LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Geen dubbele tarief omdat ik slimme meter weiger?
Geen dubbele tarief omdat ik slimme meter weiger?
Ik heb de slimme meter bij Stedin geweigerd. Nu heb ik een bevestiging gekregen waarin staat dat ik door mijn oude meter te behouden
geen gebruik meer kan maken van de dubbele meter (dag / nacht stand: in de nacht tussen 23.00 en 7.00 uur kost de energie maar de helft).
Dit zou nog wel kunnen wanneer ik besluit toch een slimme meter te nemen. Mag dit zomaar? Heeft iemand hier ervaring mee? Wat te doen?
geen gebruik meer kan maken van de dubbele meter (dag / nacht stand: in de nacht tussen 23.00 en 7.00 uur kost de energie maar de helft).
Dit zou nog wel kunnen wanneer ik besluit toch een slimme meter te nemen. Mag dit zomaar? Heeft iemand hier ervaring mee? Wat te doen?
Laatst gewijzigd door Radar op 28 mar 2017 13:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp aangepast
Reden: Onderwerp aangepast
-
Re: Geen dubbele tarief omdat ik slimme meter weiger?
Origineel probleem. Not.
viewtopic.php?f=51&t=169993
viewtopic.php?f=51&t=169993
welke aanbieder heeft u als ik vragen mag? Zoveel verschil heb ik namelijk niet tussen mijn hoog en laag tarief.EBDG schreef:Ik heb de slimme meter bij Stedin geweigerd. Nu heb ik een bevestiging gekregen waarin staat dat ik door mijn oude meter te behouden
Stedin is de netbeheerder, en dus ook eigenaar van de meter, die meter is niet uw eigendom. De pulse die nu nog uitgezonden wordt over het netwerk om de omschakeling tussen hoog en laag tarief te maken, gaat verdwijnen, uw meter zal dus niet meer omschakelen tussen hoog en laag, omdat de meter geen signaal meer krijgt wanneer dit omgeschakeld moet worden.
Bij mij ook niet (Eneco) 1,5 Eurocent / kWhwelke aanbieder heeft u als ik vragen mag? Zoveel verschil heb ik namelijk niet tussen mijn hoog en laag tarief.
Bij een dubbel tarief meter is je hoge tarief duurder dan het normale tarief bij een enkele meter.
Het lage tarief is wel lager maar zeker niet de helft.
Als je normaal tarief hebt, dan word er gemiddeld tussen het hoge en lage tarief.
Het is tegenwoordig niet rendabel een dubbele meter te hebben als je tussen 23:00 uur en 07:00 uur en in de weekenden niet veel meer gebruik maakt van energie slurpende apparaten zoals wasmachine, vaatwasser en droger stofzuiger en waterkoker.
Toch heel veel apparaten die je overdag gebruikt en niet in de nacht. Ik zie mij tenminste niet stofzuigen of thee zetten in de nacht. En wassen maakt een aardig lawaai als je ligt te slapen dus ook dat doen wij niet. Proberen alles op te sparen tot het weekend zou dan nog een oplossing zijn. Misschien doet u dat wel.
Ik had zelf ook dubbel tarief meters en ben het eens goed gaan bijhouden. Ik was dus meer kwijt met dubbel tarief dan met enkel tarief. (Ik dacht dat je vaste tarief ook hoger was vanwege de twee meters dus dat zijn ook extra kosten)
Dus ik zou zeggen hou het eens bij en reken het eens uit wat je nu werkelijk als voordeel hebt met het lage tarief.
Maar ik kon wel kiezen bij de slimme meter voor dubbel of enkel dus het is wel gek dat je nu ineens alleen maar enkel tarief kunt kiezen.
Het lage tarief is wel lager maar zeker niet de helft.
Als je normaal tarief hebt, dan word er gemiddeld tussen het hoge en lage tarief.
Het is tegenwoordig niet rendabel een dubbele meter te hebben als je tussen 23:00 uur en 07:00 uur en in de weekenden niet veel meer gebruik maakt van energie slurpende apparaten zoals wasmachine, vaatwasser en droger stofzuiger en waterkoker.
Toch heel veel apparaten die je overdag gebruikt en niet in de nacht. Ik zie mij tenminste niet stofzuigen of thee zetten in de nacht. En wassen maakt een aardig lawaai als je ligt te slapen dus ook dat doen wij niet. Proberen alles op te sparen tot het weekend zou dan nog een oplossing zijn. Misschien doet u dat wel.
Ik had zelf ook dubbel tarief meters en ben het eens goed gaan bijhouden. Ik was dus meer kwijt met dubbel tarief dan met enkel tarief. (Ik dacht dat je vaste tarief ook hoger was vanwege de twee meters dus dat zijn ook extra kosten)
Dus ik zou zeggen hou het eens bij en reken het eens uit wat je nu werkelijk als voordeel hebt met het lage tarief.
Maar ik kon wel kiezen bij de slimme meter voor dubbel of enkel dus het is wel gek dat je nu ineens alleen maar enkel tarief kunt kiezen.
Kan ook maar TS wil geen slimme meter.Maar ik kon wel kiezen bij de slimme meter voor dubbel of enkel dus het is wel gek dat je nu ineens alleen maar enkel tarief kunt kiezen
Je kunt toch niet verwachten dat alle oude diensten tot in lengte van dagen op oude meuk worden ondersteund? Op een gegeven moment houdt het op natuurlijk. Verder stellen die dubbele tarieven niet zo veel voor. Het eventuele voordeel is minimaal.
gewoon je oude meter houden tot ze met goede (bewezen) meters komen...
Eigenlijk zit ik nog steeds te wachten op bewijs dat de huidige meters slecht zijn. Behalve wat laboratorium geknutsel heb ik dat nog niet gezien. Radar had maar liefst "500 KLACHTEN" werd er in "Telegraafstijl" geroepen, hoeveel daarvan waren er terecht ?gewoon je oude meter houden tot ze met goede (bewezen) meters komen...
De "electricien" die zelf "onderzoek" aan het doen was met een discutabele meetmethode, behalve dat hij een "gezellig telefoontje" gehad heeft van een communicatiemevrouw en de afd. fraude (omdat hij zelf het zegel van zn meterkast geknipt heeft) blijft het ook daar akelig stil.
Op het moment dat ik tegen mijn netbeheerder ga lopen gillen dat eea niet deugt zorg ik wel voor het nodige bewijs door er een 2e meter tussen te hangen of zoek een vriendje met een ECHTE meter (http://www.chauvin-arnoux.com/en/produit/PEL103) niet een scoop plaatje dat ziet er interessant uit op TV maar je hebt er geen bal aan.
Volgens mij is de bron niet zomaar een electricien in zijn meterkast, maar een rapport van de Universiteit Twente:
https://www.utwente.nl/nieuws/!/2017/3/ ... k-aangeven
https://www.utwente.nl/nieuws/!/2017/3/ ... k-aangeven
Ik had het over de radaruitzending.Volgens mij is de bron niet zomaar een electricien in zijn meterkast
Waarvan de meetmethode door menig technisch onderlegd persoon in mijn omgeving betwist wordt. Al is het maar omdat de meters in SERIE lijken te staan (gaan maar 3 draden naartoe) , of ik kijk kippig.maar een rapport van de Universiteit Twente:
Laat radar nou gewoon een paar duizend euro besteden (kan makkelijk van t salaris van de presentatrice af) , een meter kopen en die er bij hangen, dan weet je na een weekje of 2 wel waar je aan toe bent.
Technisch onderlegd....en dan de bedrading al niet snappen.bprosman schreef:Waarvan de meetmethode door menig technisch onderlegd persoon in mijn omgeving betwist wordt. Al is het maar omdat de meters in SERIE lijken te staan (gaan maar 3 draden naartoe) , of ik kijk kippig.
Elke meter beschikt over de nul. (=1 draad) En elke meter heeft een aan- en afvoer voor de fase, waarmee doorgaande stroom gemeten wordt. (=draad 2 en 3)
Ook ik ben technisch onderlegd. In de tijd dat technische universiteit nog TH heette, heb ik elektro voltooid. (weliswaar in Delft en niet in Twente)
Indien iemand een apparaat heeft dat alleen op laagtariefstroom actief wordt, is het wel degelijk van belang om een slimme meter te laten plaatsen. Dit is bijvoorbeeld het geval bij zogenaamde DUO-boilers waarvan vele huurwoningen nog zijn voorzien. Deze boilers gaan pas automatisch opwarmen zodra de puls dat de laagtariefstroom ingaat wordt verzonden. Wie geen slimme meter neemt zit in de nabije toekomst met een boiler die niet meer automatisch opwarmt, want zonder slimme meter vervalt het verschil laag/hoog tarief.
Natuurlijk kan iedereen die geen probleem heeft er dagelijks meermalen aan te denken de opwarmstand van zo'n boiler handmatig te activeren zonder problemen de slimme meter weigeren.
Hier kan berekend worden of dubbeltarief voor u al dan niet voordeliger is
https://www.energieleveranciers.nl/dag-en-nachtstroom
Voor mij is de dubbeltariefstroom in ieder geval zeer rendabel.
Natuurlijk kan iedereen die geen probleem heeft er dagelijks meermalen aan te denken de opwarmstand van zo'n boiler handmatig te activeren zonder problemen de slimme meter weigeren.
Hier kan berekend worden of dubbeltarief voor u al dan niet voordeliger is
https://www.energieleveranciers.nl/dag-en-nachtstroom
Voor mij is de dubbeltariefstroom in ieder geval zeer rendabel.
Dan weet je ook dat er niet echt diepgaand onderzoek gedaan is maar dat dit een grove experimentele meting is. Hij heeft gewoon wat meters en wat apparaten bij mekaar heeft gegooid, en niet goed uitgezocht wat nu de onderliggende oorzaak is. De metingen gedragen zich dan als "ruis". Pas als je een test-belasting hebt die precies een 0.1ms stroompiekje net op of net-naast de bemonster momenten kan prikken kan je een patroon gaan zien in de afwijkingen.Ook ik ben technisch onderlegd. In de tijd dat technische universiteit nog TH heette, heb ik elektro voltooid. (weliswaar in Delft en niet in Twente)
Zelfs crappy Chinese E-Bay meters (met de Analog Devices ADE-serie chipset) zijn het verbazend eens met een oude Ferraris, en dan zou een ladis+gyr geen goede elektronische meter kunnen maken ?
De rechtse ferraris meter is overigens een refurbished tussenmeter van Conrad, hoe precies zijn die ?
In deze slimme meters zijn het stoomcircuit en het spanningscircuit gekoppeld. Dat gebeurt met een brugje dat voor testen of ijken open gezet kan worden. De spanningscircuits worden dan allemaal parallel gezet en de stroomcircuits in serie. Dan krijgen alle meters dezelfde spanning en dezelfde stroom en meten ze niet elkaars eigen verbruik mee. Maar dan moeten er aan elke meter in de testopstelling wel 4 draden zitten.Technisch onderlegd....en dan de bedrading al niet snappen.
Overigens zegt Frank Leferink zelf in een interview :
Vragen en antwoorden over onderzoek Frank Leferink naar betrouwbaarheid energiemeters
3 maart 2017
Kunnen alle meters te maken hebben met afwijkingen?
Nee, het gaat om een beperkt deel van de meters en is afhankelijk van het type en de leeftijd. Alle
meters voldoen aan de wettelijke eisen en meten in normale omstandigheden op een juiste manier.
Ben ik benieud wat voor contract je hebt en wat het dag/nachtverschil is, bij mij (Eneco) zit er maar 1,5 cent tussen per kWh.Voor mij is de dubbeltariefstroom in ieder geval zeer rendabel.
Hoe kom je tot zulke beweringen?bprosman schreef:Dan weet je ook dat er niet echt diepgaand onderzoek gedaan is maar dat dit een grove experimentele meting is. Hij heeft gewoon wat meters en wat apparaten bij mekaar heeft gegooid, en niet goed uitgezocht wat nu de onderliggende oorzaak is.Ook ik ben technisch onderlegd. In de tijd dat technische universiteit nog TH heette, heb ik elektro voltooid. (weliswaar in Delft en niet in Twente)
Uit het artikel, gepubliceerd in 2016 IEEE Electromagnetic Compatibility Magazine – Volume 5 – Quarter 4:
Artikel kent 3 auteurs, 1 ervan zal ongetwijfeld hierop zijn afgestudeerd, iets dat maanden in beslag neemt en (dat kan ik uit eigen ervaring zeggen) toch weldegelijk aan te merken is als diepgravend onderzoek.VII. Extended Experiments On More Meters
A series of experiments have been tested over a period of 6 months, with tests lasting at least 1 week, sometimes several weeks.
Je kunt natuurlijk ook de berichtgeving op de website van de netbeheerder als zoete koek slikken. Bagatelliseren, ontkennen , zo reageerde Volkswagen in eerste instantie een jaar lang tijdens de sjoemel software affaire: https://nl.wikipedia.org/wiki/Emissiesc ... Volkswagen
Als ze zo overtuigd zijn dat dit geen "laboratoriumomstandigheden" waren laten ze dan de meting eens bij een paar huishoudens herhalen. En dan met een normale "huishoudbelasting" , dus niet <75 Watt met een condensatorvoeding die alleen de pieken vreet maar waar ook een koelkast aan staat. Mijn meterkast staat tot hun beschikkingA series of experiments have been tested over a period of 6 months, with tests lasting at least 1 week, sometimes several weeks.
Je blijvende vergelijking met VW gaat trouwens mank, het "verkeerde verbruik" was in normale rij-omstandigheden en het "juiste gebruik" in laboratorium (testbank) omstandigheden. Hier is de bewering net andersom.
De vergelijking met VW betreft niet het diesel verbruik (bij sjoemel software gaat het juist om uitstoot), maar het in eerste instantie bagatelliseren en ontkennen. En dat is precies de huidige reactie van de netbeheerder.
Grootste afwijkingen zijn overigens geconstateerd bij gebruik dimmers en daarbij behorende stroompieken welke fors uit fase zijn.
Grootste afwijkingen zijn overigens geconstateerd bij gebruik dimmers en daarbij behorende stroompieken welke fors uit fase zijn.
wat de testen ook uitwijzen feit is en blijft dat er heel wat mensen zijn vanaf het begin af al die na plaatsing van de zogenaamde slimme meters ineens een (veel) hoger verbruik hadden, nu kan dit komen omdat deze meters het juiste verbruik aangeven aan de andere kant de oude meters waren toch ook geijkt?
er is gewoon in de electrische meters een of andere interference die ze in de war schopt en zolang dirt niet goed is opgelost EN onderzocht, wat toch op zijn minst moet gebeuren, komt zo een ding er bij mij niet in, niet slim en niet electrisch...
er is gewoon in de electrische meters een of andere interference die ze in de war schopt en zolang dirt niet goed is opgelost EN onderzocht, wat toch op zijn minst moet gebeuren, komt zo een ding er bij mij niet in, niet slim en niet electrisch...
Kan 16again bevestigen dat de afwijking slimme meter afhankelijk is van gebruikte apparaten?
Zelf Wiskundige dus andere tak op TU Delft maar weet dat vooral Dimbare Ledlampen extreem hoog verbruik werd gemeten tijdens het dimmen!
Ook was er bij oude laptop met normale trafo niets aan de hand maar juist de kleine stekker voedingen die minder vermogen hadden kregen meetfouten.
Naast veel oude zooi, een laptop uit 1993.... heb ik steeds meer nieuwe;
Ledlampen gewoon.
Ledlampen op dimmer
Voeding voor laptops en telefoons.
Modem voor computer.
Dect telefoon met voeding...
Domotica voor zonneschermen en rolluiken.
Zonnepanelen met 4 inverters.
Laatste technologie in luchtwarmtepomp.
Dit alles dus over afgelopen jaren na eerste digitale meters gekocht dus deze apparaten zijn niet getest op de eerste slimme meters!
Ik zou indien ik toevallig steeds verkeerde apparaten kocht een steeds hoger en langzaam stijgend verbruik kunnen hebben van zuinige apparaten!
Als ik Vandaag plotseling een slimme meter en hoger verbruik zou hebben is dat makkelijk bewijsbaar.... maar....
Hij hangt al sinds 2014 en omdat ik 2/3 van deze apparaten na de meter plaatste is het niet zichtbaar of het goed gemeten word.
Ik wil bij EWI, dat is bij 16again bekend een meter lenen en tijdelijk een paas weekend laten draaien en vergelijken.
Een controle door netwerk beheerder is waardeloos, die test met 2010 normen en dan is mijn meter foutloos.....
Maar als de netwerk beheerders geen nieuwe testen maken gaan we over enkele jaren allemaal teveel betalen.
Verder verwacht ik dat het Nachttarief zal verdwijnen en de eerste Easy aanbieder die wisselende tarieven wil aanbieden komt eraan....
Daarom moeten de oude dubbele meters eruit.
Ik ben geen deskundige op dit gebied en wacht op wat 16again hier van vind!
Zelf Wiskundige dus andere tak op TU Delft maar weet dat vooral Dimbare Ledlampen extreem hoog verbruik werd gemeten tijdens het dimmen!
Ook was er bij oude laptop met normale trafo niets aan de hand maar juist de kleine stekker voedingen die minder vermogen hadden kregen meetfouten.
Naast veel oude zooi, een laptop uit 1993.... heb ik steeds meer nieuwe;
Ledlampen gewoon.
Ledlampen op dimmer
Voeding voor laptops en telefoons.
Modem voor computer.
Dect telefoon met voeding...
Domotica voor zonneschermen en rolluiken.
Zonnepanelen met 4 inverters.
Laatste technologie in luchtwarmtepomp.
Dit alles dus over afgelopen jaren na eerste digitale meters gekocht dus deze apparaten zijn niet getest op de eerste slimme meters!
Ik zou indien ik toevallig steeds verkeerde apparaten kocht een steeds hoger en langzaam stijgend verbruik kunnen hebben van zuinige apparaten!
Als ik Vandaag plotseling een slimme meter en hoger verbruik zou hebben is dat makkelijk bewijsbaar.... maar....
Hij hangt al sinds 2014 en omdat ik 2/3 van deze apparaten na de meter plaatste is het niet zichtbaar of het goed gemeten word.
Ik wil bij EWI, dat is bij 16again bekend een meter lenen en tijdelijk een paas weekend laten draaien en vergelijken.
Een controle door netwerk beheerder is waardeloos, die test met 2010 normen en dan is mijn meter foutloos.....
Maar als de netwerk beheerders geen nieuwe testen maken gaan we over enkele jaren allemaal teveel betalen.
Verder verwacht ik dat het Nachttarief zal verdwijnen en de eerste Easy aanbieder die wisselende tarieven wil aanbieden komt eraan....
Daarom moeten de oude dubbele meters eruit.
Ik ben geen deskundige op dit gebied en wacht op wat 16again hier van vind!