Beste mensen,
Ik zou u graag een vraag willen stellen. Hiervoor moet ik eerst de situatie schetsen.
Mijn zoon heeft 16 maanden in een appartement gewoond (alleen en op de eerste verdieping met aan alle kanten appartementen). Hij betaalde een voorschot voor energie (gas en stroom) van €51,00 per maand. De eerste jaarnota is via berekening gegaan en niet via opgaaf van meterstanden. Het gasverbruik werd op 475 mᶟ berekend (bij berekening wordt er uit gegaan van op basis van het historisch verbruik van de woning). In dit appartement wordt gas alleen gebruikt voor de CV-ketel, verder niets. Hij heeft altijd elektrisch gekookt. De verwarming stond nooit hoger dan 19 – 20 graden. Vlak voor zijn vertrek heeft er nog een onderhoudsbeurt aan de CV- ketel plaatsgevonden. Mijn zoon heeft de meterstanden doorgegeven voor vertrek uit zijn appartement. Het stroomverbruik is normaal maar nu blijkt dat er een gasverbruik is geweest van 3550 mᶟ, en heeft hij een eindafrekening van bijna €3000,00 gekregen. Een nachtmerrie dus. Een eventueel defect aan de CV-ketel is niet meer te achterhalen omdat er nog aan de ketel is gesleuteld voor hij vertrok (bij navraag bij de nieuwe bewoner blijkt deze geen problemen te hebben) .
Mijn vraag is: Weet iemand misschien wat de oorzaak van dit gigantisch verbruik van gas kan zijn?
Wij hopen hiermee aan de ene kant misschien toch nog wat verweer tegen de hoogte van de rekening te kunnen geven. Anderzijds om in de toekomst dit soort excessen te vermijden.
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Hoge eindafrekening energie
-
stofzuigertje
Re: Hoge eindafrekening energie
Voor een goed antwoord moet je hier even zowel de begin als eindstanden opgeven en dan kunnen we oordelen of je moet betalen.
Dat ze na 12 maanden niets opnamen en gokken, dat komt vaker voor bij niet tijdig doorgeven maar voor een
eerlijk antwoord moeten we zowel de begin als eind standen weten.
Dat ze na 12 maanden niets opnamen en gokken, dat komt vaker voor bij niet tijdig doorgeven maar voor een
eerlijk antwoord moeten we zowel de begin als eind standen weten.
Lijkt alsof de beginstanden niet goed zijn doorgegeven en dat er daardoor een zo hoog verbruik is berekend. Ik zou daarom eerst kijken naar de begin- en eindstand die hij zelf heeft opgenomen toen hij er in kwam en toen hij er uit ging.
Mss bij doorgeven gasstand ook de rode cijfers doorgegeven
Daarom geef ik gelukkig altijd jaarlijks mijn standen door, mijn energieleverancier vraagt hier trouwens ook om. Een schatting is altijd vragen om problemen als je het mij vraagt.fjormke schreef:De eerste jaarnota is via berekening gegaan en niet via opgaaf van meterstanden. Het gasverbruik werd op 475 mᶟ berekend (bij berekening wordt er uit gegaan van op basis van het historisch verbruik van de woning).
dat lijkt inderdaad niet goed. 3550 kuub in 16 maanden bij uitsluitend verwarmen is ruim 200 kuub per maand, dat is de verwarming bijna continu op 25 graden hebben. En zelfs dan moet je je ramen nog open blijven houden.fjormke schreef:nu blijkt dat er een gasverbruik is geweest van 3550 mᶟ, en heeft hij een eindafrekening van bijna €3000,00 gekregen.
Het zou een defect in de cv kunnen zijn, wat is er precies aan gesleuteld? Het zou dan ook wel enigszins merkbaar moeten zijn geweest, als deze hoeveelheid wegloopt, zal er toch verbranding moeten zijn en wel continu op hoog vuur, anders had je een woning vol gas gehad.fjormke schreef:Een eventueel defect aan de CV-ketel is niet meer te achterhalen omdat er nog aan de ketel is gesleuteld voor hij vertrok
Het lastige is om het nu aantoonbaar te krijgen. zoals al gezegd zou je eventueel de beginstand na kunnen kijken, maar als die klopt en de eindstand ook, dan is het gokken wat er in de tussenliggende periode gebeurd is.
Aan een schatting heb je helaas niet zoveel en de begin / eindstand is essentieel om het verbruik vast te stellen
Wij vullen elke eerste van de maand zelf de meterstanden in een boekje in en zodra dit begint af te wijken van voorgaande jaren/perioden kan je iets sneller aan de bel trekken of ingrijpen zodat je bij de eindafrekening niet voor z'n verrassing als deze komt te staan.
Wij vullen elke eerste van de maand zelf de meterstanden in een boekje in en zodra dit begint af te wijken van voorgaande jaren/perioden kan je iets sneller aan de bel trekken of ingrijpen zodat je bij de eindafrekening niet voor z'n verrassing als deze komt te staan.
bezwaar indienen en de correcte begin en eindstand hierbij doorgeven, deze zijn uiteraard opgenomen door zowel uw zoon als de verhuurder en de laatste huurder zoals dat altijd de gewoonte is.
is dit allemaal niet gedaan dan verwijzen naar het historische verbruik en dat er iets fout is gegaan bij het invoeren van de beginstanden...
is dit allemaal niet gedaan dan verwijzen naar het historische verbruik en dat er iets fout is gegaan bij het invoeren van de beginstanden...