Als mensen veel vrije tijd hebben moeten ze die vrije tijd invullen. Heel wat van die mensen gaan met grote regelmaat vissen. Ze zitten dan urenlang aan het water, vangen wel of niet vis en als het tijd is stappen ze op. Of ze veel of weinig gevangen hebben is natuurlijk wel van invloed op het gevoel aan het eind van zo’n dag, maar zelfs al is de vangst gering of nihil, de keer daarop komen ze met veel plezier terug.
Dat zijn de echte liefhebbers, waar ik bewondering voor heb. Maar, ik hoor er niet bij. Ik ben geen liefhebber van vissen. In mijn jeugd ben ik dat wel geweest, zo ongeveer tot ik van de lagere school afging, maar daarna heb ik geen hengel meer in mijn handen gehad.
De tijd, die ik nu daardoor vrij heb, vul ik met veel plezier in door me via Internet te verdiepen in meerdere onderwerpen. Energieverbruik is er daar één van. Er zijn veel interessante websites, maar je moet er wel op het juiste moment op stuiten.
Zojuist vond ik er weer één. Ik wil de website graag via een link doorgeven: http://financieel.infonu.nl/diversen/91 ... denkt.html . Hier staat op een heerlijk informatieve manier uitgelegd wat douchen kost. Alle detailinformatie (kosten water, gas elektra, gebruikte sproeikop, temperatuurstijging, doorrekening calorieën in joules, enz., enz.), het staat er allemaal in. Zelf doe ik mijn best om op dezelfde wijze te werken. Ik kan het verhaal goed volgen en u kunt dat wellicht ook doen. Maar voor wie er minder ervaring mee heeft meld ik dat ik er geen speld tussen kan krijgen.
Deze informatie is voor mij 100% correct. Slechts op details is de informatie nog wat aan te vullen. Zo kan de temperatuur van het geleverde drinkwater over het jaar wat variëren, kunnen de rendementen van badgeisers en combiketels nog wat beter zijn (het rendement van mijn combiketel van 1 jaar oud is volgens leveranciersinformatie zelfs meer dan 100 %, voor info zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogrendementsketel ), kunnen de prijzen van gas, elektra en water wat anders zijn, enz.
Aanvullend op de informatie van infonu.nl kan over gasverbruik verder worden gerekend. Voor douchen is water van 40ºC nodig. Infonu.nl geeft aan dat voor het opwarmen van 1000 liter water van 10 naar 40 ºC bij 100% rendement 4,5 m3 gas nodig is. Voor een douchebeurt met een waterverbruik van 8 liter per minuut (spaarkop) is dan per minuut 8/1000 x 4,5 = 0,036 m3 gas nodig. Een gezin met 2 kinderen, die allen 5 minuten douchen, verbruikt voor dat douchen dus 0,72 m3 gas en 0,160 m3 water.
Het aantal personen en het aantal minuten, die elk voor de douche gebruikt, bepaalt het werkelijke gasverbruik voor douchen per dag. De enthousiaste tienerdochter, die met plezier 30 minuten doucht, verbruikt ongeveer 1 m3 gas en 0,25 m3 water. Kosten ruim een euro. Acceptabel? Dat bepaalt u zelf. In elk geval interessant om te weten.
Mijn dochter stond in het verleden ook gerust 30 minuten onder de douche. Als ik daar op wees luisterde ze niet al te veel. Het is daardoor wel voorgekomen dat ik na verloop van tijd de keukenkraan warm water opendraaide tot de douche uitging. Dan was ik even niet populair bij mijn dochter.
Inmiddels is ze al vele jaren de deur uit. Ik denk er nog wel eens met weemoed aan terug. Ik zou nu nog best blij zijn als ik een 16 jarige dochter had die thuis woonde en zou beslist niet meer op het waterverbruik bij douchen reageren.
Zo’n dochter heb ik niet. Maar er is hoop ! De kleinkinderen (twee meiden van 8 en 6 jaar) komen met plezier logeren bij oma en opa. Zij kliederen wat af in de badkamer. Opa stoort hen niet, laat ze met groot plezier begaan. En als ze 16 zijn en nog steeds bij oma en opa komen logeren, dan blijf ik beslist van de keukenkraan af.
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Gasverbruik bij douchen
-
Bob Schurkjens
Re: Gasverbruik bij douchen
Om een lang verhaal kort te maken:
Douchen voor "half geld" met de https://www.google.com/search?q=4008915 ... lr=lang_nl
Ik doe het al jaren zo. Werkt zeer plezierig
Douchen voor "half geld" met de https://www.google.com/search?q=4008915 ... lr=lang_nl
Re: Gasverbruik bij douchen
Beste Bob, ik heb vorig jaar ook zo,n besparende douchekop gekocht en geplaatst.Bob Schurkjens schreef:Om een lang verhaal kort te maken:
Om slaande ruzie te vermijden met mijn vrouw/dochter heb ik toen direkt de stortdouchekop weer
terug geplaatst.
Wat is zuiniger?...ik vraag het mijzelf af.
Met een stortdouche de haarshampoo binnen 1 minuut , of met een spaardouchekop binnen 3 minuten uitgespoeld.
Volgens mij is het lood om oud ijzer en is de besparing met zo,n waterbesparende douchekop nihil ,zo niet duurder doordat men (veel) onder de douche staat.
Geef ons maar een lekkere harde waterstraal en niet zo,n lullig pisstraaltje