Lekkage aan de blokverwarming is te tijdrovend.
-
Lekkage aan de blokverwarming is te tijdrovend.
Beste Radar, de deltawijk in Deventer is afhankelijk van blokverwarming. Deze is al enorm oud. Er zijn al veel vergaderingen geweest om hiervan af te komen, maar er verandert niets. De leidingen worden ook steeds ouder en zijn niet meer te onderhouden.
Voor de tweede keer in een jaar is er een lekkage ontstaan. Hierdoor zitten 16 woningen in de kou. We kregen eerst een mail dat het een week zou duren. Na 1 week en twee dagen kregen we een mail dat Pactum de klus niet wil uitvoeren. Ze vinden het te tijdrovend om het op korte termijn in te plannen.
Maandag komt er een ander bedrijf, maar daarmee is het nog niet gemaakt. ...
Pactum heeft al vaker reparaties gedaan ( afgelopen jaar).
De electrakosten reizen de pan uit, de woningen zijn niet te verwarmen.Het is nauwelijks leefbaar en heel ongezond. Daarbij wordt er ook niet gesproken over een compensatie. Aan wie ligt dit nu. Beheerder Armeva of Pactum? We weten het niet meer. We zijn ten einde raad en hoe gaan we hier mee om? Steeds minder bedrijven willen en kunnen deze reparaties doen.
We zijn trouwens een gezonde VVE, maar als dit zo doorgaat, kunnen we niet investeren in noodzakelijke reparaties. Sommige zijn al een paar jaar vooruitgeschoven. Lekkages en verstoppingen als gevolg.
Met vriendelijke groet, Ilse de Jong
Voor de tweede keer in een jaar is er een lekkage ontstaan. Hierdoor zitten 16 woningen in de kou. We kregen eerst een mail dat het een week zou duren. Na 1 week en twee dagen kregen we een mail dat Pactum de klus niet wil uitvoeren. Ze vinden het te tijdrovend om het op korte termijn in te plannen.
Maandag komt er een ander bedrijf, maar daarmee is het nog niet gemaakt. ...
Pactum heeft al vaker reparaties gedaan ( afgelopen jaar).
De electrakosten reizen de pan uit, de woningen zijn niet te verwarmen.Het is nauwelijks leefbaar en heel ongezond. Daarbij wordt er ook niet gesproken over een compensatie. Aan wie ligt dit nu. Beheerder Armeva of Pactum? We weten het niet meer. We zijn ten einde raad en hoe gaan we hier mee om? Steeds minder bedrijven willen en kunnen deze reparaties doen.
We zijn trouwens een gezonde VVE, maar als dit zo doorgaat, kunnen we niet investeren in noodzakelijke reparaties. Sommige zijn al een paar jaar vooruitgeschoven. Lekkages en verstoppingen als gevolg.
Met vriendelijke groet, Ilse de Jong
Re: Lekkage aan de blokverwarming is te tijdrovend.
Het lijkt me dat de VVE ervoor verantwoordelijk is dat de leidingen in het gebouw op orde zijn. Schijnbaar is al jaren bezuinigd op het onderhoud of heeft de vernieuwing te lang op zich laten wachten.
bupaul
en Alex van Kampen
vinden dit leuk
Je zult dit zelf binnen de VVE moeten oplossen. Wat staat er in het MJOP over de blokverwarming?
Wat ik me afvraag is, als de VVE gezond is, waarom worden dan zaken uitgesteld en doorgeschoven? Is dat omdat er in de vergadering geen meerderheid komt om door te pakken? Want dat zal wel noodzakelijk zijn. Of is er toch minder geld in kas dan nodig is, en blokkeren bewoners daarom het noodzakelijk onderhoud, vanwege het feit dat ze niet willen of kunnen bijleggen op dit moment en is de VVE dus minder gezond dan je denkt?
Van wie verwacht je trouwens een compensatie? De VVE beheerder is slecht de beheerder, als jullie willen dat de VVE gaat compenseren zullen jullie dat vermoed ik zelf moeten ophoesten en afspreken in een vergadering van de VVE.
Van wie verwacht je trouwens een compensatie? De VVE beheerder is slecht de beheerder, als jullie willen dat de VVE gaat compenseren zullen jullie dat vermoed ik zelf moeten ophoesten en afspreken in een vergadering van de VVE.
-
Maar als die blokverwarming zo ontzettend oud is, wordt het dan niet tijd om het te vervangen? Daarbij zijn er mogelijk duurzamere opties. Misschien is er zelfs subsidie mogelijk. Ik zou zeggen: gooi het eens in de groep...
In eerste instantie zou ik denken dat je hier recht op hebt:
https://www.acm.nl/nl/energie/warmte-en ... mtestoring
...al is dat natuurlijk niet als de "eigen" installatie dit veroorzaakt.Ilse de Jong schreef: ↑29 nov 2024 15:15We zijn trouwens een gezonde VVE, maar als dit zo doorgaat, kunnen we niet investeren in noodzakelijke reparaties.
-
Je link gaat over warmteleveranciers. Daarvan lijkt hier niet echt sprake te zijn.
bupaul
vindt dit leuk
Ik heb het volgens mij al eens eerder gezegd maar misschien moet Radar eens een special maken over de ins en out van een VVE. Heel veel appartementseigenaren schijnen niet goed te weten wat het is.Cro schreef: ↑29 nov 2024 17:39Wat ik me afvraag is, als de VVE gezond is, waarom worden dan zaken uitgesteld en doorgeschoven? Is dat omdat er in de vergadering geen meerderheid komt om door te pakken? Want dat zal wel noodzakelijk zijn. Of is er toch minder geld in kas dan nodig is, en blokkeren bewoners daarom het noodzakelijk onderhoud, vanwege het feit dat ze niet willen of kunnen bijleggen op dit moment en is de VVE dus minder gezond dan je denkt?
bupaul
vindt dit leuk
Wij hadden soort gelijke problemen, zulke oude leidingen en radiatoren dat er steeds vaker lekkages waren, de verzekering begon moeilijk te doen door de veelheid aan schades,
Het werd gewoon tijd voor een nieuw individueel systeem,
kostte best veel maar was in een jaar of acht terugverdiend, (geen boilerkosten meer en allerlei mede-flateigenaren die maar raak stookten op oude onbemeterde verwarmingssysteem,)
Ik heb makkelijk praten, want zo'n ombouw vergt veel voorbereiding, dus kost ook weer veel tijd. En dat zal nu nog erger zijn dan tien jaar terug.
kostte best veel maar was in een jaar of acht terugverdiend, (geen boilerkosten meer en allerlei mede-flateigenaren die maar raak stookten op oude onbemeterde verwarmingssysteem,)
Ik heb makkelijk praten, want zo'n ombouw vergt veel voorbereiding, dus kost ook weer veel tijd. En dat zal nu nog erger zijn dan tien jaar terug.
Ben ook wel benieuwd hoe oud “ enorm oud” is. Ik zie dat er vanaf zo’n beetje 1958 hoogbouw is in Deventer. Als de blokverwarming al vele tientallen jaren oud is, wordt het ook wel water naar de zee dragen en is, zoals eerdere schrijvers al aangaven, vervanging waarschijnlijk een verstandiger keuze. Maar daar moet natuurlijk wel geld voor zijn. Als het goed is, is dit onderwerp opgenomen in het MJOP en kan je in de stukken van de VvE nazien wat daarvoor is gereserveerd.
Je bent op zoek naar iemand die jou moet compenseren. maar… het zijn jullie eigen woningen, waar jullie middels de VvE zelf verantwoordelijk voor zijn. Pactum kan geen ijzer met handen breken en kan, als jullie ineens met een omvangrijke opdracht komen, niet ineens zijn andere klanten die al ingepland staan opzij gooien. En Armeva werkt voor jullie, daar zijn jullie dus ook zelf verantwoordelijk voor.
Tijd voor een (ingelaste) VvE-vergadering, zou ik zeggen. Wat doet het bestuur van de VvE in deze discussie?
Je bent op zoek naar iemand die jou moet compenseren. maar… het zijn jullie eigen woningen, waar jullie middels de VvE zelf verantwoordelijk voor zijn. Pactum kan geen ijzer met handen breken en kan, als jullie ineens met een omvangrijke opdracht komen, niet ineens zijn andere klanten die al ingepland staan opzij gooien. En Armeva werkt voor jullie, daar zijn jullie dus ook zelf verantwoordelijk voor.
Tijd voor een (ingelaste) VvE-vergadering, zou ik zeggen. Wat doet het bestuur van de VvE in deze discussie?
bupaul
vindt dit leuk
Als Pactum het bedrijf is die de reparaties niet kan of wil uitvoeren dan dient de VVE een ander bedrijf te kiezen die de reparaties wel tijdig kan uitvoeren en dat gaat ook gebeuren maar later dan gepland.
Zo te lezen is de blokverwarming voor de tweede keer dit jaar uitgevallen en is dan meer ongemakkelijk dan een structureel terugkerend probleem.
Wellicht is een ander bedrijf inschakelen een goede oplossing omdat zo'n bedrijf heel anders tegen de ontstane lekkages aan kijkt.
Zo te lezen is de blokverwarming voor de tweede keer dit jaar uitgevallen en is dan meer ongemakkelijk dan een structureel terugkerend probleem.
Wellicht is een ander bedrijf inschakelen een goede oplossing omdat zo'n bedrijf heel anders tegen de ontstane lekkages aan kijkt.
Maar gaat dit nu over de stadsverwarming van de Deltawijk waar het complex op aangesloten is, of over de eigen blokverwarming van het gebouw zelf ?Ilse de Jong schreef: ↑29 nov 2024 15:15Beste Radar, de deltawijk in Deventer is afhankelijk van blokverwarming. Deze is al enorm oud.
-
Dat is tegenwoordig inderdaad de beste oplossing.marnix schreef: ↑30 nov 2024 11:18Wij hadden soort gelijke problemen, zulke oude leidingen en radiatoren dat er steeds vaker lekkages waren, de verzekering begon moeilijk te doen door de veelheid aan schades,
Iedereen een eigen ketel kan hier niet,omdat sommige appartementen daar geen geschikte ruimte voor hebben, door het ontbreken van een afvoer van de rookgassen.
Allemaal 1 of meerdere airco's kan wel.
De ketel is 25 jaar oud en zal toch een keer vervangen moeten worden.
2 Enorme ketels voor ruim 80 appartementen.
Kost een beste duit,kun je heel wat airco's voor kopen.
En dan de bijkomende voordelen:
Iedereen betaalt alleen voor zijn eigen gebruik.
Geen afrekening stookkosten a 4000 euro per jaar door Ista. !!
Geen vastrecht Enexis a 4000 euro per jaar.
Geen kosten verdampingsmeters,in totaal 400 stuks a 6 euro per stuk per jaar is 2400 euro per jaar.
Geen jaarlijks onderhoudsabonnement,enkele honderden tot duizenden euro's per jaar.
En airco heb je in de zomer natuurlijk ook profijt van.
De voordelen wegen m.i. niet op tegen de nadelen,o.a. andere warmte en een gebouw volgehangen met airco's.
Mooi al die uitgespaarde kosten. Maar is het electriciteitsnet afdoende?
-
Je bedoelt of 'van het gas af' wel mogelijk is? Dat kan zomaar een dingetje zijn ja, zeker als het een heel complex is. Als alle elektra ook nog eens vernieuwd moet worden gaat het een beste duit kosten.
-
Daar kan ik je geen antwoord op geven, dat weet ik zo niet.
Ik heb zelf aan 1 airco genoeg, dat zal nog wel lukken, iemand die er 4 wil,zou best wel eens een dingetje kunnen zijn.
In mijn betoog staat onderaan ten onrechte het woordje niet.
Lukt momenteel alleen met een dak vol zonnepanelen, een batterij en eventueel wat kleine windmolens op het dak. Maakt de investering duurder, maar met de prijzen die hiervoor zijn vermeld, wordt alleen de terugverdientijd langer.
Nadeel: niet alle inverter-airco's werken goed bij lage buitentemperaturen en op 3 hoog is het sneller nul graden dan op 1 hoog.
*
Het openingsbericht is niet helemaal duidelijk. Pactum is Pactum Installatietechniek, niet verwarren met Pactum Jeugdzorg. Armeva doet zowel VvE-beheer als verhuur. Zo is het lastig om te bepalen of mevr De Jong nu in een (voormalig) appartementengebouw in de Deltawijk woont, dat is aangesloten op 1 van de 12 ketelhuizen of in een nieuwere flat met alleen koopappartementen en eigen verwarming.
Nadeel: niet alle inverter-airco's werken goed bij lage buitentemperaturen en op 3 hoog is het sneller nul graden dan op 1 hoog.
*
Het openingsbericht is niet helemaal duidelijk. Pactum is Pactum Installatietechniek, niet verwarren met Pactum Jeugdzorg. Armeva doet zowel VvE-beheer als verhuur. Zo is het lastig om te bepalen of mevr De Jong nu in een (voormalig) appartementengebouw in de Deltawijk woont, dat is aangesloten op 1 van de 12 ketelhuizen of in een nieuwere flat met alleen koopappartementen en eigen verwarming.
Het is natuurlijk wel de vraag of ook al die besparingen daadwerkelijk gerealiseerd worden. Aanleg en onderhoud van al die airco's kost ook geld, Elektra moet mogelijk in het hele pand aangepast worden als er zoveel apparatuur bij komt, wat ook mogelijk extra vaste en variabele kosten met zich mee brengt. Al met al zal zoiets een flinke investering vragen van mogelijk een groep die het al niet al te breed heeft afhankelijk van het type appartement.simonswald schreef: ↑03 dec 2024 13:57
De voordelen wegen m.i. niet op tegen de nadelen,o.a. andere warmte en een gebouw volgehangen met airco's.
En daarnaast is het maar de vraag of het volhangen van een flatgebouw met airco's tegenwoordig nog wel mag kijkende naar de wetgeving op o.a. geluidsoverlast en zo ja, op welke wijze dat dan moet. Bij rijtjes huizen is het momenteel al enorm lastig om aan de wettelijke voorwaarden te voldoen, en bij appartementen zal dat dan vermoed ik niet makkelijker zijn, eerder nog lastiger.