LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Goedkopere energie waar?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Lomax
Berichten: 71
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:21

Re: Goedkopere energie waar?

Ongelezen bericht door Lomax »

Ja, de vastelastenbond is een soort van tussenpersoon die je kan helpen bij vragen e.d.
Beide contracten die ze aanbieden staan niet de site van de leverancier.
Greenchoice is rechtstreeks duurder en Elektran heeft geen 3 jarig contract (wat overigens wel te regelen is met een belletje geloof ik).

Voordeel is denk ik dat ze de markt voor je in de gaten houden, als bv greenchoice volgend jaar de prijs met 50% verhoogd dan kunnen ze zonder problemen al hun klanten daar weg halen en onderbrengen bij een andere leverancier. Verder kost het niks extra's (ze krijgen een kleine provisie van de leverancier).
Kortom, ik zie geen reden om het niet via de vlb te doen.

Welke van de 2?
Elektran is 3 jaar vast en krijg je 2 rekeningen.
Greenchoice is 1 jaar en betaal je alles aan Greenchoice.

Net waar je voorkeur naar uitgaat.

supercop1973
Berichten: 46
Lid geworden op: 02 nov 2006 10:48

Re: Goedkopere energie waar?

Ongelezen bericht door supercop1973 »

Hoe gaat de overstap c.q beeindiging bij de NUON. Moet ik zelf opzeggen of doen hun dat?

tjoektjoek
Berichten: 410
Lid geworden op: 25 apr 2006 15:24

Re: Goedkopere energie waar?

Ongelezen bericht door tjoektjoek »

Overstappen gebeurt als je je aanmeldt bij de nieuwe leveranciers. Nuon krijgt dan een seintje dat je ben geswitched.

Heb je op de site van Nuon ook gekeken naar budgetenergie (staat links in het menu)? Wanneer je alles via Internet doet kun je ook budget gas en budget stroom afnemen. Zitten wel een paar voorwaarden aan (2 jaar contract, automatisch betalen, alles via internet en nog een paar), dus lees die eerst door! Wellicht dat met de overstap hiernaar een overstap naar een geheel andere leverancier niet nodig is.

Succes met je keuze!

supercop1973
Berichten: 46
Lid geworden op: 02 nov 2006 10:48

Re: Goedkopere energie waar?

Ongelezen bericht door supercop1973 »

Vastenlastenbond: (3 jaar contract VAST)

Elektriciteit 0,065
Gas 0,416

NUON(2 jaar contract, maar niet VAST)

Elektriciteit 0,0964
De Nuon Budgetkorting hierop bedraagt € 0,0095 per kWh over de eerste 3500 kWh per jaar.
Maakt 0,0869

Gas 0,4160
De Nuon Budgetkorting hierop bedraagt €0,0036 per m³ over de eerste 2000 m³ per jaar.
Maakt 0,4124
===================================================
ik gebruik 4500 aan stroom en 1800 aan gas.

Dat zou bij Vastelastenbond
stroom 4500x 0,065=292,50
gas 1800x0,416=748,80

totaal:1041,30

NUON:

electra:
1000x0,0964=96,40
3500X0,0869=304,15

gas
1800x0,4124= 742,32

totaal: 1142,87

Conclusie is dat vastelastenbond 100 euro goedkoper is en VAST staat voor 3 jaar. Terwijl ik bij de NUON in 10 jaar tijd nog nooit een verlaging heb gezien van de tarieven en dus mogelijk weer te maken ga krijgen met een verhoging.

Als ik een fout gemaakt heb hoor ik het graag.

Lomax
Berichten: 71
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:21

Re: Goedkopere energie waar?

Ongelezen bericht door Lomax »

Nog een voordeel, je betaald niet meer mee aan het salaris van die gasten bij Nuon :lol: (ruim 8 ton p/j)

Hou wel in de gaten dat je bij Elektran een rekening krijgt van Elektran en van Continuon (via Nuon) voor het netbeheer. Dus niet denken dat als je voorschot via Elektran opeens 40 euro lager is dat je meteen goedkoper uit bent :wink:

supercop1973
Berichten: 46
Lid geworden op: 02 nov 2006 10:48

Re: Goedkopere energie waar?

Ongelezen bericht door supercop1973 »

het gaat er mij met name om dat die overstap een beetje vlekkeloos verloopt en niet dat ik zonder electra kom te zitten of zo...

krijg je alles op papier? En hoe lang duurt een overstap?

Lomax
Berichten: 71
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:21

Re: Goedkopere energie waar?

Ongelezen bericht door Lomax »

Geheel vlekkenloos in ons geval.
Je krijgt een brief thuis van je nieuwe leverancier dat je per dan en dan over bent gegaan. (noteer op dat moment even je meterstanden, wie weet)

supercop1973
Berichten: 46
Lid geworden op: 02 nov 2006 10:48

Re: Goedkopere energie waar?

Ongelezen bericht door supercop1973 »

waar ik me in eens wel wat zorgen om maak is het volgende citaat op de site van vastenlastenbond.nl

De gastarieven van beide aanbieders zijn variabel en kunnen per half jaar worden aangepast. Het is contractueel vastgelegd dat de gasprijs enkel en alleen verhoogd mag worden met de opslag die gasunie doorvoert en een eventuele verhoging van de energiebelasting.

zie: http://www.vastelastenbond.nl/nieuw/scr ... rieven.php

ik dacht 3 jaar vast is 3 jaar vast....maar als ik dit zo lees kan de gasprijs dus alsnog aangepast worden???

Daarnaast zag ik dat ik een rekenfoutje heb gemaakt bij bovenstaande bericht met berekening, bij het 3 jarige contract komt nog een regiotoeslag bij...i.p.v 100 euro zou ik nu nog 90 gaan besparen ....

Lomax
Berichten: 71
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:21

Re: Goedkopere energie waar?

Ongelezen bericht door Lomax »

Yups, vast geld alleen voor Electra.

Ik vind die bepaling die je quote wel geruststellend, maar er zijn aanbieders die waarbij je zowel gas als electra voor langere tijd vast kunt zetten.

supercop1973
Berichten: 46
Lid geworden op: 02 nov 2006 10:48

Re: Goedkopere energie waar?

Ongelezen bericht door supercop1973 »

ja maar zijn die btrouwbaar en kun je zonder ellende overstappen...want energie direct en oxxio zie ik niet zo zitten.

Chica79
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 feb 2007 13:07

Re: Goedkopere energie waar?

Ongelezen bericht door Chica79 »

supercop1973:

Die brief van Nuon Actieprijs is zeker de moeite waard...
Je gaat een jaarcontract aan en over dat jaar krijg je een korting op het leveringstarief...dus hoe meer je verbruikt, hoe meer korting je krijgt.
Die 54 euro is de korting berekend naar een gemiddeld huishouden.

Ik heb zelf de stomme fout gemaakt om naar Oxxio over te stappen... :(
Heb nog nooit hoeven bijbetalen op mn rekening bij mn oude leverancier en de eerste jaarnota van Oxxio krijg ik een naheffing!!

Nuon is voor mij nog steeds de beste keus en als mijn contract bij Oxxio is afgelopen, ren ik heel hard weer terug!

Lomax
Berichten: 71
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:21

Re: Goedkopere energie waar?

Ongelezen bericht door Lomax »

Tja, ik denk dat ze betrouwbaar zijn, garanderen kan ik niks.
Overstappen ging bij mij zonder ellende en ik ben zelfs 2x overgestapt, eerst via de vlb naar greenchoice maar toen de aanbieding van elektran ook groene energie werd (was dus grijs) na een maand toch geswitched naar hun. (met instemming van de vlb)

Ik ben nu nog wel bezig met de meterstanden omdat de Nuon mij in maart vorig jaar veel te hoog hadden ingeschat qua maandverbruik en bij het overstappen gaan ze uit van een geschatte stand. Maar zowel Elektran als Greenchoice gaan daar iig heel netjes mee om en passen de meterstanden achteraf aan (en ik krijg van Greenchoice binnenkort een nieuwe afrekening, is de afspraak).

Ik ben nog steeds blij dat ik nu bij de vlb zit :)

supercop1973
Berichten: 46
Lid geworden op: 02 nov 2006 10:48

Re: Goedkopere energie waar?

Ongelezen bericht door supercop1973 »

die nuon aanbieding is inderdaag bebaseerd op een gemiddeld verbruik van 3500 aan electra en 1820 aan gas. als ik uitgaat van die verbruiken ben ik bij vastelastenbond 106 euro goedkoper uit aan electra. Gas ben ik 7 euro duurder als bij de NUON. Belastingen etc zijn hetzelfde dus daar kan ik niets op besparen. DUs per definitie spaar ik 100 euro.

Daar komt nog bij dat die NUON aanbieding niet vast is qua prijs, dus verhogingen komen er gewoon bij. En is het een jaarcontract die telkens stilzwijgend verlengd wordt...met 1 jaar.

Overigens verbruik ik 4500 aan electra op jaar basis. Gas is bij mij ook zo rond 1820.

Lomax
Berichten: 71
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:21

Re: Goedkopere energie waar?

Ongelezen bericht door Lomax »

Overigens is nog een voordeel dat je zowel Elektran als de vlb via een normaal nunmmer kunt bereiken en niet via een nummer waarbij je 10 cent p.m moet betalen.

Ik heb vanmorgen zowel Elektran als Nuon gebeld en Elektran was een keer in gesprek (weet je dat je het later nog een keer moet proberen en sta je niet in de wacht) en bij de nuon moet je eerst een heel menu door (had wel gelijk iemand aan de lijn overigens)

supercop1973
Berichten: 46
Lid geworden op: 02 nov 2006 10:48

Re: Goedkopere energie waar?

Ongelezen bericht door supercop1973 »

hoe gaat dat schatten van die meterstanden precies. Of krijg ik van de NUON een (EIND)afrekening?

Lomax
Berichten: 71
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:21

Re: Goedkopere energie waar?

Ongelezen bericht door Lomax »

Bekijk je laatste jaarafrekening van nuon.
Daar hebben ze een nieuw maandbedrag berekend voor je, die houden ze aan en ze zullen met gas rekening houden met het weer, in de winter verbruik je tenslotte veel meer gas dan in de zomer ;). Aan de hand van dat maandbedrag schatten ze in wat de meterstanden zijn op de dag van je overstap.

Achteraf gezien had ik moeten reageren op het voorschot bedrag dat ik vanaf maart voor Nuon betaalde, ze gingen bij mij uit van een electra verbruik van 6400 kwh, nu blijk ik afgelopen jaar (14/2/05 is de meter de vorige keer opgenomen) 4500kwh verbruikt te hebben, dat moet ik nu nog verrekend krijgen met de nuon voor de periode van maart t/m oktober 2005. Maar eerst moet je dan viaj je nieuwe leverancier (greenchoice in dit geval) de beginstand van hun aangepast krijgen.
Maar dat doet hier niet ter zake verder :lol:

supercop1973
Berichten: 46
Lid geworden op: 02 nov 2006 10:48

Re: Goedkopere energie waar?

Ongelezen bericht door supercop1973 »

Dat van die meterstand is mij nog niet helemaal duidelijk. Als ik overstap geeft NUON dan een schatting door aan ELEKTRAN en hun bepalen aan de hand van die informatie mijn maandbedrag? Ik zou haast zeggen dat moet dus wel lager worden want de electra kosten zijn lager bij ELEKTRAN dan bij de NUON. En krijg ik van de NUON een afrekening of gaat alles op 1 hoop ergens in sept. 2007

mijn laatste NUON meteropname dateert van 22-09-2006. Is de volgende opname dan ook weer rond die datum en wie doet dat?

Lomax
Berichten: 71
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:21

Re: Goedkopere energie waar?

Ongelezen bericht door Lomax »

De netwerk beheerder doet dat, Continuon in mijn geval.
En ja, die bepalen dan aan de hand van die informatie het maandbedrag (is overigens met een telefoontje te veranderen bij elektran, heb ik al 2x gedaan).

Ja dat bedrag is lager, maar schrik niet als je van de Nuon ook een rekening krijgt voor het netbeheer. Samen zal ongeveer gelijk zijn aan wat je nu betaald.

Wat ik vanmorgen van de nuon begreep komt de meteropnemer weer in de zelfde periode langs als vorig jaar, maar dat is dan alleen voor de netbeheerder, bij Elektran krijg je aan het einde van het jaar een brief met het verzoek de meterstanden door te geven.

Elektran berekent alleen van het moment dat je overgestapt ben het verbruik. Van september tot de overstap krijg je een eindafrekening van de nuon op basis van geschatte meterstanden.

supercop1973
Berichten: 46
Lid geworden op: 02 nov 2006 10:48

Re: Goedkopere energie waar?

Ongelezen bericht door supercop1973 »

ja, ok

*hoe weet elektran en NUON jouw meterstand vanaf aanvang/einde? Is dat dus allemaal geschat?

*Je krijgt een eindafrekening van nuon op basis van "geschatte" meterstanden. Ik mag aannemen dat ook een definitieve afrekening komt met de werkelijke standen? Maar dat kan pas al er er iets door gegeven door mijzelf of is opgenomen door een meteropnemer?

*Loopt een en ander bij Elektran via automatische machtiging? Bij nuon heb ik nog steeds een acceptgiro.

Lomax
Berichten: 71
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:21

Re: Goedkopere energie waar?

Ongelezen bericht door Lomax »

1. Ja allemaal geschat

2. Nee, in principe niet. Mocht je goed ingeschat zijn maakt het weinig uit.
Ben je net als ik erg hoog ingeschat moet je achteraf moeite doen. Noteer dus je meterstanden vanaf nu regelmatig (1x per week) dan kun je op basis daarvan de overstap meterstand achteraf laten veranderen en een nieuwe eindafrekening bij Nuon vragen (zover ben ik nog niet, geen idee dus of Nuon daar moeilijk over doet) Ik heb het net bij Greenchoice gedaan en die deden niet moeilijk.

3. bij mij gaat het automatisch, geen idee of het via acceptgiro kan. Van Nuon krijg je wel een acceptgiro voor hun gedeelte, dat heb ik op automatisch gezet via een telefoontje.

Gesloten