LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geneuzel over termijnbedragen (NUON)

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
jjk1974

Geneuzel over termijnbedragen (NUON)

Ongelezen bericht door jjk1974 »

Ik ben onlangs verhuist. Voor de verhuizing betaalde ik 85 euro aan voorschotten. Na de verhuizing is dit bedrag ineens verhoogd naar 200 euro. Ik heb al drie keer getracht het termijnbedrag te laten verlagen naar de oorspronkelijke 85 euro maar men verschuilt zich achter de termijnnota die binnenkort zou komen. Wie heeft dezelfde ervaringen met NUON en weet hoe je dit aan moet pakken? Ik kan geen 200 euro per maand missen!

ayol

Re: Geneuzel over termijnbedragen (NUON)

Ongelezen bericht door ayol »

Wat is uw verbruik per jaar :?:

Dilbert29

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Energieverbruik is gebaseerd op je eigen verleden plus het verleden van het huis waar je in woont. Is het huis groter dan voorheen? Gebruikten de mensen die er voor je woonden enorm veel? Dat speelt allemaal mee.

Het maandbedrag wordt dan standaard hoger gesteld tot aan de eerstvolgende afrekening. Dan zijn er actuele gegevens van jouzelf en kan het bedrag eventueel aangepast worden.

Ik vrees dus dat er op dit moment weinig aan te doen valt.

jjk1974

Het gaat hier alleen om ruimteverwarming en warm tapwater (elektriciteit betrekken we van een andere leverancier). De hoeveelheid die wie verbruiken is al jaren constant, ca. 15GJ voor ruimteverwarming en 25m3 warm tapwater. Het huis waar we nu wonen heeft ongeveer dezelfde afmetingen en is van hetzelfde bouwjaar als het oude huis. Beide woningen zijn goed geisoleerd. Ik ga er dan ook vanuit dat het verbruik (nagenoeg) gelijk zal zijn.

Het is toch belachelijk dat men mijn verbruik relateerd aan het verbruik van een ander en dat dat niet kan worden gewijzigd?

tjoektjoek

Ongelezen bericht door tjoektjoek »

Nou, zo belachelijk is dat niet.

Stel: u woont in een kleine flat in uw eentje. U betaalt dan heel weinig. Op een dag ontmoet u de grote liefde van uw leven. U gaat samenwonen in een ander huis. 3 verdiepingen, grote woonkamer, lampen overal en uw verbruik schiet omhoog.

Dan is het toch fijn dat uw voorschot op dat van uw voorganger is gebaseerd. Immers, zijn/haar verbruik zal ongeveer op hetzelfde niveau hebben gelegen.

Daarnaast is het wel zo dat u gewoon uw termijnnota kunt aanpassen zodra de vaststelling van uw termijn in de bus ligt. Dat hebben wij ook gedaan destijds. Hopen dat u de volgende keer een agent krijgt die wel mee wil werken 8)

jjk1974

Nonsens Tjoek tjoek. Naar alle waarschijnlijkheid ben jij aandeelhouder of werknemer van een energiebedrijf (of je zwemt in het geld dat kan ook). Energiebedrijven maken enorme rendementen op het geld van consumenten dat ze in beheer hebben. Als ik dit termijnbedrag het hele jaar laat doorlopen heeft men 1380 euro van mij in beheer dat ze pas aan het einde van het jaar hoeven terug te storten. Tel uit je winst (NUON wordt niet afgescheept met de armzalige 2,6% die wij als consument krijgen). De consument wordt dus gewoon gebruikt als bank.

Als ik de liefde van mijn leven ontmoet zijn mijn vrouw en twee kinderen niet blij. Ik denk dat er dan eerder minder lampen gaan branden dan meer. Los daarvan betrek ik mijn elektrische energie elders (gelukkig, daar is 1 telefoontje of e-mailtje voldoende om het termijnbedrag aan te passen).

De termijnnota heb ik overigens al lang ontvangen. Het is voor NUON waarschijnlijk wel gemakkelijk om zich daarachter te verschuilen.

Ali Bensalah

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Veel dooddoeners (u zult wel bij een energiebedrijf werken) en een hoop veronderstellingen maar kan je dit al staven met meterstanden en verbruiksgegevens over de afgelopen maanden dat je in dat nieuwe huis woont?
Als je met concrete cijfers komt kan ik me voorstellen dat ze bij Nuon behoorlijk wat inschikkelijker zullen zijn; op normale toon communiceren zal ook een hoop schelen(alhoewel dit weer een vooronderstelling mijnerzijds is) :twisted:

gerland

Ongelezen bericht door gerland »

Als ik dit termijnbedrag het hele jaar laat doorlopen heeft men 1380 euro van mij in beheer dat ze pas aan het einde van het jaar hoeven terug te storten.
Dat valt te bezien. Indien u meer verbruikt dan de verwachting waarop uw voorschot gebaseerd is, moet u zelfs bijbetalen :wink:
Energiebedrijven maken enorme rendementen op het geld van consumenten dat ze in beheer hebben. Tel uit je winst (NUON wordt niet afgescheept met de armzalige 2,6% die wij als consument krijgen). De consument wordt dus gewoon gebruikt als bank.
U veronderstelt nogal wat. Enorme rendementen? Geld in beheer hebben? Denkt u dat energiebedrijven structureel te hoge voorschotten vragen? Wat denkt u dat het dekkingspercentage is (in welke mate zouden de betaalde voorschotten het daadwerkelijk verbruik afdekken?)

tjoektjoek

Ongelezen bericht door tjoektjoek »

@ jjk1974

Ik leg gewoon uit wat mij is uitgelegd toen ik ging verhuizen. Daarnaast was het "grote liefde" voorbeeld en niet de feitelijk situatie. Gewoon iets om duidelijk te maken waarom men de termijnnota laat vaststellen aan de hand van de vorige verbruikers.

Erg jammerlijke reactie. Ik had nog een tip willen geven waarmee u sneller uw termijnbedrag had kunnen verlagen, maar ik denk dat ik mensen ga helpen die het wel op prijs stellen.

Graag gedaan :(

jjk1974

Einde discussie, hier schiet ik niets mee op.

De groeten.

karr-2

Ongelezen bericht door karr-2 »

Oftewel, ik hoor niet wat ik wil horen en dus is iedereen gek behalve ik. Het spijt me zeer, maar alle voorgaande posters hebben gewoon gelijk. Als jij denkt dat de regels voor jou anders in elkaar zitten, zal je het er gewoon op aan moeten laten komen.

jsp

Ongelezen bericht door jsp »

Hoor ik daar al het zacht geklapwiek van de NUON Medewerker-engelen? Als redders in de nood tijdens donkere dagen? Of zouden zij ook wijselijk afhaken bij dergelijk geblaf en gegrom, en zitten zij de (naar verluid) vorstelijke renteinkomsten van hun baas te tellen?

karr-2

Ongelezen bericht door karr-2 »

Ik werk niet bij de Nuon, nooit gedaan ook. Maar ik weet wel een beetje hoe de wereld in elkaar zit en dat scheelt vaak ook al een stuk.

Ali Bensalah

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Ik werk niet bij de Nuon, nooit gedaan ook
Geen wonder dat het zo slecht gaat daar bij de Nuon; als al die medewerkers alleen aanwezigheidspremie innen :P

De medewerker

Ongelezen bericht door De medewerker »

Beste Jjk1974,

Uit uw bericht maak ik op dat er onduidelijkheid is ontstaan over uw de hoogte van uw termijnfacturen.

Als u er geen bezwaar tegen heeft, zou ik graag op korte termijn telefonisch contact met u op willen
nemen om samen met deze kwestie te bespreken.
Zou u mij hiertoe uw contractrekeningnummer kunnen geven, zodat ik op basis daarvan uw telefoonnummer
kan achterhalen?

Alvast bedankt voor de te nemen moeite.

Met vriendelijke groet,

De medewerker

Gesloten