LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] kosten per maand normaal?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
sre

kosten per maand normaal?

Ongelezen bericht door sre »

Hoi hoi,

ik woon in een bungalow uit 1977, overal zit dubbelebeglazing. De bungalow is 2 onder 1 kap(geschakeld).

Ik woon er alleen en ben overdag werken. Verder geen gekke energie/water verbruikers op een plasma scherm (daar trek ik overdag en snachts de stekker van uit), laptop en overige dingen.

ik moet bij brabantwater 139 euro per 3 maanden betalen (schijnt een minimumbedrag te zijn). zitten hier dan alle kosten voor water in? dus ook rioolrecht, vastrecht afvalstoffenrecht?

Voor energie heeft Essent berekent dat ik per maand het volgende verbruik:

- 2200 kWh stroom

- 2205 m3 gas.

Het voorschot per maand bedraagt hierbij 240 euro.

Is dit normaal? mij lijkt het voorschot namelijk nogal hoog.

Ali Bensalah

Re: kosten per maand normaal?

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Er van uitgaande dat je nieuw in dat huis bent komen wonen:
Neem een maand of 3 de meters op - en blijf dit daarna volhouden :idea: 8) - en vergelijk deze met de schattingen van Essent.
Op basis daarvan zou je tussentijdse verhoging of verlaging van je maand bedrag kunnen vragen.
We kunnen hier wel wat gaan roepen maar daar heb je weinig aan als je je reeele verbruik niet kent.

Fiore

Ongelezen bericht door Fiore »

vind je het voorschot te hoog ten opzichte van je echte verbruik of bedoel je dat je verbruik naar jouw idee veel te hoog is ingeschat?
op www.greenchoice.nl kun je uitrekenen wat je per eenheid betaalt, en wat dus de totaalprijs zou zijn.
misschien kan dit ook wel op de site van essent en anderen hoor, dat weet ik niet

tjoektjoek

Ongelezen bericht door tjoektjoek »

Ik weet niet of Fiore hetzelfde bedoelt, maar op Essent.nl kun je aangeven wat je allemaal in huis hebt en aan de hand daarvan wordt een (grove) schatting gemaakt van wat je verbruikt. Kan handig zijn om eens door te lopen.

Daarnaast kun je het beste Essent bellen en vragen om een tussentijdse berekening. Je moet dan je huidige meterstanden doorgeven en dan drie maanden later weer bellen. Dan geef je de meterstanden van die dag door en berekenen zij aan de hand van het verschil een nieuw termijnbedrag uit.

Succes!

Fiore

nee, ik geloof niet dat je dat zo kunt bereken bij greenchoice! Erg leuk, meteen geprobeerd.. alleen komt het geschatte maandbedrag met ruim 50 euro boven het bedrag dat wij echt betalen.. misschien schatten ze bij essent alles wat te hoog in?

bodejosm43

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

ik moet bij brabantwater 139 euro per 3 maanden betalen (schijnt een minimumbedrag te zijn). zitten hier dan alle kosten voor water in? dus ook rioolrecht, vastrecht afvalstoffenrecht?
Bij mijn weten worden die kosten ingehouden bij je aanslag gemeentelijke belastingen, die worden niet geheven via je energieleverancier.

Ik weet niet of dat overal zo is, maar rioolrecht en afvalstoffenheffing horen niet thuis bij je energieleverancier.

Vastrecht afvalstoffen bestaat geloof ik niet.

tjoektjoek

@ Fiore

Misschien had ik "grove" ook vet en in hoofdletters moeten zetten. Het is inderdaad nogal een erg ruime schatting. Maar je hoeft iig niet bij te betalen :wink: :lol:

@ Bodesjosm43

Ik denk dat de gemeentelijke afvalstoffenheffing bedoeld wordt. En die wordt, zoals je al aangaf, door de gemeente geind.

Fiore

en ik had nog wel zuinig ingevuld!

Nou ja, kan je als je je eindafrekening krijgt misschien nog lekker een weekje met vakantie :wink:

Ali Bensalah

En rioolheffing, verontreinigingsheffing en afvalstoffenheffing worden inderdaad via het waterbedrijf geind tegenwoordig.
Is al gauw zo'n 130 a 140 euro afhankelijk van waterschap en gemeente.

Jonjo

Ongelezen bericht door Jonjo »

Bij ons rioolrecht door de gemeente. Op de aanslag OZB. Evenals afvalstoffenheffing.

mylo1

Ongelezen bericht door mylo1 »

Bij ons ook ...jonjo
Vind trouwens 139€ voor alleen water erg veel...ik betaal 50€ voor twee personen

Chanmaster

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Ali Bensalah

Geplaatst op 13 Dec 2006 11:58 door Ali Bensalah

--------------------------------------------------------------------------------

Er van uitgaande dat je nieuw in dat huis bent komen wonen:
Neem een maand of 3 de meters op - en blijf dit daarna volhouden - en vergelijk deze met de schattingen van Essent.
Op basis daarvan zou je tussentijdse verhoging of verlaging van je maand bedrag kunnen vragen.
We kunnen hier wel wat gaan roepen maar daar heb je weinig aan als je je reeele verbruik niet kent.
Ik meen dat een energieleverancier de financiële afwikkeling moet afstemmen op het reële verbruik. Dat is in ieder geval de bedoeling.
Een leverancier weet behoudens nieuwbouw exact wat het verbruik betreft bij een bepaalde benonings vorm.
Wanneer u het voorschot te hoog vind kunt u om bijstelling verzoeken.

tjoektjoek

Het gaat helemaal niet om nieuwbouw, maar Ali geeft vraagt of ze nieuw zijn in het huis. De bungalow is immers uit 1977:
ik woon in een bungalow uit 1977, overal zit dubbelebeglazing. De bungalow is 2 onder 1 kap(geschakeld).
Om aanpassing verzoeken kan, maar Essent doet dit maar met een paar procent en je verliest dan je mogelijkheid voor een betalingsregeling. Wanneer je doet wat Ali en ik voorstelden kan Essent het aanpassen aan de hand van het huidige verbruik en behoud je je mogelijkheid op een betalingsregeling.

Ali Bensalah

Is een beetje onlogisch dat men zich - ineens - gaat verbazen over een hoge voorschot nota als je al referentiedata (meterstanden/ jaarafrekeningen) van de voorgaande jaren hebt. Vandaar mijn aaname dat hij nieuw in dat huis zit.
Gebruikelijk is dan dat men de meterstanden van de bewoners die voorafgaand aan jouw in het huis gewoond hebben als richtwaarde aanhoud en die kunnen wel eens een heel ander leefpatroon gehad hebben. In het wilde weg gaan roepen dat je een verlaging van het voorschot wilt werkt vaak niet maar voor zo'n verzoek vergezeld van meetdata van een paar maanden zijn ze vaak wel wat ontvankelijker zoals TjoekTjoek al aangaf.

tjoektjoek

Precies.

Wanneer de topicstarter sre nieuw in deze bungalow is komen wonen en Essent deze voorschotbedragen normaal vindt, dan vraag ik me af hoe de oude bewoners hebben lopen stoken? :D

En heeft de topicstarter zich wel op tijd aangemeld. Als je je 4 maanden na de datum van sleuteloverdracht hebt aangemeld moet je nog 4 maanden voorschot betalen, dat gebeurt dan niet, want die worden over de resterende maanden tot de eerst volgende jaarnota uitgespreid. Daar zou ook nog een probleem kunnen liggen.

Maar een belletje met Essent kan wonderen doen :wink:

Jonjo

Ongelezen bericht door Jonjo »

@sre, als ik U was zou ik maar gaan sparen. Het door U opgegeven maandverbruik in de topic kan je nooit betalen voor € 240,00 per maand, of bedoelt U dat het energiebedrijf U heeft ingeschat op het jaarverbruik?

Gesloten