| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] maandelijkse voorschotsnota nuon
maandelijkse voorschotsnota nuon
kan nuon van mij verlangen dat mijn maandelijkse nota vooraf betaalt dient te worden ik heb altijd betaalt aan het einde van de maand als het salaris gestort word , maar ik krijg nu de laatste maanden een herrinering met een verhoging van 5 euro wegens het te laat betalen
kan dat zomaar
het is toch overal loon naar werken
kan dat zomaar
het is toch overal loon naar werken
Re: maandelijkse voorschotsnota nuon
U betaald per acceptgirokaart?
Advies: laat het automatisch afschrijven, dan kan uzelf aangeven op welke dag van de maand het termijnbedrag afgeschreven gaat worden (keuze van 1e t/m 27 van de maand)
Deze keuze hebt u bij acceptgiro namelijk niet en zit u vast aan de uiterlijke betaaldatum gesteld door de Nuon.
Advies: laat het automatisch afschrijven, dan kan uzelf aangeven op welke dag van de maand het termijnbedrag afgeschreven gaat worden (keuze van 1e t/m 27 van de maand)
Deze keuze hebt u bij acceptgiro namelijk niet en zit u vast aan de uiterlijke betaaldatum gesteld door de Nuon.
de kern van de vraag is
kan nuon mij een maand vooraf in rekening brengen ???
ik heb namelijk twee bedrijven die niet automatisch betaalt worden
nuon en upc
van wege
kan nuon mij een maand vooraf in rekening brengen ???
ik heb namelijk twee bedrijven die niet automatisch betaalt worden
nuon en upc
van wege
hierover is al eens eerder discussie geweest in dit forum. Uiteindelijk betreft het een voorschotnota. Het is op zich dus niet raar dat u vooraf betaald voor geleverde diensten (gebeurt bijv. ook met de huur). De leveranciers gaan hier alleen verschillend mee om: zelf betaal ik ronde de 27e van iedere maand het voorschotbedrag van diezelfde maand per automatische incasso. Dan is het grootste deel van de maand dus al voorbij ... In dezelfde topic wordt het maandbedrag door dezelfde leverancier bij iemand anders vooraf geincasseerd! Er lijkt dus sprake van willekeur bij leveranciers.kan nuon mij een maand vooraf in rekening brengen ???
Mijn mening is dat een voorschotbedrag (de naam zegt het al) best aan het begin van de maand geincasseerd mag worden, dat is zo voor de huur, voor de zorg- en andere verzekeringen. Daar heb ik geen moeite mee.
Zolang het maar gebeurt in de maand waar het voorschot over gaat.
Niet zoals KPN het flikt, 2 maanden vooruit en dan ook nog steeds vroeger waardoor je uiteindelijk medio juni al een voorschot betaalt voor de maand augustus.
Of het nu vooraf, of achteraf is, je betaald toch gewoon 12 termijnen bij Nuon.
Zolang het maar gebeurt in de maand waar het voorschot over gaat.
Niet zoals KPN het flikt, 2 maanden vooruit en dan ook nog steeds vroeger waardoor je uiteindelijk medio juni al een voorschot betaalt voor de maand augustus.
Of het nu vooraf, of achteraf is, je betaald toch gewoon 12 termijnen bij Nuon.
Zoals terecht opgemerkt is dit onderwerp al eens eerder (volgens mij al vaker) op dit forum aan de orde geweest.kan nuon van mij verlangen dat mijn maandelijkse nota vooraf betaalt dient te worden
Indien Nuon dit voorschot (wat overigens betrekking heeft op 1/12 van de (jaar)afrekening en niet op voor uit betalen) vooruit incasseert, zal, naar alle waarschijnlijkheid, dit in hun leveringsvoorwaarden staan. Dus dit is simpel te achterhalen.
Mijn energieleverancier, dit is een van de vier grote (Delta, Eneco, Essent en Nuon) in Nederland, brengt het maandelijkse voorschot achteraf in rekening.
Zo loopt mijn verbruikersjaar en de jaarrekening van september tot en met augustus. Dat wil zeggen dat in augustus de respectievelijke standen worden opgenomen of gevraagd om door te geven, waarna eind september de jaarafrekening wordt gepresenteerd. In deze jaarafrekening wordt dan weer de eerste voorschotnota van het nieuwe verbruikersjaar opgenomen. Heb je nog over van het voorgaande jaar in de jaarafrekening dan wordt dit direct verrekend met het eerste voorschotbedrag en indien er nog geld overblijft dan wordt dit teruggestort op je bankrekening. Vervolgens volgt eind oktober de tweede voorschotnota enz. in de volgende maanden. In mijn situatie heb ik het energiebedrijf gemachtigd om automatisch te incasseren en dit gebeurt omstreeks de 27e van de maand.
In de discussie of het reëel is om vooruit te laten betalen in deze, zal ieder waarschijnlijk een andere c.q. eigen mening hebben. Ik vind dat je de gelegenheid krijgt om iedere maand 1/12 van de (af)rekening te betalen. En daarbij moet je maar afwachten of je zelfs niet te weinig betaalt, waardoor het energiebedrijf eigenlijk “te kort” wordt gedaan.
Overigens door zelf op te letten kun je veel misère voorkomen.
-
De Tegenpartij
h@rm@n,
Dat je niet te weinig betaald zorgt je energiemaatschappij wel voor hoor ! Ze baseren hun maandelijkse termijnen op een verwachte afname en zelfs op prijsverhogingen. Je kan je maandtermijn maar hooguit 10% naar beneden brengen, ook al verwacht jij helemaal geen stroom meer te gebruiken (leegstaand huis ??)
De maandbedragen zijn gebaseerd op een verwachte afname in dat jaar, en zijn dus al in feite vooruitbetalingen ! Als je die termijnen ook nog eens vooruit moet betalen, betaal je de vooruitbedragen dus voorruit
Dat je niet te weinig betaald zorgt je energiemaatschappij wel voor hoor ! Ze baseren hun maandelijkse termijnen op een verwachte afname en zelfs op prijsverhogingen. Je kan je maandtermijn maar hooguit 10% naar beneden brengen, ook al verwacht jij helemaal geen stroom meer te gebruiken (leegstaand huis ??)
De maandbedragen zijn gebaseerd op een verwachte afname in dat jaar, en zijn dus al in feite vooruitbetalingen ! Als je die termijnen ook nog eens vooruit moet betalen, betaal je de vooruitbedragen dus voorruit
De netbeheerder koppelt naar de leverancier het gemiddeld verbruik terug. De leverancier zegt daarop vervolgens: hier hoort .... termijnbedrag bij.Ze baseren hun maandelijkse termijnen op een verwachte afname en zelfs op prijsverhogingen. Je kan je maandtermijn maar hooguit 10% naar beneden brengen, ook al verwacht jij helemaal geen stroom meer te gebruiken (leegstaand huis ??)
Je termijnbedrag kun je prima verlagen. Als je geen notoire wanbetaler bent. Verlaag je het termijnbedrag meer dan 10%, drukt men je wel op het hart dat de jaarafrekening dan wel eens vies tegen kan vallen en er giga bijbetaald moet gaan worden. M.a.w. dit 10% is welbeschouwd ter bescherming van de consument zelf.
Als u duidelijk aangeeft dat de betreffende woning leegstaat (ivm bijv. verkoop) kan het termijnbedrag prima omlaag gebracht worden. Leegstand bedrag is ong. 50-60 euro per mnd.
Mij is bekend dat Nuon hier helemaal niet moeilijk over doet. U zult hiervoor alleen even een telefoontje moeten plegen.
Betreft de leegdstand periode echter slechts 2 maanden, dan loont het verlagen van het termijnbedrag naar leegstand niet.
T.a.v prijsverhogingen:
Wees blij dat de levernacier hier met ons meedenkt. In juli gaat er weer een prijsverhoging plaatsvinden. Dan ben ik blij dat mijn leverancier mijn termijnbedrag vanaf dat moment weer een beetje verhoogt, parallel aan deze verhoging.
Uitgaande van een gewoon huishouden en dat de woning niet leeg komt te staat (dat zijn uitzonderingen) kan men er gevoeglijk vanuit gaan kan de schatting qua verbruik redelijk genoemd mag worden. (mits er geen veranderingen in het huishouden of gezinssamenstelling plaatsvinden).
Zegt u dat de consument vooriut betaald, is dit niet helemaal waar.
's Winters en in de herfst betaald u namelijk veel te weinig in verhouding tot uw daadwerkelijke verbruik gedurende deze jaargetijde. 's Zomers trekt dit zich weer recht. Dan betaald u teveel in verhoding tot uw daadwerkelijk verbruik voor dit jaargetijde.
H@rm@n zegt het goed: eigenlijk moet u het zien als 1/12 betalen van de jaarafrekening die u eens per jaar ontvangt.
Maar goed, links om of rechts om, wees blij dat we in termijnen mogen en kunnen betalen. Anders was de betaal ellende nog groter geweest bij de jaarlijkse jaarafrekening.
Tja... ik begin in april aan het "nieuwe" jaar en dan staat m'n verwarming meestal al uit. Ik betaal volgens dezelfde theorie dus in de zomer al de GJ's die ik in de winter nog moet gaan gebruiken.'s Winters en in de herfst betaald u namelijk veel te weinig in verhouding tot uw daadwerkelijke verbruik gedurende deze jaargetijde.
Wanneer je betaalt maakt feitelijk helemaal niet uit, per maand betaal je inderdaad gewoon 1/12 van het te verwachten jaarbedrag, en 1x per jaar wordt berekend of dit correct is.