LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoger elektriciteits verbruik vanwege warmte?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
be3a18
Berichten: 49
Lid geworden op: 27 apr 2015 13:53
Locatie: Friesland

Hoger elektriciteits verbruik vanwege warmte?

Ongelezen bericht door be3a18 »

Vanochtend meterstand van elektriciteit vergeleken met die van gisteren. Dat was een vrij forse toename. Het is niet rampzalig maar toch.

Ik heb eens even nagedacht of ik gisteren bijzondere dingen heb gedaan. Nee dus, alleen gekookt (op gas) en afgewassen, waterkoker gebruikt, televisie gekeken (alleen 's avonds) en gedoucht En mijn smartphone aan de oplader. Ik heb mijn PC niet eens aan gehad. Vanochtend wel de wasmachine gestart (meter opname was twee uur daarna).

Ik gebruik verder geen ventilatoren of andere bijzondere apparaten.

Nou vraag ik me af of de koelkast harder moet werken nu het zo warm is? Dat is het enige wat ik me zo kan bedenken.

BL2
Berichten: 4848
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Hoger elektriciteits verbruik vanwege warmte?

Ongelezen bericht door BL2 »

be3a18 schreef:Vanochtend meterstand van elektriciteit vergeleken met die van gisteren. Dat was een vrij forse toename. Het is niet rampzalig maar toch.

Ik heb eens even nagedacht of ik gisteren bijzondere dingen heb gedaan. Nee dus, alleen gekookt (op gas) en afgewassen, waterkoker gebruikt, televisie gekeken (alleen 's avonds) en gedoucht En mijn smartphone aan de oplader. Ik heb mijn PC niet eens aan gehad. Vanochtend wel de wasmachine gestart (meter opname was twee uur daarna).

Ik gebruik verder geen ventilatoren of andere bijzondere apparaten.

Nou vraag ik me af of de koelkast harder moet werken nu het zo warm is? Dat is het enige wat ik me zo kan bedenken.
Ik denk in ieder geval dat de koelkast niet minder hoeft te werken.
Koelen van 30 naar 7 graden kost fors meer stroom dan van 22 naar 7 graden.
Probleem opgelost.

Kijkt u echt elke dag op de elektriciteitsmeter, dat hoeft toch maar 1x per jaar ?

angel1978
Berichten: 10972
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Hoger elektriciteits verbruik vanwege warmte?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Kijkt u echt elke dag op de elektriciteitsmeter, dat hoeft toch maar 1x per jaar ?
:roll: :?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Hoger elektriciteits verbruik vanwege warmte?

Ongelezen bericht door scontra »

be3a18 schreef:Vanochtend meterstand van elektriciteit vergeleken met die van gisteren. Dat was een vrij forse toename. Het is niet rampzalig maar toch.
Elke dag zal de meterstand anders zijn, aangezien uw leefpatroon ook elke dag anders is.
Wat verstaat u eigenlijk onder een forse toename, die nog net niet rampzalig is?
Om een redelijk beeld van het gemiddelde dagelijks gebruik te krijgen, zult u om exact 24.00 h de meterstand moeten noteren (zomaar ergens op een tijdstip beginnen en eindigen heeft geen zin) en aan het einde van de dag wederom om 24.00 h zodat u dan het verbruik van één dag heeft en de beginstand voor de daarop volgende dag. En 24.00 h later doet u hetzelfde weer en daar kunt u mee doorgaan zolang als u wilt, maar er zal nooit een zelfde verbruik per dag worden gemeten omdat het verbruik elke dag zal verschillen en die verschillen zullen (duidelijk) zichtbaar zijn.

Erthanax
Berichten: 9719
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Hoger elektriciteits verbruik vanwege warmte?

Ongelezen bericht door Erthanax »

U hoeft echt niet om middernacht de meterstand op te nemen, maar wel elke dag op hetzelfde tijdstip. Na een paar dagen heeft u dan een goede indruk van het dagelijks gebruik en de wisselingen daarin.
IJskast en vriezer verbruiken nu meer stroom dan anders, zeker als u vaker iets koels te drinken pakt en vaker relatief warme nieuwe flessen te koelen legt.
Laatst gewijzigd door Erthanax op 04 aug 2018 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Hoger elektriciteits verbruik vanwege warmte?

Ongelezen bericht door grun »

BL2 schreef:Kijkt u echt elke dag op de elektriciteitsmeter, dat hoeft toch maar 1x per jaar ?
Ja, maar dan is de jaarafrekening een blinde gok, het kan mee- of tegenvallen. Ik kijk niet iedere dag, maar wel op de eerste van elke maand en controleer daarmee of het maandelijkse voorschotbedrag nog aan de goede kant zit. Dreig ik te moeten bijbetalen aan het eind van het jaar, dan wordt het bedrag verhoogd. Omgekeerd stel ik het ook wel eens naar beneden bij. Op deze manier worden verrassingen voorkomen.

Lady1234
Berichten: 27177
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoger elektriciteits verbruik vanwege warmte?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zou de inhoud van de koelkast dan ook niet extra koud zijn?

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Hoger elektriciteits verbruik vanwege warmte?

Ongelezen bericht door Revoked »

Lady1234 schreef:Zou de inhoud van de koelkast dan ook niet extra koud zijn?
Vandaar ook dat een volle koelkast beter werkt dan een lege. En toch ook minder energie verbruikt....

Lady1234
Berichten: 27177
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoger elektriciteits verbruik vanwege warmte?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Revoked schreef:
Lady1234 schreef:Zou de inhoud van de koelkast dan ook niet extra koud zijn?
Vandaar ook dat een volle koelkast beter werkt dan een lege. En toch ook minder energie verbruikt....
Dat mag toch wel bekend worden verondersteld?

witte angora
Berichten: 30849
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hoger elektriciteits verbruik vanwege warmte?

Ongelezen bericht door witte angora »

Het klopt, mijn verbruik ligt op het moment ook aardig hoger dan normaal. Dan praat je per maand over zo'n 20 tot 30 Kwh meer vergeleken met het voorjaar. En dat is vreemd. Feitelijk zou ik juist minder moeten verbruiken omdat ik een week of 6 geleden de glasbaktv vervangen heb door een platte tv.

Het enige wat ik inderdaad kan bedenken (en ook al bedacht heb) is dat de ijskast overuren moet maken om de boel koel te houden. En daardoor meer stroom gaat verbruiken. Extra probleempje hier is dat de ijskast noodgedwongen precies naast een raam staat waar van 10.00 tot 15.00 uur volop de zon op het ding schijnt. Ok, de gordijnen zijn dicht, dat scheelt wel. Maar het apparaat moet er wel aan trekken.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Hoger elektriciteits verbruik vanwege warmte?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Ach je moet maar zo denken , scheelt weerstookkosten ( gas) :wink: Maar lees net dat het warm blijft tot Oktober .


Water gebruik zal ook meer zijn .

Erthanax
Berichten: 9719
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Hoger elektriciteits verbruik vanwege warmte?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als de ijskast vaak open gaat en als er vaker "warme" flessen in worden geplaatst, moet er toch echt meer gekoeld worden. Bovendien is het "koudeverlies" door de wand ook groter als de buitentemperatuur hoger is.

16again
Berichten: 16125
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Hoger elektriciteits verbruik vanwege warmte?

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
Revoked schreef:
Lady1234 schreef:Zou de inhoud van de koelkast dan ook niet extra koud zijn?
Vandaar ook dat een volle koelkast beter werkt dan een lege. En toch ook minder energie verbruikt....
Dat mag toch wel bekend worden verondersteld?
Minder energie voor volle koelkast? Mij niet bekend. En ik ben reuze benieuwd naar achterliggende onderbouwing.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Hoger elektriciteits verbruik vanwege warmte?

Ongelezen bericht door grun »

Lady1234 schreef:
Revoked schreef:Vandaar ook dat een volle koelkast beter werkt dan een lege. En toch ook minder energie verbruikt....
Dat mag toch wel bekend worden verondersteld?
Eerlijk gezegd bij mij niet. Wat zich openbaarde toen de oude conventionele koelkast stuk ging en er een no-frost apparaat kwam. In de laden van het vriesgedeelte zitten gedeeltelijk sleuven, en die bleken niet allemaal te mogen worden afgedekt vanwege de luchtcirculatie. Je kunt er dus minder in kwijt. Daar kwam ik achter toen hij het op zekere dag niet meer deed. Ik heb de inhoud weggegooid en het ding een dag laten ontdooien, nu doet hij het al weer 5 jaar probleemloos. Al doende leert men, zullen we maar zeggen. Al zal het ongetwijfeld ook in de handleiding gestaan hebben, maar ja....

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Hoger elektriciteits verbruik vanwege warmte?

Ongelezen bericht door renewouters »

16again schreef: Minder energie voor volle koelkast? Mij niet bekend. En ik ben reuze benieuwd naar achterliggende onderbouwing.
Heel simpel: als een koelkast (of vriezer) vol is houden de producten hun temperatuur vast als de deur even opengaat. Lege ruimte wordt direct gevuld met warme lucht van buiten als je de deur opendoet, en die moet weer afgekoeld worden. En het afkoelen kost veel energie, het koel houden een stuk minder. Voor een vriezer die niet vol zit, kan je de lege ruimtes het beste opvullen met bijvoorbeeld blokken piepschuim. Of heel veel ijsklontjes, ook handig is deze tijd.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Hoger elektriciteits verbruik vanwege warmte?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het koelen van een liter water (of melk etc) kost aanzienlijk meer stroom dan het koelen van een liter lucht. Je redenering klopt dus niet.

Hoe leger de koelkast, des te minder stroom deze gebruikt.

angel1978
Berichten: 10972
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Hoger elektriciteits verbruik vanwege warmte?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Zo lang deze dicht blijft of bij moet koelen.
Het op temperatuur houden van een volle koelkast is veel efficiënter dan die van een lege.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Hoger elektriciteits verbruik vanwege warmte?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Kun je dat ook wetenschappelijk onderbouwen?

16again
Berichten: 16125
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Hoger elektriciteits verbruik vanwege warmte?

Ongelezen bericht door 16again »

Bob Schurkjens schreef:Het koelen van een liter water (of melk etc) kost aanzienlijk meer stroom dan het koelen van een liter lucht. Je redenering klopt dus niet.
Hoe leger de koelkast, des te minder stroom deze gebruikt.
Ik ga ervan uit dat alle producten inmiddels gekoeld zijn, enige wat dan nog telt , zijn verliezen door weg lekken van koude. Daarvoor is niet relevant of koelkast vol of leeg is, en is verbruik leeg/vol gelijk.

Bij openen/sluiten van een lege koelkast wordt er wel meer warme/koude lucht uitgewisseld. Niet alleen de lucht dient gekoeld te worden, ook condenseren/aanvriezen van waterdamp in die lucht zal weer energie vergen.

Maar waarom zou je een lege koelkast opendoen? :D

Erthanax
Berichten: 9719
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Hoger elektriciteits verbruik vanwege warmte?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Even snel en kwalitatief: als de ijskast vol staat met koude flessen, komt er nauwelijks warme lucht bij als de deur even open gaat. Die koude flessen hebben een hoge warmtecapaciteit, houden de kou vast in leken termen. Zodra je een krat lauw bier erin legt en lauwe flessen fris of wijn erin, moet dat eerst gekoeld worden. Daar gaat je voordeel, denk ik.
Het verhaal gaat denk ik alleen op voor een volle ijskast met koude inhoud, waar je niets uithaalt. Voor rekenen is het me nu te warm.

Gesloten