LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] essent
essent
Hallo.
Tijdens het verkopen van ons huis ben ik achter een paar vreemde dingen van Essent gekomen en daar mijn vragen bij.
Vrijdag 23 februari hadden wij de overdracht van ons huis die wij verkochten.
Na alles te hebben geregeld hebben wij thuis gelijk Essent gebeld om te melden dat wij ons huis hadden verkocht.
Echter werd ons verteld dat dit niet meer hoefde omdat de bewoners die het huis hadden gekocht zich zelf al een dag eerder in ons huis hadden aangemeld, dus dat ons contract automatisch was stop gezet.
Dit maar even voor die tijd voor lief genomen.
Een paar dagen later krijgen wij een mail van Essent dat wij contract breuk hadden gepleegd en dat daar een boete aanhing van €100.
Essent opnieuw opgebeld waar dit vandaan kwam.
Hierin werd verteld dat we de boete hadden gekregen omdat wij niet eerder dan de nieuwe bewoners hadden vermeld dat wij gingen verhuizen en als we dat wel hadden gedaan zouden we de boete hebben gekregen omdat ons contract tot 9-2018 zou lopen.
(maar stel dat als iemand zich voor de lol zich een keer had aangemeld in ons huis hadden wij dit niet geweten tot dat we dit mailtje zouden ontvangen die nergens op zou slaan)
Kort gezegd essent stelt jou niet als consument op de hoogte als iemand anders zich in jouwn huis aanmeld en dat je contract daardoor automatisch word verbroken.
Na wat onderzoeken op het internet kwam ik er achter dat het contract met Essent persoonlijk gebonden is en niet aan het woonadres.
(echter zijn wij tijdelijk bij ouders ingetrokken tot wij meer weten over ons volgende huis)
Dus Essent nog maar een keer opgebeld met of dit ook zou was.
De medewerker aan de andere kant van de telefoon beaamde dit.
Waarop mijn vraag was dat ik het contract dus gewoon wou laten doorlopen alleen dat ik dan geen stroom en gas meer zou afnemen, want bij afsluiting betaal ik ook de volle vaste kosten dat ik bij Essent ben aangesloten.
Na overleg met zijn leiding gevende gaf de medewerker aan dat dit niet mogelijk was omdat het contract gebonden was aan het huis.
Dit hele verhaal leverde mij de volgende vragen op.
- Hoe is het mogelijk dat iemand zich zomaar kan aanmelden in jouwn huis voor energie? En waarom word jij dan als consument hier niet gelijk van op de hoogte gebracht als dit gebeurt?
- Is het contract die je met je energie maatschappij sluit persoonlijk gebonden of aan het huis gebonden? en waarom zou je deze dan niet kunnen laten door lopen tot dat je contract eindigt als je je huis verkoopt en geen ander woon adres hebt?
Met vriendelijke groet
Tijdens het verkopen van ons huis ben ik achter een paar vreemde dingen van Essent gekomen en daar mijn vragen bij.
Na alles te hebben geregeld hebben wij thuis gelijk Essent gebeld om te melden dat wij ons huis hadden verkocht.
Echter werd ons verteld dat dit niet meer hoefde omdat de bewoners die het huis hadden gekocht zich zelf al een dag eerder in ons huis hadden aangemeld, dus dat ons contract automatisch was stop gezet.
Een paar dagen later krijgen wij een mail van Essent dat wij contract breuk hadden gepleegd en dat daar een boete aanhing van €100.
Hierin werd verteld dat we de boete hadden gekregen omdat wij niet eerder dan de nieuwe bewoners hadden vermeld dat wij gingen verhuizen en als we dat wel hadden gedaan zouden we de boete hebben gekregen omdat ons contract tot 9-2018 zou lopen.
(maar stel dat als iemand zich voor de lol zich een keer had aangemeld in ons huis hadden wij dit niet geweten tot dat we dit mailtje zouden ontvangen die nergens op zou slaan)
Kort gezegd essent stelt jou niet als consument op de hoogte als iemand anders zich in jouwn huis aanmeld en dat je contract daardoor automatisch word verbroken.
Na wat onderzoeken op het internet kwam ik er achter dat het contract met Essent persoonlijk gebonden is en niet aan het woonadres.
(echter zijn wij tijdelijk bij ouders ingetrokken tot wij meer weten over ons volgende huis)
Waarop mijn vraag was dat ik het contract dus gewoon wou laten doorlopen alleen dat ik dan geen stroom en gas meer zou afnemen, want bij afsluiting betaal ik ook de volle vaste kosten dat ik bij Essent ben aangesloten.
Na overleg met zijn leiding gevende gaf de medewerker aan dat dit niet mogelijk was omdat het contract gebonden was aan het huis.
- Hoe is het mogelijk dat iemand zich zomaar kan aanmelden in jouwn huis voor energie? En waarom word jij dan als consument hier niet gelijk van op de hoogte gebracht als dit gebeurt?
- Is het contract die je met je energie maatschappij sluit persoonlijk gebonden of aan het huis gebonden? en waarom zou je deze dan niet kunnen laten door lopen tot dat je contract eindigt als je je huis verkoopt en geen ander woon adres hebt?
Met vriendelijke groet
Re: essent
U had een contract en als u dat op de verkoopdatum had opgezegd, had u een boete moeten betalen, want u kon niet van hen op uw nieuwe adres gaan afnemen.
Dat nu de kopers al een contract zijn aangegaan en toevallig ook bij Essent, doet daar niet aan af.
En wie heeft dan de standen doorgegeven? Normaal gesproken wordt dat vóór het transport door de makelaar opgenomen in aanwezigheid van de koper en verkoper.
Dat nu de kopers al een contract zijn aangegaan en toevallig ook bij Essent, doet daar niet aan af.
En wie heeft dan de standen doorgegeven? Normaal gesproken wordt dat vóór het transport door de makelaar opgenomen in aanwezigheid van de koper en verkoper.
Ga er maar van uit dat de eerste medewerker u verkeerd heeft ingelicht. Door het opzeggen van uw contract moet u € 50,- per aansluiting betalen, ongeacht of een eventuele nieuwe bewoner al een contract heeft afgesloten. Enkel bij een verhuizing waarbij het contract weer wordt aangegaan kan het dat u geen boete hoeft te betalen.
-
U had een contract tot een bepaalde datum. U hebt eerder opgezegd, dus daar hangt een afkoopboete aan vast. Het maakt niet uit of u de opzegging gedaan hebt, of de nieuwe bewoners. In beide gevallen wordt er opgezegd omdat u gaat verhuizen.
-
Om op je laatste twee vragen te reageren:zuster.. schreef:Hallo.
Met vriendelijke groet
- het huis is niet meer jullie huis, maar dat van de koper. Zij zijn simpelweg verplicht om bij een energieleverancier een leveringscontract af te sluiten.
- een energiecontract is inderdaad persoonsgebonden. Je kunt bij een verhuizing het contract meenemen naar de andere woning. Alleen: dan moet je wel een andere woning hebben. Aangezien jullie bij je ouders in zijn gaan wonen, hebben jullie geen andere woning. Het contract met Essent kan dus niet gecontinueerd worden, en dat levert dus een contractbreuk op.
En wat je achterdocht betreft: het kan inderdaad voorkomen dat een derde een energiecontract afsluit op een woning die niet de zijne is. In het verleden hebben enkele tussenpersonen dat wel eens gedaan om op die manier de provisie binnen te harken. Maar zoiets is door de bewoners simpel terug te draaien. In jullie geval is dit dus niet van toepassing, omdat de aanvragers ook de nieuwe bewoners zijn. Je kunt je hier dus niet op beroepen om onder de opzegboete uit te komen.
U hebt uw huis verkocht en de woning is overgedragen per overdrachtsdatum 23-2-2018. Vind u het onlogisch dat de nieuwe eigenaar regelt dat ie energie heeft in zijn nieuwe huis? U had natuurlijk zelf contact moeten zoeken met uw energieleverancier omdat uw levering zou moeten eindigen ivm overdracht van de woning.zuster.. schreef: - Hoe is het mogelijk dat iemand zich zomaar kan aanmelden in jouwn huis voor energie? En waarom word jij dan als consument hier niet gelijk van op de hoogte gebracht als dit gebeurt?
Het contract hoort bij een persoon/personen, maar daarnaast heeft het contract betrekking op levering/leveringen. Beide gelden dus.
Misschien kunt u de relatie met Essent nog verbeteren door ze een keer lief aan te kijken. Ik kwam dit tegen op de Essent website onder veelgestelde vragen:
'Kan ik mijn contract tijdelijk stopzetten?
Nee, dat kan helaas niet. Als u tijdelijk geen energiecontract nodig heeft, geef dit dan telefonisch door via onze klantenservice. Samen vinden we een oplossing! '
Dat suggereert toch dat er oplossingen mogelijk zijn, zonder dat er sprake is van 'stopzetten'.
De contractbreuk is echter wel gepleegd.
Je wordt er toch van op de hoogte gebracht? Waarbij je tegelijk de hoogte van een eventuele boete te horen krijgt.- Hoe is het mogelijk dat iemand zich zomaar kan aanmelden in jouwn huis voor energie? En waarom word jij dan als consument hier niet gelijk van op de hoogte gebracht als dit gebeurt?
Daarbij komt het behoorlijk vaak voor, zeker bij huurhuizen, dat de oude en nieuwe bewoners helemaal geen contact het elkaar hebben en dat de oude bewoners ook niet doorgeven dat ze verhuisd zijn. Het zou toch raar zijn als de nieuwe bewoners dan geen energiecontract zouden kunnen afsluiten.
Een van de voorwaarden van je contract is dat je een energieaansluiting hebt. Zonder eigen woning voldoe je niet aan die voorwaarden.- Is het contract die je met je energie maatschappij sluit persoonlijk gebonden of aan het huis gebonden? en waarom zou je deze dan niet kunnen laten door lopen tot dat je contract eindigt als je je huis verkoopt en geen ander woon adres hebt?
Je had deze problemen eenvoudig kunnen voorkomen door niet (opnieuw) een jaarcontract aan te gaan, maar te kiezen voor een direct opzegbaar contract. Of voor een leverancier waar je bij verhuizing zonder boete kunt opzeggen.
De boete voor tijdens contract weglopen is €50,- per product dus U is niet van 't Gas af... dus Stroom & Gas = €100,-
U had eerder bij verkoop plannen van jaar contract naar variabel dagelijks opzegbaar moeten gaan bij verhuis/verkoop plannen.
De enige mogelijkheid is je ouders te vragen, als die boetevrij weg mogen op hun adres de Energie betalen....
Dan loopt het weer door en korte tijd zonder mag... vaak is ook Essent dan consument vriendelijk als je op adres van je ouders dit lopende contract ga afmaken, maar vermoedelijk geven ze liever een nieuwe jaar contract in dit geval met kwijtschelding boete!
Dan zit je bij je ouders nog 1jaar vast.... en als je iets anders vind mag je dat lopende contract natuurlijk wel meenemen, waarna je ouders elders iets mogen uitzoeken!
Dus als het kan, hoe is de leverancier van je ouders? Bij geen contract met boete zou je op die manier nog iets kunnen regelen, maar vraag hun eerst en controleer of ze werkelijk boete vrij weg mogen om hun geen boete te bezorgen!
U had eerder bij verkoop plannen van jaar contract naar variabel dagelijks opzegbaar moeten gaan bij verhuis/verkoop plannen.
De enige mogelijkheid is je ouders te vragen, als die boetevrij weg mogen op hun adres de Energie betalen....
Dan loopt het weer door en korte tijd zonder mag... vaak is ook Essent dan consument vriendelijk als je op adres van je ouders dit lopende contract ga afmaken, maar vermoedelijk geven ze liever een nieuwe jaar contract in dit geval met kwijtschelding boete!
Dan zit je bij je ouders nog 1jaar vast.... en als je iets anders vind mag je dat lopende contract natuurlijk wel meenemen, waarna je ouders elders iets mogen uitzoeken!
Dus als het kan, hoe is de leverancier van je ouders? Bij geen contract met boete zou je op die manier nog iets kunnen regelen, maar vraag hun eerst en controleer of ze werkelijk boete vrij weg mogen om hun geen boete te bezorgen!