| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] G16 gasmeter van Stedin veel te groot voor mijn huishouden
G16 gasmeter van Stedin veel te groot voor mijn huishouden
Medio vorig jaar verhuisde ik naar de Stad- en Landschap in Krimpen aan den IJssel. In augustus 2017 kreeg ik de eindnota en vond het bedrag heel hoog. Ik bleek toen een zogenaamde G16 gasmeter te hebben. Volgens mijn installateur een veel te grote gasmeter. Zo'n meter is voor een Chinees wokrestaurant maar niet voor een huishouden van 4 mensen. Hiervoor betaal ik wel ruim € 400 meer aan netbeheerkosten. Volkomen onnodig.
Hierop heb ik Stedin gebeld. Die verwees mij door naar Mijnaansluiting.nl. Echter, toen ik dat deed, kreeg ik een offerte van € 640,00. Weer gebeld met de klantenservice van Stedin. "Helaas meneer dat zijn de regels" was de reactie. Stedin zou in 2013 een brief hebben verstuurd met daarin de mogelijkheid om de gasmeter kosteloos te verlichten én restitutie te krijgen van de teveel betaalde netbeheerkosten. Alleen leerde navraag bij de verkoper van het huis dat hij deze brief nooit had gehad. Ook 3 andere buren in mijn wijk blijken een G16 te hebben en hebben deze brief niet ontvangen.
Wederom was Stedin niet over te halen toen ik voor de 3e keer belde. Zelfs niet toen korte tijd later Stedin onderhoud moest plegen aan de gasmeter en de vriendelijke monteur aanbood dit klusje er even bij te willen doen. Volgens hem een fluitje van een cent. Zelfs toen was Stedin niet bereid het gezonde verstand en klantvriendelijkheid te laten prevaleren. Stedin laat een te grote meter alleen tegen betaling vervangen voor een kleinere meter. Wat een onrecht en als particulier sta ik volkomen machteloos, want ook overstappen kan niet omdat Stedin de enige netbeheerder is in deze regio.
Hierop heb ik Stedin gebeld. Die verwees mij door naar Mijnaansluiting.nl. Echter, toen ik dat deed, kreeg ik een offerte van € 640,00. Weer gebeld met de klantenservice van Stedin. "Helaas meneer dat zijn de regels" was de reactie. Stedin zou in 2013 een brief hebben verstuurd met daarin de mogelijkheid om de gasmeter kosteloos te verlichten én restitutie te krijgen van de teveel betaalde netbeheerkosten. Alleen leerde navraag bij de verkoper van het huis dat hij deze brief nooit had gehad. Ook 3 andere buren in mijn wijk blijken een G16 te hebben en hebben deze brief niet ontvangen.
Wederom was Stedin niet over te halen toen ik voor de 3e keer belde. Zelfs niet toen korte tijd later Stedin onderhoud moest plegen aan de gasmeter en de vriendelijke monteur aanbood dit klusje er even bij te willen doen. Volgens hem een fluitje van een cent. Zelfs toen was Stedin niet bereid het gezonde verstand en klantvriendelijkheid te laten prevaleren. Stedin laat een te grote meter alleen tegen betaling vervangen voor een kleinere meter. Wat een onrecht en als particulier sta ik volkomen machteloos, want ook overstappen kan niet omdat Stedin de enige netbeheerder is in deze regio.
Re: G16 gasmeter van Stedin veel te groot voor mijn huishouden
Waarom heeft u die vriendelijke monteur niet onmiddellijk dat klusje laten doen? Probeer hem nog eens te contacten...
Ik had laatst hetzelfde met de ombouw van een kpn leiding. 'Dat hoort niet bij mijn werk, maar ik doe het graag', zei de monteur. Ik heb gelijk toegestemd.
Het idiote tegenwoordig is dat regels prevaleren boven mensen. Persoonlijk zou ik een mail of brief aan de directie schrijven. Soms helpt dat wel.
Ik had laatst hetzelfde met de ombouw van een kpn leiding. 'Dat hoort niet bij mijn werk, maar ik doe het graag', zei de monteur. Ik heb gelijk toegestemd.
Het idiote tegenwoordig is dat regels prevaleren boven mensen. Persoonlijk zou ik een mail of brief aan de directie schrijven. Soms helpt dat wel.
Ik denk dat hij bedoelt dat hij het graag wilde, maar dat de monteur tegengehouden werd door Stedin. Hij moet natuurlijk wel toestemming hebben om de werkzaamheden uit te mogen voeren. Hoe graag hij ook zou willen.
Juist, die monteur gaat echt zijn baan niet op het spel zetten door in de baas zijn tijd bij te klussen.
Verzekeringstechnisch mag hij het zeker niet in eigen tijd (en met spullen van zijn werkgever).
Verzekeringstechnisch mag hij het zeker niet in eigen tijd (en met spullen van zijn werkgever).
Monteur wilde zeker, zelfs de uitvoerder gaf toestemming. Maar de monteur moet wel een gasmeter geleverd krijgen. En daar wilden de medewerkers op het hoofdkantoor van Stedin niet aan meewerken. Zo zijn niet de regels (lees anders kunnen we geen factuur sturen)
Die meter zat er al bij de bezichtiging.
Is er toen niet gesproken over de zware aansluiting ? U heeft de meter toch wel gezien ?
Een G16 wijkt behoorlijk af van een gebruikelijke meter, dat moet opgevallen zijn.
En bij verkoop worden vaak de vaste lasten in de brochure gezet. Niet gezien ?
Het vervangen van een meter is uitzonderlijk duur.
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat hierdoor jaarlijks door veel afnemers teveel vastrecht betalen.
Een ordinaire melkkoe van een monopolist dus.
Is er toen niet gesproken over de zware aansluiting ? U heeft de meter toch wel gezien ?
Een G16 wijkt behoorlijk af van een gebruikelijke meter, dat moet opgevallen zijn.
En bij verkoop worden vaak de vaste lasten in de brochure gezet. Niet gezien ?
Het vervangen van een meter is uitzonderlijk duur.
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat hierdoor jaarlijks door veel afnemers teveel vastrecht betalen.
Een ordinaire melkkoe van een monopolist dus.
Bij sommige fabrikanten is de kast van een G4 t/m G16 exact hetzelfde, dat hoeft dus helemaal niet op te vallen.crazyme schreef: Een G16 wijkt behoorlijk af van een gebruikelijke meter, dat moet opgevallen zijn.
Wel idioot dat zo'n bedrijfsmeter in een woonhuis geplaatst wordt of het moet echt een enorm huis zijn.
Het is zo te zien inderdaad een buurt met erg grote huizen. Gebouwd net voordat de energiecrisis losbarstte. En in sommige gevallen ook een combinatie met werken. Ik kan mij dus voorstellen dat bij de bouw, begin jaren 70, er een lekke ruime aansluiting is aangelegd, met een forse CV installatie die niet bepaald zuinig was. (En misschien ook een aparte ketel voor een eventuele bedrijfsruimte, of dat daarop geanticipeerd is.) Gasverbruik was toen immers nog geen issue.GJS schreef: Wel idioot dat zo'n bedrijfsmeter in een woonhuis geplaatst wordt of het moet echt een enorm huis zijn.
Dat je nu kosten moet maken voor aanpassing van de aansluiting en vervanging van die meter lijkt mij niet zo gek. Waarom zouden alle gebruikers van het gasnet voor die kosten moeten opdraaien? Het gaat natuurlijk ook om meer dan 'even' een gasmeter loskoppelen en een nieuwe aansluiten. Los van dat hier nog wel wat veiligheidsvoorschriften bij komen kijken zit er op de achtergrond ook een lading administratief werk bij.
En als ze ook de voorliggende huisaansluiting leiding moeten vervangen, iets wat ze regelmatig tegelijk doen, dan moet daar voorafgaand bijvoorbeeld een milieuhygiënische quickscan voor gedaan worden, want ze moeten niet ineens een paar scheppen asbest of anderszins verontreinigde grond opgraven zonder pbm's.kweenie schreef:Het is zo te zien inderdaad een buurt met erg grote huizen. Gebouwd net voordat de energiecrisis losbarstte. En in sommige gevallen ook een combinatie met werken. Ik kan mij dus voorstellen dat bij de bouw, begin jaren 70, er een lekke ruime aansluiting is aangelegd, met een forse CV installatie die niet bepaald zuinig was. (En misschien ook een aparte ketel voor een eventuele bedrijfsruimte, of dat daarop geanticipeerd is.) Gasverbruik was toen immers nog geen issue.GJS schreef: Wel idioot dat zo'n bedrijfsmeter in een woonhuis geplaatst wordt of het moet echt een enorm huis zijn.
Dat je nu kosten moet maken voor aanpassing van de aansluiting en vervanging van die meter lijkt mij niet zo gek. Waarom zouden alle gebruikers van het gasnet voor die kosten moeten opdraaien? Het gaat natuurlijk ook om meer dan 'even' een gasmeter loskoppelen en een nieuwe aansluiten. Los van dat hier nog wel wat veiligheidsvoorschriften bij komen kijken zit er op de achtergrond ook een lading administratief werk bij.
Trekken bedrijven zich daar iets van aan???Brahms schreef:Juist, die monteur gaat echt zijn baan niet op het spel zetten door in de baas zijn tijd bij te klussen.
-
renewouters
Gelukkig wel. Niemand zit op willekeur te wachten.rvjapio schreef: Het idiote tegenwoordig is dat regels prevaleren boven mensen.
[/quote]rvjapio schreef: Persoonlijk zou ik een mail of brief aan de directie schrijven. Soms helpt dat wel.
Wat wil je daar dan inzetten? "Ik heb bij mijn volle bewustzijn een huis gekocht met een grote meter, en eis dat jullie die gratis vervangen door een kleinere meter"?
-
renewouters
Gelukkig wel. Niemand zit op willekeur te wachten.rvjapio schreef: Het idiote tegenwoordig is dat regels prevaleren boven mensen.
[/quote]rvjapio schreef: Persoonlijk zou ik een mail of brief aan de directie schrijven. Soms helpt dat wel.
Wat wil je daar dan inzetten? "Ik heb bij mijn volle bewustzijn een huis gekocht met een grote meter, en eis dat jullie die gratis vervangen door een kleinere meter"?
-
Peter Verhage
Woon in dezelfde straat en heb net als meerdere bewoners daar een G16 gasmeter hangen. Een leek weet niet wat een G16 is, of een G6 etc. Dat weet STEDIN echter ook. Ze adviseren je daar uiteraard niet over. Ook hun aandeelhouder ENECO weet wat ons gasverbuik is - en weet dat een G16 veel te groot is. Niemand die iets zegt.... Totdat ze een Slimme meter wilde plaatsen. "Deze past niet op een G16 meneer" - "deze meter hangt normaal gesproken in een Chinees restaurant". Een belletje naar STEDIN gemaakt en de toezegging gekregen dat ze kosteloos een nieuwe meter komen ophangen de volgende dag. Echter ze stuurden een verkeerde monteur en toen begon de ellende. Je moet weer gaan bellen met de klantenservice. Die alleen maar via een vast belscript werken en geen enkel verstand van zaken hebben, laat staan luisteren naar je. De toezegging van een gratis G6 meter werd even omgezet naar een offerte aanvraag. Of ik € 650 wil gaan betalen voor een nieuwe G6 meter..... Nee dus. Ze weigeren het opgenomen gesprek terug te luisteren etc..... Je bent als individu niemand bij deze arrogante, monopolistische netwerkbeheerder.
Een G16 is dus veel te grote voor onze woning - een G6 is prima. Na alle ophef door TROS Radar in 2013, waarna STEDIN bewoners schijnt aangeschreven te hebben om kosteloos een nieuwe meter te plaatsen (brief die STEDIN trouwens niet terug kan vinden/ en geen enkele buurtbewoner heeft deze ontvangen), heeft STEDIN het zelfs gepresteerd om in 2016 wederom een nieuwe G16 te plaatsen. Terwijl ze wisten dat deze te groot is..... Ze laten mij bewust een bedrag van € 480 per jaar extra betalen - en dat al tien jaar lang. TROS Radar heeft in 2013 uitgerekend dat de STEDIN's van Nederland op deze wijze € 50.000.000,-- EXTRA ontvangen!!!
Het Algemeen Dagblad neemt het voor ons op en heeft vandaag een artikel geplaatst. Dat is een stap in de goede richting. Ik hoop dat TROS Radar het nogmaals onder de landelijke aandacht wil brengen en de STEDIN's van Nederland wil bewegen om zich klantvriendelijker op te stellen. Met als doel de G16 'klanten' kosteloos te voorzien van een G6 (of G4 meter) en met terugwerkende kracht het teveel betaalde bedrag (in mijn geval € 5000,--) netjes terug te betalen. Net zoals ze gedaan hebben in 2013 (zeggen ze).
Een G16 is dus veel te grote voor onze woning - een G6 is prima. Na alle ophef door TROS Radar in 2013, waarna STEDIN bewoners schijnt aangeschreven te hebben om kosteloos een nieuwe meter te plaatsen (brief die STEDIN trouwens niet terug kan vinden/ en geen enkele buurtbewoner heeft deze ontvangen), heeft STEDIN het zelfs gepresteerd om in 2016 wederom een nieuwe G16 te plaatsen. Terwijl ze wisten dat deze te groot is..... Ze laten mij bewust een bedrag van € 480 per jaar extra betalen - en dat al tien jaar lang. TROS Radar heeft in 2013 uitgerekend dat de STEDIN's van Nederland op deze wijze € 50.000.000,-- EXTRA ontvangen!!!
Het Algemeen Dagblad neemt het voor ons op en heeft vandaag een artikel geplaatst. Dat is een stap in de goede richting. Ik hoop dat TROS Radar het nogmaals onder de landelijke aandacht wil brengen en de STEDIN's van Nederland wil bewegen om zich klantvriendelijker op te stellen. Met als doel de G16 'klanten' kosteloos te voorzien van een G6 (of G4 meter) en met terugwerkende kracht het teveel betaalde bedrag (in mijn geval € 5000,--) netjes terug te betalen. Net zoals ze gedaan hebben in 2013 (zeggen ze).