Ik krijg net een brief van Evides, dat ik een verstuurde herinneringsbrief van 21 december niet heb betaald ( ik heb deze brief nooit gehad )
Het gaat om een bedrag van 5,49
Nu worden er 17,50 incassokosten in rekening gebracht...das bijna 300%
Mijn vraag is kan dit zo maar?
En wat kan ik er tegen doen ?
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] EVIDES ( incasso kosten )
Re: EVIDES ( incasso kosten )
Wat je hier aan kan is een brief schrijven dat je nooit een aanmaning hebt ontvangen die beantwoord aan de in wet gestelde eisen. Deze kosten hoef je dan niet te betalen.
De maximum incassokosten tot een bedrag van 266,67 euro zijn 40 euro. Als de schuldeiser niet BTW-plichtig is wordt dit verhoogt met de BTW.
De maximum incassokosten tot een bedrag van 266,67 euro zijn 40 euro. Als de schuldeiser niet BTW-plichtig is wordt dit verhoogt met de BTW.
U zult best gelijk hebben dat u de herrinneringsbrief niet ontvangen heeft, maar waarschijnlijk is hij wel verstuurd.
Voor dit luttige bedrag (U bent tenslotte te laat met betalen) zou ik die rompslomp niet over me heen willen hebben.
Voor dit luttige bedrag (U bent tenslotte te laat met betalen) zou ik die rompslomp niet over me heen willen hebben.
Helaas voor het incassobureau: ze moeten aantonen dat deze is aangekomen.Jantje7 schreef:U zult best gelijk hebben dat u de herrinneringsbrief niet ontvangen heeft, maar waarschijnlijk is hij wel verstuurd.
Een aanmaning die niet aankomt heeft geen werking.art. 3:37 lid 3 BW schreef:Een tot een bepaalde persoon gerichte verklaring moet, om haar werking te hebben, die persoon hebben bereikt. Nochtans heeft ook een verklaring die hem tot wie zij was gericht, niet of niet tijdig heeft bereikt, haar werking, indien dit niet of niet tijdig bereiken het gevolg is van zijn eigen handeling, van de handeling van personen voor wie hij aansprakelijk is, of van andere omstandigheden die zijn persoon betreffen en rechtvaardigen dat hij het nadeel draagt.
TS moet wel eerst een aanmaning hebben ontvangen wil de schuldeiser recht hebben op incassokosten. Daarnaast gelden er natuurlijk nog wel een aantal andere voorwaarden.art. 6:96 lid 6 BW schreef:De vergoeding volgens de nadere regels kan indien de schuldenaar een natuurlijk persoon is, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, eerst verschuldigd worden nadat de schuldenaar na het intreden van het verzuim, bedoeld in artikel 81, onder vermelding van de gevolgen van het uitblijven van betaling, waaronder de vergoeding die in overeenstemming met de nadere regels wordt gevorderd, vruchteloos is aangemaand tot betaling binnen een termijn van veertien dagen, aanvangende de dag na aanmaning.
-
R1chardS
In paragraaf 2.6 van http://uitspraken.rechtspraak.nl/inzien ... 013:BZ4104 vindt u een uitleg wat het betekent dat de verklaring (schriftelijke aanmaning van de schuldeiser) de persoon (schuldenaar) moet hebben bereikt.
Ik kreeg dat ook terwel die rekening allang betaald is