LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Essent Zekerheidsgarantie

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Harem

Essent Zekerheidsgarantie

Ongelezen bericht door Harem »

Kreeg eind Oktober offerte voor verlengen Zekerheidsgarantie. In de brief staat onduidelijk wat je opties zijn. Na zorgvuldig gepuzzel blijkt:
1. Doe je niets, dan heb je de 1-jaarcontract.
2. Stuur aangehechte kaart in en je krijgt 3-jaar Zekerheidsgarantie. Dit moet wel voor 5 december bij Essent binnen!
Wat doe je als ik het Zekerheidsgarantie nu eens NIET wil verlengen???? Geen info.

Probeerde vandaag een vergelijking te maken met de andere keuze mogelijkheden binnen de Essent website. Enkel de prijzen van 1 juli staan er gemeld. Gebeld: de nieuwe prijzen zijn nog niet bekend!!! Teruggebeld: prijs is ongeveer die van 1 juli 2008 plus 10 - 15 %. Moet ik het zelf nog eens narekenen. Klacht ingediend, omdat eind oktober wel al Zekerheidsgarantie prijzen bekend zijn, maar de andere op 27 November niet Hoezo, goede keuze mogelijkheid? Blijkt, dat ik voor 1 december moet opzeggen, anders is het een stilzwijgende verlenging van contract. Heb nu maar weer gebeld, en meegedeeld, dat ik afzie van contractverlenging per 1 januari en volgende maand bekijk welke andere mogelijkheid ik kies. Zeker, nu de verwachting is, dat per 1 juli 2009 de prijzen wel eens weer kunnen dalen, omdat ze per 1 januari onterecht stijgen. Daarmee heb ik dus in 2009 nog eens lagere energiekosten,

Laat Radar maar eens een uitzending wijden aan de energiebedrijven en hun contracten en duidelijkheid!

Ik denk, dat ik niet de enige ben.

xflorax

Re: Essent Zekerheidsgarantie

Ongelezen bericht door xflorax »

Olieprijzen dalen en en Essent biedt ons een zekerheidsgarantie voor 3 jaar tegen het oude hoge tarief.
Misschien kan Radar hier nog eens aandacht aan schenken. :roll:

Ron58

Ongelezen bericht door Ron58 »

Nuon doet niets anders, gisteren kreeg ik een soort magazine van ze waarin me min of meer dringend werd aangeraden een vast tarief contract af te sluiten.
Dan zouden toekomstige verhogingen aan mijn neus voorbij gaan.
De toekomstige verlaging die er over een half jaartje dik inzit (de olieprijs is nu laag en werkt dan door in de energieprijs) dus ook.

Er is er altijd maar 1 die er beter van wordt, en dat is niet de klant.

Dat is de directeur van het energiebedrijf die het in zijn miljoenen bonus terugziet.

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Olieprijzen dalen en en Essent biedt ons een zekerheidsgarantie voor 3 jaar tegen het oude hoge tarief.
Misschien kan Radar hier nog eens aandacht aan schenken
Waarom?
Essent mag zekerheidsgarantie geven tegen de huidige tarieven. Daar is wettelijk helemaal niets mis mee. Net zomin als dat er ook zekerheidsgarantie gegeven wordt ten tijde dat de gas en elektraprijzen alleen maar stegen. Maar dan hoor mensen niet klagen en/of zeuren en onvergelijkt reageren.
Kom op mensen, zekerheidsgarantie en/of vaste prijs contracten kent twee kanten van het mes.
Zekerheidsgarantie en/of vaste prijs contracten zijn niets meer of minder dan een vorm van beleggen. U stapt in tegen het dan geldende tarief en gokt er op dat de prijzen van energie zullen stijgen.
Omdat we nu allemaal 'weten' dat de prijs van olie giga is gedaald en dit zijn weerslag moet kennen op de prijsstelling van juli 2009 wordt er moord en brand geschreeuwd dat het huidige aanbod van zekerheidsgaranties en/of vaste prijscontracten onterecht en niet eerlijk zijn.
Maar wees dan ook zo eerlijk en schreeuw dan hetzelfde geluid als bekend is dat de prijzen van energie in juli 2008 gingen stijgen en je in april 2008 ook het aanbod kreeg van zekerheidsgarantie en/of vaste prijs contracten tegen de dan geldende tarieven.

Steinhage

Ongelezen bericht door Steinhage »

Kom er vanmorgen achter dat de zekerheidsgarantie voor gas bij mij is verlengd. Kan mij geen aanbieding herinneren! Zou in november of december geweest moeten zijn. Na veel nadenken door Essent en veel wachten door mij kondigden ze mij vanmorgen aan mij hierover maar terug te bellen… Ik hoor het wel…

Intussen heb ik tarieven eens op een rij gezet.

Met de kennis van toen had ik het aangeboden tarief van 55 cent (zo werd vanmorgen duidelijk) nooit geaccepteerd. De olieprijzen daalden van usd 147 in juli tot usd 38 in december en door de mogelijke, bijna zekere recessie was in november een stijging van de olieprijs niet te verwachten.

Als dan ook, zo lees ik hier op het forum, het tarief voor 1 januari nog niet eens bekend was en dat dat nu 49 cent blijkt te zijn dan wordt je gewoon bestolen! Waarom?

Eenvoudig: het gaat om een verschil van 6 cent. Op 1 juli a.s. worden de tarieven opnieuw vastgesteld. Als het tarief dan minder dan 12 cent stijgt ten opzichte van januari, dus van 49 naar 61 cent, dan is Essent de grote winnaar. Op zich geen probleem, het is een soort verzekering, maar:

Hoe waarschijnlijk is het dat de tarieven per 1 juli zoveel stijgen? Hoe waarschijnlijk hadden we dat in november gevonden? De kans op een dergelijke stijging is en was nul. En Essent wist dat, dus heeft er een stilzwijgende verlenging doorgedrukt, in de wetenschap dat iedere klant die het (per ongeluk) zou accepteren) hiervan het nadeel zou ondervinden.

Denk dat er erg veel contracten stilzwijgend zijn verlengd en dat veel mensen niet in de gaten hebben dat ze hier echt worden bestolen. Weer een bonus voor de heer Boersma.

Het is een manier van zaken doen die wel zal passen in de tijd, maar of die ook past bij Essent…

h@rm@n

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Misschien kan Radar hier nog eens aandacht aan schenken
Niets aan jouw voorgaande reactie toe te voegen Shine, excellent.
Voor de volledigheid nog het volgende:
• Tarieven gas flexibele looptijd
• Tarieven gas vaste looptijd
• Tarieven Groen voor Gas
• Tarieven ZekerheidsGarantie gas 3 jaar
• Tarieven ZekerheidsGarantie gas 5 jaar
• Tarieven ZekerheidsGarantie verlenging
Dit zijn o.a. de mogelijkheden en keuzes die m.b.t. gas bij Essent mogelijk zijn.
Hierdoor zijn er verschillen in het leveringstarief per m3 gasprijs in centen.
Dit varieert van 49,77 cent per m3 (de hoogste prijs ,in bijvoorbeeld regio 8, bij flexibele looptijd) tot 46,20 de goedkoopste prijs.
49,77 bij overeenkomsten voor diegene die gekozen hebben zonder vaste eindtijd (onbepaalde tijd, opzegtermijn 30 dagen)
Vervolgens 49,77 voor overeenkomsten van één jaar (bepaalde tijd, 30 dagen opzegtermijn)
Bij zekerheidgarantie 3 jaar vast (van 1 april 2009 t/m 31 maart 2012) is de prijs 46,20 .
en 46,91 bij zekerheidgarantie (5 jaar) van 1 april 2009 t/m 31 maart 2014.
En tenslotte zekerheidgarantie (verlenging) loopt van 1 april 2009 t/m 31 maart 2010 waarbij de prijs 46,85 per m3 is.
Je weet dus van te voren waarmee je te maken krijgt en het lijkt mij erg duidelijk, de keuze is aan de (huishoudelijke) klant.
Wel kan ik begrijpen dat het bij de klant gaat duizelen als hij hier een keuze uit moet maken, want wanneer doe je het voor jezelf goed? :roll:

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

In aanvulling op bovenstaande:
Jaarcotnracten en meerjaarige contracten daarvan is algemeen een gegeven dat ze stilzwijgend verlengd worden, tenizj de consument tenminste 1 maand voor afloop kenbaar maakt dit niet te willen. Zo gaat dat niet alleen in de energiewereld maar ook bij abonnementen bij bijv. tijdschriften, omroepbladen, lidmaatschappen etc.
Iedere consument heeft een contract gekregen en daarin staan de voorwaarden. Zaak is om die goed te lezen en dus te weten wat u wel/niet kunt verwachten en aangaat. Net zoals u dan weet wat u wel niet moet doen indien u geen verlenging wilt tegen de tijd dat uw contract afloopt.
Enige oplettendheid van de consument mag in deze ook verwacht worden.

zjwaemke

Ongelezen bericht door zjwaemke »

nog een kleine toevoeging

Je krijgt bij Essent bij het aflopen van je 3 jarige zekerheidsgarantie een nieuw aanbod voor 3 nieuwe jaren zekerheidsgarantie. Als je er dan niet op reageert is er idd een 1 jarige verlenging met zekerheidsgarantie. Je kunt ook altijd weer terugstappen naar het variabele tarief.

En of zekerheidsgarantie een goeie keuze is? Niemand kan in de glazen bol kijken, het is dus altijd een gok die je neemt.

Als ik een tip mag geven, bekijk de olie prijzen eens van de afgelopen 10-20 jaar. Je kunt zien dat ze eigenlijk alleen maar gestegen zijn. Natuurlijk uitzonderingen daargelaten. En als je juist op deze momenten de prijs vast zou kunnen zetten, dan doe je t goed :)

Gesloten