Je hebt gas en gas.
Bijvoorbeeld zuurstof is een gas en neon ook.
Je hebt ook gas als verschijningsvorm van een stof.
Als je over het laatste spreekt kan dat alleen vloeibaar worden en is dan geen gas meer.
Neem je aardgas kun je dat afkoelen tot vloeibaar en is het nog steeds gas maar niet de verschijningsvorm.
Als je stoom hebt dan is dit gasvorming water. Terwijl je normaal over water praat als vloeibaar.
Hoge energierekening door warmtepomp storing
Re: Hoge energierekening door warmtepomp storing
Het gaat niet om het gemiddelde, maar over het verschil. Dat is immers de schade. TS noemt ook geen prijs. Daarom reken ik -bij gebrek aan beter- met het gemiddelde prijsniveau.
Is dat zo? Zijn daar cijfers van bekend? Ik heb namelijk vanaf begin 2017 een warmtepomp draaien. Zelf geïnstalleerd. Tot nu toe geen enkele storing gehad.J. Deltoer schreef: ↑07 dec 2022 20:35U was zo braaf om een warmtepomp te nemen, die is nu eenmaal storingsgevoeliger.
Zeker. In het ene geval was het verschil 8 kWh en in het andere 20 kWh. Het gemiddelde verschil is dus 14 kWh. Wij hebben geen andere data tot onze beschikking.
De laagste en hoogste tarieven in de markt zijn bekend en dus kan een bereik aangegeven worden. Het is niet realistisch om uit te gaan van € 0,70 voor het hoogste tarief.
Toen dat ding niet in orde was gebruikte de Ts 20 kilowatt per dag. Nou hij weer ok. Is, 8 kilowatt. Verschil 12.
Ah, jij leest anders dan ik. Ik lees dat het normale verbruik 8kWh is, en nu 20kWh, dus 12 kWh meer. Dat is ook de uitleg die anderen eraan geven, zie ik. Maar wellicht kan TS aangeven wat de juiste uitleg is.
Op zich boeit het ook niet zoveel, want wij kennen het exacte verschil niet, de exacte periode niet en de exacte tarieven niet. Mijn rekensom was niets meer dan indicatief, uitgaande van een gemiddelde prijs en een inschatting op basis van de gegevens van TS.
Maar als dat zo is, dan kan je niet uitgaan van een verschil van 12 kWh, omdat de omstandigheden te veel verschillen.
De vermogeschade kan een factor 10 hoger uitvallen. Alleen een hoger tarief kan al een factor 2 op leveren.