LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Jaarafrekening Essent

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
deefkeleefke

Jaarafrekening Essent

Ongelezen bericht door deefkeleefke »

Het volgende:

Vorig jaar tijdens de WK finale (11 juli 2010) viel bij mij de hoofdzekering eruit, na een belletje naar ENEXIS kwam er binnen een uur een monteur en werd dit hersteld. Tijdens opname meterstand voor de opdrachtbon bleek dat mijn dalmeter sinds januari pas 300 Kwh verbruikt te hebben. Monteur gaf aan dat dit aan het signaal van buiten kon liggen en er zou een monteur na komen kijken.

Nooit meer iets van gehoord en dus maar eens bij de buren gaan kijken, inderdaad hier ook geen overgang van dag naar nachtstroom in de hele straat. Dit was ook al door de andere bewoners doorgegeven en er zou ook naar gekeken worden, maar geen nood zij men bij ENEXIS dit werd tzt wel gecorrigeerd tijdens de jaarafrekening.

Op 10 januarie van dit jaar komt men de meterstanden opnemen en ziet de opnemer dat er maar iets van 300 Kwh in de nacht verbruikt is en dit dus niet kon kloppen.............zucht, weer het hele verhaal uitgelegd dat dit al door ons en meerdere mensen uit de straat gemeld was, raar volgens de monteur, want bij meer dan 5 meldingen ?!?!? op diverse adressen uit de straat zou men polshoogte komen nemen. Deze monteur zou het dus doorgeven aan hoofkantoor.

Woensdag 12 januari komt er een nieuwe opnemer/monteur kijken wat er aan de hand is. Hij komt er achter dat er inderdaad geen signaal van uit de regelkast buiten komt en heeft dit gerepareerd. Men kwam er wel achter dat er vorig jaar tijdens opname de meters verwisseld waren en dat teller II bij ons dagstroom is en meter I nachtstroom. Volgens jaarafrekening 2009 is dit dus andersom.
Monteur vertelde wederom dat dit door ENEXIS aan ESSENt zou doorgegeven worden en met de gegevens van voorgaande jaren gecorrigeerd zou worden.

Ik heb tot op heden nog steeds geen jaarafrekening en heb "even" met ESSENT gebeld om te vragen of het inderdaad zo is dat ENEXIS alles goed had doorgegeven. Na lang hellen en zoeken in hun bestanden vond men inderdaad de meterstanden van 12 januari 2011, maar geen aantekening dat signaalfunctie naar de stroommeter niet correct werkte en ook mijn eerdere meldingen zijn niet bekend. Wel wilde de telefonische medewerker weten waarom ik mijn gas en stroom niet voor 3 jaar wilde vastzetten, want dat was zo veel goedkoper.....

Wat ik nu wel raar vindt is dat men wel al mijn nieuwe voorschotbedrag voor het hele jaar heeft bepaald, maar ik geen jaarafrekening heb ? De meterstanden in de verbruikersmanager zijn voor stroom ook de meterstanden van januari 2010 en niet die van 12 januari 2011. Gas klopt wel !

Zijn hier meer mensen die dit meegemaakt hebben en wat kan ik nu het beste doen.

Alvast hartelijk dank !

ps sorry voor het lange verhaal, maar wilde zo nauwkeurig mogelijk opschrijven wat er speelde.

h@rm@n

Re: Jaarafrekening Essent

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Voor het geval dat je nog eens eoa storing hebt:
Nationaal Storingsnummer Gas en Stroom
Gas- of stroomstoringen kunt u melden via het Nationaal Storingsnummer Gas en Stroom: 0800 - 9009 (gratis).
Uw melding komt direct terecht bij uw lokale netbeheerder, die dan meteen de juiste maatregelen neemt om uw probleem op te lossen. Het Nationaal Storingsnummer Gas en Stroom geldt uitsluitend voor meldingen van storingen in levering en transport van gas en/of elektriciteit tot en met de meteraansluiting.

Het is duidelijk dat volgens mij Essent nog bezig is met de jaarafrekening, maar ze nog niet weten wat ze aan moeten met de tariefstoring van jou. Heeft Enexis nog geen correctie in deze toegepast omdat de gasstand wel al ingevoerd is? Indien men naar het historisch verbruik kijkt dan kan men op basis daarvan het verbruik verdelen naar het hoog- en laagtarief. Lijkt mij niet zo moeilijk. Dat men wel al het voorschot heeft bepaald komt volgens mij doordat men het historisch jaarverbruik kent waarop ze het voorschot baseren.
Laatst gewijzigd door h@rm@n op 15 feb 2011 01:19, 1 keer totaal gewijzigd.

FPJ

Ongelezen bericht door FPJ »

Hoi,

Ik heb het afgelopen jaar ook te maken gehad met een tariefstoring afgehandeld door respectievelijk Enexis en Essent, dus wil hier wel even op reageren.

Kennelijk is (ondanks eerdere meldingen) pas in januari de storing geregistreerd en verholpen. Uit ervaring kan ik je zeggen dat het even - lees: een paar maanden - kan duren voordat Enexis de herberekening uitvoert en doorgeeft aan Essent. Essent heeft dan vervolgens weer een maand of wat nodig om e.e.a. in een jaarafrekening en/of correctie jaarafrekening te gieten. Tenminste, zo ging het bij mij.

Dat het nieuwe voorschotbedrag alvast is bepaald op basis van de electrastanden van 2010 vind ik niet zo vreemd. De gegevens van 2011 zijn immers nog niet bekend, dat wil zeggen: ze zijn wel bekend maar i.v.m. de tariefstoring met zekerheid onjuist. Daarom grijpt men, denk ik, terug op de laatst bekende correcte cijfertjes. Ze moeten toch wat.

Kortom, de jaarafrekening en/of correctie jaarafrekening kan best nog even op zich laten wachten maar het komt heus goed. Het voorschot wordt daarbij automatisch ook weer opnieuw berekend. Wil je zeker weten of er aan de correctie gewerkt wordt, neem dan gewoon telefonisch contact op met Enexis (0900 7808700) met je EAN-nummer bij de hand, en vraag naar de stand van zaken. "Ik heb een tariefstoring gehad en wil graag weten of er al een herberekening gedaan is?" (Tariefstoring is het toverwoord. Dat snappen ze daar. Met een beetje geluk tref je iemand die in het juiste systeem kan kijken.)

Succes en maak je er niet al te druk over, zo’n schokkend verschil tussen nacht- en dagtarief is er nou ook weer niet :)

forumessent

Ongelezen bericht door forumessent »

Beste deefkeleefke,

In uw bericht van 14 februari op dit forum geeft u aan dat u een klacht heeft over uw jaarafrekening.
Graag wil ik telefonisch contact met u opnemen zodat ik het voor u kan uitzoeken.

Indien u hier geen bezwaar tegen heeft, kunt u uw klantnummer en forumnaam mailen naar [email protected]. Hiermee kan ik uw contactgegevens opzoeken in onze administratie. Ik of een collega neem(t) dan zo spoedig mogelijk contact met u op.

Alvast bedankt voor de moeite.

Met vriendelijk groet,

Angelique
Essent medewerker

deefkeleefke

Vanmorgen mijn gegevens doorgemaild aan [email protected], ben benieuwd !

Ik laat even weten hoe het 1 en ander geregeld wordt en wellicht dat andere mensen er hun voordeel mee kunnen doen.

deefkeleefke

Ik heb een mailtje van Angelique ontvangen nav mijn gegevens.

Gegevens zijn doorgestuurd naar de betreffend afdeling en ik hoor iets binnen 3 weken :? . Zal wel een heeeeeeeeeeeeeel moeilijk verhaal zijn............

Deze termijnen moet ik toch eens met mijn baas gaan uitonderhandelen, dan wordt mijn leven er ook een stuk makkelijk op.

Ik laat iets weten als ik ook meer weet, maar ervaring leert dat het wel eens de volle 3 weken gaat duren. Ik heb 9 maart in mijn agenda aangekruist.

FPJ

Ongelezen bericht door FPJ »

Hallo deefkeleefke,

Ik wil je niet ontmoedigen, maar bij mij heeft het na het verhelpen van de tariefstoring in totaal 5 maanden geduurd. 4 maanden Enexis om de gecorrigeerde cijfers aan te leveren en 1 maand Essent om de nieuwe cijfers te verwerken.
Maar eind goed al goed, en ik heb mijn centjes inmiddels terug :D

deefkeleefke

ik ga er dan maar van uit dat hier ook rente over betaald wordt :D , want het is niet alleen je voorschot van een jaar, maar ook nog eens de lange tijd tussen opname en jaarafrekening waarvan men wel rente kan trekken bij de bank !

h@rm@n

Ongelezen bericht door h@rm@n »

ik ga er dan maar van uit dat hier ook rente over betaald wordt :D
Je gaat zo te zien er al van uit dat dit niet het geval is. Indien je met het nachttarief c.q. laagtarief op jaarbasis € 100 wilt besparen tov enkeltarief moet je goed opletten met wat je wanneer gebruikt. En waar praten over, de rente hierover is ± € 2 op jaarbasis :)

deefkeleefke

vrijdagmiddag een telefoontje gekregen en er werdt mij precies uitgelegd waar het probleem ligt op dit moment.

ENEXIS moet binnen 2 maanden de gecorrigeerde meterstanden doorgeven aan ESSENT, waarop men dan de jaarafrekening kan maken. Dus men moet bij ESSENT uiterlijk 12 maart mijn gegevens hebben.
Heeft men dan de gegevens niet, gaat men er zelf achteraan om het 1 en ander te regelen, maar moet hier wel zelf voor bellen.......

Ik wacht dus even af tot 12 maart en dan zien we wel weer.

deefkeleefke

* Even een Update *

Maandag 14 maart maar eens gebeld naar ESSENT. Hele verhaal weer moeten uitleggen en zoals ik al verwachte heeft men geen gecorrigeerde gegevens ontvangen van ENEXIS, zucht.............

Het verhaal ook nogmaals verteld dat ESSENT dus volgens Angelique, nu zelf contact met ENEXIS zouden opnemen als mijn behartiger. Dit moest ik volgens haar niet zelf doen, maar kreeg ook meteen als opmerking dat dit eigenlijk ook niks zou oplossen en dat ze nu iets anders zouden doen om een jaarafrekening te maken. Dus dat telefoontje eerder nav dit topic op het forum stelde ook niks voor en was in mijn ogen een zoethoudertje.

Heb mijn meterstanden van dat moment telefonisch moeten doorgegeven (waarom is mij een raadsel, want elke keer als er contact was moest ik dit al doorgeven) en zou nu altijd voor 1 mei een jaarafrekening krijgen. Ik persoonlijk ga nu zelf dus echt niet meer bellen, mailen etc. ze bekijken het maar.

Ik ga nu dus gewoon lekker overstappen naar een andere leverancier. Als ik toch zo lang moet wachten op een jaarafrekening kan ik net zo goed overstappen en nog profiteren van een aanbieding voordat de stroom en gasprijzen omhoog gaan.

Fout zit voor een groot gedeelte bij ENEXIS, maar vindt dat ESSENT zich hier niet achter moet verschuilen en zoals men zo mooi verteld gewoon mijn belangen moet behartigen bij ENEXIS niet meer en niet minder. Geld voor het voorschot incasseerd men wel nog gewoon elke maand, daar mogen ze nu ook zelf iets voor gaan doen.

ps welke energieleverancier is aan te bevelen ?

LadyDaisy

Ongelezen bericht door LadyDaisy »

Helaas zijn ze in deze afhankelijk van Enexis, als die niet de juiste gegevens doorgeeft dan kan Essent geen jaarnota opmaken.
De netbeheerder maakt namelijk een herberekening voor u, en het verbruik/de meterstanden die daaruit volgen zullen zij blijven hanteren, ook al zou u overstappen naar een andere leverancier.
Het lijkt allemaal lang te duren, naar Enexis is nu eenmaal niet zo snel met dit soort dingen.

Gesloten