LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Het is weer januari! Nieuwe tarieven..

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Vervreemdeling
Berichten: 62
Lid geworden op: 09 apr 2011 19:59

Het is weer januari! Nieuwe tarieven..

Ongelezen bericht door Vervreemdeling »

Beste leden,

Allereerst nog de beste wensen voor 2012!

Per 1 januari veranderen de variabele tarieven voor gas en electra. Hebben jullie daar al een bericht over ontvangen van jullie energiemaatschappij? Mijn contract zou nl. per 01-01 worden omgezet naar een variabel contract, maar ik heb daar helaas geen berichtgeving over mogen ontvangen van Essent. Nu moet ik zelf de tarieven opzoeken. Dat is op zich geen probleem, ik kan het makkelijk via de site vinden. Maar ik vraag me af of energiemaatschappijen daartoe niet verplicht zijn?

Gr.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Het is weer januari! Nieuwe tarieven..

Ongelezen bericht door Shine »

Naast de wijziging van energie levering tarieven zijn ook de netbeheerderskosten én energiebelasting gewijzigd:

Energiebelasting t/m 5.000 m3 per jaar is gewijzigd van €0,195 naar €0,1984 per m3.
Netbeheerkosten zijn gewijzigd van €0,4092 naar €0,4184 per dag.

Vermindering energiebelasting is gewijzigd van -€1,0388 naar -€1,0359 per dag.
Energiebelasting t/m 10.000 kWh per jaar is gewijzigd van €0,1334 naar €0,1357 per kWh.
Netbeheerkosten zijn gewijzigd van €0,6221 naar €0,6356 per dag.



Ps: Mijn netbeheerder is Essent.
Leveringstarief is voormij niet gewijzigd omdat ik een vaste prijs contract heb.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Het is weer januari! Nieuwe tarieven..

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Vermindering energiebelasting is gewijzigd van -€1,0388 naar -€1,0359 per dag.
Je bedoeld waarschijnlijk de heffingskorting Shine?
Ook de netbeheerderskosten én energiebelasting zijn gewijzigd.
Deze zijn, zoals jezelf ook wel weet, niet vast te zetten. Ook het Netwerkbedrijf kun je niet uitzoeken, maar ben je aangewezen op diegene die in deregio het netwerk beheert. En de energiebelasting is iets van de overheid die hiermee een "aardige" duit (over de rug van ons onderdanen :? ) in de schatkist krijgt.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Het is weer januari! Nieuwe tarieven..

Ongelezen bericht door kiz »

Eneco doet ook weer een leuke duit in het (Stadsverwarming) zakje:
Het tarief per GJ daalt weliswaar (van € 24,01 naar € 23,89; bij een gemiddeld jaarverbruik van 35 GJ een besparing van maar liefst € 4,20), maar voor het 7e jaar op rij wordt wél het vastrecht weer met procenten verhoogd... betaalde ik per 1-1-2005 nog € 290,35 vastrecht per jaar, per 1-1-2012 is dat opgelopen tot een exorbitante € 438,- per jaar!

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Het is weer januari! Nieuwe tarieven..

Ongelezen bericht door GJvdZ »

h@rm@n schreef: Deze zijn, zoals jezelf ook wel weet, niet vast te zetten. Ook het Netwerkbedrijf kun je niet uitzoeken, maar ben je aangewezen op diegene die in deregio het netwerk beheert. En de energiebelasting is iets van de overheid die hiermee een "aardige" duit (over de rug van ons onderdanen :? ) in de schatkist krijgt.
Diezelfde onderdanen profiteren daar weer van middels de uitgaven van de overheid.... (uitkeringen, salarissen, openbare voorzieningen, gezondheidszorg etc etc).

piet jagers
Berichten: 445
Lid geworden op: 16 apr 2011 14:46

Re: Het is weer januari! Nieuwe tarieven..

Ongelezen bericht door piet jagers »

GJvdZ schreef:
h@rm@n schreef: Deze zijn, zoals jezelf ook wel weet, niet vast te zetten. Ook het Netwerkbedrijf kun je niet uitzoeken, maar ben je aangewezen op diegene die in deregio het netwerk beheert. En de energiebelasting is iets van de overheid die hiermee een "aardige" duit (over de rug van ons onderdanen :? ) in de schatkist krijgt.
Diezelfde onderdanen profiteren daar weer van middels de uitgaven van de overheid.... (uitkeringen, salarissen, openbare voorzieningen, gezondheidszorg etc etc).
helaas word dat meestal ingehouden op je loon als je tenminste werkt

electomonteur
Berichten: 358
Lid geworden op: 06 jul 2011 12:16

Re: Het is weer januari! Nieuwe tarieven..

Ongelezen bericht door electomonteur »

kiz schreef:Eneco doet ook weer een leuke duit in het (Stadsverwarming) zakje:
Het tarief per GJ daalt weliswaar (van € 24,01 naar € 23,89; bij een gemiddeld jaarverbruik van 35 GJ een besparing van maar liefst € 4,20), maar voor het 7e jaar op rij wordt wél het vastrecht weer met procenten verhoogd... betaalde ik per 1-1-2005 nog € 290,35 vastrecht per jaar, per 1-1-2012 is dat opgelopen tot een exorbitante € 438,- per jaar!

waar betaal je vastrecht voor?
de leidingen in de straat
die zijn vrij gegeven

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Het is weer januari! Nieuwe tarieven..

Ongelezen bericht door kiz »

electomonteur schreef:
kiz schreef:Eneco doet ook weer een leuke duit in het (Stadsverwarming) zakje:
Het tarief per GJ daalt weliswaar (van € 24,01 naar € 23,89; bij een gemiddeld jaarverbruik van 35 GJ een besparing van maar liefst € 4,20), maar voor het 7e jaar op rij wordt wél het vastrecht weer met procenten verhoogd... betaalde ik per 1-1-2005 nog € 290,35 vastrecht per jaar, per 1-1-2012 is dat opgelopen tot een exorbitante € 438,- per jaar!

waar betaal je vastrecht voor?
de leidingen in de straat
die zijn vrij gegeven
Van Stadsverwarming is helemaal niets vrijgegeven. Los daarvan, het vastrecht is opgebouwd uit o.a. het vastrecht voor een gasaansluiting, vermeerderd met een aantal fictieve posten zoals "levensduurverschillen tussen een CV- en SV-installatie", "vermeden kosten CV-onderhoud" en meer van dat soort fraais.
E.e.a. heb ik ooit 'ns uitgezocht bij EnergieNed (de precieze uitleg staat in het jaarlijkse Tariefadvies Stadsverwarming van deze club), maar Eneco weigert stelselmatig enige uitleg te geven over de opbouw van het vastrecht en waarom het tarief de afgelopen 7 jaar met 58% is gestegen.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Het is weer januari! Nieuwe tarieven..

Ongelezen bericht door Shine »

Deze zijn, zoals jezelf ook wel weet, niet vast te zetten. Ook het Netwerkbedrijf kun je niet uitzoeken, maar ben je aangewezen op diegene die in deregio het netwerk beheert. En de energiebelasting is iets van de overheid die hiermee een "aardige" duit (over de rug van ons onderdanen ) in de schatkist krijgt.
Natuurlijk weet ik dat H@rm@n. :-)
Maar we hebben het over energie en tarieven. Daar hoort dit onderdeel ook bij. De totale prijs die je betaalt is namelijk niet alléén het leverings (vrije keuze) gedeelte.
Het schuin gedrukte heb ik overigens letterlijk gecopieerd van de digibrief die ik onlangs van mijn leverancier heb ontvangen.

SiepZ
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 dec 2010 19:05

Re: Het is weer januari! Nieuwe tarieven..

Ongelezen bericht door SiepZ »

Als je echt onafhankelijk wilt worden van stijgende tarieven kijk dan eens op:

http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html

Gesloten