Op 19 juni jl kreeg ik een brief van Enexis dat ik recht had op een tegemoetkoming in het capaciteitstarief. Volgens hun had ik een aansluiting van 3x35A. Ik heb toen gelijk bij http://www.aansluitingen.nl een aanvraag ingediend voor verlagen van mijn aansluiting naar 3x25A, omdat dit al gauw zo’n €500 per jaar scheelt.
Echter, ik begon steeds meer te twijfelen aan de juistheid van de aansluiting. In 1992 heb ik mijn woning zelf gebouwd en destijds de aanvraag voor de elektrische aansluiting laten uitvoeren door de plaatselijke installateur, er van uitgaande dat het een 3x25A aansluiting betrof (het betreft hier een gewoon vrijstaand woonhuis). Onze energieleverancier was in die tijd volgens mij de IJsselmij (?).In deze 18 jaar is deze energieleverancier verschillende keren veranderd, o.a. EDON, Essent en Enexis. Het zou dus kunnen dat er ergens in de administraties iets is misgegaan.
Deze week eindelijk een monteur gehad van Enexis voor het verlaging van de aansluitwaarde. (“Eindelijk”, omdat ik 2x met Enexis heb moeten bellen voor ik een offerte kreeg voor de werkzaamheden).
En wat bleek? Mijn aansluiting was wel degelijk 3x25A. Het is dus een fout van Enexis.
Mijn vraag is nu: Hoeveel heb ik in al die jaren teveel betaald. Ik kan niks vinden over de kosten van een 3x25A aansluiting t.o.v. een 3x35A in de jaren vóór 2009. En hoe sterk sta ik om alle kosten weer vergoed te krijgen, incl. de kosten voor de monteur (die constateerde dat er al 3x25A was) van ruim €150?
Bij voorbaat dank.
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Foutieve capaciteitskosten
Re: Foutieve capaciteitskosten
Ik zou eerst ervoor zorgen dat ze het huidige capaciteitstarief aanpassen.
Pas wanneer u dat op schrift heeft zou ik voor de volle mep gaan.
Pas wanneer u dat op schrift heeft zou ik voor de volle mep gaan.
Men sprak eerder over Provinciale Elektriciteitsbedrijven en uit jou tekst op te maken in jou geval over Overijssel. Energiebedrijf IJsselmij is in 1993 opgegaan in EDON, dat in 1999 is samengevoegd met de PNEM tot Essent. Na meerdere fusies is het Essent geworden dat hoofdzakelijk in Noord Nederland, Brabant en Limburg operationeel was. Thans spreekt men over Netwerkbedrijf (Enexis) en Leveringsbedrijf (Essent). Voor de aansluiting is nu in ieder geval Enexis het Netwerkbedrijf. Vanaf 1992 heb je dan te maken met 3 verschillende bedrijven. Of dit nog te achterhalen is wat je voor 3x35 amp. hebt moeten betalen bij deze bedrijven is al zeer gecompliceerd laat staan waar je je moet vervoegen met het verzoek van restitutie. In ieder geval van 1999 tot 2009 bij Essent en daarna bij Enexis. Vanaf toen(2009) heb je het capaciteitstarief (voor 3x35 A) betaald. Daarvoor is het ook mogelijk dat je voor de 3x35 A meer hebt moeten betalen dan voor een standaard aansluiting. Het vastrecht werd eerder "in den lande" bij bedrijven bepaald door de waarde van de hoofdveiligheid. Alleen in Limburg werd een andere methodiek toegepast bij bedrijven maar voor woningen werd ook voor een hogere waarde hoofdveiligheid meer in rekening gebracht, namelijk (7+6) 13 gulden. Ter volledigheid ook nog Fl. 1,50 voor een dubbeltar. meter en Fl. 0,80 voor een 3 ph meter. Mogelijk dat dit laatste ook in Overijssel van toepassing was.
-
Chanmaster
@H@rm@n, in die tijd had men in overijssel nog gemeentelijke energiebedrijven. Mijn goede oude tijd!
-
famscheperstrip
Tot zover bedankt voor jullie reacties. Ik wacht eerst het bericht van Enexis af voor ik verdere stappen onderneem. Ik zal laten weten hoe het afloopt. Ben trouwens benieuwd hoe lang dit gaat duren......
PS Het gaat trouwens om de regio Emmen in Drenthe.
Groet.
PS Het gaat trouwens om de regio Emmen in Drenthe.
Groet.