| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Hoog stroomverbruik
-
Josephien12
Re: Hoog stroomverbruik
En wat is bijvoorbeeld een koelkast. Vroeger was het al luxe als je een tafelmodel had, tegenwoordig zijn die dubbeldeurs amerikaanse koelkasten voor veel mensen de standaard
Tussen de 4 en de 10 jaar oud. Ik denk zelf dat het aan de wasmachine en de droger ligt. Als die in werking zijn draait de meter met een rotgang rond.
-
witte angora
Er zijn van die verbruiksmeters te koop. Die zet je tussen het apparaat en het stopcontact. Als het probleem inderdaad aan de wasmachine en droger ligt, dan geeft dat ding het wel aan.
Ga morgen even kijken, thanx 
-
Slobberbone
Dorieef schreef:Hallo,
Ik woon in een hoekwoning, beneden groot (uitgebouwd) boven normaal. (3 slpkamers 1 badkamer en een zolder. Mijn stroomverbruik ligt rond de 8000 kw per jaar. Ik heb een gezin met 2 kinderen. wasmachine, vaatwasser, droger, koelkast vrieskast 2 tv's, 2 pc s een laptop, stofzuiger en buitenverlichting. Volgens mij zijn wij een normaal huishouden.
Volgens energiedirect tabellen gebruik ik absurd veel. Waar zou dit aan kunnen liggen?
Eerst alle verbruikers in kaart brengen en nameten dan kom je er zo achter.
Zijn genoeg mensen die hebben een game pc met ruim 900 Watt voeding en dat gaat lekker zeker als je er 2 heb staan. Ook zie je dat mensen voor 150 Watt aan buiten verlichting aan hebben staan en vaak ook 12 uur ??? en dan vergeten ze vaak nog de aquarium en de buitenpomp vijver etc... dan loopt het snel op.
Hier valt zeker wel wat te besparen, wonen vast wel wat kleiner 125m2 maar wel met 6 personen en doe met jouw meterstand ruim 4,5 jaar
Dank je, ga ik zeker doen. Heb inmiddels halogeenlampen vervangen door ledlampen. Buitenverlichting waren al spaarlampen. Denk dat wasmachine, droger en vrieskast (20 jaar oud) energieslurpers zijn.
vr gr
Eef
vr gr
Eef
Hm, een vriezer van 20 jaar oud lijkt mij niet fijn voor de meterstand...
-
witte angora
Even afhankelijk ook van hoe vaak je die wasmachine en droger gebruikt. Ik heb hier een Miele uit 1986 (en geen droger), alleen, met die 1 à 2 wasjes per week blijft het hogere energie- en waterverbruik nog redelijk binnen de perken. Als je er 5 of 6 per week draait, of nog meer, dan wordt het toch een ander verhaal denk ik.
-
Geip Suusje
Wasmachine doet wel 2000W, maar alleen even bij het water opverwarmen. De rest van de wascyclus veel minder. En je wast toch niet de hele dag door?Dorieef schreef:Dank je, ga ik zeker doen. Heb inmiddels halogeenlampen vervangen door ledlampen. Buitenverlichting waren al spaarlampen. Denk dat wasmachine, droger en vrieskast (20 jaar oud) energieslurpers zijn.
vr gr
Eef
Tenzij je een groot/wasintensief gezin hebt natuurlijk, en dan gaat de droger ook wel meetellen.
De gemenerikken zijn je continuverbruikers.
Je vrieskast/koelkast kan "in zijn eigen sop gaar koken" als hij zijn warmte niet kwijt kan, of zelf op een warme plek staat. Die moet dus ventilatie hebben. Enne... zit ie misschien vol spinnewebben, daar waar de lucht langs moet? Vooral bij inbouwapparaten komt dat voor.
Soms zit er nog een ventilator bij in, dus: doet ie het nog?
Trek die stofnesten maar eens van hun plek en maak ze schoon! Een oude koel-/vrieskast kan dan als nieuw worden. De allermodernste zijn iets efficienter, maar bv AEG, Bosch van 20 jaar oud zijn beter dan huidige goedkopere merken.
Schaf voor 1-2 tientjes even een gebruiksmeter aan die je zet tussen een verdacht apparaat en het stopkontakt. Zo'n ding dus:J.Huigen schreef:Wij proberen te achterhalen waar het "lek" zit en verdenken onze AGPO Combifor daarvan..

Gewoon een paar dagen er tussen zetten en dan het resultaat bekijken. Dat geeft best goed inzicht in wat welk apparaat gemiddeld verbruikt. Algemeen gezegd: verwarmen kost enorm veel stroom. Waterkoker, elektrisch koken, blaaskacheltje, wasmachine, wasdroger, afwasmachine etc. allemaal stroomvreters.
Ik verbruik in m'n eentje al jaren lang 3000 kWh per jaar en mag me daarmee wel grootverbruiker noemen.
Geip Suusje heeft een klok horen luiden.Geip Suusje schreef: Je vrieskast/koelkast kan "in zijn eigen sop gaar koken" als hij zijn warmte niet kwijt kan, of zelf op een warme plek staat. Die moet dus ventilatie hebben. Enne... zit ie misschien vol spinnewebben, daar waar de lucht langs moet? Vooral bij inbouwapparaten komt dat voor.
Spinnenwebben zullen amper invloed hebben op het stroomverbruik van een apparaat, tenzij er vonken gaan overspringen via spinnenwebben die vol stof zitten (in een oude beeldbuis TV bijvoorbeeld), maar dat komt zelden voor.
Gewoon een paar dagen een verbruiksmeter er tussen zoals ik al heb aangegeven. Dat is gewoon erg leerzaam. Dan meet je objectief hoe slecht of hoe goed een apparaat het doet. En die goedkope verbruiksmeters zijn natuurlijk niet echt geijkt, maar het gaat natuurlijk om het overall-beeld, niet de exacte waardes.
-
Peer de Schuimer
Geip Suusje heeft gelijk.Stof en spinnenraggen op de condensor van de koelkast heeftczarczar schreef:Geip Suusje heeft een klok horen luiden.Geip Suusje schreef: Je vrieskast/koelkast kan "in zijn eigen sop gaar koken" als hij zijn warmte niet kwijt kan, of zelf op een warme plek staat. Die moet dus ventilatie hebben. Enne... zit ie misschien vol spinnewebben, daar waar de lucht langs moet? Vooral bij inbouwapparaten komt dat voor.
Spinnenwebben zullen amper invloed hebben op het stroomverbruik van een apparaat, tenzij er vonken gaan overspringen via spinnenwebben die vol stof zitten (in een oude beeldbuis TV bijvoorbeeld), maar dat komt zelden voor.
Gewoon een paar dagen een verbruiksmeter er tussen zoals ik al heb aangegeven. Dat is gewoon erg leerzaam. Dan meet je objectief hoe slecht of hoe goed een apparaat het doet. En die goedkope verbruiksmeters zijn natuurlijk niet echt geijkt, maar het gaat natuurlijk om het overall-beeld, niet de exacte waardes.
invloed op de koeling van het koudemiddel waardoor meer stroom verbruik.Ook stof op
een ventilator vergroot het stroomverbruik.Stof op verschillende onderdelen kan het verbruik
met wel meer dan 40% verhogen.Vooral bij een wasdroger waar geen indicatie op zit.
probeer maar uit met je meter.Met of zonder stof denk dat je raar staat te kijken.
Dat verklaart niet het exceptionele verbruik van 7800 kW/h per jaar.Peer de Schuimer schreef:Geip Suusje heeft gelijk.Stof en spinnenraggen op de condensor van de koelkast heeft invloed op de koeling van het koudemiddel waardoor meer stroom verbruik.Ook stof op
een ventilator vergroot het stroomverbruik.
Een beetje stof heeft invloed, maar niet belachelijk veel. Dat houdt bij een paar procent wel op.
Of er een indicatie op zit of niet maakt voor het verbruik an sich natuurlijk helemaal niks uit.Peer de Schuimer schreef:Stof op verschillende onderdelen kan het verbruik
met wel meer dan 40% verhogen.Vooral bij een wasdroger waar geen indicatie op zit.
Een indicatie geeft alleen maar aan dat er wellicht meer verbruik is. Wasdrogers zijn typisch van die apparaten waar geen externe componenten aan zitten, dus hoe kan daar dan stof in komen die het verbruik met 40% verhogen?
Als TS het echt wil onderzoeken, en ik raad iedereen dat aan, dan moet TS gewoon een verbruiksmeter aanschaffen en het gewoon gaan meten. Mooie van die dingen is dat je ze tussen alle apparaten kunt schakelen, kwestie van tussen de stekker zetten. Heel handig, doe ik ook, ik weet wat al mijn computers verbruiken die 24/7 aan staan. Komt ook niet op een Watt nauwkeurig, maar wel op vele honderden kW/h per jaar die je moet betalen.
Wat u noemt is een beetje zeuren op de millimeter. Het gaat om verklaren van exceptioneel hoge kosten, niet het optimaliseren van je stroomverbruik.
-
Geip Suusje
@czarczar.
De koel- of vrieskast (inbouwtype) voert koellucht aan over of door de plint door een vrij nauw kanaal wat geblokkeerd kan raken door spinnewebben. Die lucht stijgt achter omhoog (als het goed is...) en heeft daar inderdaad vaak wel ruimte.
Als er geen of te weinig koellucht langs de condensor stroomt hoopt zich daar veel warmte op en ziet het koelapparaat die plek als omgevingstemperatuur (bv 40 graden). Het verbruik kan dan makkelijk dubbel zo hoog worden als normaal.
Wat ik adviseer heb ik uit eigen ervaring meegemaakt. Ik praat dus geen onzin.
De koel- of vrieskast (inbouwtype) voert koellucht aan over of door de plint door een vrij nauw kanaal wat geblokkeerd kan raken door spinnewebben. Die lucht stijgt achter omhoog (als het goed is...) en heeft daar inderdaad vaak wel ruimte.
Als er geen of te weinig koellucht langs de condensor stroomt hoopt zich daar veel warmte op en ziet het koelapparaat die plek als omgevingstemperatuur (bv 40 graden). Het verbruik kan dan makkelijk dubbel zo hoog worden als normaal.
Wat ik adviseer heb ik uit eigen ervaring meegemaakt. Ik praat dus geen onzin.
czarczar schreef:Schaf voor 1-2 tientjes even een gebruiksmeter aan die je zet tussen een verdacht apparaat en het stopkontakt. Zo'n ding dus:J.Huigen schreef:Wij proberen te achterhalen waar het "lek" zit en verdenken onze AGPO Combifor daarvan..
Gewoon een paar dagen er tussen zetten en dan het resultaat bekijken. Dat geeft best goed inzicht in wat welk apparaat gemiddeld verbruikt. Algemeen gezegd: verwarmen kost enorm veel stroom. Waterkoker, elektrisch koken, blaaskacheltje, wasmachine, wasdroger, afwasmachine etc. allemaal stroomvreters.
Ik verbruik in m'n eentje al jaren lang 3000 kWh per jaar en mag me daarmee wel grootverbruiker noemen.
De premiere was al door WA geschreven.
witte angora schreef:Er zijn van die verbruiksmeters te koop. Die zet je tussen het apparaat en het stopcontact. Als het probleem inderdaad aan de wasmachine en droger ligt, dan geeft dat ding het wel aan.
Antwoord van TS:
Dus morgen misschien de oplossing.Dorieef schreef:Ga morgen even kijken, thanx
Verbruik van een koelkast is ongeveer 600 kW/h per jaar, ongeveer 140 euro.Geip Suusje schreef:Als er geen of te weinig koellucht langs de condensor stroomt hoopt zich daar veel warmte op en ziet het koelapparaat die plek omgevingstemperatuur (bv 40 graden). Het verbruik kan dan makkelijk dubbel zo hoog worden als normaal.
Dus als het verdubbeld is, wat ik betwijfel door een paar spinnenwebben, dan kan TS 140 euro per jaar aan extra kosten verwachten. Dat verklaart nog niet de kosten van 7800 euro per jaar.
Meten is het beste. Soms verbruiken apparaten belachelijk veel stroom, gewoon omdat ze niet goed functioneren. Meten is weten.
-
Geip Suusje
Helemaal mee eens: Meten is weten.czarczar schreef:Verbruik van een koelkast is ongeveer 600 kW/h per jaar, ongeveer 140 euro.Geip Suusje schreef:Als er geen of te weinig koellucht langs de condensor stroomt hoopt zich daar veel warmte op en ziet het koelapparaat die plek omgevingstemperatuur (bv 40 graden). Het verbruik kan dan makkelijk dubbel zo hoog worden als normaal.
Dus als het verdubbeld is, wat ik betwijfel door een paar spinnenwebben, dan kan TS 140 euro per jaar aan extra kosten verwachten. Dat verklaart nog niet de kosten van 7800 euro per jaar.
Meten is het beste. Soms verbruiken apparaten belachelijk veel stroom, gewoon omdat ze niet goed functioneren. Meten is weten.
Ik krijg de indruk dat Dorieef zich daar niet zo vertrouwd mee voelt of er niet veel zin in heeft..., want die suggestie is nog niet opgepakt.
Elk apparaat (vooral die vergeten kleine sluipverbruikers) een paar dagen monitoren met een energiemeter, dan krijg je een goed beeld van z'n aandeel in het totaal.
Daar zijn we het helemaal over eens hoor Geip.Geip Suusje schreef:Helemaal mee eens: Meten is weten.
Elk apparaat (vooral die vergeten kleine sluipverbruikers) een paar dagen monitoren met een energiemeter, dan krijg je een goed beeld van z'n aandeel in het totaal.
Je schrikt je rot als je die oude adapters gebruikt en het staat er gewoon op. Afgegeven vermogen 1A/12V, opgenomen vermogen 0,3A/240V. Even rekenen ... geen wonder dat die krengen altijd zo warm worden. Wederom verwarmen. Ik heb ze allemaal vervangen door schakelende adapters.
En ik ben ook grotendeels over op LED, weet je wat een gloeilamp kost?
Een gloeilamp van 60 Watt doet in 4 uur 240 Watt/uur. Mijn elektrische fiets rijdt in z'n eentje, zonder bij trappen en een totaal gewicht van meer dan 100 kg, 25 km met een gemiddelde snelheid van 25 km/u op 240 Watt/uur aan energie.
Kortom, meten is weten.
Zijn die meetapparaatjes gewoon bij de praxis te koop?
Ja hoor, heb ze zelfs wel eens bij de aktion gezien.Dorieef schreef:Zijn die meetapparaatjes gewoon bij de praxis te koop?