LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Essent stopt incasso niet na betaling

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
sandra56
Berichten: 205
Lid geworden op: 26 okt 2008 10:40

Essent stopt incasso niet na betaling

Ongelezen bericht door sandra56 »

Doordat mijn uitkering onterecht door de uitkeringsinstantie en de belastingdienst in juni was ingehouden heb ik de voorschotbetaling juni over het hoofd gezien.
Nadat ik op 13 aug (gedateerd 10 aug) de aanmaningsbrief van essent heb ontvangen heb ik meteen met essent gebeld en telefoniste zei dat ik het bedrag voor eind augustus moet betalen.
Ik heb met de telefoniste afgesproken de achterstand+adm kosten op 26 augustus te betalen om te voorkomen dat er nog meer kosten bij zou komen.
De telefoniste zei een aantekening hier over te maken en ik heb mij ook aan die afspraak gehouden.
Op zaterdag 4 september ontvang ik weer een brief van essent (gedateerd op 1 september) met als onderwerp: laatste betaalmogelijkheid/verzoek telefonisch contact.
Maandag 6 september bel ik met essent om door te geven dat ik de achterstand van juni al op 26 augustus hebt overgemaakt en de telefoniste heeft dat ook bevistigd.
Afgelopen zaterdag (11 september) krijg ik nog een brief/acceptegiro van essent (gedateerd 10 september) met betrekking tot het nieuwe maandelijkse voorschotbedrag en in deze brief wordt mij meegedeeld dat het elektriciteit/gas overeenkomst zal worden ontbonden en de incassokosten aan mij zal worden doorberekend!
Vanmorgen bel ik weer met essent en die mevrouw aan de andere kant van de lijn kon mij vertellen dat ik nog eens ongeveer 70€ (boven die 25€ adm kosten) aan essent schuldig bent die te maken heeft met de achterstand van juni jl.
Ik zeg; dat klopt niet en ik ben ook niet van plan die 70€ te betalen, omdat ik de achterstand van juni al op 26 augustus hebt betaald!
Deze mevouw kon ook bevestigen dat essent het achterstandsbedrag van juni heeft ontvangen, maar ze gaat het allemaal voor mij uitzoeken om achter te komen wat er precies aan de hand is omdat zij vanwegen een storing op dit moment niet verder in het systeem kon.

Ik betaal altijd netjes mijn rekeningen, maar zoals ik al heb aangegeven, door een onterechte inhouding van mijn uitkering in juni heb ik een betaling helemaal over het hoofd gezien en het heeft twee maanden geduurd voordat dat werd rechtgetrokken door die uitkeringsinstantie en de belastingdienst.
Door dit gedoe loop ik nu wel achter met mijn betalingen bij essent want ik moet nog de voorschot van augustus betalen, maar daarvoor heb ik nog geen herinnering van essent ontvangen.
Ik wordt hier echt niet goed van! :?




Update: Ik ben vanmiddag gebelt door de mevrouw van essent en volgens haar heb ik het achterstand van juni met vermelding van het betalingskenmerk die bij de betaling van augustus hoort betaald en dat kan niet veranderd worden:?
Dat houdt voor mij in; dat als ik niet heel snel die 70€ +nog eens 25€ adm kosten betaald, ik nog meer kosten tegemoet kan zien :x

Summer07
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 apr 2010 18:21

Re: Essent stopt incasso niet na betaling

Ongelezen bericht door Summer07 »

pas een afrekening gehad van Enexis (onderdeel van essent) voor de meterhuur van het gas en de energie. Op deze afrekening stonden ook allemaal extra kosten +- 8x € 15,00 herinneringskosten en ongeveer 8x € 40,00 incassokosten alleen geen openstaande rekeningen. Door alle extra kosten kwam mijn meterhuur ruim boven de € 300,00 :shock: uit. De rekening was gedateerd in juni 2010 en alle extra kosten die berekend werden ook allemaal op de zelfde datum als de rekening zelf :?: Ik heb meteen gebeld omdat ik graag wilde weten van welke maanden de herinneringskosten en incassokosten waren omdat ik me niet kon herinneren dat ik te laat of helemaal niet betaald zou hebben. Meteen na mijn verhaal te hebben gedaan bood de telefonist aan om de volledige incasso en overige kosten te laten vervallen als ik een automatische incasso af zou sluiten bij hun? Ik heb dit gedaan en vervolgens was de totale rekening terug gezakt naar nog maar € 43,95. Ik heb hier een schriftelijke bevestiging van gevraagd en ontvangen. Altijd opletten welk betaalnummer je erbij zet en schriftelijke bevestiging vragen van alle gemaakte afspraken voorkomt dat ze zo'n dreigende toon aanslaan in brieven en via de telefoon mocht er onverhoopt een keer een maand iets niet goed gaan. En als ze ontkennen heb je op papier staan wat er is afgesproken en om welke bedragen het gaat.
Essent / Enexis heeft er dus wel vaker een handje van om extra niet bestaande kosten in rekening te brengen.
Voor hun is dit de manier om de inkomsten omhoog te schroeven, er zijn namelijk volgens mij veel mensen die de rekening niet controleren en gewoon betalen. In mijn geval hadden ze dan ruim € 290,00 niet gemaakte kosten opgestreken voor de winst pot. :evil:

troubleshooter
Berichten: 471
Lid geworden op: 08 mar 2008 07:39

Re: Essent stopt incasso niet na betaling

Ongelezen bericht door troubleshooter »

@Summer07, ik herkend uw problemen! Het is bij elke leverancier dat je kan zeggen: "Betalen of de duivel zal je halen" en van persoonlijke omstandigheden tegen wil een dank trekken ze zich helemaal geen fluit aan, dat is gewoon het probleem der klant.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Essent stopt incasso niet na betaling

Ongelezen bericht door Shine »

@Sandra
[/quote] loop ik nu wel achter met mijn betalingen bij essent want ik moet nog de voorschot van augustus betalen, maar daarvoor heb ik nog geen herinnering van essent ontvangen.
Ik wordt hier echt niet goed van!
Update: Ik ben vanmiddag gebelt door de mevrouw van essent en volgens haar heb ik het achterstand van juni met vermelding van het betalingskenmerk die bij de betaling van augustus hoort betaald en dat kan niet veranderd worden:? [/quote]
Van augustus zult u ook geen herinnering ontvangen (waarbij ik vaststel dat u deze betaling dan eigenlijk ook al niet bijtijds had gedaan omdat u in afwachting was van de herinnering!) omdat u, zoals Essent al aangeeft, de betaling van augustus hebt gedaan. Dat is het betalingskenmerk. Oftewel factuurnummer van de door u gedane overmaking waarvan u dacht dat het de termijnmaand juni zou zijn.
En nee, dit kan een leverancier niet meer aanpassen.
De factuur van juni blijft hierdoor openstaan. Het komt er op neer dat u zich niet aan de betalingsregeling hebt gehouden mbt juni. En dan valt alles (dus ook die extra kosten) weer open.
Het is bij elke leverancier dat je kan zeggen: "Betalen of de duivel zal je halen" en van persoonlijke omstandigheden tegen wil een dank trekken ze zich helemaal geen fluit aan, dat is gewoon het probleem der klant.
Erg zwart wit gesteld.
Menig leverancier ziet leiver zijn geld in porties komen dan helemaal niets. Wat betekent dat de meesten zeker open staan voor een betalingsregeling. Echter als de klant zich daar ook niet aan houdt, dan houdt het een keer op.
Overigens kun je van leveranciers niet verwachten dat ze bij alle bij hun aangesloten consument rekening moeten gaan houden met hun persoonlijke omstandigheid. Iedereen heeft wel wat.
Dan is er geen houden meer aan.
En laten we wel zijn, in principe is het niet betalen door de consument, toch ook de verantwoordelijkheid van de consument zelf.

troubleshooter
Berichten: 471
Lid geworden op: 08 mar 2008 07:39

Re: Essent stopt incasso niet na betaling

Ongelezen bericht door troubleshooter »

Wanneer u een uitkering van de socialedienst hebt kunt u deze extra kosten daar declareren door bijzondere bijstand aan te vragen. U hebt er recht op zo stel ik vast.

Gesloten