LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] groene energie wat is dat en waar kan ik het krijgen

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
johhnny
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 okt 2006 11:06

groene energie wat is dat en waar kan ik het krijgen

Ongelezen bericht door johhnny »

forumbezoekers!

Wie kan mij vertellen wat nu eigenlijk groene energie is wat het kost en waar ik het kan krijgen.

Ik wil met mijn bedrijf maatschappelijk verantwoord gaan ondernemen. Dan ligt groene energie natuurlijk voor de hand. graag wil ik van jullie antwoord op mijn vraag en jullie visie over groene energie

bedankt alvast!

johhnny

quittespeler
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 okt 2006 23:17

Re: groene energie wat is dat en waar kan ik het krijgen

Ongelezen bericht door quittespeler »

8) Groene energie is hetzelfde als duurzame energie. Dit wil zeggen: elektriciteit opgewekt uit met windturbines, zonencellen, waterkracht, en door het verstoken van plantenmateriaal ("biomassa"). Waterkracht wordt door sommigen niet als groen gezien omdat je er land voor moet laten overstromen 9stuwdammen).

je kan niet zien of er groene stroom uit je stopcontact komt. Stroom is stroom. Het is de manier van opwekken die het label geeft: kolen- en gascentrales zijn vies: grijze stroom. Kernenergie-stroom is niet groen omdat kernafval bijzonde giftig en milieuonvriendelijk is.

Wubo
Berichten: 676
Lid geworden op: 13 mei 2006 23:28

Re: groene energie wat is dat en waar kan ik het krijgen

Ongelezen bericht door Wubo »

idd, en zo is het ook nog eens, dat als je eenmaal je 'groene stroom' in huis hebt, dit voor 0,90% groen is, omdat dit door een heleboel leidingen moet lopen, tegelijkertijd met de stroom die niet 'groen' opgewekt is.

Je kunt dus ook niets merken aan groen of geen groen, tis meer het 'gevoel' erachter.

Voorheen werd er ook een subsidie verleend als je voor 'groene stroom' koos, maar er zijn ook al ideen om die subsidie af te schaffen (of die zijn al reeds afgeschaft) en te gaan kijken voor kernenergie.

groen of geen groen, het is simpelweg de manier van opwekken, via wind, water of zonneenergie of bio-energie (mest)
Milieuvriendelijk dus, en het gevoel erachter.
Bij anderen planten ze bij een bepaald gebruik een boom (greenchoice als het goed is)

Rob de Mol

Re: groene energie wat is dat en waar kan ik het krijgen

Ongelezen bericht door Rob de Mol »

Als je groene stroom afneemt is het beter voor het milieu.
Laatst gewijzigd door Rob de Mol op 25 okt 2006 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.

tjoektjoek
Berichten: 410
Lid geworden op: 25 apr 2006 15:24

Re: groene energie wat is dat en waar kan ik het krijgen

Ongelezen bericht door tjoektjoek »

Wubo, dit geeft wel een verkeerd beeld natuurlijk.

Als je groene stroom neemt, krijg je inderdaad niet 100% groenestroom uit jouw eigen stopcontact. Logisch, want er liggen niet 2 leidingen naar elk pand, één voor grijze en één voor groene stroom.

Maar als 10% van Nederland groenestroom neemt, dan zorgen de maatschappijen ervoor dat er 10% van de verbruikte stroom ook daadwerkelijk groen is.
Neemt Johhnny nu ook groene stroom en wordt het aandeel groene stroom daarmee 11%, dan zorgen de maatschappijen dat 11% groene stroom is.

Zo zou het moeten werken. Of het ook echt zo werkt weet ik niet. Ik weet niet hoe goed dit wordt gecontroleerd.

Gesloten