LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] jaarafrekening essent 12.000 kwh hoger

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
funky59
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 okt 2005 18:32

jaarafrekening essent 12.000 kwh hoger

Ongelezen bericht door funky59 »

Hallo mensen even een vraagje

Wie kan mij vertellen waar je de electrameter kan laten ijken want wij kregen van essent de jaarafrekening en die was 12.000kwh hoger dan vorig jaar .
als je essent belt zeggen ze dat je het verbruikt hebt maar wij hebben zelfs een oude koelkast plus vriezer vervangen door nieuw en verder geen apparaten erbij gekocht dus zouden we goedkoper moeten zijn en niet 2000 euro duuder.
Als wij via netbeheerder willen laten ijken kost dat 1000 euro zeggen ze.
Wij worden een beetje gek zo want een maandrekening van gas en stroom van 593 euro wordt ons toch echt te gek.

:? funky59

jimmie
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 jan 2006 11:19

Re: jaarafrekening essent 12.000 kwh hoger

Ongelezen bericht door jimmie »

Ok, alvorens je meter te laten ijken, is het verstandig eerst eens naar de meterstanden te gaan kijken of die wel kloppen. Dus:

1. wanneer je de meterstanden op je rekening vergelijkt met die nu op je meter staan, klopt dit dan een beetje? hoeveel is deze opgelopen in hoeveel tijd?
2. de verbruikshistorie die essent op je faktuur laat zien voor de laatste 3 jaar, hoe ziet die er uit?
3. bij de meterstanden op je faktuur staan letters achter, zitten daar 'C' codes tussen (berekende standen)? zo nee, welke andere codes?

Vervolgens kun je zelf eenvoudig je (analoge) meter grof ijken door alle apparatuur uit te zetten en alleen een lampje om te zetten. Bij een 40 watt lamp moet de schijf een omwenteling per 90 seconden maken (40 omwentelingen per uur).

Pas wanneer je dan zeker bent dat je meter niet klopt, dan kun je hem laten ijken. Dit moet wel via het energiebedrijf en kun je dus niet zelf regelen. En wanneer je gelijk hebt hoef je de kosten niet te betalen.

In veruit de meeste gevallen zijn dit soort afwijkingen echter het resultaat van fouten bij meterstanden (bijvoorbeeld schattingen). Maar de kans bestaat uiteraard dat het bij jou toch de meter is.

funky59
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 okt 2005 18:32

Re: jaarafrekening essent 12.000 kwh hoger

Ongelezen bericht door funky59 »

Hoi jimmie

wij hebben de test gedaan met een 100 watt lamp die zou volgens iemand 3minuut 12 seconden erover moeten doen per omwenteling bij ons was dat 2.58 dus dat is 14 seconden sneller nu wil ik bij de buurman vragen hoe dat bij hem is .
weet jij misschien ook hoe oud een meter op zijn oudst maf zijn want die van ons is 21 jaar oud .

:? funky59

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: jaarafrekening essent 12.000 kwh hoger

Ongelezen bericht door NAK »

funky59

Wie garandeert jou dat de informatie die jij van "iemand" kreeg over de omlooptijd, wel juist is?

Waren tijdens die test alle andere electrische apparaten uitgeschakeld?

funky59
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 okt 2005 18:32

Re: jaarafrekening essent 12.000 kwh hoger

Ongelezen bericht door funky59 »

Hoi NAK

Ja alles was uit want we hadden alle stoppen omgedraaid en maar 1 groep aangelaten waar verder niks op zat alleen die 100 watt lamp.
En de persoon die mij vertelde hoelang de omloop moest duren heeft het uitgerekend nadat hij de meter heeft bekeken daar staat op wat de omlooptijd is per kwh en dat heeft hij berekend (hij is econoom) dus zal wel weten waar hij over praat.


Funky59

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: jaarafrekening essent 12.000 kwh hoger

Ongelezen bericht door Cesar »

Je zult even terug moeten naar het begin. Het is wat kort door de bocht om te stellen dat 1 omwenteling 1 Kwh is.
Op je meter staat aangegeven hoeveel omwentelingen per kilowatt nodig zijn.
Zoals ik uit vorige informatie begrijp zit er een verschil van zeg maar een tiental seconden.
Als ik je verbruik begrijp zit je geen tientallen doch honderden procenten er naast.

Ijken van een meter is op kosten ongelijk. Je praat niet over duizend euro doch over 100 euro.

Jij kunt nu zelf bepalen of je een kwekerij aan huis hebt of dat de meter dus echt defect is. Dit gebeurt gewoon.
Geef je energieleverancier dan de opdracht tot ijken.

p.s.
Wij horen ook graag de afloop.

willemo
Berichten: 101
Lid geworden op: 13 jun 2005 13:04

Re: jaarafrekening essent 12.000 kwh hoger

Ongelezen bericht door willemo »

Funky 59,

Neemt de gloeilamp echt 100 Watt op, is dit gecontroleerd.
Is de netspanning in overeenstemming met de spanning van de gloeilamp. Oudere lampen waren geschikt voor 220 Volt. Tegenwoordig is dit 230 Volt en is het net ook 230 Volt.
Zonder meer naar het aantal omwentelingen in een bepaalde tijd kijken kan dus een afwijking geven.
De door u aangegeven afwijking zou 34% zijn en dit lijkt mij een erg grote en onwaarschijnlijke afwijking van de meter.

Met vriendelijke groet,
Willem

funky59
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 okt 2005 18:32

Re: jaarafrekening essent 12.000 kwh hoger

Ongelezen bericht door funky59 »

Beste cesar

Ik had continuon gebelt om te vragen wat ijken kost en die hebben mij verteld dat het 1000 euro kost.
Wat betreft de omwenteling dat heeft iemand voor mij uitgerekend hoelang de meter er over moet doen met alleen een 100 watt lamp aan.
Vanavond komt er een electricien die alles in huis gaat doormeten en als die zeker weet dat het aan de meter ligt laat ik hem ijken.
Ik woon in een dorpje in Friesland en weet gelukkig dat mijn buren geen wietkwekerij hebben want dat was het eerste waar ik aan dacht. :lol:
Zodra ik wat meer weet laat ik het hier ook weten .

Groetjes Funky

funky59
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 okt 2005 18:32

Re: jaarafrekening essent 12.000 kwh hoger

Ongelezen bericht door funky59 »

Beste Willem .

Als je van 18.000 naar 30.000 in 1 jaar gaat zou dat dan niet kloppen dat de meter zoveel verschil aangeeft.
Wij hebben trouwens een nieuwe lamp gekocht want 100watt gebruiken we normaal nooit.
Wij hadden zowiezo alleen maar een klein lampje in de kamer aan omdat mijn moeder bij ons woonde die blind was maar wel last van het licht had, dat deed zeer aan haar ogen.



Groetjes Funky

computermjj
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jun 2005 00:27

Re: jaarafrekening essent 12.000 kwh hoger

Ongelezen bericht door computermjj »

Het is toch van de gekke dat je als gebruiker zelf moet zorgen dat de meter geijkt is? Eneco of andere aanbieders hebben toch de plicht om betrouwbare energiemeters in het pand te monteren?

Een 1000 euro voor een ijking, dat is voor een hardwerkend mens toch niet te betalen?
Volgens mij is dit een onderwerp wat besproken moet gaan worden in uw programma en tevens bekijken of dit juridisch allemaal wel zuiver is.

Laat de rechter een uitpraak doen over wie verantwoordelijk is voor de energiemeting een grotekans dat de uitspraak negatief uitpakt voor de leverANCIERS....

computermjj
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jun 2005 00:27

Re: jaarafrekening essent 12.000 kwh hoger

Ongelezen bericht door computermjj »

Er moet toch een wet bestaan die de burger beschermd en die de energieleverancier verplicht om periodiek de meter te ijken?
Waarom wel bij benzinemeters en niet bij stroommeters?

In de tuinbouw waar veel gas wordt verbruikt was jaren gelden de discussie dat gas niet altijd met de zelfde volume werd geleverd, kouder gas heeft meer calorrischewaarden dan gas met een hogere temperatuur , dus plaatse energiebedrijven de z'g EVHI meters die de temperatuur meet en de gebruikte volume berekend.

EVHI metrs voor private gebruik zou te ver gaan om dat de energieafname relatief gering is.

Wel zou ik willen dat de meters geijkt gaan worden, want de momopolie van de energieleveranciers is nu wel erg groot geworden en wij kunnen als consument de nota betalen omdat wij de bijgeleverde rekenmodellen niet kunnen narekenen, Dus verplicht ijken...!

funky59
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 okt 2005 18:32

Re: jaarafrekening essent 12.000 kwh hoger

Ongelezen bericht door funky59 »

Ben het geheel met u eens computermjj
Maar jammer genoeg is dat nog niet zo en moeten we eerst bewijzen dat wij gelijk hebben voordat ze iets gaan doen.
Ik heb kemakeur ook al gemailt en die hebben mij gebelt en ze vinden het heel jammer maar zij mogen alleen ijken als essent of nuon erbij is en die kosten lopen ook op omdat ze uit arnhem moeten komen dus anderhalf uur heen en terug is al 3 uurlonen en dan de kosten van het ijken en van de medewerker van de energiemaatschappij dus dat telt lekker op.

groetjes Funky

Klaas Banga
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 okt 2006 19:16

Re: jaarafrekening essent 12.000 kwh hoger

Ongelezen bericht door Klaas Banga »

hetzelfde enige jaren geleden, opeens een hoger verbruik, dus een behoorlijke bijbetaling, terwijl we juist aan het bezuinigen waren. Ook heb ik met de leverancier kontakt gehad en over ijken van de meter gehad. dit zou iets van € 200.00 kosten. U kunt kijken op de site van het ijkwezen, ik meen in Wageningen of zo. Hat kost beslist minder dan
u zegt.

willemo
Berichten: 101
Lid geworden op: 13 jun 2005 13:04

Re: jaarafrekening essent 12.000 kwh hoger

Ongelezen bericht door willemo »

Funky59,

18.000 x 1,34 = 24.120 kWh.
Indien uw meter 30.000 kWh aangeeft is dit een faktor 1,67
Dit is een afwijking van 67% ofwel nog eens ruim 33% hoger dan uw provisorische meting.
Uw meter zou dus een afwijking van 67% moeten hebben en dat is ondenkbaar.
Te weinig aangeven door bijvoorbeeld en defect lager in de meter kan wel eens voorkomen maar zoveel te veel niet.

Het is wel zo dat indien er een sterk magentisch veld rond de meter is geweest bijvoorbeeld een tijd met magneten bij de meter knoeien om deze langzamer te laten draaien en de magneten worden na een tijd weer verwijderd dan kan de meter teveel gaan aangeven.
Door deze truc met magneten worden de metalen delen in de spoel van de meter namelijk permanent magnetisch.
Dit is één van de truc's die soms bij weedplantages wordt uitgehaald en op den duur altijd aan het licht komt.
Woont u misschien nog niet zo lang in dat huis en heeft de vorige bewoner mogelijk een weedplantage gehad die de meter "ontijkt" heeft ?

Met vriendelijke groet,
Willem

shada
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 okt 2006 20:21

Re: jaarafrekening essent 12.000 kwh hoger

Ongelezen bericht door shada »

hoi funcky

wat een toeval
wij hebben ook net de afrekening gekregen van essent en wij kregen ook pikant een hartaanval :(
wij waren ook zeer hoog aangeslagen en gaan van 144 euro naar 329 euro in de maand :evil: . als we bellen krijgen we te horen dat het moeilijk is het maandbedrag zomaar omlaag te krijgen .
en ze zijn nog arrogant ook aan de telefoon
graag zou ik ook meer willen weten over wat nu te doen
we hebben alles al nagekeken wat een droger kost ,airco, elektrisch koken enz......nu denken we zelf dat de airco ook veel gebruikt maar om zomaar van 4500 naar 13oo0 kuup te gaan is wel erg veel.
het wordt nu uitgezocht maar ik hou mijn hart vast

gr shada

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: jaarafrekening essent 12.000 kwh hoger

Ongelezen bericht door Cesar »

Funky 59,

Wanneer je even zoekt kom je bedragen tegen van 74 tot 260 euro.

Je kunt zelf kiezen tussen je energieleverancier en een gecertificeerd bedrijf. Even zoeken op WWW en je vindt ze zo.

Ik heb er alle vertrouwen in dat je dit pleit wint.
Een afwijking zoals ik al schreef van deze orde is onbegrijpelijk net zoals je verbruik op jaarbasis.
Wat was de vorige perioden dan je verbruik werkelijk?
Zoals ik het nu begrijp heb je echt wel een eigen bedrijf thuis.
Misschien vergeet je gebruikers in de zin van apparatuur wat niet direct zichtbaar is. In de schuur of kelder op zolder of elders.

shada
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 okt 2006 20:21

Re: jaarafrekening essent 12.000 kwh hoger

Ongelezen bericht door shada »

funcky

wij wonen nu net in ons huis
en de afrekening is zelfs van febr tot nu
dus ook nog niet eens een jaar
ja we moeten uitzoeken waar het aan ligt
we hebben zelfs nog gezegd het lijkt wel of we een wiet teelt hebben of zo jemig zeg wat een stroom
niet meer normaal
je hoort het altijd bij anderen dat het ze overkomt maar maar nu zijn we zelf aan de beurt
we zullen zien

gr shada

Peter_vd_M
Berichten: 35
Lid geworden op: 31 jul 2006 11:13

Re: jaarafrekening essent 12.000 kwh hoger

Ongelezen bericht door Peter_vd_M »

Funky,

Zoals al eerder elders op dit forum aangegeven.

:arrow: Een kWh meter is volgens de IJkregeling defect als deze een afwijking heeft van meer dan 4%. Bron: Controlerapport Nuon Monitoring Gecertificeerd Meetbedrijf. :!:

:arrow: Bij een meter ijking via het Nuon heb je 3 optie's;
- Controle aan huis, kost 266,51 euro incl. BTW. Hierbij wordt de huidige meter d.m.v. een transportabele ijkmeter gecontroleerd.
- Interne ijking, kost 409,51 incl. BTW. Hier wordt de huidige meter afgenomen (en vervangen) en geijkt bij het ijklaboratorium van het Meetbedrijf Nuon Monitoring ijkbevoegd en ISO gecertificeerd)
- Externe ijking, kost 642,05 euro incl. BTW. Ook hier wordt de huidige meter afgenomen (en vervangen) en geijkt bij een gecertificeerd ijkbevoegde externe partij in Nederland.
Bron: Aanvraagformulier meterijking van het Nuon. :!:

Ik kan mij niet voorstellen dat Essent veel van deze prijzen afwijkt. Van Essent heb ik echter de prijzen niet maar kan je geen aanvraagformulier toegezonden krijgen waarop de optie's met prijzen vermeld zijn?

Succes,

Peter.

funky59
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 okt 2005 18:32

Re: jaarafrekening essent 12.000 kwh hoger

Ongelezen bericht door funky59 »

hoi willem

Wij wonen hier nu 6 jaar en hebben altijd al wat hoog gezeten met de rekening maar wij dachten dat het kwam omdat we van een kleiner naar een groter huis waren gegaan dat het eerst zo hoog was door de vorige bewoners, maar dat bleek niet zo te zijn.
Wij hebben trouwens een klein winkeltje .
Ik weet ook zeker dat de vorige bewoners geen wietkweekerij hadden.


Shana veel succes ik hoop dat het goed komt.

Peter ik had continuon gebelt voor een ijking want dat is de netbeheerder en zo'n broekie aan de telefoon vertelde mij echt dat het 1000 euro zou kosten om te ijken.


groetjes Funky

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: jaarafrekening essent 12.000 kwh hoger

Ongelezen bericht door NAK »

Ondanks alle berekeningen die ik tot nu toe heb zien staan vraag ik me toch af wat er in het huishouden van funky59 allemaal op electriciteit werkt.

Hij/zij geeft aan dat het verbruik met 18.000 kWh gestegen is naar 30.000 kWh.

Als ik dan in mijn eigen overzichten bekijk en zie ik dat wij met 2 puberende kinderen, die beiden een tv en radio en diverse verlichtingen op hun kamer hadden, maximaal 3700 kwh per jaar gebruikten, heeft het er veel van weg dat er door de "buren" stroom wordt afgetapt voor andere doeleinden.
Volgens mij kan het geen kwaad om daar ook eens onderzoek naar te doen.

Succes

Gesloten