LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gewonnen elektrische energie terug leveren aan het netwerk?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Trapito

Re: Gewonnen elektrische energie terug leveren aan het netwerk?

Ongelezen bericht door Trapito »

Aangezien de resultaten van het mega "onderzoek" van C. nog niet bekend zijn, dan maar zelf weer even een bijdrage.
Voor dat onderzoek moet Chanmaster aan het rekenen en dat is niet zijn sterkste kant.
Momenteel is hij zijn lesjes van vroeger aan het herhalen:
"Parallel schakelen van energiebronnen".
Daar komt nogal wat wiskunde aan te pas. Bij gelijkstroom is dat al niet simpel, bij wisselstroom wordt dat er niet makkelijker op. Als je dan ook nog een driefase net hebt dan komt Chan en niet meer uit zonder hulp.
Ergens hiervoor schrijft hij:
Om een kilowatt te leveren moet jouw spanning 33,3% per fase maal 3 volt verhoogd zijn.
Dan komen we op een spanning van 480 volt. Dat is niet mogelijk!
Hoe hij er aan komt is mij een raadsel.
Vermoedelijk gaat hij er aan voorbij dat de 3 fasen onderling met elkaar 120 graden verschoven zijn. Tussen twee fasen is er dus een spanning van 220 * (wortel 3) = 380 volt.
Moet hij ook nog met wortel 3 gaan rekenen.
Zie je het al gebeuren?

Als hij al met resultaten komt van zijn onderzoek leg deze dan gerust naast je neer. Ik durf te wedden dat er niet veel juist van zal zijn.

Trapito

@Polderboy
Ondertussen hebben onze 10 wrakke Shell paneeltjes deze maand alweer ruim 91 kWh geproduceerd.
Tegen zoveel geweld kan ik natuurlijk niet op.
Heb 4 plaatjes op dak liggen en vanaf 1 april t/m nu "maar" 34 kWh van de zon kunnen genieten. :lol:
Nu vraag ik mij al een tijdje af, jij hebt nogal ervaring, wat kan ik nog extra uit mijn plaatjes persen als ik kans zie om ze met de zon mee te laten draaien?
Bij mij liggen de plaatjes op het zuid-westen. Dat is niet echt slecht maar het kan gunstiger. Ik zou ze van het dak kunnen halen en draaibaar in de tuin plaatsen maar voor bv. 5 kWh extra is het mij niet de moeite.
Kun jij een schatting doen?

Wel een verslaving hoor die zonnepanelen. Als ik al die tijd dat ik over die dingen aan het prakkiseren ben geweest aan mijn leven krijg toegevoegd dan word ik ver over de honderd jaar oud :P
geef de beste man (?) een kans
Ja, is een man. Tenzij Geert ook een meisjesnaam is natuurlijk.

Chanmaster

Ongelezen bericht door Chanmaster »

@chanmaster,
Nee, dan gaat er 3 Watt aan energie verloren door bv warmteverlies in de kabel en 230V maal 1A = 230W gaat er dan het net in.
En dat wat verbruikt wordt hoeft niet in jouw huis te zijn maar bv in het huis van je lieve buurvrouw, die staat te strijken.
Het lijkt mij een heel goed plan mensen maar rechtstreeks op het net leveren kan fustrerede gevolgen hebben. Wanneer men massaal op het net gaat leveren, en nu zul je zeggen "Daar heb je Chanmaster weer" misschien hebt u wel gelijk, pas ik de triology van de economie weer even toe. Wanneer we massaal aan het net gaan leveren zal de centrale minder energie afzetten en de verliezen omslaan naar de burger. Technische gezien een goed plan, met zonne-energie kan ontzettend veel op dit gebied maar het stelsel zal uiteindelijk leiden tot verhoging van de standaard energieprijs waardoor het rendement teniet wordt gedaan. Niet dat ik negatief ben ingesteld maar zo was het altijd tot nog toe en zal het ook blijven.

@Polderboy, ik ben er nog mee bezig maar het schiet vanwege de tijd welke ik aan andere zaken moet besteden niet hard op. Ik heb mijn vragen afgevuurd op mijn duitse college en nog geen antwoord terug ontvangen, alleen een ontvangstbevestiging. Ik verwacht dat het nog een weekje kan duren omdat ik zelf te weinig ruimte heb maar dat het een goede uitvinding betreft onderschrijf ik. Wel heb ik een mail gehad van consumentencontact welke mij in deze doorverweest naar de DTe en de NMa. Even geduld nog dus!!

Het hoogste rendement geniet u hierbij indien de constructie er in voorziet dat u de door uw zonnepanelen opgewekte energie zelf kunt opslaan en gebruiken wanneer daaraan behoeften bestaan.
Quote:
geef de beste man (?) een kans

Ja, is een man. Tenzij Geert ook een meisjesnaam is natuurlijk.
ha ha ha!

Trapito

Beste Geert,

Kan het zijn dat je, door de narcose bij je heupoperatie, misschien hersenletsel hebt opgelopen?
Als dat zo is laat het dan weten dan kun je op clementie rekenen.
Wat betekent nu:
fustrerede gevolgen
En wat betekent dit nu weer?
triology van de economie
Bedoel je misschien: "Trilogie"?
en dit dan:
Technische gezien
Moet het misschien zijn: "Technisch"?
Dit ook al een prachtige zin:
welke mij in deze doorverweest
Volgens mij heb je niet alleen een probleem met rekenen maar ook met taal.
Het zou wel eens kunnen zijn dat die economische "triology" van jou in de praktijk wat anders zal gaan uitpakken dan je je voorstelt.
In 1965 (toen jij dus ongeveer 13 jaar was) gingen we over van kolen naar aardgas. Kun je nog herinneren?
De kolenboer is toen zijn verliezen niet gaan doorberekenen maar is gewoon opgehouden met zijn winkeltje en de wat slimmere kolenboer is met een ander winkeltje begonnen. Gashaarden verkopen bijvoorbeeld.
Dat is geen "triology van de economie" maar gewoon economie.

Je gaat nog een verrassende toekomst te gemoet.
Bij Remeha in Apeldoorn zijn ze met de ontwikkeling bezig van een nieuwe CV ketel.
In de ketel hebben ze een stirlingmotor gebouwd en met deze CV ketel wordt dan tevens elektrische energie opgewekt. Net als bij de zonnepanelen wordt de elektrische energie die men zelf niet direct nodig heeft terug gevoerd in het net.
Lijkt mij geweldig! Wek ik in de winter met mijn CV ketel energie op en in de zomer met mijn zonnepanelen.
Hebben we wat minder pieken en dalen waar jij zo bang voor bent om maar niet te spreken over de "fustrerede gevolgen" want dat lijkt mij inderdaad ook erg eng.

Chanmaster

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Kom eens met iets zinvols!

Trapito

Kom eens met iets zinvols!
Als je echt wat zinvols wil lezen Geert, beperk je dan tot het lezen van je eigen inbreng op dit forum.

Dat wat andere schrijven kan "fustrerede gevolgen hebben".
Pas daarmee dus op.

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

@chanmaster
Je gaat nog een verrassende toekomst te gemoet.
Bij Remeha in Apeldoorn zijn ze met de ontwikkeling bezig van een nieuwe CV ketel.
In de ketel hebben ze een stirlingmotor gebouwd en met deze CV ketel wordt dan tevens elektrische energie opgewekt. Net als bij de zonnepanelen wordt de elektrische energie die men zelf niet direct nodig heeft terug gevoerd in het net.
Ik denk dat deze bijdrage meer zin maakt dan de bijdragen die jij tot nu toe hier hebt geplaatst.

Trapito

@ Puma en andere belangstellenden

Op onderstaande link meer info over het concept:
http://www.remeha.info/zakelijk_new/ind ... &newsid=22
en deze wat meer details:
http://www.magicboiler.com/magic.pdf

puma73

Tnx voor de beide linken, zal deze op mijn gemak eens doorlezen.

Was al even aan het zoeken gegaan en had al wat gevonden, maar aanvullende infi is altijd welkom.

chat

Ongelezen bericht door chat »

De prijs is ook magic, de kleinste versie kost u een magische 7500 euro`s. :shock:

Trapito

Het laatste zinnetje van de pdf is leuk:

Dat zou, op een bierviltje berekend, twee uit de kluiten gewassen elektriciteitscentrales overbodig maken.

Je voelt de bui natuurlijk al hangen?

Hier komt Geert,
Maar rechtstreeks op het net leveren kan fustrerede gevolgen hebben. Wanneer men massaal op het net gaat leveren.

Pas ik de triology van de economie weer even toe.
:D :D

puma73

De opmerkingen van C. moet je maar met een gigantische korrel zout nemen. Het enige wat gefrustreerd raakt is het ego van C.

Volgens mij is het een gefrustreerd mannetje die in de (redelijke) anonimiteit van het intefrnet interessant probeert te doen.

Trapito

Hé Chat,
nog even wachten met bestellen. :lol:

De eerste kleurentelevisie was ook onbetaalbaar.
En zonnepanelen zijn ook nog al aan de prijs.

Maar wat vind je van het idee?

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik heb behoorlijk wat dakruimte pal op het zuiden (plat dak en hellend puntdak). Is er al meer bekend over een nieuw subsidieregime van de overheid? Of moeten we daar nog lang op wachten? Als er een potje voor komt ga ik meedoen. Maar dat zal wel niet met dit slappe kabinet.

puma73

En toen was het weer heel erg stil voor een hele lange tijd.

chat

Ongelezen bericht door chat »

Colega Wouter heeft er ook baat met het vroege heldere zonnige niet te warme weer.
De zonnebilers doen het ook goed. :lol:

toinem

Ongelezen bericht door toinem »

Terugleveren vanuit een zonnepaneel opstelling:

de omvormer verschuift de in de terug te leveren stroom de fase iets ten opzichte van de fase die op het net wordt gemeten, zodoende is er geen grote stroom nodig om stroom terug te pompen in het net, maar slecht een minime fase verschuiving.

En geloof je het dan nog niet kijk dan op tudelft.nl en zoek op faseverschuiving

Gesloten