LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Jaarnota Nederlandse energiemaatschappij

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Denman83

Jaarnota Nederlandse energiemaatschappij

Ongelezen bericht door Denman83 »

Hallo.

Onlangs lag er bij mij een zeer onaangename jaarnota op de mat van de Nederlandse Energie Maatschappij.

Deze bedroeg maar liefst €997,42. Dit is inclusief het nieuwe voorschotbedrag van €157,-.
Dit is natuurlijk belachelijk hoog.
Na aanleiding van deze nota heb ik telefonisch contact gezocht met de Nederlandse Energie Maatschappij.
De medewerker aan de telefoon kon mij vertellen dat dit niet het gevolg is van veel verbruik.
Nu gaan mijn betalingen via automatische incasso. De medewerker vertelde mij dat er in de periode October 2011 t/m Maart 2012 geen voorschot bedrag geincasseerd is omdat de jaarnota over de voorliggende periode nog niet klaar was en er dus geen nieuw voorschotbedrag bekend was over deze periode. Echter is de jaarnota uiteindelijk toch nog gekomen in Maart 2012. Mijn voorschot bedrag was in eens gestegen van €116,- naar €245,-. Dit is natuurlijk een belachelijke stijging. Daarom heb ik telefonisch contact gezocht. De medewerkster die ik des tijds aan de lijn heb gehad wist mij niet te vertellen wat hier de reden van was en heeft een herberekening gedaan waar een nieuw voorschot bedrag uit kwam die wel normaal was. Nu pas is dus duidelijk geworden dat dit was omdat de NL energiemaatschappij 6 maanden geen geld geincasseerd heeft. In deze 6 maanden ben ik op geen enkele wijze op de hoogte gebracht waarom in deze periode geen voorschotbedrag geincasseerd is. Ook de medewerkster heeft mij in maart 2012 niet op de hoogte gebracht hiervan.

Ik vind dit zeer nalatig van de NL energiemaatschappij en daar krijg ik nu de rekening van gepresenteerd.
Wellicht ben ik zelf in de periode October 2011 - Maart 2012 niet allert genoeg geweest. Maar ik ben van mening dat wanneer ik een bedrijf machtig om maandelijks een voorschotbedrag te incasseren ik dit niet elke maand hoef te controleren of zij dit wel netjes elke maand doen. En wanneer dit nagelaten word ik als klant daarvan op de hoogte gebracht moet worden.

Uiteraard heb ik hier een klacht over ingedient bij de NL energiemaatschappij. Echter hoor ik graag hoe jullie over dit verhaal denken, en wellicht kan iemand mij vertellen wat mijn rechten zijn?

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groeten.

Bob Schurkjens

Re: Jaarnota Nederlandse energiemaatschappij

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je zal aan de hand van je meterstanden toch eerst even moeten uitrekenen wat je dan wél verschuldigd bent.

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

Denman83 schreef:Hallo.

Onlangs lag er bij mij een zeer onaangename jaarnota op de mat van de Nederlandse Energie Maatschappij.

Deze bedroeg maar liefst €997,42. Dit is inclusief het nieuwe voorschotbedrag van €157,-.
Dit is natuurlijk belachelijk hoog.
Na aanleiding van deze nota heb ik telefonisch contact gezocht met de Nederlandse Energie Maatschappij.
De medewerker aan de telefoon kon mij vertellen dat dit niet het gevolg is van veel verbruik.
Nu gaan mijn betalingen via automatische incasso. De medewerker vertelde mij dat er in de periode October 2011 t/m Maart 2012 geen voorschot bedrag geincasseerd is omdat de jaarnota over de voorliggende periode nog niet klaar was en er dus geen nieuw voorschotbedrag bekend was over deze periode. Echter is de jaarnota uiteindelijk toch nog gekomen in Maart 2012. Mijn voorschot bedrag was in eens gestegen van €116,- naar €245,-. Dit is natuurlijk een belachelijke stijging. Daarom heb ik telefonisch contact gezocht. De medewerkster die ik des tijds aan de lijn heb gehad wist mij niet te vertellen wat hier de reden van was en heeft een herberekening gedaan waar een nieuw voorschot bedrag uit kwam die wel normaal was. Nu pas is dus duidelijk geworden dat dit was omdat de NL energiemaatschappij 6 maanden geen geld geincasseerd heeft. In deze 6 maanden ben ik op geen enkele wijze op de hoogte gebracht waarom in deze periode geen voorschotbedrag geincasseerd is. Ook de medewerkster heeft mij in maart 2012 niet op de hoogte gebracht hiervan.

Ik vind dit zeer nalatig van de NL energiemaatschappij en daar krijg ik nu de rekening van gepresenteerd.
Wellicht ben ik zelf in de periode October 2011 - Maart 2012 niet allert genoeg geweest. Maar ik ben van mening dat wanneer ik een bedrijf machtig om maandelijks een voorschotbedrag te incasseren ik dit niet elke maand hoef te controleren of zij dit wel netjes elke maand doen. En wanneer dit nagelaten word ik als klant daarvan op de hoogte gebracht moet worden.

Uiteraard heb ik hier een klacht over ingedient bij de NL energiemaatschappij. Echter hoor ik graag hoe jullie over dit verhaal denken, en wellicht kan iemand mij vertellen wat mijn rechten zijn?

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groeten.
Wel erg kort door de bocht om alle verantwoordelijkheid bij de NEM te leggen.

Er is ook een stukje eigen verantwoordelijkheid om je bankafschriften (evt digitaal) na te kijken?

Voor wat betreft uw rechten, als de brandweer die jaarnota betalen. Welke rechten wilt u hebben? U heeft energie afgenomen en dat moet betaald worden. Of moet de NEM die u kwijtschelden??

Brainless

Ongelezen bericht door Brainless »

Ik snap uw gevoel, maar je bent zelf altijd verantwoordelijk voor betaling van je maandelijkse voorschot. Ook als zij verzaken deze af te innen.

Ik begrijp dat u zelf niet maandelijks uw afschrijvingen checkt?
U kon op de eerste jaar overzicht duidelijk zien dat er maar 6x een voorschot bedrag op stond en was de eerste verhoging (die u terug gedraaid heeft) zeer logisch.

U heeft zelf verzaakt maandelijks uw afschriften te controleren en verzaakt de jaarafrekening goed te bekijken.

Denman83

Bedankt voor de snelle reacties.

Tuurlijk is het slordig van mijzelf dat ik des tijds niet opgemerkt heb dat er niets afgeschreven werd door hen.
Maar dat veranderd niets aan de reden waarom dit niet gebeurd is. De NLE had ten slotte 6 maanden nodig om een nieuw voorschotbedrag te berekenen. Wanneer ik hier over geinformeerd was, zij het schriftelijk of telefonisch door de medewerkster die mij de verhoging van het voorschotbedrag niet kon verklaren, had ik uiteraard rekening gehouden met een naheffing.

grun

Ongelezen bericht door grun »

Denman83 schreef:Tuurlijk is het slordig van mijzelf dat ik des tijds niet opgemerkt heb dat er niets afgeschreven werd door hen.
Dat klopt, dat vind ik ook. Als je dat wel gezien had, had je in ieder geval de normale termijnen van 6x116=696 euro kunnen reserveren. Dan blijft er nog een kleine 300 euro over, waarvan 157 euro een termijn van het nieuwe voorschotbedrag is. Dus uiteindelijk bedraagt de naheffing maar ruim 100 euro, hetgeen best mogelijk is aangezien we een koude winter gehad hebben.

Denman83

Ook al vallen de reacties voor mij minder positief uit, ik ben toch blij met jullie objectieve reacties hierop.

Bedankt allen.

NLEnergie
Contacteer:

Ongelezen bericht door NLEnergie »

Beste Denman83,

U heeft een bericht achtergelaten op dit forum. De Nederlandse Energie Maatschappij zou graag contact met u opnemen om te onderzoeken of we een passende oplossing kunnen bieden.

Om u beter van dienst te zijn vragen wij ons uw naam, adresgegevens en telefoonnummer te sturen via een privé bericht.

Met vriendelijke groet,
NLE Klantenservice

Saisai

Ongelezen bericht door Saisai »

Naar aanleiding van een bij te betalen bedrag van bijna 1300 euro, (ik woon in een huis van 60m2) besloot ik uitleg te gaan vragen bij de Nederlandse Energie maatschappij.

Ik heb toen 50 minuten met een dame van de Nederlandse Energie Maatschappij aan de lijn gehangen, die met de conclusie kwam, dat haar collega een verkeerde berekening heeft gemaakt. De handmatige berekening van haar collega, klopt niet en was véél te laag berekend. Daarnaast was het de collega in kwestie ook niet opgevallen dat de incasso's maanden lang nooit zijn afgeboekt. Daartoe is ook geen poging gedaan, want het saldo stond er wel degelijk op.

Om me tegemoet te komen, mag ik het in 10 termijnen betalen in plaats van in één keer. Wat betekent dat ik de komende 10 maanden elke maand 130 euro extra betaal, bovenop de 143 euro die ik sowieso moet betalen. In principe kan ik dit ook zelf doen. Hiermee jaag ik het bedrijf op kosten en kunnen ze me niets maken. Maar dat terzijde.

Als ik een bedrijf een incassomachtiging verschaf, ga ik ervan uit dat het er ook daadwerkelijk afgehaald wordt. Dat is immers de afspraak.

Het idee van een incasso is, dat ik er niet elke maand zelf achteraan hoef. Gemak voor de klant en de organisatie die het geld int.

Dat is niet het geval bij de Nederlandse Energie maatschappij. Want niet alleen berekening gaan fout, ook het afboeken van de incasso's mislukt faalrijk. Maanden achtereenvolgens.

Maar, we sluiten af met een positief punt.
Niet alles gaat fout bij de Nederlandse Energie Maatschappij, extreem hoge bedragen vragen voor gas, water en licht gaat wèl heel goed.

Slobberbone

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Saisai schreef:Naar aanleiding van een bij te betalen bedrag van bijna 1300 euro, (ik woon in een huis van 60m2) besloot ik uitleg te gaan vragen bij de Nederlandse Energie maatschappij.

Ik heb toen 50 minuten met een dame van de Nederlandse Energie Maatschappij aan de lijn gehangen, die met de conclusie kwam, dat haar collega een verkeerde berekening heeft gemaakt. De handmatige berekening van haar collega, klopt niet en was véél te laag berekend. Daarnaast was het de collega in kwestie ook niet opgevallen dat de incasso's maanden lang nooit zijn afgeboekt. Daartoe is ook geen poging gedaan, want het saldo stond er wel degelijk op.

Om me tegemoet te komen, mag ik het in 10 termijnen betalen in plaats van in één keer. Wat betekent dat ik de komende 10 maanden elke maand 130 euro extra betaal, bovenop de 143 euro die ik sowieso moet betalen. In principe kan ik dit ook zelf doen. Hiermee jaag ik het bedrijf op kosten en kunnen ze me niets maken. Maar dat terzijde.

Als ik een bedrijf een incassomachtiging verschaf, ga ik ervan uit dat het er ook daadwerkelijk afgehaald wordt. Dat is immers de afspraak.

Het idee van een incasso is, dat ik er niet elke maand zelf achteraan hoef. Gemak voor de klant en de organisatie die het geld int.

Dat is niet het geval bij de Nederlandse Energie maatschappij. Want niet alleen berekening gaan fout, ook het afboeken van de incasso's mislukt faalrijk. Maanden achtereenvolgens.

Maar, we sluiten af met een positief punt.
Niet alles gaat fout bij de Nederlandse Energie Maatschappij, extreem hoge bedragen vragen voor gas, water en licht gaat wèl heel goed.
:shock: En dan vraag je je ook niet af hoe dit kan want een voorschotbedrag van 143 euro per maand is heel behoorlijk zeker voor 60 m2 .

En dan ook nog 1300 euro bijbetalen :?

Kijk als je een half jaar niet betaald hebt maar dan nog erg fors zou ik geen genoegen meenemen met mijn verbruik :evil:

janlochem

Ongelezen bericht door janlochem »

Nederlandse Energie Maatschappij knoeit met mijn nota en belazerd de boel.
==================================================================
Opzettelijk worden verkeerde meterstanden veel te laag en dan weer veel te hoog in rekening gebracht.
Erg moeilijk om de rekening te controleren maar na een paar uren zwoegen.
1- Een jaar van 336 dagen (de verassing komt bij de volgende nota!
2-De afgesproken bedragen (Vereniging Eigen Huis bieding) kloppen niet.
3-Contract korting a 100 euro (Vereniging Eigen Huis bieding) zogenaamd vergeten.
4-Opzettelijk de meterstanden veel te laag 696 kWh i.p.v 4000 Kwh.
5 Opzettelijk de meterstanden tussen rekening voor 3 dagen veel te hoog ( 4000 KW in 3 dagen?)
(LIANDER bevestigd mij dat de juiste standen bij de N.E. zijn.
4-Het teveel betaalde a 780,= Euro vasthouden (nu al 1 maand) met smoesjes (rekening nr is niet bekend).

Nu na 2 jaar misleid en poging tot oplichting ben ik weg bij de Nederlandese Energie Maatschappij.
Ten einde raad moet ik naar Radar en de rechter om een eerlijke afrekening te krijgen.
Lang leve de privatisering

NLEnergie
Contacteer:

Beste janlochem,

U heeft een bericht achtergelaten op dit forum. De Nederlandse Energie Maatschappij zou graag contact met u opnemen om te onderzoeken of we een passende oplossing kunnen bieden.

Om u beter van dienst te zijn vragen wij ons uw naam, adresgegevens en telefoonnummer te sturen via een privé bericht.

Met vriendelijke groet,
NLE Klantenservice

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

www.sgc.nl daar moet je zijn.

dbrouwer

Ongelezen bericht door dbrouwer »

Ook ik ben 3 jaar geleden overgestapt naar de NEM tot mijn grote spijt.
Heb nu een jaarnota met een nieuw termijnbedrag van 147euro en vorig jaar wast dit 32euro! en een verrekening van 1.636 euro!!
Na veel en lang gebel krijg ik maximaal 12 betaaltermijnen. Wat neerkomt op 300 euro extra maandlasten voor dit hele jaar omdat ik nu ook 115 euro per maand meer betaal aan voorschotkosten.
Dit kan ik niet betalen. De verantwoordelijkheid ligt bij de NEM zij hadden het 1e jaar (2012) een voorschotbedrag van 72euro berekend op basis van de vorige bewoners. Nadat ik zelf voor een jaar lang energie en gas heb verbruikt krijg ik een nieuw termijnbedrag van 32euro voor 2013. Ik in de veronderstelling dat dit kan omdat ik nu in een flat woon met minder mensen en voor de verwarming 75 euro in de maand betaald aan de VVE. Ik ben in 2012 naar een flat verhuisd en woonde eerst in een eengezinshoekwonining voor mij dus een nieuwe situatie.
Dit alles heb ik honderuit aan de klantenservice uitgelegd en mijn grote ongenoegen over zo een grove fout geuit en dat ik het onmogelijk in 12 termijnen kan terugbetalen. Helaas voor mij ze kunnen echt niets meer voor mij betekenen is het antwoord. Ik ga direct opzoek naar een andere Energieleverancier. Wie heeft hier ook ervaring mee?

NLEnergie
Contacteer:

Beste dbrouwer,

Met vriendelijke groet,
NLE Klantenservice

Gesloten