met art. 6:230k BW. Echter, consumenten die al een contract hadden voor 13 juni kunnen zich hier pas vanaf volgend jaar 13 juni op beroepen.

Gesloten