LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] gas/stroom prijs vast zetten?
gas/stroom prijs vast zetten?
Hallo
Ik kreeg de aanbieding van de cogas om mijn energieprijzen voor drie jaar vast te zetten. WIe heeft hier verstand van? Is dit verstanidg om te doen?
groetjes remmy
Ik kreeg de aanbieding van de cogas om mijn energieprijzen voor drie jaar vast te zetten. WIe heeft hier verstand van? Is dit verstanidg om te doen?
groetjes remmy
Re: gas/stroom prijs vast zetten?
Deze vraag valt niet 1,2,3, te bantwoorden omdat het van zoveel facetten afhangt.
Ook ontbreekt in uw vraagstelling de informatie welke leverancier u nu hebt en eventueel welk pakket en in welke regio u woont.
Even op hun site gekeken hebbende:
Ze brengen het weer leuk: extra kortiing als u automatisch incasso betaald (wat feitelijk geen korting is als in de zin van korting zie een andere discussie alhier)
en
"Indien u zowel gas als elektriciteit van Cogas VastePrijs danwel van Cogas Variabel afneemt, dan ontvangt u tevens een pakketkorting van € 15."
Over het staatslot dat u krijgt nog maar te zwijgen.
Bij dit soort dingen krijg ik altijd kippenvel en laat u door deze verleidende acties niet misleiden.
Wat voor soort pakket hebben ze u aangeboden? Afname van beide producten of van 1 product? En met welke prijsstelling?
Verder moet u zichzelf de vraag gaan srtellen of u drie jaar bij een leverancier wilt blijven. Want dat is een keerzijde met dit soort producten.
Om kort te gaan:
Uw vraag met de ontbrekende informatie op dit moment niet te beantwoorden.
Ook ontbreekt in uw vraagstelling de informatie welke leverancier u nu hebt en eventueel welk pakket en in welke regio u woont.
Even op hun site gekeken hebbende:
Ze brengen het weer leuk: extra kortiing als u automatisch incasso betaald (wat feitelijk geen korting is als in de zin van korting zie een andere discussie alhier)
en
"Indien u zowel gas als elektriciteit van Cogas VastePrijs danwel van Cogas Variabel afneemt, dan ontvangt u tevens een pakketkorting van € 15."
Over het staatslot dat u krijgt nog maar te zwijgen.
Bij dit soort dingen krijg ik altijd kippenvel en laat u door deze verleidende acties niet misleiden.
Wat voor soort pakket hebben ze u aangeboden? Afname van beide producten of van 1 product? En met welke prijsstelling?
Verder moet u zichzelf de vraag gaan srtellen of u drie jaar bij een leverancier wilt blijven. Want dat is een keerzijde met dit soort producten.
Om kort te gaan:
Uw vraag met de ontbrekende informatie op dit moment niet te beantwoorden.
1 Voordeel is dat U 3 jaar lang vaste prijs heeft, en of het voordeel geeft hangt van het prijsverschil af, dus hoeveel moet U meer betalen?
2 Nadeel, U kunt 3 jaar lang geen andere leverancier kiezen, ook niet als het elders goedkoper word!
Het is dus afhankelijk of U misschien binnen 3 jaar gaat verhuizen, en wat het kost.
2 Nadeel, U kunt 3 jaar lang geen andere leverancier kiezen, ook niet als het elders goedkoper word!
Het is dus afhankelijk of U misschien binnen 3 jaar gaat verhuizen, en wat het kost.
Eens met Shine.
In zijn algemeenheid kun je nog het volgende opmerken:
1) De energiemaatschappijen kunnen, hoe gek het ook klinkt, beter in de toekomst kijken dan wij allemaal bij elkaar, en
2) Ze kunnen sowieso beter calculeren, en
3) De vaste prijs-constructie is bedoeld om u als klant te houden voor langere tijd en tevens om u meer produkten (indien mogelijk) te kunnen slijten.
M.a.w.: (mijn persoonlijke mening!): er is maar een hele kleine kans dat u er op bespaart.........
In zijn algemeenheid kun je nog het volgende opmerken:
1) De energiemaatschappijen kunnen, hoe gek het ook klinkt, beter in de toekomst kijken dan wij allemaal bij elkaar, en
2) Ze kunnen sowieso beter calculeren, en
3) De vaste prijs-constructie is bedoeld om u als klant te houden voor langere tijd en tevens om u meer produkten (indien mogelijk) te kunnen slijten.
M.a.w.: (mijn persoonlijke mening!): er is maar een hele kleine kans dat u er op bespaart.........
Oja, misschien nog een leuke tip. Ik regel zelf min of meer mijn vaste prijs van de beide energieproducten.
Daar ikzelf de meterstanden moet doorgeven schroef ik deze standen altijd met ettelijke KWH's en M3's omhoog. Zo betaal ik weliswaar teveel voor een verbruik wat ik eigenlijk niet heb afgenomen, maar hanteer dan wel de standaard prijs van KWH en M3 van dat jaar.
Als ik een jaar later denk ik vind de standaardprijs te hoog, dan verhoog ik de meterstanden met ietsje minder of helemaal niet. (dat laatste heb ik vooralsnog niet gedaan)
Je zou kunnen zeggen dat ik op deze manier een reserve aan het inbouwen ben op verbruikers gebied. Dus een andersom denken en rekenen
Punt is namelijk dat bij contracten van 1 , 3 of 5 jaar vaak de tarieven hoger zijn dan wanneer je kiest voor het geldende standaard tarief van tenminste dat jaar. Omdat de leverancier er van uit gaat dat de prijs van inkoop in die periode verschillende keren zal stijgen. Hij moet ergens een compensatie uit zien te halen met een vooruitziende blik.
Vaste prijs is namelijk zeker zo interessant voor de leverancier, omdat hij daardoor weet hoeveel hij jaarlijks vast aan energie moet inkopen. Immers: van die afname is hij verzekerd door de contracten.
Slim. Zeker als je bedenkt dat energie niet valt op te slaan.
Daar ikzelf de meterstanden moet doorgeven schroef ik deze standen altijd met ettelijke KWH's en M3's omhoog. Zo betaal ik weliswaar teveel voor een verbruik wat ik eigenlijk niet heb afgenomen, maar hanteer dan wel de standaard prijs van KWH en M3 van dat jaar.
Als ik een jaar later denk ik vind de standaardprijs te hoog, dan verhoog ik de meterstanden met ietsje minder of helemaal niet. (dat laatste heb ik vooralsnog niet gedaan)
Je zou kunnen zeggen dat ik op deze manier een reserve aan het inbouwen ben op verbruikers gebied. Dus een andersom denken en rekenen
Punt is namelijk dat bij contracten van 1 , 3 of 5 jaar vaak de tarieven hoger zijn dan wanneer je kiest voor het geldende standaard tarief van tenminste dat jaar. Omdat de leverancier er van uit gaat dat de prijs van inkoop in die periode verschillende keren zal stijgen. Hij moet ergens een compensatie uit zien te halen met een vooruitziende blik.
Vaste prijs is namelijk zeker zo interessant voor de leverancier, omdat hij daardoor weet hoeveel hij jaarlijks vast aan energie moet inkopen. Immers: van die afname is hij verzekerd door de contracten.
Slim. Zeker als je bedenkt dat energie niet valt op te slaan.
Ik vind ut een hele slimme, Shine!!!
Ik ben er nu nog vrij van maar ben inderdaad erg, erg ongelukkig met deze meteruitvinding. Hm, niet ieder 'ei' is een Columbus eureka uitvinding.Volgens mij ben jij een grote fan van op afstand uitleesbare "slimme meters", beste Shine...
Maar ach, zolang ik nog van deze tactiek gebruik kan maken, vasteprijs ik op mijn voorwaarden nog even rustig voort.
Sprak dit kleine -innetje.
-
En wat is daarbij uw voordeel Shine?
Mijn voordeel geef ik al aan in mijn uitleg.
Ik bouw op de dan geldende standaard tarieven een gebruiksreserve op. Als het ware sla ik energie wel op. Daarmee kan ik dan gaan 'spelen' bij het doorgeven van mijn nieuwe jaarafrekenings meterstanden en dus verbruik.
Voor iemand die in de cijfertjes zit, moet dit toch te snappen en volgen zijn?
Je moet net even andersom denken en rekenen als dat de leverancier doet.
Ik bouw op de dan geldende standaard tarieven een gebruiksreserve op. Als het ware sla ik energie wel op. Daarmee kan ik dan gaan 'spelen' bij het doorgeven van mijn nieuwe jaarafrekenings meterstanden en dus verbruik.
Voor iemand die in de cijfertjes zit, moet dit toch te snappen en volgen zijn?
Je moet net even andersom denken en rekenen als dat de leverancier doet.
Bedankt voor de antwoorden
Mijn vraag was idd niet erg compleet. Momenteel zit ik al bij de cogas met een variabele prijs.
Ze hebben mij beide producten aangeboden.
Huidige prijs stroom: vasteprijs stroom:
dagtarief 11,72 11,66
nachttarief 6,37 6,31
enkeltarief 9,52 9,28
vastrecht 20,00 20,00
huidige prijs gas vaste prijs gas
42,27 42,11
Om het staatslot gaat het me niet ik ga niet een snelle beslissing nemen voor een lot.
Ik wil er goed over nadenken. Maar heb er echt geen verstand van vandaar mijn vraag hier. Ik vraag mij af of de energieprijzen nog omlaag gaan. De laatste jaren zijn ze alleen maar gestegen.
Ik vind jouw idee ook wel leuk shine.
groeten remmy
Mijn vraag was idd niet erg compleet. Momenteel zit ik al bij de cogas met een variabele prijs.
Ze hebben mij beide producten aangeboden.
Huidige prijs stroom: vasteprijs stroom:
dagtarief 11,72 11,66
nachttarief 6,37 6,31
enkeltarief 9,52 9,28
vastrecht 20,00 20,00
huidige prijs gas vaste prijs gas
42,27 42,11
Om het staatslot gaat het me niet ik ga niet een snelle beslissing nemen voor een lot.
Ik wil er goed over nadenken. Maar heb er echt geen verstand van vandaar mijn vraag hier. Ik vraag mij af of de energieprijzen nog omlaag gaan. De laatste jaren zijn ze alleen maar gestegen.
Ik vind jouw idee ook wel leuk shine.
groeten remmy
Eerlijk? Ik vind de prijsverschillen miniem.
Ikzelf houd er niet van om langdurig ergens aan gebonden te zitten. Zeker niet wat energiecontracten betreft. Vandaar mijn persoonlijke 'oplossing'. (wat trouwens kan zolang als de slimme meter nog niet bij me hangt en de meteropnemer niet jaarlijks de stand bij me opneemt!)
Ten aanzien van deze contracten zullen er altijd voor- en tegenstanders zijn. De uiteindelijke beslissing ligt bij uzelf. Wilt u voor het kleine prijsverschil jarenlang vastzitten aan een energiebedrijf?
Wat betreft de energieprijzen: verwacht niet dat deze zullen dalen. Energie is immers steeds schaarser op deze aardbol. Zeker als er gekeken wordt naar de wijze van winning en de gevolgen aangaande het klimaat en millieu. Voor ons jarenlang onnadenkend leegzuigen van de aardbol beginnen we nu de prijs/tol te betalen.
Ikzelf houd er niet van om langdurig ergens aan gebonden te zitten. Zeker niet wat energiecontracten betreft. Vandaar mijn persoonlijke 'oplossing'. (wat trouwens kan zolang als de slimme meter nog niet bij me hangt en de meteropnemer niet jaarlijks de stand bij me opneemt!)
Ten aanzien van deze contracten zullen er altijd voor- en tegenstanders zijn. De uiteindelijke beslissing ligt bij uzelf. Wilt u voor het kleine prijsverschil jarenlang vastzitten aan een energiebedrijf?
Wat betreft de energieprijzen: verwacht niet dat deze zullen dalen. Energie is immers steeds schaarser op deze aardbol. Zeker als er gekeken wordt naar de wijze van winning en de gevolgen aangaande het klimaat en millieu. Voor ons jarenlang onnadenkend leegzuigen van de aardbol beginnen we nu de prijs/tol te betalen.
@Shine
De DTe verplicht de netbeheerders een keer in de drie jaar de meter te laten opnemen.
Uw verhaal dat u altijd zelf de meterstanden doorgeeft, kan i.v.m. het bovenstaande niet kloppen. De energieprijzen zijn in Nederland gekoppeld aan de olieprijzen, echter lopen ze altijd wat achter, de verwachting is, dat per 1 juli 2007 de prijzen naar BENEDEN worden bijgesteld.
De DTe verplicht de netbeheerders een keer in de drie jaar de meter te laten opnemen.
Uw verhaal dat u altijd zelf de meterstanden doorgeeft, kan i.v.m. het bovenstaande niet kloppen. De energieprijzen zijn in Nederland gekoppeld aan de olieprijzen, echter lopen ze altijd wat achter, de verwachting is, dat per 1 juli 2007 de prijzen naar BENEDEN worden bijgesteld.
Klopt! Maar als ik niet thuis ben probeert hij het op een ander tijdstip nog een keer. Helaas zonder succes. Daarna laat diezelfde meteropnemer een meterstandkaartje achter eventueel vergezeld van een 06 nummer waarnaar ik dan kan bellen. En zo ......juist.......komen mijn E+G standjes alsnog bij hem in zijn apparaatje terecht. En komen deze door hem vermeende opgenomen standen bij de leverancier terecht.De DTe verplicht de netbeheerders een keer in de drie jaar de meter te laten opnemen.
Een meteropnemer langs sturen is inderdaad verplicht eens in drie jaar. Maar ook voor en bij hun zijn grenzen aan het steeds weer bij dezelfde klant langsgaan om eens te kijken of die thuis is voor het opnemen van de standen.
En dan nog.....zou de meteropnemer mij thuistreffen dan heb ik 3 jaar wat zitten marktwerken in de vorm van een vaste prijzen maar dan binnen een eigen gesteld 'contract'. Een contractsduur wat leveranciers ook aanbieden.
Koppeling of niet, de energieprijzen zijn tot op de dag van vandaag nog nooit gezakt. Terwijl de olie na recordhoogte alweer verschillende keren wat lager is geweest. Vooralsnog zijn wij consumenten de afgelopen jaren geconfronteerd met tweejaarlijkse prijsverhogingen op energiegebied. Ook dit jaar, januari hebben we weer een forse prijsstijging ondergaan. Zou de markt dus achteraf werken, zou er een prijsstijging overgeslagen moeten worden om de tred (achteraf) meer gelijk te houden.
Nee, ik verwacht geen prijsverlaging. Het enige wat zou kunnen gebeuren is dat er medio 2007 geen prijsverhoging zal plaatsvinden op het leveranciegedeelte. Maar dat is het dan ook.
-
Hoezo gas/stroom-prijs vast zetten? Er is maar één ding wat ze moeten vast zetten en dat is dat zoodje in den haag. Witteboordencriminelen zijn het!
-
Niet iedereen heeft gestudeerd! Dit snapt overigens iedereen waaraan enig intpretatieverhogen besteed is, niet? Slaap dan maar lekker verder.
Tot die catagorie behoor jij dus ook Chan. Ik laat het Master er maar af. Je hebt in de tijd bewezen waar je meester in bent en dat behoeft geen uitleg. Dit snap je wel, jij hebt toch gestudeerd.
Voor mij is een forum een medium om elkaar te helpen, wat wijzer te maken in bepaalde zaken doch zeker niet te beleren.
Meerwaarde heb je alleen wanneer je elkaar in de waarde laat.
Voor mij is een forum een medium om elkaar te helpen, wat wijzer te maken in bepaalde zaken doch zeker niet te beleren.
Meerwaarde heb je alleen wanneer je elkaar in de waarde laat.
Als ik ga rekenen, vaste prijzen zijn meestal duurder dan huidige, tenzij de marktprijzen dalen, maar lange termijn stijgen ze.
Je kunt pas achteraf zeggen wat het beste was, maar vaak kun je betrouwbaarder berekenen of die dubbel tarief wel intressant is.
1 Als je 50/50 gebruik verdien je nauwelijks, maar betaal veel voor meter!
2 Als je veel gebruik is het voordeel groter, dus leuk voor gezinnen en niet voor alleenstaande die erg zuinig zijn.
3 Als je probeer de Dag/Nacht naar 30/70% te brengen is de dubbelle meter wel rendabel, dit is met schakelklokken te berijken, dus wasmachine, vaatwasser en waterbed zijn vaak voldoende om deze verhouding te krijgen, dan heb je echt voordeel van dubbel tarief, net als mensen die een elektrische boiler hebben, maar een CV ketel is voordeliger.
Je kunt pas achteraf zeggen wat het beste was, maar vaak kun je betrouwbaarder berekenen of die dubbel tarief wel intressant is.
1 Als je 50/50 gebruik verdien je nauwelijks, maar betaal veel voor meter!
2 Als je veel gebruik is het voordeel groter, dus leuk voor gezinnen en niet voor alleenstaande die erg zuinig zijn.
3 Als je probeer de Dag/Nacht naar 30/70% te brengen is de dubbelle meter wel rendabel, dit is met schakelklokken te berijken, dus wasmachine, vaatwasser en waterbed zijn vaak voldoende om deze verhouding te krijgen, dan heb je echt voordeel van dubbel tarief, net als mensen die een elektrische boiler hebben, maar een CV ketel is voordeliger.
vastzetten van energieprijzen, maar wat zet je eigenlijk vast? Gas en stroom of stroom alleen (pas bv. op bij bepaalde aanbieders, die via variabele gasprijzen de vaste stroomprijs terugverdienen!). Wat niet vastgezet wordt is zo'n beetje 3/4 van je hele energienota die bestaat uit vastrecht, meetkosten, heffingen, belastingen, toe- en opslagen, die waanzinnige energiecorrectiefactor en weet ik wat nog meer aan vage kosten en daaroverheen weer lekker BTW!
Als de lagere olieprijzen misschien zullen leiden tot lagere gas- en electraprijzen zal er vast wel weer een heffinkje komen om het kostenvoordeel om zeep te helpen.
Ik zet derhalve niets vast en laat energie lopen via vastelastenbond/Greenchoice en dat bevalt me prima.
Als de lagere olieprijzen misschien zullen leiden tot lagere gas- en electraprijzen zal er vast wel weer een heffinkje komen om het kostenvoordeel om zeep te helpen.
Ik zet derhalve niets vast en laat energie lopen via vastelastenbond/Greenchoice en dat bevalt me prima.
ik heb via de vastenlastenbond toch voor het 3jarig contract gekozen bij Elektran. De prijs van de elektra was net even lager dan die bij greenchoice voor een éénjarig contract.
De gasprijs maakte verder weinig uit.
De gasprijs maakte verder weinig uit.
Het verschil zit hier in: Wij zijn gratis naar school geweest en Chan voor niks.
Vervolgens heeft zijn type-diploma ook geen meerwaarde.
Ik blijf bij mijn vermoeden, er wordt door twee personen onder dezelfde naam gecorrespondeerd.
De éne geeft geen wijze antwoorden en de andere ook.
Mister Chan, mogelijk Chinees of zo?
Vervolgens heeft zijn type-diploma ook geen meerwaarde.
Ik blijf bij mijn vermoeden, er wordt door twee personen onder dezelfde naam gecorrespondeerd.
De éne geeft geen wijze antwoorden en de andere ook.
Mister Chan, mogelijk Chinees of zo?