LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gasaansluiting laten verwijderen of kraan dichtdraaien?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
KarinHaarlem

Gasaansluiting laten verwijderen of kraan dichtdraaien?

Ongelezen bericht door KarinHaarlem »

Dag,
ivm kapotte geiser en fornuis ben ik overgegaan naar 100% elektrisch (verwarming geschiedt middels blokverwarming). Wetende dat het verwijderen vd gasaansluiting mij in deze gemeente 685 euro kost, dacht ik slim te zijn en gewoon de kraantjes dicht te draaien totdat de gemeente Haarlem net als Amsterdam 100% subsidie geeft om je gas afsluiting te laten weghalen. Ik betaal dan wel weliswaar het ,maandelijks vastrecht gewoon door, maar zou anders de investering pas na +- 6 jaar terugverdienen anders en ik ga ervan uit dat deze subsidie eerder komt. (ruim een jaar geleden is hierover gesproken in de gemeente overlegorganen /raad zo lees ik). Tot op heden echter geen concretisering door de gemeente.

Het tijdelijk stopzetten bij Liander kost +-160 euro. maar mag max maar een jaar. Ik bespaar hiermee +- 2 maanden vastrecht, maar moet na een jaar of alsnog afsluiten of opnieuw aansluiten en wederom 160 euro betalen. Kosten baten technisch.. niet interessant. Ik heb bovendien geen enkele werkende gas apparatuur meer.
Ik doe er financieel verstandiger aan de kraantjes dicht te laten en nog even de subsidie af te wachten.

ECHTER Nu verneem ik dat de tijdelijke sluiting max een jaar 1 is omdat zoals Liander zegt; ze max een jaar de veiligheid kunnen garanderen. Dat betekent dus ook dat ik niet een jaar de kraantjes gewoon dicht kan laten. Dit niet eerder geweten. Het kan dus niet lang zo voortduren.
Ik moet wel laten verwijderen. Immers tijdelijk afsluiten is zinloos ivm dubbele kosten en bovendien toch geen mogelijkheid heb na een jaar te gebruiken, en het is onveilig. 685 euro is voor mij echter erg moeilijk op te brengen.

Ik wil de discussie omtrent de kosten die Liander zelf in rekening brengt en juridische grond daartoe an sich buiten beschouwing laten. Genoeg daarover elders op dit forum.
Wel wringt de schoen mi op een ander punt. Als ik als contractpartij, besluit geen gas te gebruiken, maar conform contract wel het vastrecht maandelijks betaal, is Liander toch verplicht een veilige hoofdleiding te garanderen? ONGEACHT hoeveel ik variabel consumeer / daadwerkelijk gas afneem. Of ze deze veiligheid kunnen garanderen langer dan een jaar is toch de verantwoordelijkheid van Liander?
Maw, als Liander technisch gezien NIET voor de veiligheid van de leiding in staat/kan staan bij langer dan 1 jaar 0 variabel gebruik , zouden zij dan niet zelf de aansluiting moeten (voorstellen te) verwijderen (maw -> op kosten Liander)?

Is er iemand die deze redenatie al heeft gevoerd naar Liander, is dit steekhoudend, of zie ik iets over het hoofd?
Graag uw reactie.
mvg Karin

stofzuigertje

Re: Gasaansluiting laten verwijderen of kraan dichtdraaien?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Na dichtdraaien gewoon overstappen van huidige Gas & Stroom aanbieder naar alleen Stroom....
Andere aanbieder zoeken en gas niet aanvragen of opzeggen.

Gezien de kosten die Aliander / Nuon rekende en de andere regio's die goedkoper tot gratis dit doen gewoon alleen Stroom afnemen en niets doen.
De regering moet dit maar regelen en reageer niet dat U een contract moet hebben.

Een te koop en/of leegstaande pand heeft ook een 0 verbruik.
Ze mogen de kraan verzegelen of meter weg halen maar hoeft niet.
Met water en koken had je al laag verbruik dus nu vaste kosten weg is rendabel.

Gewoon afsluiten en overstappen op andere leverancier, zoek via www.gaslicht.com naar voordelige alleen stroom aanbieder en stap over.
Dat is makkelijkste methode!

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En als u dat gedoe alkemaal niet wilt, kunt u ook gewoon de hoofdkraan op de meter dichtzetten. Niets aan de had.

marnix

Ongelezen bericht door marnix »

Lady, maar dan moet er toch gewoon betaald worden?

Theotrucker

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ja maar dan zoek je naar de leverancier met de hoogste gasprijs en de laagste vaste lasten.

Ivo.w

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Zolang jij betaalt voor je gasaansluiting is het de verantwoordelijkheid van Liander om te zorgen voor een veilige gasaansluiting (tot en met de gasmeter).

Je kan en mag overigens gewoon je leveringscontract opzeggen, daar zijn geen kosten aan verbonden. Liander gaat dan wel stampij maken en allerlei leugens vertellen, die op zijn minst dubieus zijn.

Ze gaan vertellen dat iemand die geen contract heeft opdracht moet geven voor verwijderen of verzegeling van de aansluiting, maar redelijk recent heeft de geschillencommissie uitgesproken dat de consument een dergelijke opdracht helemaal niet hoeft te geven. Het staat namelijk nergens in de wet- en regelgeving. Ook hoeft de consument niet de 685 euro die Liander rekent te betalen, zolang de consument niet gevraagd heeft aan Liander om de aansluiting te verwijderen.

De consument mag gewoon de hoofdkraan dichtdraaien en zowel het leveringscontract (met de energieleverancier) als de Aansluit en Transportovereenkomst (met Liander) opzeggen. Aan die opzegging bij Liander is naast de opzegtermijn slechts één voorwaarde verbonden: de consument moet, wanneer de netbeheerder daarom vraagt, aan de netbeheerder binnen de opzegtermijn gelegenheid geven tot "het uitvoeren van eventuele noodzakelijke handelingen". De praktijk is dat Liander pas ver na verstrijken van de opzegtermijn begint met haar reeks dreigementen en dat de consument dan al helemaal niets meer verplicht is.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

marnix schreef:Lady, maar dan moet er toch gewoon betaald worden?
Ja, maar de Ts is bang dat slechts het dichtdraaien van de hoofdkraan niet veilig is, en dat is natuurlijk onzin.

Maar als de Ts het gedoe zoals Ivo wil aangaan, wordt het spul uiteindelijk verwijderd zo der kosten. Maar niet iedereen kan dat opbrengen.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik & Ivo W.....

Gesloten