LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] hulp gevraagd

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
a.j
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 mei 2007 15:17

hulp gevraagd

Ongelezen bericht door a.j »

goedendag ik heb een probleem
ik woon sind 1 jaar in zoetermeer en heb voor het eerst de waterafrekening binnen en tot mijn verbazing zag ik dat ik van 2 juni 2006 tot 31 okt 2006 een gebruik heb van 90 kuub :shock: :?
nu hebben ze in oktober mijn water meter vervangen .
de restrerende 6 maanden heb ik een gebruik van 35 kuub gem 17,5 kuub per drie maanden
heb de dzh al gebeld maar de klantenservice zegt dat ze niets kunnen doen heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand wat ik kan doen
want ik heb echt geen 90 kuub verbruikt zou niet weten waar ik dat moet laten heb trouwens van 2 juni tot halverwege julli geen badkamer tot mijn beschikking gehad water had ik zelfs afgesloten (heb bij mijn ouders gedouched hoor vrdat ik comentaar krijg) :lol:

toinem
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 mar 2007 14:56

Re: hulp gevraagd

Ongelezen bericht door toinem »

Als je zeker weet dat je zelf geen 90 kuub hebt verbruikt:
een opmerkingen: Kan iemand jou water aftappen, bijv. via een buitenkraan?

Denk je dat er niet illegaal is getapt vraag dan aan het waterleiding bedrijf jouw vervangen watermeter te laten controleren door het ijkwezen.
Is de meter defect krijg jij je geld terug. Is jouw meter goed betaal je een paar honderd euro voor de ijk test. Bedenk wel dat je het id nummer van je watermeter nog moet hebben.

westnb
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mei 2007 13:33

Re: hulp gevraagd

Ongelezen bericht door westnb »

Heb je de meterstanden nog van een jaar geleden, toen je de woning ingetrokken bent?
Ook bij het vervangen van de oude watermeter is de stand opgenomen.
Je hebt twee keer zelf je handtekening moeten zetten voor de standen, toch.
Is het je toen niet opgevallen dat je 90 kuub hebt verbruikt?

a.j
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 mei 2007 15:17

Re: hulp gevraagd

Ongelezen bericht door a.j »

helaas kunnen ze de watermeter niet meer ijken omdat deze al geresiveerd is (zeggen ze ).
en ik heb bij de betrekking van de woning de meterstanden zelf doorgegeven en inderdaad voor getekend ,
maar bij de wisseling was ik zelf niet thuis maar mijn vriendin en die heeft alleen een kaartje gekregen met de meterstanden maar de oude watermeter nooit gezien en ook niet voor hoeven te tekenen. en ze kunnen niet illegaal aftappen want de buitenkranen sluit ik van binnen af uit voorzorg. en inderdaad is het me ook niet opgevallen dat ik 90 kuub heb verbruikt .

Anouks
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 mei 2007 18:00

Re: hulp gevraagd

Ongelezen bericht door Anouks »

Het beste dat je kan doen is de werkbon opvragen van de meterwisseling. Hierop moeten namelijk jouw afname-meterstanden opstaan. Ook de meterstanden van de nieuwe meter (die nu hangt) staan hierop. De rekensom is dan ook heel simpel.

Is dat niet mogelijk, dan is het van belang om na te gaan over welke periode en met hoeveel personen je thuis bent. Heb je warmte of gas is ook van belang. Het is namelijk zo dat ook je warmtapwater wordt opgeteld bij je reguliere drinkwater, maar dat heb je alleen als je warmte afneemt.

90 m³ is niet onmogelijk, dit is een jaarverbruik van tussen de twee en 3 personen. (2 die beiden wat meer gebruiken en 3 die wat minder gebruiken.).

Is ook dit niet bij jou van toepassing, dan raad ik je aan om contact op te nemen met het drinkwaterbedrijf die het drinkwater in jouw stad verzorgt. Wie dit is staat op je jaarnota vermeldt.

Succes!

Dwaas
Berichten: 43
Lid geworden op: 26 okt 2006 12:11

Re: hulp gevraagd

Ongelezen bericht door Dwaas »

Het is wel zo dat je op jaarbasis aan een dergelijk verbruik kan komen, maar we hebben het hier over een kortere periode plus dat in de rest van het jaar het verbruik nadrukkelijk lager is.

Kijk, dit is in zekere zin best een simpel verhaal. Een leverancier moet kunnen aantonen dat het door hem in rekening gebrachte verbruik ergens op gebaseerd is. Kunnen ze dat niet aantonen, dan moeten ze het op zijn minst aannemelijk kunnen maken. In normale situaties is dat eenvoudig, want je kijkt wat er momenteel op de meter staat en de huidige meterstand bevestigt of ontkracht de meterstand op de factuur. Of wanneer er bijvoorbeeld twijfel is over de goede werking van de meter, kun je deze laten ijken. Beide mogelijkheden gaan niet op wanneer een meter is afgenomen en verschroot (of gereviseerd of wat dan ook). Daarmee heeft een leverancier een probleem, want hij kan niet meer met fysiek bewijs onderbouwen wat hij factureert.

Als de waterleverancier geen werkbon heeft waarop u of uw partner heeft getekend voor de meterstand, bent u dus formeel ook nooit akkoord gegaan met de afnamestand. Als u stelt dat de meterstand niet juist is, kan de leverancier dat niet meer aantonen. Als u zegt dat de meter kapot moet zijn geweest als een dergelijk verbruik is geregistreerd en dat u de meter wil laten ijken, kan de leverancier dat niet meer doen en dus ook niet bewijzen dat de meter goed was. Wijl de bewijslast bij de leverancier ligt, lijkt het erop alsof zij momenteel nauwelijks bewijs ter onderbouwing of billijking van de factuur hebben. Aannemelijk maken is dan een alternatief, maar als uw verbruik buiten de betreffende periode om beduidend lager is, zullen ze er nog een flinke kluif aan hebben om dat verhaal rond te krijgen.

Mijn advies is dan ook om de zaak dicht te timmeren door uw leverancier ruimschoots in de gelegenheid te stellen haar vordering te onderbouwen met bewijs, alles schriftelijk. Krijgt u niet wat u hebben wil, dan kunt u deze kwestie onder de aandacht van de geschillencommissie energie en water brengen, via www.sgc.nl. Ik acht het niet onwaarschijnlijk dat deze commisse althans voor een groot deel mee zal gaan in uw gedachtengang hieromtrent.

Vriendelijke groet,

De Dwaas

a.j
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 mei 2007 15:17

Re: hulp gevraagd

Ongelezen bericht door a.j »

allen bedankt voor de reacties ik heb ondertussen een brief gestuurt naar de dzh en zit nu te wachten op antwoord (heb het telefonisch geprobeert maar kreeg als antwoord als dat er staat is dat zo )
ik hou jullie op de hoogte.

Gesloten