LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kan ik dus toch overstappen?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Nicole1971

Kan ik dus toch overstappen?

Ongelezen bericht door Nicole1971 »

Als ik niet tevreden ben met mijn nieuwe leverancier, kan ik dan terug naar mijn oude leverancier of een andere leverancier kiezen?
Bij het overstappen gaat u een overeenkomst met de nieuwe leverancier aan. Deze overeenkomst kan in principe alleen conform de voorwaarden van die overeenkomst beëindigd worden, dus met inachtneming van de opzegtermijn.
Sinds 14 juli 2004 is voor alle huishoudens en voor kleinzakelijke afnemers de opzegtermijn wettelijk beperkt tot maximaal 30 dagen. Dit geldt zowel voor contracten voor een onbepaalde duur als voor contracten voor een bepaalde duur (bijvoorbeeld 1, 2 of 3 jaar). Bij een overeenkomst voor bepaalde duur, kan in de overeenkomst of de algemene voorwaarden zijn opgenomen dat bij een tussentijdse beëindiging van de overeenkomst de afnemer een redelijke vergoeding is verschuldigd. In de algemene voorwaarden kan een kortere of een langere opzegtermijn zijn vastgelegd. In dat geval geldt voor de afnemer de kortste opzegtermijn.

Dit vond ik op de site van de DTE bij veelgestelde vragen.
Dus als ik het goed begrijp, kan ik, ondanks dat ik een contract bij Oxxio heb voor 3 jaar (sinds 9 maanden) toch overstappen naar een andere leverancier?

wicher

Re: Kan ik dus toch overstappen?

Ongelezen bericht door wicher »

@ Nicole1971:

Ja zeker, dat kan!
Je kunt namelijk van precies dezelfde procedure gebruik maken als waarvan de knaapjes van Oxxio, E.D., etc. gebruik maken nadat jij bijvoorbeeld telefonisch bent benaderd en een ongewenst contract krijgt thuisgestuurd.

Kies een andere leverancier, neem daarmee contact op en vraag naar de afdeling die gaat over het zgn "switchen". Deze afdeling zet dan de switchprocedure in gang. Houd natuurlijk wel rekening met een boete van Oxxio (staat volgens mij ook vermeld in de voorwaarden) omdat je je lopende contract met hen dus vroegtijdig onderbreekt.
Als je het helemaal netjes wilt doen (maar dat is misschien niet eens nodig......?) stuur je Oxxio nog een aangetekende brief waarin je je opzegging bevestigt en verzoekt om binnen 3 maanden een eindafrekening te sturen.

Bovenstaande procedure heb ik gevolgd om van E.D. af te komen en weer terug te gaan naar Nuon; heeft tot nu toe het gewenste resultaat opgeleverd. :)

Nicole1971

Ongelezen bericht door Nicole1971 »

Dank je wel voor je uitleg...dat was precies wat ik wilde weten :D
3x raden wie ik nu ga bellen :wink:

wicher

Ongelezen bericht door wicher »

:) Kweenie......?
Mij misschien? :wink:

jsp

Ongelezen bericht door jsp »

Voortijdig opzeggen is bij OXXIO geen koopje.
Uit artikel 2 van de Algemene Voorwaarden:
U kunt een overeenkomst die u bij ons heeft afgesloten altijd opzeggen, mits u dit schriftelijk doet en een opzegtermijn van 30 dagen aanhoudt. Wanneer u een overeenkomst die is afgesloten voor een vaste looptijd opzegt voordat deze looptijd is verstreken, mogen wij u zonder voorafgaande verklaring een boete in rekening brengen van € 50,00 per niet volledig verstreken jaar dat van de looptijd resteert. Dit bedrag is een redelijke vergoeding voor de kosten die wij in dat geval maken.
Het gaat je dus zeker € 150,00 kosten als je nu van deze boefjes afwilt.
En ik zou dit ZEKER aangetekend doen. Het bewijs dat je hebt opgezegd zou je later nog wel eens nodig kunnen hebben.

Wubo

Ongelezen bericht door Wubo »

- Contract voor 3 of 2 jaar vast, opzegtermijn 30 dagen en boetebedrag van 50€ per contract, je hebt er 2 (1voor gas en 1 voor stroom) dus totaal 100€ af met de kous. (iig zo hoort het te werken, wat ik begreep)

- Contract met variabele prijzen en onbepaalde tijd, 30 dagen opzegtermijn en verder niets, klaar.

Dus zoek maar uit.

@ jsp, bij elk bedrijf dien je een boete te betalen als je tussentijds opzegt voor een meerderjarig contract, logisch ook.
Dus is echt geen uitzondering hoor, prijzen varieren per bedrijf tussen de 25 en de 90€ bij contractbreuk.

Maar evengoed succes ermee. :wink:

jsp

Ongelezen bericht door jsp »

Contract met variabele prijzen en onbepaalde tijd, 30 dagen opzegtermijn en verder niets, klaar.

Dus zoek maar uit.
Zoek maar uit? Wat dan? De vraag van Nicole1971 en de voorwaarden van Oxxio lijken me duidelijk genoeg. Contact voor 3 jaar, loopt inmiddels 9 maanden. Opzeggen kost € 50,00 per niet volledig verstreken jaar van de looptijd. Als zij nu wil opzeggen mag ze dus
3 jaar x € 50 boete dokken. Als ze 2 aparte contacten heeft voor gas en stroom valt ze dubbel in de prijzen. Tel uit je winst.
Het staat overigens in de voorwaarden, dus niemand hoeft hierover verbaasd te zijn, ook Nicole1971 niet. Alleen bleek uit de vorige reacties volgens mij niet duidelijk hoe het met die boeteclausule zit.

Wat mij eigenlijk wel verbaast is dat OXXIO ook € 50,00 afkoopgeld wil zien voor ieder jaar dat het contract nog zou duren na de opzegging.
Dit bedrag is een redelijke vergoeding voor de kosten die wij in dat geval maken.
Welke kosten maakt Oxxio dan nog redelijkerwijs voor iemand die geen klant (meer) bij hen is? Het riekt naar een 'pikpost'. Zouden het misschien al de portokosten zijn voor alle onterechte aanmaningen? En het inschakelen van Intrum Justitia? Maar ik wil heus niet suggereren dat Oxxio de enige is die dit doet. Kan ik overstappen? Ja hoor, zo vaak als je wilt. Leve de liberalisering!!

kritisch consument

Ongelezen bericht door kritisch consument »

Toch zou ik snel maken dat ik weg kwam bij Oxxio; de 150 euro boete staat niet in verhouding tot de narigheid die je anders bij hun nog staat te wachten.

Gesloten