Gevolg Prijsplafond Extreme verhoging per 1jan 2023
Gevolg Prijsplafond Extreme verhoging per 1jan 2023
Ik krijg vandaag mijn nieuwe energie nota,,, wat blijkt? Een Forse prijsverhoging van de maand termijn. Deze stijgt van 60e naar 104e per maand. Hiermee zit ik weer op mijn oude prijs van,,, voordat ik zonnepanelen had. Gas verbruik 2020 t/m mrt 2021 - 726 m3 - mrt t/m 1 jan 2022 570m3 ...zijn er meer mensen Blij,,,met soort gelijk Nieuwjaars kado???
-
Re: Gevolg Prijsplafond Extreme verhoging per 1jan 2023
Ja, heb je die 2x190 euro een een goed doel geschonken? Dat was een voorschot op de afrekening van 2023, die betaal je dit jaar dus terug, En dan klopt het aardig: 380/12 = 32 euro per maand, 10 euro verhoging netwerktarieven en nog een beetje verhoging van de energiebelasting.....Samen 44 euro per maand meer betalen. Of dacht je werkelijk dat die 380 euro aan een geldboom groeien? Het was al maanden bekend dat je die dit jaar terugbetaalt.
En heb je ook uitgerekend wat het zou zijn zonder prijsplafond? Niemand heeft ooit gezegd dat het hetzelfde zou blijven met een prijsplafond. Alleen dat het niet hoger zou worden dan een bepaald bedrag.Spiekrie schreef: ↑01 jan 2023 23:58Ik krijg vandaag mijn nieuwe energie nota,,, wat blijkt? Een Forse prijsverhoging van de maand termijn. Deze stijgt van 60e naar 104e per maand. Hiermee zit ik weer op mijn oude prijs van,,, voordat ik zonnepanelen had. Gas verbruik 2020 t/m mrt 2021 - 726 m3 - mrt t/m 1 jan 2022 570m3 ...zijn er meer mensen Blij,,,met soort gelijk Nieuwjaars kado???
Ivo.w
vindt dit leuk
-
Schijnbaar denkt u ook geheel ten onrechte dat de tijdelijke verhoging van de vermindering energiebelasting niet tijdelijk was. En ook de tijdelijke BTW verlaging niet tijdelijk. Die zijn allemaal weer terug gegaan naar de oude, normale tarieven. En ja, ook de energiebelasting is verhoogd, maar de opslag duurzame energie is naar 0 gegaan.
Dit is van te voren allemaal bekend gemaakt en had u dus al kunnen uitrekenen.
Ivo.w
vindt dit leuk
Eigenlijk zou je je moeten schamen om met een energierekening van 100,- nog een topic te durven openen.Spiekrie schreef: ↑01 jan 2023 23:58Ik krijg vandaag mijn nieuwe energie nota,,, wat blijkt? Een Forse prijsverhoging van de maand termijn. Deze stijgt van 60e naar 104e per maand. Hiermee zit ik weer op mijn oude prijs van,,, voordat ik zonnepanelen had. Gas verbruik 2020 t/m mrt 2021 - 726 m3 - mrt t/m 1 jan 2022 570m3 ...zijn er meer mensen Blij,,,met soort gelijk Nieuwjaars kado???
Maar om je toch een hint te geven; mijn gasverbruik juli t/m december is <75M3
Dus je verbruikt gewoon nog teveel gas en hebt je hoge rekening ook wel wat aan jezelf te danken; ik zou naar een stukje bijverwarming gaan kijken bijv airco.
Ik verwacht een jaarverbruik gas van ruim <200M3
Stroomverbruik bijverwarming met airco maakt me niet uit ; mijn jaarverbruik elektra = <3000KWH exclusief salderen
JapiiZ
vindt dit leuk
Waar staat, dat 2x 190,- voor 2023 was? Het is juist voor 2022, omdat er toen nog geen prijsplafond wasZombiemaster schreef: ↑02 jan 2023 00:08Ja, heb je die 2x190 euro een een goed doel geschonken? Dat was een voorschot op de afrekening van 2023, die betaal je dit jaar dus terug
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ember-2022
alfatrion
vindt dit leuk
Er zijn gewoon wat tijdelijke regelingen geëindigd. Waardoor nu niet meer het voordeel van de tijdelijke regelingen ontvangt.
En ja, dat scheelt zomaar een 40-50 euro per maand als je nog vaste tarieven hebt die lager zijn dan het nu ingevoerde prijsplafond. Die tijdelijke regelingen waren er ook eigenlijk helemaal niet om u te voorzien. U heeft er desondanks toch honderden euro's voordeel aan gehad.
Nu is er met het prijsplafond een regeling gekomen die in elk geval geen voordeel meer geeft aan mensen met vrij scherpe energietarieven. Dat is wat mij betreft een grote vooruitgang. Ondanks dat ik nu ook weer wat meer kwijt ben én ondanks dat ook deze nieuwe regeling niet voorkomt dat er mensen van profiteren die het eigenlijk helemaal niet nodig hebben.
Het slechtste aan de nieuwe regeling echter vindt ik dat het verdere verduurzaming in de weg zit. Wie met een hybride installatie moet kiezen tussen verwarmen op gas of met warmtepomp, die is dit jaar door grotendeels te verwarmen op gas waarschijnlijk goedkoper uit, omdat het 'tegoed' van gas niet overgeheveld kan worden naar een (extra) tegoed voor elektriciteit. En daarmee komt een belangrijk doel om zo veel mogelijk gas te besparen toch enigszins in gevaar. Ook de aanleg van nieuwe (hybride) warmtepompinstallaties kan hierdoor op een lager pitje komen te staan. En misschien nog wel het belangrijkste: mensen die goed mee willen doen met de energietransitie, voelen zich nu gestraft. En dat kan op langere termijn grote gevolgen hebben voor de steun aan de energietransitie.
En ja, dat scheelt zomaar een 40-50 euro per maand als je nog vaste tarieven hebt die lager zijn dan het nu ingevoerde prijsplafond. Die tijdelijke regelingen waren er ook eigenlijk helemaal niet om u te voorzien. U heeft er desondanks toch honderden euro's voordeel aan gehad.
Nu is er met het prijsplafond een regeling gekomen die in elk geval geen voordeel meer geeft aan mensen met vrij scherpe energietarieven. Dat is wat mij betreft een grote vooruitgang. Ondanks dat ik nu ook weer wat meer kwijt ben én ondanks dat ook deze nieuwe regeling niet voorkomt dat er mensen van profiteren die het eigenlijk helemaal niet nodig hebben.
Het slechtste aan de nieuwe regeling echter vindt ik dat het verdere verduurzaming in de weg zit. Wie met een hybride installatie moet kiezen tussen verwarmen op gas of met warmtepomp, die is dit jaar door grotendeels te verwarmen op gas waarschijnlijk goedkoper uit, omdat het 'tegoed' van gas niet overgeheveld kan worden naar een (extra) tegoed voor elektriciteit. En daarmee komt een belangrijk doel om zo veel mogelijk gas te besparen toch enigszins in gevaar. Ook de aanleg van nieuwe (hybride) warmtepompinstallaties kan hierdoor op een lager pitje komen te staan. En misschien nog wel het belangrijkste: mensen die goed mee willen doen met de energietransitie, voelen zich nu gestraft. En dat kan op langere termijn grote gevolgen hebben voor de steun aan de energietransitie.
Erthanax
vindt dit leuk