| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] In 1 half jaar tijd 1200kuub gas verbruikt in een klein appa
In 1 half jaar tijd 1200kuub gas verbruikt in een klein appa
Ik woon (alleen) in een appartementen complext, het is niet super nieuw…maar ook weer niet heel erg oud…
Ik dit appartementen complext zitten 4 appartementen.. alle 4 hebben we onze eigen verwarmingsketel… ik woon er nu een half jaar.. en ik zit bij essent…
Ik wou me van de week inlogen op mijn essent omdat ik eens wou kijken hoeveel ik werkelijk verbruik op een maand…omdat mn buren maar 78 euro betalen bij green choise en de andere bij …….. en ik betaal 125 euro in de maand…oimdat ik het een beetje als spaarpotje zie…
Nadat ik gister gebeld had en alles doorgegeven had…
Kreeg ik opeens te horen dat mn verbruik op 150 euro zit!!! Terwijl het een klein appartementje is en ik overdag altijd werk en savonds pas tegen een uur ok 7 thuis ben, de verwarming nooit op hete poelle gezet en vooral als ik niet thuis ben staat die op 15 in de winter he…
Nu ben ik schijnbaar in een half jaar van augustus tot en met februari 1200 kuub gas verbruikt!!! (WTF) terwijl mn buurmeisje als een half jaar thuis zit en zei 936 kuub in een jaar verbruikt!!!
Dit kan bij mij dan toch niet kloppen???!!
Mn huurbaas is een geweldige man!!! (NoT)
Hij beweert maar steeds dat het aan mij liegt en dat ik er een sauna van heb gemaakt natuurlijk..
Terwijl ik de verwarming zelde aan heb… en bijna altijd onder mn dekens lig…
Heeft iemand een idee wat ik moet doen?
alvast bedankt voor de reacties en jullie hulp!
Ik dit appartementen complext zitten 4 appartementen.. alle 4 hebben we onze eigen verwarmingsketel… ik woon er nu een half jaar.. en ik zit bij essent…
Ik wou me van de week inlogen op mijn essent omdat ik eens wou kijken hoeveel ik werkelijk verbruik op een maand…omdat mn buren maar 78 euro betalen bij green choise en de andere bij …….. en ik betaal 125 euro in de maand…oimdat ik het een beetje als spaarpotje zie…
Nadat ik gister gebeld had en alles doorgegeven had…
Kreeg ik opeens te horen dat mn verbruik op 150 euro zit!!! Terwijl het een klein appartementje is en ik overdag altijd werk en savonds pas tegen een uur ok 7 thuis ben, de verwarming nooit op hete poelle gezet en vooral als ik niet thuis ben staat die op 15 in de winter he…
Nu ben ik schijnbaar in een half jaar van augustus tot en met februari 1200 kuub gas verbruikt!!! (WTF) terwijl mn buurmeisje als een half jaar thuis zit en zei 936 kuub in een jaar verbruikt!!!
Dit kan bij mij dan toch niet kloppen???!!
Mn huurbaas is een geweldige man!!! (NoT)
Hij beweert maar steeds dat het aan mij liegt en dat ik er een sauna van heb gemaakt natuurlijk..
Terwijl ik de verwarming zelde aan heb… en bijna altijd onder mn dekens lig…
Heeft iemand een idee wat ik moet doen?
alvast bedankt voor de reacties en jullie hulp!
Re: In 1 half jaar tijd 1200kuub gas verbruikt in een klein appa
Hoe oud is je ketel?
@ Britt85x
Een verbruik van 1200 m3 in de winterperiode is er normaal.
Je kan het verbruik met jou buurmeisje niet vergelijken, want zij heeft misschien een ander stook patroon als je zelf.Je zou dagelijks de meterstand moeten controleren, zowel als je morgens gaat werken, als avonds als je thuis komt, en in de weekenden.
Misschien kom je zo erachter wat mis is.
Een verbruik van 1200 m3 in de winterperiode is er normaal.
Je kan het verbruik met jou buurmeisje niet vergelijken, want zij heeft misschien een ander stook patroon als je zelf.Je zou dagelijks de meterstand moeten controleren, zowel als je morgens gaat werken, als avonds als je thuis komt, en in de weekenden.
Misschien kom je zo erachter wat mis is.
Mn cv ketel schijnt nog niet zo heel oud te zijn...
Im heb naar dat bedrijf gebeld waar die van is..
Ik woon er nu een half jaar maar de eerste 3 maanden heb ik ook nog heel veel bij mn toenmalige vriend gewoond...
en ik heb mn verwarming nooit hoger dan 20 gehad...
en als ik er niet was draaide ik hem terug en ook als ik ging slapen...
er wonen 4 mensen in het appartementen gebouw..
en 2 daarvan hebben er geen last van..
behalve mn schuinboven buurjongen (die heeft 5000kuub gas in een jaar) en ik hebben er last van...
kan het dat iemand gas van ons aftapt?
donderdag komt er iemand kijken met de huurbaas...
want ik denk dat het aan de verwarmings kast ligt...
en tijd geleden in de winter werd het niet warmer dan 17 graden bij mij...
toen is mn buurmeisje naar zolder gegaan om naar de verwarmings kast te kijken en toen stond mij verwarmings kast op half verbruik... ze heeft die toen open gedraait op vol verbruik ( daar staat die bij iedereen op) en sinsdien deed de verwarming het wel gewoon...
Maar het kan toch nooit dat ik 1200 kuub gas verbruik in een half jaar...
Ik ben in augustus erin gegaan en zeker de eerst 3 maanden bijna niet veel thuis geweest omdat ik toen nog veel bij mn ex was... daarbij ik werk fulltime heb een hekel aan koken.. heb geen bad en sta geen uren onder de douche...
bedankt alvast
Im heb naar dat bedrijf gebeld waar die van is..
Ik woon er nu een half jaar maar de eerste 3 maanden heb ik ook nog heel veel bij mn toenmalige vriend gewoond...
en ik heb mn verwarming nooit hoger dan 20 gehad...
en als ik er niet was draaide ik hem terug en ook als ik ging slapen...
er wonen 4 mensen in het appartementen gebouw..
en 2 daarvan hebben er geen last van..
behalve mn schuinboven buurjongen (die heeft 5000kuub gas in een jaar) en ik hebben er last van...
kan het dat iemand gas van ons aftapt?
donderdag komt er iemand kijken met de huurbaas...
want ik denk dat het aan de verwarmings kast ligt...
en tijd geleden in de winter werd het niet warmer dan 17 graden bij mij...
toen is mn buurmeisje naar zolder gegaan om naar de verwarmings kast te kijken en toen stond mij verwarmings kast op half verbruik... ze heeft die toen open gedraait op vol verbruik ( daar staat die bij iedereen op) en sinsdien deed de verwarming het wel gewoon...
Maar het kan toch nooit dat ik 1200 kuub gas verbruik in een half jaar...
Ik ben in augustus erin gegaan en zeker de eerst 3 maanden bijna niet veel thuis geweest omdat ik toen nog veel bij mn ex was... daarbij ik werk fulltime heb een hekel aan koken.. heb geen bad en sta geen uren onder de douche...
bedankt alvast
Dat half jaar die jij bedoeld zijn nu juist de stookmaanden in die maanden gebruik je de verwarming het meest in die andere 6 maanden staat een verwarming normaliter alleen op waakvlam,en verbruik je alleen met douchen en koken.Maar het kan toch nooit dat ik 1200 kuub gas verbruik in een half jaar...
gr Henk
Je kunt hier alleen iets over zeggen als je met de meterstanden op de proppen komt; bijv. iedere maand opschrijft en zo je verbruik bijhoudt. Vergeet ook niet dat je warme water via de ketel wordt betrokken. Tot slot dient je installatie waterzijdig ingeregeld te worden; dat kan ook flink in het verbruik schelen.
Al met al is die 1200 m³ geen exceptioneel hoog verbruik.
Al met al is die 1200 m³ geen exceptioneel hoog verbruik.
Maar hoe kan het dan dat mn buurmeisje en mn buurjongen..
928 kuub op een jaar verbruiken...en hun zijn meer thuis dan mij en hebben de verwarming altijd op 20 graden staan....en ik verbruik op een half jaar 1200 kuub alleen aan gas...bedoel dat het wat verschilt begrijp ik maar dit ik wel erg veel he...dan zou ik op een jaar 2400 kub aan gas verbruiken...
928 kuub op een jaar verbruiken...en hun zijn meer thuis dan mij en hebben de verwarming altijd op 20 graden staan....en ik verbruik op een half jaar 1200 kuub alleen aan gas...bedoel dat het wat verschilt begrijp ik maar dit ik wel erg veel he...dan zou ik op een jaar 2400 kub aan gas verbruiken...
Vergelijk nu niet andere met jou stook patroon, maar kijk zelf, wat er aan de hand is.
Heb je de afrekening van de buren gezien?
Waarom heeft jou buurjongen dan 5000 m3 per jaar?
Heb je de afrekening van de buren gezien?
Waarom heeft jou buurjongen dan 5000 m3 per jaar?
ik heb de jaar afrekening van mn buurmeisje gezien en die heeft
Jaarverbruik
Gas 928 m3
en mn buurjongen van 5000 m3 snap er ook niet veel van...
maar hij heeft de moed opgeven met telefoontje plegen..en maar de hele tijd te horen sorry meneer wij kunnen u niet helpen u moet daar en daar zijn enzo enzo..maar nu donderdag komt er iemand die naar de verwarmings gaat kijken..
hopelijk vinden ze wat...
Jaarverbruik
Gas 928 m3
en mn buurjongen van 5000 m3 snap er ook niet veel van...
maar hij heeft de moed opgeven met telefoontje plegen..en maar de hele tijd te horen sorry meneer wij kunnen u niet helpen u moet daar en daar zijn enzo enzo..maar nu donderdag komt er iemand die naar de verwarmings gaat kijken..
hopelijk vinden ze wat...
Je komt op minder dan 2400 m³/jaar uit. De koude maanden dec. jan. zitten al in je verbruik. Geef eens wat concrete meterstanden, soort en bouwjaar ketel, aanvoer en retourtemperaturen.....
Niet zomaar wat roepen dat 't niet klopt; je moet uitzoeken wat de oorzaak van het verbruik is.
Niet zomaar wat roepen dat 't niet klopt; je moet uitzoeken wat de oorzaak van het verbruik is.
TS, roept niets, maar wil een advies een geen technische beschrijving afgeven!Fiesiekus schreef:Je komt op minder dan 2400 m³/jaar uit. De koude maanden dec. jan. zitten al in je verbruik. Geef eens wat concrete meterstanden, soort en bouwjaar ketel, aanvoer en retourtemperaturen.....
Meterstanden: TS heeft 1200 m3 verbruikt
Ketel:Kan je an hand van het "soort" ketel zien, wat niet goed is?
Aanvoer en retour temperatuur: Ik gok op 80/45
Dan kijk eens in jouw glazen bol, en laat horen, wat mis is!
Het is een beetje lastig.. ik ben net 24 en woon pas alleen.. heb hiervoor 4 jaar samen gewoon en eerlijk gezecht snap ik er helemaal niks van...
ik heb naar volta gebeld waar ik mn boiler huur gebeld (waar ik een super
aardige vrouw aan kree
g) en die vertelde mij heeeeel vriendelijk dat het niet aan de boiler kon liggen want die was nog niet zo oud...het is een fasto e 1210-la volgens mij...
en hoe wil ik er achterkomen waar ik zoveel gas aan verbruik..
door iedere dag in mn kast te kijken waar de gas teller in staat?
misschien is dat ook wel raar..
de meterkas van de gasteller staat onder dat zijn er 4 naast elkaar iedere kast heeft zn eigen deur met slot erop...
maar iedere bewoner kan met de zelfde sleutel bij elkaar in de kast...
de gene die de hoogte onkosten hebben aan gas zitten allebij aan de buitenkan...
heb vandaag nog contact opgenomen met de oude bewoonster die hier eerst woonde... en zij vertelde me dat zij hier ook zoveel aan gas betaalde...ze woont nu in een huis met 4 slaapkamer en alleen staand en ze betaald nu iets meer dan hier...
sorry hoor... maar dan klopt er toch niet iets hier...
alvast bedankt voor jullie reactie's
ik heb naar volta gebeld waar ik mn boiler huur gebeld (waar ik een super
en hoe wil ik er achterkomen waar ik zoveel gas aan verbruik..
misschien is dat ook wel raar..
de meterkas van de gasteller staat onder dat zijn er 4 naast elkaar iedere kast heeft zn eigen deur met slot erop...
maar iedere bewoner kan met de zelfde sleutel bij elkaar in de kast...
de gene die de hoogte onkosten hebben aan gas zitten allebij aan de buitenkan...
heb vandaag nog contact opgenomen met de oude bewoonster die hier eerst woonde... en zij vertelde me dat zij hier ook zoveel aan gas betaalde...ze woont nu in een huis met 4 slaapkamer en alleen staand en ze betaald nu iets meer dan hier...
sorry hoor... maar dan klopt er toch niet iets hier...
alvast bedankt voor jullie reactie's
Er zijn meer mogelijkheden mbt 1200 m3 gasverbruik. Ook mbt het maandelijkse voorschot dat € 150 zou moeten zijn. Belangrijk in dit laatste is wanneer de jaarafrekening komt. Maw kun je nog in de zomermaanden betalen voor gas dat je dan niet gebruikt? Dan zou je nog kunnen inlopen, maar gezien het nieuwe voorgestelde voorschot is dit volgens mij niet het geval.
Wat het verbruik betreft is het met name in november en december 2010 erg koud geweest. En vergelijken met iemand anders is, ook al is diegene de hele dag thuis, erg moeilijk. De thermostaat kan afwijken, welke temperatuur staat ingesteld, heeft iemand dikkere kleding aan, hoeveel radiatoren staan open en ga zo maar nog even door. Het verschil met je buurmeisje is 264 m3 in geld uitgedrukt ± € 180. Je kunt ook niet stellen dat je jaarverbruik uitkomt op 2400 m3, want elke maand neemt een bepaald percentage gas voor zijn rekening. Vanaf aug t/m jan heb je (2+4+7+11+15+16) = 55% van je verbruik gehad tov een volledig jaar. Feb t/m jul nemen nog ( 14+13+9+5+3+1) = 45 % voor hun rekening. Hierbij moet je in acht nemen dat het, zoals al eerder opgemerkt, in nov en dec 2010 erg koud is geweest. Indien je hiermee rekent dan kom je op een jaarverbruik uit van ± 2200 m3, maar ik hou het op ± 2000 m3.
Wat het verbruik betreft is het met name in november en december 2010 erg koud geweest. En vergelijken met iemand anders is, ook al is diegene de hele dag thuis, erg moeilijk. De thermostaat kan afwijken, welke temperatuur staat ingesteld, heeft iemand dikkere kleding aan, hoeveel radiatoren staan open en ga zo maar nog even door. Het verschil met je buurmeisje is 264 m3 in geld uitgedrukt ± € 180. Je kunt ook niet stellen dat je jaarverbruik uitkomt op 2400 m3, want elke maand neemt een bepaald percentage gas voor zijn rekening. Vanaf aug t/m jan heb je (2+4+7+11+15+16) = 55% van je verbruik gehad tov een volledig jaar. Feb t/m jul nemen nog ( 14+13+9+5+3+1) = 45 % voor hun rekening. Hierbij moet je in acht nemen dat het, zoals al eerder opgemerkt, in nov en dec 2010 erg koud is geweest. Indien je hiermee rekent dan kom je op een jaarverbruik uit van ± 2200 m3, maar ik hou het op ± 2000 m3.
-
manondoris
ik vind het een heel normaal verbruik wij worden eind deze maand opgenomen en we zitten nu al op 2100 in nov en dec hebben we toch meer moeten stoken . ik vind 1200 in een half jaar heel redelijk , waneer is er opgenomen en wanneer word je stand weer opgenomen ? je gaat nu de lente en zomer te gemoed.
Dat is de enige manier te controleren, wat er eventueel mis is.en hoe wil ik er achterkomen waar ik zoveel gas aan verbruik..
Maar zoals ik, en ook mijn voorgangers hebben geschreven, dat dit verbruik best meevalt.
Meterstanden in de loop van de komende tijd, geven inzicht in de bron van het verbruik.tennis schreef:TS, roept niets, maar wil een advies een geen technische beschrijving afgeven!
Meterstanden: TS heeft 1200 m3 verbruikt
Ketel:Kan je an hand van het "soort" ketel zien, wat niet goed is?
Aanvoer en retour temperatuur: Ik gok op 80/45
Dan kijk eens in jouw glazen bol, en laat horen, wat mis is!
Bouwjaar en soort/merk ketel geven aan of het een VR dan wel HR ketel is, met bijbehorend rendement.
Aanvoer en retour bepalen mede het ketelrendement.
Gok op 80/45 is waarschijnlijk misgegokt; modulerende ketels beperken het temperatuursverschil aanvoer - retour meestal tot 20 - 25 graden.
Meterstanden opnemen, heb ik al twee keer geadviseerd.Fiesiekus schreef: Meterstanden in de loop van de komende tijd, geven inzicht in de bron van het verbruik.
Bouwjaar en soort/merk ketel geven aan of het een VR dan wel HR ketel is, met bijbehorend rendement.
Aanvoer en retour bepalen mede het ketelrendement.
Gok op 80/45 is waarschijnlijk misgegokt; modulerende ketels beperken het temperatuursverschil aanvoer - retour meestal tot 20 - 25 graden.
Waarom mijn gok een mis gok is, weet ik zo snel niet, want er staat nergens dat TS een modulerende ketel heeft!
Maar TS zou zelf moeten kijken, wat er aan de hand is, van hier uit niet te zien.
Jullie zeggen we de hele tijd dat 1200 kuub niet veel is in een half jaar...
maar dan snap ik een ding nog steeds niet..
mn buren wonen in het zelfde appartement zijn zelfs veel meer thuis door dat ze allebij werkenloos zijn.. hebben de verwarming altijd veel hoger staan dan mij...en die verbruiken maar 928 kuub in een jaar...en ik in zeg 4 maanden 1200 kuub gas heb verbruikt...terwijl dat van mn van augustus tot en met februari is en ik hoogstes maar 4 maanden de verwarming heb gebruik... maar nooit hoger dan 20... mn voor schot bij essent staat nu op 125 voor een persoon... en ik verbruik nu al voor 150euro terwijl het niet aan de elektrische tijd maar aan het gas....
dan kan hier toch allemaal niks van kloppen...
maar dan snap ik een ding nog steeds niet..
mn buren wonen in het zelfde appartement zijn zelfs veel meer thuis door dat ze allebij werkenloos zijn.. hebben de verwarming altijd veel hoger staan dan mij...en die verbruiken maar 928 kuub in een jaar...en ik in zeg 4 maanden 1200 kuub gas heb verbruikt...terwijl dat van mn van augustus tot en met februari is en ik hoogstes maar 4 maanden de verwarming heb gebruik... maar nooit hoger dan 20... mn voor schot bij essent staat nu op 125 voor een persoon... en ik verbruik nu al voor 150euro terwijl het niet aan de elektrische tijd maar aan het gas....
dan kan hier toch allemaal niks van kloppen...
Je gaat ook niet in op de adviezen en vragen die hier aan je worden gegeven. Hoe kan je dan ooit uitzoeken wat de oorzaak is? En hoe weet jij wat het stookgedrag bij je buren is? Slaap je daar ook?
Fiesiekus schreef:Je gaat ook niet in op de adviezen en vragen die hier aan je worden gegeven. Hoe kan je dan ooit uitzoeken wat de oorzaak is? En hoe weet jij wat het stookgedrag bij je buren is? Slaap je daar ook?
Juist dit bedoel ik ook, daarvoor heeft het voor mij geen zin, om daar verder opnieuw in te gaan!
TS valt in herhaling!