LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Liander netwerkkosten capaciteitstarief 3x80amp

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
dutchneon
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 aug 2012 15:52

Liander netwerkkosten capaciteitstarief 3x80amp

Ongelezen bericht door dutchneon »

In mei 2011 heb ik samen met mijn vrouw ons eerste huis gekocht.
Een oud huis uit 1938, her en der nog in katoen gemantelde elektra :roll: . Maar ben redelijk handig en durf bijna alles wel aan te pakken.
Na 4 maanden klussen alle bedrading vervangen (was nog meer te klussen, 2x badkamer nieuw, keuken enz enz.)

Uiteindelijk toch maar besloten dat we de meterkast ook zouden vervangen. Een vriend (electricien) de boel laten bestellen en we zouden samen het spul gaan opbouwen. Voor het installeren viel zijn oog echter op een naar zijn woorden verouderde installatie. Bij nadere inspectie bleek ik over een 3x80 ampere aansluiting te beschikken!. Dat klonk mij als positief in de oren 8). Maar hij maakte met behoorlijke krachtige woorden duidelijk dat ik toch maar snel moest gaan bellen met mijn netbeheerder want dat ik weleens een vermogen aan transportkosten zou moeten betalen.

Dat bleek zo, 3x80 kost bijna 200 euro per maand, tegenover 15 euro /mnd voor een 3x25 aansluiting.

Een maand later kwam Liander de aansluiting verkleinen, voor 120 euro


Mijn vraag is nu echter, of ik de 5 maanden waarin ik niet wist dat ik zo'n zware aanlsluiting had, toch moet betalen?
Zoals ik al zei, ben best handig, het is me niet gauw te gek, het huisje (2 onder 1 kap) heeft al zeker 20 jaar woonbestemming.

En als ik niet aan het vervangen van de meterkast begonnen was, had ik pas bij de eindafrekening een hartverzakking gekregen!!!

boef530
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 feb 2012 13:50

Re: Liander netwerkkosten capaciteitstarief 3x80amp

Ongelezen bericht door boef530 »

U kunt aan de kosten voor het netwerkbeheer die maandelijks in rekening wordt gebracht zien welk tarief er wordt gehanteerd. Is die al buiten proportie wordt het moeilijk geld terug te krijgen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Liander netwerkkosten capaciteitstarief 3x80amp

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Tros Radar heeft hier een uitzending aan besteed; zie http://www.trosradar.nl/uitzending/item ... itstarief/

john duelieux
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:39

Re: Liander netwerkkosten capaciteitstarief 3x80amp

Ongelezen bericht door john duelieux »

boef530 schreef:U kunt aan de kosten voor het netwerkbeheer die maandelijks in rekening wordt gebracht zien welk tarief er wordt gehanteerd. Is die al buiten proportie wordt het moeilijk geld terug te krijgen.
3*80 wordt eens per jaar afgerekend.
Maandafrekeningen netbeheer krijg je alleen bij eigen trafostation

dutchneon
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 aug 2012 15:52

Re: Liander netwerkkosten capaciteitstarief 3x80amp

Ongelezen bericht door dutchneon »

Bedankt voor jullie reacties, inderdaad de uitzending van Radar heb ik gevonden, en gaat in principe over grote gas- aansluitingen. Aan het einde hebben ze het over een zelfde actie voor electra, maar daar zie ik nogsteeds niks van terug!
Ook niet op de site van Liander.

Afrekening is inderdaad pas aan het einde van het jaar.
Bij het afsluiten van de energie bij EON vorig jaar waren we wel een beetje verrast van het advies voorschotbedrag (375 euro) op basis van historisch verbruik. Maar dat hebben we op 175 laten zetten omdat we alleen maar spaar en led-lampen hebben en beiden fulltime werken zonder kinderen en voorheen
ook nooit boven de 3500kwh per jaar kwamen.

Na de ontdekking van 3x80, was het dus duidelijk waar die 375 vandaan kwam.
Blijkbaar wist de vorige eigenaar ook niks van het capaciteitstarief, die heeft gewoon 3 jaar lang 2200 euro netwerkkosten per jaar betaald, zonder morren :|
Laatst gewijzigd door dutchneon op 07 aug 2012 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Liander netwerkkosten capaciteitstarief 3x80amp

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Waarom leg je het niet voor aan de Vereniging Eigen Huis. Die moeten soortgelijke ervaringen toch wel kennen.

boef530
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 feb 2012 13:50

Re: Liander netwerkkosten capaciteitstarief 3x80amp

Ongelezen bericht door boef530 »

Aon zal wel Eon zijn neem ik aan. Eon brengt ook de netwerkkosten in rekening. Bij het afsluiten van het contract zal de opbouw van het termijnbedrag a 375 euro gespecificeerd zijn. Ging er toen al geen belletje rinkelen want dat bedrag is gigantisch hoog voor een twee onder één kap woning. Het aanpassen van het bedrag naar 175 euro maakt bij veel maatschappijen een regeling onmogelijk. In het slechtste geval is de naheffing 1000 euro. Als eerste bij Eon het termijnbedrag naar boven bijstellen want de kans dat Liander zich stug opstelt is bijzonder groot.

dutchneon
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 aug 2012 15:52

Re: Liander netwerkkosten capaciteitstarief 3x80amp

Ongelezen bericht door dutchneon »

Bob Schurkjens schreef:Waarom leg je het niet voor aan de Vereniging Eigen Huis. Die moeten soortgelijke ervaringen toch wel kennen.
Goeie tip ga ik achteraan!

@ boef, sorry eon idd, naheffing van EON was 1300 euro, maar daar word al aan gewerkt omdat ik gelukkig in augustus vorig jaar de capaciteit al had laten aanpassen....
Ze hadden een foutje gemaakt in de administratie :roll:

Wat betreft het voorschotbedrag, we hebben het online afgesloten dus was ongespecificeerd. Ik nam aan dat wij wel een stuk zuiniger zouden zijn dan de vorige eigenaar. (had ook nog niet gehoord van capaciteitstarief).

Gaat er mij om dat ik het onterecht vind dat als ik onwetende zo'n gigantische capaciteit in de meterkast heb, dit zsm heb laten vervangen en dan toch voor de 5 maanden absurd zware aansluiting moet betalen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Liander netwerkkosten capaciteitstarief 3x80amp

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik vind ook dat een makelaar je hier voor moet waarschuwen: het is immers een nutteloze en zware kostenpost waarmee je wordt geconfronteerd. Een beetje makelaar moet dit soort zaken herkennen.

dirkib
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 sep 2010 18:51

Re: Liander netwerkkosten capaciteitstarief 3x80amp

Ongelezen bericht door dirkib »

Het enige wat je volgens mij kan doen is een verzoek bij Liander indienen voor een coulanceregeling. Zij moeten namelijk het geld teruggeven, wie jou allemaal had moeten informeren over de capaciteit, daar kom je niet verder mee. Maar je bent nu een jaar verder na omzetting, dat had je gelijk moeten doen.

Er was bij invoering van het capaciteitstarief voor elektriciteit een coulanceregeling van een jaar: gratis omzetten en teruggave. Daar heb je nu helaas niets meer aan, maar je kan er wel aan refereren omdat de vorige bewoner dat blijkbaar niet in de gaten had.

Gesloten