LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoge jaarafrekening blokverwarming/warmtelevering

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
gastewr

Hoge jaarafrekening blokverwarming/warmtelevering

Ongelezen bericht door gastewr »

De laatste jaren moet ik flink bijbetalen op de jaarafrekeningen van de warmtelevering (via de servicekosten van een huurwoning) bij ons thuis. Een voorbeeld. Ik ben voor een maisonette in een jaar 1700 euro kwijt aan alleen warmte (dus geen warm water, of koken oid). Het verbruik ligt op ca 50 GJ. Dit terwijl de kachels vastgeroest zitten, we gebruiken ze nauwelijks.

Zoeken op internet blijkt dat het gemiddelde voor gas ongeveer 800 euro is en ongeveer 35 GJ voor een normaal huishouden.

Ik vermoed dat er drie problemen zijn:
- te hoge prijs voor de GJ's. Ik heb het zogenaamd niet-meer-dan-anders principe (NMDA) gevonden en als ik dat toepas kom ik inderdaad op ongeveer 800 euro per jaar uit. ook is de prijstijging lang niet te rechtvaardigen met de hogere gasprijs.
- Er is een warmtelek, zelfs als ik alles uit heb staan heb ik toch verbruik, dit is meestal niet gewenst. Zomers staan de ramen wijd open om het niet te heet te laten worden. Ik betaal daar wel voor.
- Ik vermoed sterk dat de meters teveel aanwijzen. Het zijn inductiemeters (voor de flow) en als er metaaldeeltjes in het water zitten kan dat zo zijn, heb ik ergens gehoord.

Zijn er meer mensen die deze problemen ook hebben of kennen? Heeft er al eens iemand bezwaar aangetekend over deze zaken bij zijn woningstichting?

Bob Schurkjens

Re: Hoge jaarafrekening blokverwarming/warmtelevering

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dit klinkt zo ernstig dat ik desnoods juridische hulp zou gaan inschakelen. 1700 euro is heel erg veel geld om een maisonnette warm te stoken.

Misschien kunnen ze je bij de Woonbond ( www.woonbond.nl ) verder helpen.

Ik schat dat die 1700 euro met de helft omlaag moet.

Gesloten