| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] hoeveel waarde kun je hechten aan een eindafrekening?
hoeveel waarde kun je hechten aan een eindafrekening?
Na de ontvangst van de energie-eindafrekening voor mijn overleden schoonmoeder krijg ik nu een rekening van Woonenergie i.v.m. een bedrag van € 180,-- dat in 2009 door Woonenergie schijnbaar foutief geboekt is. Begin 2012 hebben ze dat bedrag naar mijn toen nog in leven zijnde schoonmoeder overgemaakt met de mededeling dat ze dat in 2009 teveel betaald zou hebben. In April 2013 claimen ze dit bedrag terug; terwijl ik, namens de erven, eind 2012 de eindafrekening ontvangen heb.
Ik ben het niet eens met deze gang van zaken en vraag me af of Woonenergie hierop nog wel terug kan komen. Hoeveel waarde kun en mag je als consument dus hechten aan een ontvangen eindafrekening?
Ik ben het niet eens met deze gang van zaken en vraag me af of Woonenergie hierop nog wel terug kan komen. Hoeveel waarde kun en mag je als consument dus hechten aan een ontvangen eindafrekening?
-
john duelieux
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 16 jun 2012 16:39
Re: hoeveel waarde kun je hechten aan een eindafrekening?
Maakt u nooit een fout?
Een Eindafrekening is niet meer als de verrekening van de in de afgelopen periode in rekening gebrachte voorschotten met het werkelijke verbruik en vastrechtbedragen.
Niet betaalde voorschotten, incassokosten, en andere posten (zoals deze) zitten niet in de eindafrekening. Niet leuk, maar gewoon betalen. Even met de pet rond dus.
Een Eindafrekening is niet meer als de verrekening van de in de afgelopen periode in rekening gebrachte voorschotten met het werkelijke verbruik en vastrechtbedragen.
Niet betaalde voorschotten, incassokosten, en andere posten (zoals deze) zitten niet in de eindafrekening. Niet leuk, maar gewoon betalen. Even met de pet rond dus.
-
Bob Schurkjens
- Berichten: 9153
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Re: hoeveel waarde kun je hechten aan een eindafrekening?
http://www.consuwijzer.nl/energie/energ ... ing-sturen
Gaan ze door met u lastig vallen, span dan een geschil aan bij de http://www.sgc.nl
U hoeft dus niets te betalen. Woonenergie is van Oxxio. Dit forum staat vol met ellende over dit bedrijf. Geen wonder dus dat u tegen dit probleem aanloopt.Wat is de verjaringstermijn bij energierekeningen?
Sinds 2004 staat in de wet hoe lang uw energiebedrijf nog van u kan vragen om de rekening te betalen.
Eerst moet u nagaan wanneer de rekening betaald had moeten zijn.
Was de betaaldatum van de gasrekening en elektriciteitsrekening na 14 juli 2004? Dan is de verjaringstermijn 2 jaar.
Gaan ze door met u lastig vallen, span dan een geschil aan bij de http://www.sgc.nl
-
john duelieux
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 16 jun 2012 16:39
Re: hoeveel waarde kun je hechten aan een eindafrekening?
Bob Schurkjens schreef:http://www.consuwijzer.nl/energie/energ ... ing-sturen
Voordat U teksten plaatst is het misschien handig om eerder geplaatste teksten te lezen, dan kunt u de moeite besparen. Het gaat hier dus niet om een energierekening.Wat is de verjaringstermijn bij energierekeningen?
Sinds 2004 staat in de wet hoe lang uw energiebedrijf nog van u kan vragen om de rekening te betalen.
Eerst moet u nagaan wanneer de rekening betaald had moeten zijn.
Was de betaaldatum van de gasrekening en elektriciteitsrekening na 14 juli 2004? Dan is de verjaringstermijn 2 jaar.
U hoeft dus niets te betalen. Woonenergie is van Oxxio. Dit forum staat vol met ellende over dit bedrijf. Geen wonder dus dat u tegen dit probleem aanloopt.
Gaan ze door met u lastig vallen, span dan een geschil aan bij de http://www.sgc.nl
Re: hoeveel waarde kun je hechten aan een eindafrekening?
Zeker weten dat ik ook fouten maak. En soms is en blijft de fout dan ten nadele van mijzelf.
Dit is overigens niet de eerste vervelende fout die Woonenergie gemaakt heeft in de relatie met schoonmoeder. Zij is vorig jaar, enkele maanden voor haar overlijden, ook voor het eerst in haar leven geconfronteerd met een incassobureau omdat Woonenergie vergeten was een bedrag van 7,72 euro te incasseren!!
Probleem is echter dat ik na het verdelen van de erfenis niet meer aangesproken wil worden op mogelijke fouten die Woonenergie in het verleden gemaakt heeft. Zij hebben in 2009 een bedrag verkeerd ingeboekt, pas na 3 jaar in 2012 dit bedrag bijgeschreven op de rekening van mijn schoonmoeder. Bij het opmaken van de eindafrekening (ivm afsluiten is Woonenergie dit ook niet opgevallen en maanden later krijg ik opeens een rekening.
Kortom; hoe lang moet je wachten met het verdelen van de erfenis en hoelang mag een bedrijf als Woonenergie nog komen met claims i.v.m. fouten die zij zelf gemaakt hebben?
Overigens als ik bij www.sgc.nl kijk dan zie ik dat Woonenergie enkel aanspreekbaar is over de communicatiegeschillen. Niet over energiezaken.
Dit is overigens niet de eerste vervelende fout die Woonenergie gemaakt heeft in de relatie met schoonmoeder. Zij is vorig jaar, enkele maanden voor haar overlijden, ook voor het eerst in haar leven geconfronteerd met een incassobureau omdat Woonenergie vergeten was een bedrag van 7,72 euro te incasseren!!
Probleem is echter dat ik na het verdelen van de erfenis niet meer aangesproken wil worden op mogelijke fouten die Woonenergie in het verleden gemaakt heeft. Zij hebben in 2009 een bedrag verkeerd ingeboekt, pas na 3 jaar in 2012 dit bedrag bijgeschreven op de rekening van mijn schoonmoeder. Bij het opmaken van de eindafrekening (ivm afsluiten is Woonenergie dit ook niet opgevallen en maanden later krijg ik opeens een rekening.
Kortom; hoe lang moet je wachten met het verdelen van de erfenis en hoelang mag een bedrijf als Woonenergie nog komen met claims i.v.m. fouten die zij zelf gemaakt hebben?
Overigens als ik bij www.sgc.nl kijk dan zie ik dat Woonenergie enkel aanspreekbaar is over de communicatiegeschillen. Niet over energiezaken.
Re: hoeveel waarde kun je hechten aan een eindafrekening?
Lekker bedrijf! En wanneer komt Woonenergie erachter dat het bedrag dat ze nu terugvragen in 2009 toch teveel betaald is?
Hoe aannemelijk kunnen ze het maken dat het werkelijk is zoals ze nu schrijven?
Laat ze het bekijken met hun fratsen. Als het daadwerkelijk is 2012 foutief is overgemaakt ( na 3 jaar) hadden ze dat bij de eindafrekening opmaken, kunnen corrigeren. 't Is een keer klaar.
Hoe aannemelijk kunnen ze het maken dat het werkelijk is zoals ze nu schrijven?
Laat ze het bekijken met hun fratsen. Als het daadwerkelijk is 2012 foutief is overgemaakt ( na 3 jaar) hadden ze dat bij de eindafrekening opmaken, kunnen corrigeren. 't Is een keer klaar.
Re: hoeveel waarde kun je hechten aan een eindafrekening?
Dag tree360,
Dit soort zaken zijn waarschijnlijk juridisch geregeld. Ik neem aan dat u de erfenis afgehandeld hebt via een notaris. Misschien moet u de notaris deze zaak eens voorleggen. Ik ben benieuwd naar zijn antwoord.
Dit soort zaken zijn waarschijnlijk juridisch geregeld. Ik neem aan dat u de erfenis afgehandeld hebt via een notaris. Misschien moet u de notaris deze zaak eens voorleggen. Ik ben benieuwd naar zijn antwoord.
-
Bob Schurkjens
- Berichten: 9153
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Re: hoeveel waarde kun je hechten aan een eindafrekening?
Woonenergie is gewoon lid van de Geschillencommissie Energie en Water. Lijkt mij een fout op de site van de Geschillencommissie. http://www.consuwijzer.nl/energiewijzer ... ier_1=WOON
Nog meer Woonenergie ellende: https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 2&start=20
Nog meer Woonenergie ellende: https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 2&start=20
Re: hoeveel waarde kun je hechten aan een eindafrekening?
Hallo Bob Schurkjens,
(Ik had je dit bericht als een PB willen toezenden. Die mogelijkheid heb je naar ik aanneem via instellingen uitgeschakeld. Vandaar dat ik deze reactie hier op dit topic plaats. Hij is van toepassing op alle verwijzingen van jou en anderen naar geschillencommissies)
Als frequent bezoeker van Tros Forum Energie kom ik jouw reacties regelmatig tegen. Ze zijn zonder uitzondering positief opbouwend. Dat maak je wel eens anders mee.
Toch heb ik ook een opmerking. Je verwijst regelmatig naar de geschillencommissie. Jouw reactie komt dan over alsof het voorleggen van een geschil eenvoudig is. Als je diverse keren ervaring hebt opgedaan is dat wellicht zo, maar uit eigen ervaring weet ik dat ook hier alle begin moeilijk is.
Het is mijn ervaring, dat bij het voorleggen van een geschil tussen een klant en een bedrijf alle werk en risico aanvankelijk bij de klant ligt. De klant moet formulieren invullen, informatie verstrekken, bewijzen en contractgegevens aanleveren, klachtengeld storten enz. Het bedrijf, dat aanvankelijk alle klachten en eisen van de klant volstrekt onterecht afwees, hoeft ondertussen niets te doen, wordt mogelijk door de geschillencommissie niet eens op de hoogte gesteld van de klacht.
Pas als de hele stroperige procedure van indienen een klacht – duur meerdere maanden - is doorlopen wordt de klacht officieel en stuurt de geschillencommissie die door naar het bedrijf voor een reactie. Dan kan het gebeuren dat het bedrijf knarsetandend van ergernis van mening verandert en een schikking aanbiedt. Als de klant die accepteert gaat de klacht niet door en komt die niet in de boeken, krijgt de klant zijn klachtengeld terug en heeft het bedrijf in dat geval geen resultaat geboekt. Menigeen is echter voor die tijd al afgehaakt en dan heeft het bedrijf zijn doel bereikt.
De hele gang van zaken tot en met het schikkingsvoorstel is mij een keer overkomen bij een klacht over een reis. Het schikkingsvoorstel hield in dat geheel aan mijn eis werd voldaan. Ik was echter zo kwaad over de eerdere afwijzing en de moeizame weg, die het bedrijf mij had opgestuurd, dat ik het voorstel heb afgewezen. Ik gaf de voorkeur aan een uitspraak van de geschillencommissie.
Resultaat: een woedend bedrijf, dat op dezelfde dag nog het schikkingsvoorstel introk. Bij de behandeling van de klacht bij de geschillencommissie in Den Haag was het bedrijf uit Overijssel met twee personen vertegenwoordigd. Zelf heb ik van een bezoek aan de geschillencommissie afgezien vanwege de sneeuwval in de winter 2010-2011 en de afstand naar Den Haag. De uitspraak van de commissie liet geen spaan heel van het standpunt van het bedrijf. De commissie stelde mij volledig in het gelijk, de klacht staat in de boeken, de kosten voor het bedrijf waren veel hoger dan de paar honderd euro van het geschil en ik kreeg mijn klachtengeld terug + het geëiste bedrag.
Ik heb weliswaar mijn doel bereikt, maar heb zoals gezegd de hele gang van zaken als een heel moeizame weg ervaren, waarbij de geschillencommissie remmend werkt voor de klant en het bedrijf ogenschijnlijk beschermt. Ik vind dat je daar ook wel even op mag wijzen.
(Ik had je dit bericht als een PB willen toezenden. Die mogelijkheid heb je naar ik aanneem via instellingen uitgeschakeld. Vandaar dat ik deze reactie hier op dit topic plaats. Hij is van toepassing op alle verwijzingen van jou en anderen naar geschillencommissies)
Als frequent bezoeker van Tros Forum Energie kom ik jouw reacties regelmatig tegen. Ze zijn zonder uitzondering positief opbouwend. Dat maak je wel eens anders mee.
Toch heb ik ook een opmerking. Je verwijst regelmatig naar de geschillencommissie. Jouw reactie komt dan over alsof het voorleggen van een geschil eenvoudig is. Als je diverse keren ervaring hebt opgedaan is dat wellicht zo, maar uit eigen ervaring weet ik dat ook hier alle begin moeilijk is.
Het is mijn ervaring, dat bij het voorleggen van een geschil tussen een klant en een bedrijf alle werk en risico aanvankelijk bij de klant ligt. De klant moet formulieren invullen, informatie verstrekken, bewijzen en contractgegevens aanleveren, klachtengeld storten enz. Het bedrijf, dat aanvankelijk alle klachten en eisen van de klant volstrekt onterecht afwees, hoeft ondertussen niets te doen, wordt mogelijk door de geschillencommissie niet eens op de hoogte gesteld van de klacht.
Pas als de hele stroperige procedure van indienen een klacht – duur meerdere maanden - is doorlopen wordt de klacht officieel en stuurt de geschillencommissie die door naar het bedrijf voor een reactie. Dan kan het gebeuren dat het bedrijf knarsetandend van ergernis van mening verandert en een schikking aanbiedt. Als de klant die accepteert gaat de klacht niet door en komt die niet in de boeken, krijgt de klant zijn klachtengeld terug en heeft het bedrijf in dat geval geen resultaat geboekt. Menigeen is echter voor die tijd al afgehaakt en dan heeft het bedrijf zijn doel bereikt.
De hele gang van zaken tot en met het schikkingsvoorstel is mij een keer overkomen bij een klacht over een reis. Het schikkingsvoorstel hield in dat geheel aan mijn eis werd voldaan. Ik was echter zo kwaad over de eerdere afwijzing en de moeizame weg, die het bedrijf mij had opgestuurd, dat ik het voorstel heb afgewezen. Ik gaf de voorkeur aan een uitspraak van de geschillencommissie.
Resultaat: een woedend bedrijf, dat op dezelfde dag nog het schikkingsvoorstel introk. Bij de behandeling van de klacht bij de geschillencommissie in Den Haag was het bedrijf uit Overijssel met twee personen vertegenwoordigd. Zelf heb ik van een bezoek aan de geschillencommissie afgezien vanwege de sneeuwval in de winter 2010-2011 en de afstand naar Den Haag. De uitspraak van de commissie liet geen spaan heel van het standpunt van het bedrijf. De commissie stelde mij volledig in het gelijk, de klacht staat in de boeken, de kosten voor het bedrijf waren veel hoger dan de paar honderd euro van het geschil en ik kreeg mijn klachtengeld terug + het geëiste bedrag.
Ik heb weliswaar mijn doel bereikt, maar heb zoals gezegd de hele gang van zaken als een heel moeizame weg ervaren, waarbij de geschillencommissie remmend werkt voor de klant en het bedrijf ogenschijnlijk beschermt. Ik vind dat je daar ook wel even op mag wijzen.
-
Bob Schurkjens
- Berichten: 9153
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Re: hoeveel waarde kun je hechten aan een eindafrekening?
Beste E-check,
Dank voor je uitvoerige uiteenzetting. Zelf heb ik twee ervaringen met de Geschillencommissie. Op een zitting ben ik nooit geweest. Niet nodig wat mij betreft. Maar voor ingewikkelde kwesties zou dit nodig kunnen zijn. Dat is aan een ieder zelf om te beoordelen. De strekking van mijn boodschap is:
Haal je recht. Je kan wel klagen maar uiteindelijk zul je toch zelf achter een oplossing moeten aangaan.
Mijn geschil 1 was tegen Energiebedrijf.com. Later Oxxio. In de begintijd waren nog geen klachten bekend over dit bedrijf omdat ze nog maar net begonnen waren. De geschillenprocedure was efficiënt en eenvoudig. De intimiderende onterechte incassobrieven van Intrum Justitia inzake Oxxio stopten eindelijk. Ik kreeg naast mijn vordering een leuke schadevergoeding en het klachtengeld werd volledig terugbetaald.
Geschil 2 was over onterechte opzegkosten van KPN dit jaar. Een oplichtingspraktijk waar KPN schathemelrijk mee wordt:
https://www.google.com/search?q=kosten+ ... 80&bih=876
Tot behandeling van het geschil kwam het niet. KPN bood aan te schikken door de onterecht in rekening gebrachte kosten alsnog terug te betalen. Plus betaling klachtengeld geschil + 75 euro schadevergoeding. Hoeveelheid werk voor mij: 20 minuten in totaal.
En ja, je moet er dus iets voor doen. Moeizaam? Wellicht. Het alternatief is: je schade slikken of naar de kantonrechter.
Dank voor je uitvoerige uiteenzetting. Zelf heb ik twee ervaringen met de Geschillencommissie. Op een zitting ben ik nooit geweest. Niet nodig wat mij betreft. Maar voor ingewikkelde kwesties zou dit nodig kunnen zijn. Dat is aan een ieder zelf om te beoordelen. De strekking van mijn boodschap is:
Haal je recht. Je kan wel klagen maar uiteindelijk zul je toch zelf achter een oplossing moeten aangaan.
Mijn geschil 1 was tegen Energiebedrijf.com. Later Oxxio. In de begintijd waren nog geen klachten bekend over dit bedrijf omdat ze nog maar net begonnen waren. De geschillenprocedure was efficiënt en eenvoudig. De intimiderende onterechte incassobrieven van Intrum Justitia inzake Oxxio stopten eindelijk. Ik kreeg naast mijn vordering een leuke schadevergoeding en het klachtengeld werd volledig terugbetaald.
Geschil 2 was over onterechte opzegkosten van KPN dit jaar. Een oplichtingspraktijk waar KPN schathemelrijk mee wordt:
https://www.google.com/search?q=kosten+ ... 80&bih=876
Tot behandeling van het geschil kwam het niet. KPN bood aan te schikken door de onterecht in rekening gebrachte kosten alsnog terug te betalen. Plus betaling klachtengeld geschil + 75 euro schadevergoeding. Hoeveelheid werk voor mij: 20 minuten in totaal.
En ja, je moet er dus iets voor doen. Moeizaam? Wellicht. Het alternatief is: je schade slikken of naar de kantonrechter.
