LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] kacht oxxio

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
adthesy
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mar 2008 15:49

kacht oxxio

Ongelezen bericht door adthesy »

Ik heb vorig jaar korte tijd energie geleverd gekregen door Oxxio.
Mij binnenhalen liep perfekt.
Toen ik na korte tijd gebruik maakte van de mogelijkheid die Oxxio aanbood om alsnog het contract ongedaan te maken begon de ellende.
Het electriciteitsgedeelte werd vlot en correct verwerkt.
De afrekening van het geleverde gas is echter een ramp.
Het voorschot hebben ze geincasseerd.
Ik heb gebeld op:
17 september. Antwoord : over enkele weken volgt de eindafrekening.
29 oktober: uiterlijk dit jaar wordt het afgewerkt.
24 januari: een heel verhaal over problemen en transportkosten. Uiterlijk eind maart volgt de afrekening.
6 maart: toch maar weer eens gebeld. Binnen 8 dagen krijgt U telefonisch een reactie van de juiste afdeling.
21 maart: aangezien ik niets gehoord heb, toch maar weer eens gebeld. Weer een heel verhaal over problemen met de afwerking. Ik kan niets voor U doen. U zult gewoon nog even geduld moeten hebben.

De smoesjes zijn leuk, maar als een energieleverancier 9 maanden nodig heeft om een eindafrekening te maken deugt er toch iets niet bij henzelf.

Wie heeft een idee, hoe ik ze zover kan krijgen dat ik mijn vooruitbetaalde voorschot terug krijg?

groeten ad

zjwaemke
Berichten: 119
Lid geworden op: 22 mar 2008 02:17

Re: kacht oxxio

Ongelezen bericht door zjwaemke »

De smoesjes zijn leuk, maar als een energieleverancier 9 maanden nodig heeft om een eindafrekening te maken deugt er toch iets niet bij henzelf.
Het kan (in uitzonderlijke gevallen) wel eens voorkomen dat eindafrekeningen zo lang op zich laten duren. Dit heeft dan vaak te maken met "geschatte"standen de communicatie tussen netbeheerder en leverancier. Het is natuurlijk niet goed te praten dat je zolang moet wachten. Normaal wordt er een termijn van maximaal 6 weken aangehouden voor je de eindafrekening ontvangt.
Wie heeft een idee, hoe ik ze zover kan krijgen dat ik mijn vooruitbetaalde voorschot terug krijg
Zal lastig worden. Als je nog steeds bij OXXIO zit voor gas krijg je nog steeds rechtmatig voorschotten in rekening gebracht.

Als je ondertussen bij een andere leverancier zit, dan zijn alle in rekening gebrachte voorschotten van OXXIO onterecht vanaf de overstap datum. Deze dienst OXXIO terug te betalen op de Eindafrekening.

RayWhisperer
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 mar 2008 21:42

Re: kacht oxxio

Ongelezen bericht door RayWhisperer »

Hallo,

Op de website van de toezichthouder, DTe/NMa (overheid) zijn per kwartaal de prestaties per energieleverancier en netbeheerders terug te vinden m.b.t. facturatie.

Leveranciers:
http://www.dte.nl/images/Scorecard%20le ... 111198.pdf

Netbeheerder:
http://www.dte.nl/images/Prestaties%20f ... 111197.pdf

Aan de hand van deze cijfers kan je als consument de juiste keuze maken.

Groeten,
RayWhisperer

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: kacht oxxio

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Beste adthesy

Niet boos worden op Oxio in deze. Uw leverancier betreft alleen een administratieve verwerkingseenheid, uw netbeheerder is eigenaar van uw meter en verantwoordelijk voor de meterstanden. Bij gas ligt het anders. Uw netbeheerder meldt uw overstap aan bij de gasuni welke verantwoordelijk is voor uw problemen. Hierover blijkt veel onduidelijkheid te bestaan.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: kacht oxxio

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Jij bent als klant verantwoordelijk voor de meterstanden, want jij geeft deze op bij overstap. Niet alleen de gasstanden geef je op, maar alle standen. De netbeheerder ontvangt deze standen van je oude leverancier. Vervolgens geeft deze de ontvangen standen weer bij opvraag door aan de nieuwe leverancier, want daar haalt de leverancier zijn gegevens vandaan.

Dus wanneer de netbeheerder de juiste standen heeft dan kan Oxxio de standen verkeerd overnemen. Gezien het feit dat zij daar niets goed kunnen doen, zal het wel weer bij hun liggen.

Als het goed is heb jij als klant de meterstanden doorgegeven. Jij moet deze namelijk altijd doorgeven.

Wanneer 1 van de meters niet goed zou functioneren of er iets verkeerds zit in de hoofdaansluiting dan is de netbeheerder aansprakelijk. Uiteraard dus ook wanneer zij de ontvangen meterstanden verkeerd doorgeven mits deze niet verkeerd zijn doorgegeven door de oude leverancier.

Dus chanmaster ik weet niet waar jij vandaan komt, maar het is natuurlijk wel makkelijk om de netbeheerder de schuld te geven en dus verantwoordelijk te stellen. Hun functioneren enkelt als tussenpersoon bij overstap. Hun keuren de overstap dus goed of niet.

Een eindafrekening dien je te hebben binnen 2 maanden danwel uiterlijk in de 1e week van de 3e maand.

Oxxio kan de eindafrekening allang opmaken aan de hand van de gegevens welke zij van jou hebben ontvangen. Transportkosten zijn allang bekend. Het is alleen een kwestie van meterstanden invoeren en het systeem doet de rest. Vervolgens gaat de eindafrekening naar verschillende afdelingen voor controle of aanvullingen waarna de laatse enkelt zijn fiat geeft.

Dus niets geen netbeheerder, maar Oxxio.

Gesloten