| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] extreem hoog energie gebruik namelijk 20.000kwh meer!
Re: extreem hoog energie gebruik namelijk 20.000kwh meer!
Als de meter niet goed is, hoe kan het dan dat je verbruik van de laatste dagen, sinds je elke dag kijkt, heel normaal is?Arjan121 schreef:dan laat ik toch de meter maar ijken.. tis denk de enige oplossing..
en daarom snap ik er ook helemaal niets van... kheb elk apparaat vandaag getest maar alles doet het gewoon normaal. maar toch dat enorme verbruik..
Heb je je niet vergist in de stand? 3 voor 5 aangezien, komma verkeerd?
Is er een keer stroomuitval geweest, kortsluiting?
Is er een keer stroomuitval geweest, kortsluiting?
nee niets van dat alles. heb nu wel 10x gecontroleerd staat echt een 5
Toch misschien apparaten gekocht die je het jaar daarvoor niet had of niet
gebruikt hebt en nu wel ?
Zonnebank, vijver, electrisch kachel, zwembadpomp, jaccuzi...ik noem nu
maar wat dingen op.
gebruikt hebt en nu wel ?
Zonnebank, vijver, electrisch kachel, zwembadpomp, jaccuzi...ik noem nu
maar wat dingen op.
Hier ben ik het mee ééns, dan moet er toch iets zijn en zal het niet aan de meter liggen die een onjuiste stand doorgeeft...denk ik.Jolijn schreef:Als de meter niet goed is, hoe kan het dan dat je verbruik van de laatste dagen, sinds je elke dag kijkt, heel normaal is?Arjan121 schreef:dan laat ik toch de meter maar ijken.. tis denk de enige oplossing..
daarom vind ik het ook zo raar..... dat ik nu gewoon een verbruik heb van 8 per dag. wat hoort. maar toch zo'n hoge stand heb..
kheb geen gekke apparaten. heb alleen een koelkast die hele dag aanstaat en voor de rest geen gekke dingen.
kheb geen gekke apparaten. heb alleen een koelkast die hele dag aanstaat en voor de rest geen gekke dingen.
-
Leo The Emperor
Zoals eerder gezegd. Monitor het verbruik enkele weken ( misschien zelfs wat langer).
Als er gelijkluidende verbruikersijfers blijven komen, weet u dat de meter nu goed is en dat de er nu geen geheime verbruikers zijn. Dan is het probleem niet weg, maar speelt het wel in het verleden.
Logischer is echter dat u de komende weken toch iets gaat vinden, wat u een aanknopingspunt geeft om de onderliggende oorzaak te vinden.
Het heeft nu geen zin om diect de netbeheerder te laten komen. Die constateert alleen maar wat u ook constateert. U zou wel de meter kunnen laten wisselen, maar het is niet zeker dat daar de oorzaak ligt
Lees dit topic van 2 jaar geleden eens door. Het is precies hetzelfde probleem, met precies dezelfde meter :
http://forum.fok.nl/topic/1604613/1/25
Als er gelijkluidende verbruikersijfers blijven komen, weet u dat de meter nu goed is en dat de er nu geen geheime verbruikers zijn. Dan is het probleem niet weg, maar speelt het wel in het verleden.
Logischer is echter dat u de komende weken toch iets gaat vinden, wat u een aanknopingspunt geeft om de onderliggende oorzaak te vinden.
Het heeft nu geen zin om diect de netbeheerder te laten komen. Die constateert alleen maar wat u ook constateert. U zou wel de meter kunnen laten wisselen, maar het is niet zeker dat daar de oorzaak ligt
Lees dit topic van 2 jaar geleden eens door. Het is precies hetzelfde probleem, met precies dezelfde meter :
http://forum.fok.nl/topic/1604613/1/25
kheb 45min met de nuon aan de lijn gehangen. die raadde me uiteindelijk aan om alle stroom er 1 uur af te halen en dan kijken of de meter doorloopt. dat heb ik nu dus gedaan en de meter liep niet door. dus dat is ook normaal..
snap er niets van..
snap er niets van..
Dan ligt het toch echt aan iets binnen je huis, iets wat heel veel stroom vreet.Arjan121 schreef:kheb 45min met de nuon aan de lijn gehangen. die raadde me uiteindelijk aan om alle stroom er 1 uur af te halen en dan kijken of de meter doorloopt. dat heb ik nu dus gedaan en de meter liep niet door. dus dat is ook normaal..
snap er niets van..
eigenlijk hebben we het dan over een apparaat van 2000watt
2kw x 24 x 365 = 17500 Kwh.
ik zou eens beginnen met het een voor een uitschakelen van groepen, totdat je weet waar dat verbruikt weglekt.
als je een multimeter met ampère-tang hebt zou je de boosdoener redelijk makkelijk moeten kunnen vinden in de uitgaande kabels uit je groepenkast
2000/220 is 9 ampère. de 17000 kwh die je nu te veel gebruikt gaat je zo'n 3500 euro kosten.
2kw x 24 x 365 = 17500 Kwh.
ik zou eens beginnen met het een voor een uitschakelen van groepen, totdat je weet waar dat verbruikt weglekt.
als je een multimeter met ampère-tang hebt zou je de boosdoener redelijk makkelijk moeten kunnen vinden in de uitgaande kabels uit je groepenkast
2000/220 is 9 ampère. de 17000 kwh die je nu te veel gebruikt gaat je zo'n 3500 euro kosten.
Laatst gewijzigd door kokka op 19 sep 2013 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
het probleem is dat ik amper verbruikt heb op dit moment. namelijk over de laatste 5 dagen 7kwh wat gewoon normaal is voor ons.
kheb liander en nuon al 2x aan de lijn gehad en die snappen er ook niets van.
toen we in ons huis kwamen in sept 2011 stond de meter op 31000 daarna in 2012 doorgegeven op 38.000 en nu staat ie op 58162. de vorige bewooner gebruikte ook veel stroom maar dat komt misschien omdat hij electrische heeft verwarmt omdat wij namelijk geen cv hebben maar een gaskachel.
kheb geen enkel apparaat wat 2000 wat verbruikt.
kmaak gewoon lijstje met alles wat ik electrisch heb:
TV
wasmachine/droger
playstation
pc met 2 beeldschermen.
printer
elektrische oven. (deze heb ik uur aan gehad om te testen maar was niets bijzonder)
en gewoon normale verlichting.
kheb liander en nuon al 2x aan de lijn gehad en die snappen er ook niets van.
toen we in ons huis kwamen in sept 2011 stond de meter op 31000 daarna in 2012 doorgegeven op 38.000 en nu staat ie op 58162. de vorige bewooner gebruikte ook veel stroom maar dat komt misschien omdat hij electrische heeft verwarmt omdat wij namelijk geen cv hebben maar een gaskachel.
kheb geen enkel apparaat wat 2000 wat verbruikt.
kmaak gewoon lijstje met alles wat ik electrisch heb:
TV
wasmachine/droger
playstation
pc met 2 beeldschermen.
printer
elektrische oven. (deze heb ik uur aan gehad om te testen maar was niets bijzonder)
en gewoon normale verlichting.
Met dat lijstje huishoudelijke apparaten welke U opsomt kom
je bij lange na ook niet aan de 6000 kwh van het jaar daarvoor.
Bij een voorzichtige schatting mijnerzijds kom ik op zo,n 2000-2500 kwh.
Tenzij u 50 keer in de week de wasdroger laat draaien.
De rest wat U noemt zijn enkel maar kleinverbruikers.
Mijn lijstje :
3 TV,s (waarvan 1 plasma)
2 laptops
1 PC.
2 Koelkasten
2 diepvrieskasten
Buizenversterker
wasmachine / wasdroger (beiden al behoorlijk op leeftijd)en worden bijna
dagelijks gebruikt (soms wel 2x op 1 dag)
airco op de slaapkamer.
Vaatwasser
Elektr. oven
Behoorlijk wat verlichting etc.
Een ruwe schatting is dat wij dit jaar uitkomen op zo,n 4500 kwh stroomverbruik.
Die 20000kwh is mij btw een compleet raadsel.
Heeft U geen kennis / buur welke elektricien is, en de boel
eens wil doormeten?
Heeft U uw huis een periode verhuurd oid?
je bij lange na ook niet aan de 6000 kwh van het jaar daarvoor.
Bij een voorzichtige schatting mijnerzijds kom ik op zo,n 2000-2500 kwh.
Tenzij u 50 keer in de week de wasdroger laat draaien.
De rest wat U noemt zijn enkel maar kleinverbruikers.
Mijn lijstje :
3 TV,s (waarvan 1 plasma)
2 laptops
1 PC.
2 Koelkasten
2 diepvrieskasten
Buizenversterker
wasmachine / wasdroger (beiden al behoorlijk op leeftijd)en worden bijna
dagelijks gebruikt (soms wel 2x op 1 dag)
airco op de slaapkamer.
Vaatwasser
Elektr. oven
Behoorlijk wat verlichting etc.
Een ruwe schatting is dat wij dit jaar uitkomen op zo,n 4500 kwh stroomverbruik.
Die 20000kwh is mij btw een compleet raadsel.
Heeft U geen kennis / buur welke elektricien is, en de boel
eens wil doormeten?
Heeft U uw huis een periode verhuurd oid?
ksnap er ook niets van.. echt niet.. dus klaat me meter ijken want kwordt er zelf ook gek van van wat het kan zijn.
Arjan121 » 19 sep 2013 14:44
het probleem is dat ik amper verbruikt heb op dit moment. namelijk over de laatste 5 dagen 7kwh wat gewoon normaal is voor ons.
Waarom wil je nu laten ijken, nu het gebruik normaal is?
Wat verwacht je dan van een ijking?
Waarom wil je nu laten ijken, nu het gebruik normaal is?
Wat verwacht je dan van een ijking?
Ik zou (wat al eerder aangegeven is) toch een dag of 20-30 de standen dagelijks bijhouden , zeker omdat de laatste dagen de meter geen afwijkingen vertoont.Arjan121 schreef:ksnap er ook niets van.. echt niet.. dus klaat me meter ijken want kwordt er zelf ook gek van van wat het kan zijn.
De meter laten ijken kost een lieve duit (>200 euro??).
Dit krijgt U wel terug als blijkt dat de meter afwijkt in uw nadeel.
Maar een afwijking van zo,n 500-600% (in uw geval), daar heb ik nog nooit van gehoord.
U kunt zelf ook de proef op de som nemen.
Zet ALLE stroomverbruikers uit.
Noteer de stand : bijv. 58.706,410
Zet een stroomverbruiker aan (bijv. 1 of meerdere lampen), met een waarde van totaal 100 Watt.
Laat deze 1 uur ingeschakelt staan.
De meterstand moet daarna staan op ongeveer : 58.706,510
Suc6
dat kan ik wel proberen inderdaad maar ik heb geen cijfers achter de komma. dus kheb nu 58163 op display staan.
kzie nu ook dat me gas stand ook best hoog is...............
30 augustus 2011 017675
15 september 2012 017829
op dit moment: 019140
30 augustus 2011 017675
15 september 2012 017829
We hebben dit jaar wel heel lang winter gehad en dus langArjan121 schreef:kzie nu ook dat me gas stand ook best hoog is...............
30 augustus 2011 017675
15 september 2012 017829
de verwarming aangehad, tenminste ik wel.
Zou het daar mee te maken kunnen hebben ?
Als ik het goed inschat zijn er 3 mogelijke verklaringen voor dit vreemde meetresultaat.
1. Er is geen hoog verbruik geweest. De meter heeft het afgelopen jaar een periode veel te veel gemeten. Voor en na die periode werkte de meter goed.
2. Er is wel een hoog verbruik geweest. Het extra verbruik is door derden afgenomen.
3. Er is wel een hoog verbruik geweest. De extra energie is door uzelf verbruikt
Ad 1. Alleen in dit geval is de meter de oorzaak van de hoge meetwaarde en zou het zin kunnen hebben om de meter te ijken.
Maar dat zou dan betekenen dat een meter eerst goed werkt, daarna een periode extreem afwijkende waarden meet, en nu weer goed werkt. En dat zonder dat de meter is gerepareerd of zelfs aangeraakt.
Voor u de meter laat ijken zou ik eerst deze redenering aan de controleur voorleggen en vragen of dit een ervaring is, die hij herkent. Bestaat er een kans, dat een meter die nu goed werkt, een bepaalde periode zeer afwijkende waarden heeft gemeten? En dat die controleur dat ook vaststelt?
Ad 2. Er zou dan een ontoelaatbare aftap zijn geweest na uw meter. Daar kan een forumbezoeker weinig zinvols over zeggen. Als u op honderd meter afstand van de naaste buurman woont is de kans kleiner dan in geval u midden in een flat woont.
Ad 3. Als die extra 14000 kWh daadwerkelijk in uw woning zijn verbruikt dan moet er een heel grote warmteproductie zijn geweest. De echte grootverbruikers van elektriciteit zijn zonder uitzondering apparaten die veel warmte produceren. Hebt u daar het afgelopen jaar iets van gemerkt ?
NB Uw gasverbruik in 2011-2012 was 154 m3. Dat is extreem laag. Van de 1312 m3 in 2012-2013 zullen veel mensen niet opkijken. Het verbruik is zeker niet extreem.
1. Er is geen hoog verbruik geweest. De meter heeft het afgelopen jaar een periode veel te veel gemeten. Voor en na die periode werkte de meter goed.
2. Er is wel een hoog verbruik geweest. Het extra verbruik is door derden afgenomen.
3. Er is wel een hoog verbruik geweest. De extra energie is door uzelf verbruikt
Ad 1. Alleen in dit geval is de meter de oorzaak van de hoge meetwaarde en zou het zin kunnen hebben om de meter te ijken.
Maar dat zou dan betekenen dat een meter eerst goed werkt, daarna een periode extreem afwijkende waarden meet, en nu weer goed werkt. En dat zonder dat de meter is gerepareerd of zelfs aangeraakt.
Voor u de meter laat ijken zou ik eerst deze redenering aan de controleur voorleggen en vragen of dit een ervaring is, die hij herkent. Bestaat er een kans, dat een meter die nu goed werkt, een bepaalde periode zeer afwijkende waarden heeft gemeten? En dat die controleur dat ook vaststelt?
Ad 2. Er zou dan een ontoelaatbare aftap zijn geweest na uw meter. Daar kan een forumbezoeker weinig zinvols over zeggen. Als u op honderd meter afstand van de naaste buurman woont is de kans kleiner dan in geval u midden in een flat woont.
Ad 3. Als die extra 14000 kWh daadwerkelijk in uw woning zijn verbruikt dan moet er een heel grote warmteproductie zijn geweest. De echte grootverbruikers van elektriciteit zijn zonder uitzondering apparaten die veel warmte produceren. Hebt u daar het afgelopen jaar iets van gemerkt ?
NB Uw gasverbruik in 2011-2012 was 154 m3. Dat is extreem laag. Van de 1312 m3 in 2012-2013 zullen veel mensen niet opkijken. Het verbruik is zeker niet extreem.
Hier klopt iets niet:Arjan121 schreef:kzie nu ook dat me gas stand ook best hoog is...............
30 augustus 2011 017675
15 september 2012 017829
30-08-2011 tot 15-09-2012 : een verbruik van slechts 154m3 gas......,onmogelijk !!!