LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] MAIN Energie - Fout in de facturering

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Fullgrymm
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 aug 2009 15:59

MAIN Energie - Fout in de facturering

Ongelezen bericht door Fullgrymm »

Hallo allemaal!

Ik ben (samen met mijn huisgenoot, huur een appartement met een vriend van mij) sinds juni 2008 klant van MAIN Energie. Wij hebben ons aangemeld toen wij het ouderlijk huis verlieten en dus beiden op onszelf gingen wonen en hadden dus geen eerdere ervaring met energierekeningen, betalingen, voorschotten, leveranciers e.d.
Na een heleboel zoekwerk hebben wij besloten om ons aan te melden bij MAIN Energie voor de levering van het gas en de elektriciteit, vooral omdat zij als voordeligste uit de bus kwamen (gecheckt op www.energieleveranciers.nl).
Bij de aanmelding en aansluiting door MAIN Energie ging alles prima, de klantenservice was ook erg behulpzaam bij onze vragen. Toen alles geregeld was kwamen dus ook maandelijks de facturen zoals het hoort. Maandelijkse vaste kosten van Enexis (netwerkbeheerder elektriciteit) en NRE worden per acceptgiro betaald en hier zijn verder ook nooit problemen mee geweest.
Van MAIN Energie hebben wij echter tot nu toe nooit een maandelijkse factuur gehad voor het verbruik van elektriciteit en/of gas. Er is wel een voorschot vastgesteld aan de hand van het te verwachten maandelijkse verbruik, maar verder nooit rekeningen gekregen. Achteraf gezien hadden we dit zelf moeten opmerken maar aangezien dit voor ons nieuw was gingen er geen alarmbellen rinkelen omdat we geen facturen ontvingen van MAIN Energie (wat nooit komt mis je ook niet, zal ik maar zeggen).

Nu kreeg ik vandaag post van MAIN Energie. Of we door een 'foutje' in hun computersysteem maar even in totaal 1567,02 aan facturen voor elektriciteit en gas willen ophoesten voor 25 augustus.
Uit de brief van MAIN Energie:

"Ter verduidelijking van bijgesloten factu(u)r(en) sturen wij u deze brief.

Er is gebleken dat bij u de afgelopen periode geen of onvoldoende kosten in rekening hebben gebracht. Door een fout in de data van ons computersysteem zijn deze facturen on-hold gezet. Hierbij ontvangt u de facturen alsnog. Onze welgemeende excuses voor het ongemak van deze verlate facturatie.

Vanaf heden zullen wij u het correcte maandbedrag in rekening gaan brengen om zo naheffingen in de toekomst te voorkomen."

Zij geven dus zwart op wit toe dat het een fout van hun zijde betreft. Mijns inziens is MAIN Energie dus in gebreke in deze situatie aangezien onze 'overeenkomst tot levering van energie' van MAIN vermeld:
"MAIN Energie zal de verschuldigde bedragen maandelijks via een automatische incasso van bank/girorekening van de contracthouder afschrijven."

Ik neem aan dat ik bezwaar kan indienen tegen het feit dat MAIN Energie ons verzoekt om deze flinke som maar even binnen 2 weken te storten?
En wat kan ik eisen/claimen als consument nu de fout bij hun ligt?

Mensen met meer verstand of ervaring in dergelijke situaties; advies is van harte welkom!

AGGB
Berichten: 371
Lid geworden op: 20 jan 2008 13:23

Re: MAIN Energie - Fout in de facturering

Ongelezen bericht door AGGB »

Eisen/claimen hoe kom je erbij. Dat je een aantal maanden, laat ik zeggen tot 2009 (6 maanden dus)niet oplet,soit!
Meer dan een jaar lekker zitten te suffen en dan eisen gaan stellen? Wordt het niet tijd om weer bij pappie en mammie te gaan wonen? Dan kunnen die voor je denken.
Je verwijt Main fouten, maar zelf ben je net zo nalatig. Meer dan een jaar niet gemerkt dat er helemaal niets wordt afgeschreven. Juist als je net zelfstandig gaat wonen dient men op de centjes te letten. Nu ben je boos, je hebt zelf nog niets geprobeerd en gaat nu hier al hulp zoeken en over claimen praten. Buitengewoon ongeloofwaardig verhaal dat je niets gemerkt zou hebben.
Mail heeft een keurige brief geschreven, zo krijgt men maar zelden van een energieleverancier. Schrijf of mail Main dat je twee weken wel erg kort vindt en vraag of ze er twee maanden van willen maken, dat lijkt mij in elk geval redelijk.

Fullgrymm
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 aug 2009 15:59

Re: MAIN Energie - Fout in de facturering

Ongelezen bericht door Fullgrymm »

Zeg kan het misschien een klein beetje normaal AGGB..?

Ik pleit mezelf ook helemaal niet vrij en weet goed dat het onoplettend is, maar ik vraag hier om advies in het geval dat MAIN Energie z'n poot stijf zou houden wat betreft de betaling omdat zij ook een fout hebben gemaakt (ja, OOK zeg ik). Je weet wel, wat je rechten/plichten als consument zijn.

Ik plaats dit verhaal om behulpzame reacties te krijgen en niet om zo'n lompe en neerbuigende reactie van iemand die meteen maar z'n conclusies trekt. Dus hou in het vervolg fijn je 'advies' voor je als je het niet op een normale manier kan brengen, dat is MIJN advies.

AGGB
Berichten: 371
Lid geworden op: 20 jan 2008 13:23

Re: MAIN Energie - Fout in de facturering

Ongelezen bericht door AGGB »

Dus als een advies je niet bevalt, dan is het lomp en neerbuigend.
Als Main een dergelijke keurige brief schrijft na hun fout, waarom probeer je dan zelf niet eerst ook een keurige brief terug te schrijven alvorens hier te spreken over claimen.

Ik zou willen dat Oxxio na slechts een jaar mij een dergelijke keurige brief had geschreven, na heel wat ernstiger fouten.
Dus meisje nmm zijn je rechten nul in deze. Probeer met een vriendelijke brief de termijn van 2 weken op te rekken, blijft mijn goed bedoelde advies.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: MAIN Energie - Fout in de facturering

Ongelezen bericht door Shine »

Beide partijen zijn onoplettend, slordig en nalatig in deze kwestie geweest.
Beide partijen hebben, ieder op hun eigen gebied, grove fouten gemaakt.
Dus dunkt me dat beide partijen elkaar in deze kwestie daarom ook tegemoet zullen moeten komen. Kortom de gulden middenweg.

Neem contact op met Mainenergie en vraag of er een betalingsregeling t.a.v dit bedrag mogelijk is. Je zult dan naast je maandelijkse termijn extra moetne gaan betalen, namelijk de afbetaling van 1567,02.

Lijkt me een billijke oplossing!

Dus ga dat eerst proberen.
Wat betreft het claimen: Tja, Main staat in haar recht. Ze mogen het claimen, ze hebben immers aan u geleverd de afgelopen periode.
Tip voor de volgende keer in zo'n situatie (ongeacht goed of product): zorg dat u in iedergeval maandelijks een bedrag opzij legt omdat vroeg of laat de rekening toch gepresenteerd wordt.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: MAIN Energie - Fout in de facturering

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Waar is die rekening van NRE voor? Dat is toch ook een energieleverancier? Wat mij verder opvalt aan je verhaal is dat je kennelijk geen flauw idee hebt wat je feitelijk aan stroom en gas verbruikt en wat jou dat vervolgens per maand zou moeten kosten. Is het niet slim om dat even op de achterkant van een bierviltje uit te rekenen? Je bent student dus dat zou je moeten kunnen. Dan weet je meteen of MAIN het aan het rechte eind heeft met deze SCHATTING. Heel veel mensen op dit forum klagen over hun energierekening in de hoop dat anderen dit op dit forum "bij toverslag" kunnen verlagen met een gouden tip. Niet lullig of persoonlijk bedoeld, maar af en toe verbaas ik me over de luiheid en gemakzucht van mensen op dit punt. Omdat men geen zin heeft om in de materie te duiken en er een kwartiertje mee bezig te zijn. Voorschotten zijn vaak veel te hoog. Het zou me niet verbazen als het feitelijk om een lager bedrag gaat, bijvoorbeeld 1000 euro ipv 1500.

Het zou me niet verbazen als de helft van alle Nederlanders de energierekening helemaal niet controleert en braaf betaalt om er in godsnaam maar van af te zijn. Ook als de rekening dus niét klopt.

Ik ben zelf klant geweest bij MAIN. Mijn ervaring was goed met dit bedrijf. Hopelijk kun je een betalingsregeling treffen en de rekening over een jaar uitsmeren.

Gesloten