LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Groene stroom

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Radar
Site Admin

Groene stroom

Ongelezen bericht door Radar »

TROS Radar gaat binnenkort aandacht besteden aan groene stroom en de redactie is erg benieuwd naar uw ervaring en uw mening. Helpen consumenten het milieu door groene stroom af te nemen bij het elektriciteitsbedrijf? Zou heel Nederland groene stroom moeten afnemen en moet groene stroom hetzelfde kosten als grijze stroom? Bent u bereid om meer te betalen voor groene stroom?

Shine

Re: Groene stroom

Ongelezen bericht door Shine »

Sorrie, maar kom nou toch zeg. Is dit werkelijk het enige wat jullie kunnen verzinnen op energie gebied? Groene stroom!
Kijk eens naar het NEM topic, gevolgd door Oxxio. Lijkt me dat dit juist een consumentenzaak is !!!
Laatst gewijzigd door Shine op 28 aug 2008 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.

pbarendse

Ongelezen bericht door pbarendse »

Ik heb geen groene stroom en ik wil geen groene stroom. Om een heel eenvoudige reden: Het ontbreekt mij aan mogelijkheden om te controleren dat het energiebedrijf daadwerkelijk levert waar ik voor betaal. Zelfs als ik even veel zou betalen voor groen als voor grijs is het zo dat het energiebedrijf er beter van wordt, zij krijgen volgens mij subsidie voor groene stroom.

Zolang ik aan het stopcontact nog niet kan zien of er grijze of groene stroom uitkomt blijf ik gewoon op de normale manier stroom afnemen. "Het milieu" wordt al voor genoeg dingen misbruikt, ik weiger aan deze hype mee te werken.

diamondvoodoo

Ongelezen bericht door diamondvoodoo »

Ik zeg slotje.. :wink:

Tuurlijk is het milieu belangrijk maar komop zeg... Ik denk dat Radar zich beter kan verdiepen aan al die "criminele praktijken", want daar mag men wel van spreken dacht ik zo.

En wat stelt die kleine percentage groene stroom in Nederland nou voor als we kijken naar Amerika en China? Alle beetjes helpen maar laten we die alle beetjes inzetten op andere dingen.

h@rm@n

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Ik vind het wel een goed idee om de aandacht te vestigen op groene energie. Ook zou heel Nederland, indien het mogelijk is, groene stroom moeten afnemen en zou groene stroom niet meer mogen kosten dan grijze stroom. Maar een energiebedrijf mag niet meer groene stroom verkopen dan het kan opwekken. Of de consument bereidt is om meer te betalen dan grijze stroom is moeilijk in te schatten, ik denk het niet. We worden al van alle kanten met kosten geconfronteerd. Denk maar eens aan de energiebelasting op elektriciteit c.q. gas en de brandstofprijzen, om er maar eens ’n paar te noemen. (Over de wijziging van de gulden naar de euro zullen we het maar niet hebben).
Zelf betrek ik al vanaf ongeveer 2000 groene stroom van Essent, tegen dezelfde prijs als grijze stroom. Hierdoor draag ik bij aan het milieu zonder dat ik er voor hoeft te betalen.
Enkele jaren geleden is de subsidie die een energiebedrijf voor groene stroom van de overheid ontving stop gezet. Ondanks deze maatregel is Essent de groene stroom blijven leveren voor dezelfde prijs als grijze stroom. Hoe lang dit nog duurt, is nog niet bekend c.q. definitief.

Als de prijs van groene stroom duurder wordt dan grijze stroom, moet ik er nog over nadenken of ik dan nog groene stroom blijf afnemen. Ook is het mogelijk afhankelijk van het prijsverschil. Tot nu toe draag ik tenminste bij aan het milieu. Overigens is er ook al groen gas, maar dit is al duurder dan grijs gas.

diamondvoodoo

Ongelezen bericht door diamondvoodoo »

Is er nog een leverancier die meer vraagt voor groene stroom dan grijze stroom? Alle energieleveranciers hebben dat naar mijn weten gelijk getrokken. Sommige leveren alleen groene stroom, om zo milieuvriendelijk en goed mogelijk over te komen.

Het is nog de vraag in hoeverre jouw geld naar duurzame projecten gaat, daarentegen heb ik zoiets van: Zolang het niets meer kost, waarom dan ook niet. En ik weet zeker dat meer dan 90% het met mij eens is.

Aan de andere kant... ik betaal niet voor niets energiebelasting aan de overheid. Waar gaat al dat geld naar toe? Echt niet naar duurzame projecten hoor. Dat word weer uitbesteeds aan andere overheidsuitgaven. Als ik de overheid moet geloven dan ben ik al groen genoeg.

jsp

Ongelezen bericht door jsp »

Heeft de Tros Radar-redactie geen andere prioriteiten dan het promoten van groene stroom? Besteed eerst eens aandacht aan de misstanden rond wervings- en facturatiepraktijken van (sommige) energiebedrijven! Als je op je eigen forum kijkt weet je toch wat de hottest items zijn? Doe daar wat aan! De overheid doet het toch niet! Consumenten kunnen best op eigen houtje kiezen voor groene stroom en hebben daar de Tros niet voor nodig, doe eens wat aan zaken waar een consumentenprogramma wel een voorpost van de consument kan zijn.

(Zolang er 's nachts stuwmeren worden volgepompt met goedkope Franse atoomenergie, zodat er overdag 'groene stroom' kan worden opgewekt die wordt verkocht door o.a. de NEM en OXXIO, en er geen subsidie zit op de aanschaf van zonnepanelen geloof ik niet in groene energie. Lees eerst eens wat bijdragen op je eigen forum en benader die mensen, zou ik zeggen.)

Shine

Sorrie Polder, maar ik ga echt mijn voiture niet weg doen. Die bakken met geld loop ik dan maar mis.
Zolang Nederland mbt het openbaar vervoer gebieden volkomen onbereikbaar maakt (de laatste bus vertrekt om 20.00 uur) heb ik mijn op benzine en olie lopende 4-wieler domweg nodig.

Het topic van Radar rammelt trouwens ook weer. Wat willen ze nou? Dat we almas op groene stroom over moeten gaan? Al zouden we willen, de leveranciers tesaam kunnen dit niet eens leveren.
Verder: Naar welke ervaringen zoekt Radar mbt groene stroom? Of ' ie wel/niet stinkt? Of de groene stroom het wel doet? Beter doet dan de grijze? Deze vraagstelling is me werkelijk een regelrecht raadsel.

SAmengevat:
Iedere stroomafname anders dan de grijze is een kleine bijdrage ten gunste van het millieu.
Vraag je het mij is de groene stroom inmiddels alweer ruim achterhaald en zijn er voldoende andere manier om nog schonere stroom op te kunnen wekken.
Polder benoemt er twee: zonne- en wind energie.
Wat betreft de eerste: tja, hoewel inmiddels weer gesubsidieerd, is dit terug in het leven geroepen overheidspotje snel leeg. Kortom, vraag en aanbod stroken niet met elkaar. De overheid wil van alles mbt millieu en schonere energie, maar komt niet, iig onvoldoende over de brug.
Mbt de wind...... deze energieopwekking kan alleen gemaakt worden in gebieden waaar wind is. De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik niet echt vrolijk word wanneer ik de polder in rij of een kuststreek zie met -tigronddraaiende wieken in een zeespiegel.
Maar goed, consessies moeten er worden gedaan nietwaar.

We zullen wel weer een of ander meeslepend groene stroom opwek/bedonder verhaaltje voorgekauwd krijgen aangevuld met nogmaals de boodschap dat we allemaal uit hetzelfde badkuipje tappen en de stroom uit hetzelfde draadje (mijn hemel dat weten we toch allemaal wel!)

Maar goed, ter info @ Radar:
Mijn bijdrage is 100% windenergie afname. En in antwoord op de vreemde gestelde vraag 2: dit bevalt me prima. Deze stroom stinkt iig niet en doet het gewoon goed.
Prijs: Aangezien ik op het goede moment ben ingestapt en de prijs heb vastgezet (3 jaar) betaal ik momenteel minder per KwH dan de variabele grijze stroom afnemer.

Shine

Beslist niet alles, in oost en noord NL moet nog veel gedaan worden, maar in het westen is veel prima bereikbaar,
Je zegt het al........ in Noord en Oost moet nog veel gedaan worden. En wat te denken van Zeeland.
Nederland bestaat namelijk niet alléén maar uit het westen.
na 20h00 met die auto?
Wat dacht van je werken?

Beer1941

Ongelezen bericht door Beer1941 »

Shine, Met vreemde (Franse) woorden werpen is geen kunst. Die goed te schrijven en uit te spreken, wel. Het "almas" is niet correct. Er dient te staan: "en masse". Maar weet u nú wat het betekent?

somdv

Ongelezen bericht door somdv »

Ik heb in mijn meterkast een knopje. Die is normaal gesproken groen. Zo kan ik dus altijd controleren of ik ook groene stroom afneem :lol:

Even serieus: Helaas zijn er geen aparte netwerken, dus iedereen krijgt dezelfde stroom.

Als je groene stroom afneemt zijn de energiebedrijven verplicht om een gedeelte van de energieproductie "groen" te produceren. Maar dan krijg je een grijs gebied. Zonne- en windenergie zijn duidelijk groen, maar energie uit bioafval (verbranden) ook. Het bouwen van een flink stuwmeer kan groene energie opwekken, maar ook een heel ecosysteem vernielen. Het een is duurzamer dan het andere en als consument kan je niet controleren waar je stroom vandaan komt.

Ik ben het er echter niet mee eens dat je als consument genept wordt als je voor groene stroom kiest. Het zou echter beter zijn als de overheid groene energie weer stimuleert en dat de energieleveranciers het probleem mondiaal aanpakken.

Shine

Shine, Met vreemde (Franse) woorden werpen is geen kunst. Die goed te schrijven en uit te spreken, wel. Het "almas" is niet correct. Er dient te staan: "en masse". Maar weet u nú wat het betekent?
Mijn hemel beertje 1941, er zullen vast wel meer spel/schrijf/woordfouten in zitten. Belangrijk? Nee, het wordt begrepen.
Leuk hè die contaminaties!
Verder ga ik er van uit dat u net zo goed als ik weet wat 'en masse' betekent.

Goed, terug naar het oorspronkelijke topic onderwerp: Groene stroom.

Sjors_B

Ongelezen bericht door Sjors_B »

Groene stroom bv zonnepanelen zijn door de idiote subsidie regelingen in nederland niet rendabel, tel daarbij op de halstarrigheid van energie maatschappijen om de de zonne stroom op een normale manier te vergoeden. De mij laast bekende vergoeding is 51,80 eurocent/kWh in Duitsland, hier hadden wij 4,5 Kw aan panelen op het dak en daar kon je dan de verwarming van betalen (brandblokken cv installatie) .

In NL peins ik er niet over,
Onderstaand artikel stond laast in dagblad van het noorden, lees en huiver.
groningen -
De subsidie voor particulieren die zonnepanelen plaatsen, gaat voor een flink deel op aan formaliteiten en technische eisen. Voor mensen die slechts een paar zonnepanelen willen plaatsen, is er nauwelijks voordeel te halen uit de regeling. Nu de eerste subsidiebeschikkingen zijn verstuurd, blijkt er bovendien veel extra werk te zitten aan de eigen elektriciteitscentrale op het dak.

In de nieuwe subsidieregeling worden geen vergoedingen meer gegeven voor het plaatsen van de zogeheten PV-panelen. Pas als de hele installatie draait, kan de eigenaar een vergoeding krijgen voor de stroom die hij er mee opwekt, tot een bepaald maximum. In praktijk kan die subsidie oplopen tot enkele honderden euro's per jaar, 15 jaar lang.

Maar om voor de subsidie in aanmerking te komen, moet de aanvrager niet alleen de panelen en de omvormer kopen en (laten) installeren, ook de meterkast heeft flinke aanpassingen nodig. Om de opgewekte stroom terug te leveren aan het energiebedrijf is een speciale meter nodig met vier telwerken, met een aparte groep voor de panelen. Die extra investering kan in de honderden euro's lopen.

Daarbij is een 'verklaring van duurzaamheid' nodig, uitgegeven door de organisatie CertiQ. Dit certificaat kost 29,75 euro, maar de aanvrager moet bovendien 29,75 euro per jaar betalen aan lidmaatschapskosten. Maar om de maximale subsidie binnen te halen, moet hij bovendien een zogeheten brutoproduktiemeter plaatsen voor 105,67 euro plus 29,12 euro per jaar. Daar kunnen nog extra kosten bijkomen voor een installateur. CertiQ waarschuwt in een folder zelf dat de aanvrager moet uitrekenen of de kosten en baten wel tegen elkaar opwegen.

maw idiote regelneverij, kan alleen in Nederland

Sjors_B

Ongelezen bericht door Sjors_B »

Het is overigens wel zo, dat als alles MEE zit met de Nederlandse SDE, en je koopt het maximaal haalbare (3,5 kWp), dat je na 15 jaar mogelijk (doch beslist niet verzekerd!!!) "kiet" kan draaien. Maar dan mogen er geen drama's met tarieven, energieprijzen, etc. gaan gebeuren. Daar is geen enkele garantie op, dus investeringsbereidheid zal zeker bij de burger laag blijven. Als hij/zij überhaupt wel beseft in welke regeling hij/zij in gaat stappen (er komen steeds meer ranzige konijnen uit het SenterNovem goochelhoedje...). In ieder geval heb ik berekend dat in die 15 jaar minimaal (mogelijk meer) zo'n 1.100 Euro aan bezopen meteronzin en bureaucraten crap verloren gaat die dus niet in opgewekte zonnestroom gaat zitten. Compleet gestoord. Voor de kleinste systemen (zo'n 6 zonnestroom panelen) ga je er zelfs op achteruit, want de opbrengst weegt niet op tegen de bureaucratie kosten...
Er dan nog vanuit gaande dat je nooooit een storing krijgt aan je pv systeem, veel mensen hebben zo alle geld verloren aan een nieuwe inverter. Er is geen enekele "investeerder" welke in zo'n project stapt

Shine

En precies dat is de reden waarom ik dus niet denk laat staan begin aan een paar zonnepaneeltjes. (kosten&baten)
Het op dit gebied gevoerde ontmoedigingsbeleid door de nederlandse overheid en energiebedrijven is ronduit beschamend.

Wat ik maar niet begrijp is waarom bij de vele uit de grond te stampen industrieterreinen en nieuwbouwwijken niet meer zonnepanelen worden geinstalleerd. Dit tegen een redelijke bulkprijs. Dan ben je daarin mijn inziens ook vooruit aan het kijken en millieu gericht bezig.

Of denk ik nou té simpel?

mork

Ongelezen bericht door mork »

In het kader van de keuzevrijheid en mijn visie op energie, vind ik het jammer dat er geen energiepakket met vooral nucelaire stroom is af te nemen bij de energiebedrijven. Althans, ik heb het nog niet gevonden. Bij Eneco (mijn huidige leverancier) zeiden ze dit niet kunnen leveren en dat ze principieel zo min mogelijk inzetten op 'rode stroom'. Ik denk eerder dat het een image-uitdaging is, en dat geen aanbieder dat aandruft! Net zoals groene stoom ook voor een groot gedeelte een marketing-instrument is.

mork

Gesloten