LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] HR CV ketel aanschaffen of doorgaan met oude CV + geiser?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
leendeback

HR CV ketel aanschaffen of doorgaan met oude CV + geiser?

Ongelezen bericht door leendeback »

Ik sta voor de keuze of ik mn 17 jaar oude CV ketel en mn badgeiser moet gaan vervangen door een HR ketel of juist nog niet. De huidige CV ketel + geiser zijn gewoon goed en inmiddels afgeschreven echter het huidige gasverbruik is uiteraard hoger dan dat ik een nieuwe HR ketel zou aanschaffen. Echter de aanschafkosten van HR ketel zijn ook hoog en de vraag is dus of het wel loont om een investering aan te gaan. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben. Ik gebruik jaarlijks 900 m3 gas (niet veel want vaak weg)

Gast

Re: HR CV ketel aanschaffen of doorgaan met oude CV + geiser?

Ongelezen bericht door Gast »

gewoon door blijven stoken totdat de boel het begeeft

Gast

Re: HR CV ketel aanschaffen of doorgaan met oude CV + geiser?

Ongelezen bericht door Gast »

Gewoon doorstoken tot de CV of badgeiser het begeeft, en nu maar hopen dat dat niet midden in de winter is :lol:

Gast

Re: HR CV ketel aanschaffen of doorgaan met oude CV + geiser?

Ongelezen bericht door Gast »

Gewoon doorstoken..

Want dat gasgebruik is al niks,dus die besparing is ook niks,,Succes

gerardt

Re: HR CV ketel aanschaffen of doorgaan met oude CV + geiser?

Ongelezen bericht door gerardt »

Beste Leendeback,
Laten we eerlijk zijn een HR ketel is een heel stuk zuiniger en uiteindelijk zul je het terugverdienen. Maar bij een verbruik van 900 m3 zal dit wel enige tijd duren (want dat je verbruik is erg weinig). Daarnaast kunnen de nieuwste generatie HR ketels moduleren i.s.m. een speciale thermostaat. Moduleren wil zeggen dat ketel en thermostaat zelf het brandniveau van de branders bepaalt.

Een 'normale' ketel brandt, NIET of 100%. Een gemoduleerde ketel (de mijne althans) kan vanaf 30% beginnen en hoogt dit met stapjes van 10% op tot 100%. Hiermee bespaar je een aanzienlijke hoeveelheid gas maar vooral het comfortniveau wordt aanzienlijk verhoogd. De temperatuur blijft op 'tiende' van graden celcius constant in je huis zonder dat je CV 100% staat te blazen.
Want als een oude ketel de temperatuur heeft bereikt (21 gr kamertemperatuur) is het water dat door je verwarming loopt al gauw 70 graden of soms zelfs hoger. Bij 21gr. slaat je thermostaat uit maar de temperatuur loopt nog gauw 1 à 2 graden op. Dit komt omdat je water in de CV nog zo warm is en blijft doorlopen. De klacht is dan meestal, dat het ene moment het net te warm is en het andere moment toch net weer te koud in je huis.

Bij een HR ketel (gemoduleerd) blijft de ketel constant een beetje draaien en loopt de waterpomp hier ook synchroon in mee (wat ook veel bespaart in KWH per jaar.). Daarnaast is een boiler (25 liter b.v.) heel effeciënt want die wordt hoofdzakelijk verwarmd uit de restwarmte van het apparaat.

Hoe dan ook je zult het zelf moeten beslissen. Je verdient het terug om den duur, maar in jouw geval zal dit gewoon iets langer duren.
Ik heb overigen een Nefit ketel. Gewoon klasse!! Kost wat maar dan heb je ook wat.

Succes.
Gerard.

m.wil

Re: HR CV ketel aanschaffen of doorgaan met oude CV + geiser?

Ongelezen bericht door m.wil »

Onze verwarmingsketel en badgeiser zijn van 1982, dus al 23 jaar oud.
Wij gebruiken ongeveer 1700 m3 gas per jaar (2 onder 1 kap woning) met 5 personen (verwarming, koken en warm water).
Wij hebben nog nooit problemen met deze apparaten gehad (elk jaar wel een servicebeurt), ons verbruik is niet te veel, dus wij blijven de apparaten gebruiken totdat vervanging echt nodig is. Een nieuwe ketel is snel gekocht hoor !

Gesloten