LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Help Hoge eindrekening Essent!! 10000kwh per jaar?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
christelbruins
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 mar 2010 19:45

Help Hoge eindrekening Essent!! 10000kwh per jaar?

Ongelezen bericht door christelbruins »

Hallo wij wonen nu net een jaar op dit adres en hebben een hele hoge eindrekening dat we 1000 euro bij moeten betalen.
Hieronder staat ons verhaal en de meterstanden van 03-11-2008 t/m 18-03-2010. kunnen jullie het verhaal lezen en ons tips geven wat we kunnen doen? we worden werkelijk namelijk gek ervan! en begrijpen er niks van!


03-11-2008 Woningbouw meter 1:47554 meter 2:50032
03-11-2008 Enexis netwerk meter 1:47554 meter 2:50032

02-01-2009 Essent meter 1:50814 meter 2:48777
02-01-2009 Enexis netwerk meter 1:48777 meter 2:50814

03-11-2009 Essent eind meter 1:54137 meter 2:52622
03-11-2009 Enexis eind meter 1:52622 meter 2:54137

12-03-2010 Thuis meter 1:53725 meter 2:55198
15-03-2010 Thuis meter 1:53778 meter2:55207
18-03-2010 Thuis meter 1:53793 meter 2:55236


Er zitten een paar grote fouten al in de berekening.

Namelijk ten eerste komen de meterstanden op 02-01-2009 tussen essent en enexis niet overheen.

Ten tweede komt de eindrekening van meter 1 van essent niet overheen met de meterstand op 12-03-2010 omdat deze lager ligt dan de eindrekening

Ten derde klopt er iets niet met de meter want op 12-03-2010 Vrijdagavond t/m Maandagmorgen 15-03-2010 is er meer gebruikt van meter 1 (dagstroom) dan van meter 2 (weekend/nacht stroom)

18-03-2010
Betreft: Meterstanden Andantehof 1, 7557ve hengelo
Afgelopen weken verscheidene keren contact gehad met essent. Uitstel van betaling eindrekening t/m 30 april 2010.
Vandaag Enexis gebeld meerdere keren en gezocht naar de meterstanden. De beginstanden vanaf wij hier zijn komen wonen 03-11-2008 en verschillende data erna.
Wij hebben gemerkt dat wat essent heeft doorberekend naar ons niet overheen komen met de meterstanden van Enexis netwerkbeheer. Daarom vandaag ook gebeld met Essent en hun beweren dat zij van Essent de goed standen heeft en Enexis de verkeerde standen.
Daarna nog een keer met Enexis gebeld, die beweren dus nu dat essent wel gelijk zou kunnen hebben maar niet zeker weet. Hun beweren dat het kan zijn dat meter1= meter 2 werkelijk is en meter 2- werkelijk meter 1 is.

Maar uit logica wij gebruiken meer energie in de avond dan overdag en de meterstanden van meter 1 minder is gebruikt dan meter 2. Dat betekent naar ons idee dat de meters wel kloppen en Enexis het verkeerd heeft. En Essent dus wel de standen heeft verwisseld.
Ook vind Essent het heel normaal naar ons idee dat ons kleine huisje meer dan 10.000 kwh op jaarbasis verbruikt. En nu in de eerste maanden volgens hun al bijna 3000kwh heeft verbruikt wanneer normaal gesproken een gezin gemiddeld 3000/2500 kwh per jaar verbruikt.
Wij hebben eerder met essent gesproken en een voorschot toen die tijd afgesproken van 120 euro in de maand. Nog extra gevraagd als dit goed was voor ons huishouden en hun beweerde van wel. Voor de zekerheid een check laten doen na 3 maanden gebeld met essent en gevraagd als het voorschot bij ons paste, hun zeiden van wel en dat er aan het einde van het jaar niet bij moest worden betaald. Toch kregen we een eindrekening dat we 1000 euro bij moesten betalen waar wij heel erg van schokten.
Wij natuurlijk gelijk bellen om te vragen hoe dit kon, nou bij essent zeiden dat we zoveel hebben verbruikt voor bijna een heel weeshuis of bedrijf. Als wij ernaar vroegen hoe dit kon omdat wij dus nota bene een check hebben laten doen als het voorschot goed was. Hebben ze die gespreksgeschiedenis niet in de computer meer staan. Beetje apart dat ze precies alles gesprekken kunnen bekijken behalve die.
Wij proberen het uit te zoeken waar het hoge verbruik vandaan is gekomen, want wij dus echt niet weten omdat we echt niet veel energie verbruiken. We hebben wel een oude woning maar met een gaskachel, en het is ook niet zo dat we alleen maar electrische kachels aan hebben staan ( wat essent beweert dat daar het grote verbruik vandaan komt).
Daarnaast worden we van het kastje naar de muur gestuurd, essent zegt dat we wij enexis moeten zijn. En andersom en de woningbouw zegt dat het niet aan het huis kan liggen.
Nu hebben wij een grote rekening hier liggen die moet worden betaald. Niemand die ons helpt om erachter te komen waar het probleem vandaan komt. Elke keer worden doorgestuurd etc.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Help Hoge eindrekening Essent!! 10000kwh per jaar?

Ongelezen bericht door Shine »

03-11-2008 Woningbouw meter 1:47554 meter 2:50032
03-11-2008 Enexis netwerk meter 1:47554 meter 2:50032

02-01-2009 Essent meter 1:50814 meter 2:48777
02-01-2009 Enexis netwerk meter 1:48777 meter 2:50814
Hier is al te zien dat Essent de meterstanden omgewisseld heeft. Alleen al aan de logica van een logisch verbruik valt dat op te maken. Struktureel zet Essent deze foute notitie voort.
Het is Essent die hier dus de fout maakt. De netbeheerder heeft dit logischerwijs toen al opgemerkt en heeft de standen goed ingevoerd.
Uw jaarafrekeningen zullen ook niet kloppen. Immers, de leverancier berekend teveel aan geleverde stroom voor een meter en de netbeheerder minder.
Naar mijn idee is de netbeheerder leidend en niet de leverancier.

Een snelle berekening zouden de standen niet omgewisseld zijn voor meter 1, dan is uw verbruik vanaf 03-11-08 tot en met 18-03-2010 om precies te zijn 6239 KwH. Dit is zéér aannemelijk.
Voor meter (eigenlijk zijn het telwerken) 2 zou uw verbruik over die periode zijn: 5204 KwH.
Ten derde klopt er iets niet met de meter want op 12-03-2010 Vrijdagavond t/m Maandagmorgen 15-03-2010 is er meer gebruikt van meter 1 (dagstroom) dan van meter 2 (weekend/nacht stroom)
Hmz, opmerkelijk!
De netbeheerder schakelt de nachtstroom in. Zou het kunnen zijn dat de netbeheerder het is vergeten? Dit gebeurd soms wel eens. Vooral ook op feestdagen.
Houdt het eens verder in de gaten. Na 23 uur tot 7 uur 's ochtends (door de week) moet voor u het lage tarief actief zijn. Kijk eens enkele avonden welk telwerk na 23 uur 'lekker' draait.

Ik zou het er in iedergeval niet bij laten zitten. Essent moet de door hun gemaakte foute meterstanden notitie corrigeren.

Gesloten