| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] meter dag- en nachttarief wisselt om de paar uur
-
sniedertje
meter dag- en nachttarief wisselt om de paar uur
Het begon een week geleden, ik ben in afwachting van mijn jaarafrekening van Essent, maar op hun site (ingelogd) was er nog niets bekend, wat ik wel zag dat de door mij opgegeven dag- en nachttarief omgedraaid waren, dus ik Essent bellen, die kwam met een vreemd verhaal dat mijn dagtarief 1 het nachttarief was en visa verca! In ieder geval afgesproken dat ik dagelijks de meterstanden zou controleren en zij/Essent belt mij binnenkort terug ook een brief over gekregen. Maar nu ik dus dagelijks de standen check kom ik er achter dat de ene keer de energie, in de nacht, naar het dagtarief is gegaan en op de dag zit ik ineens op teller 2 het nachttarief, hoe verbaasd was ik vandaag (zondag 24/9) toen ik ineens zag dat mijn nachttarief niet omhoog gaat maar omlaag, afgelopen vrijdag stond deze om half 2 smiddags op 7254 en vanmiddag om half 5 op 7210, mijn dagtarief was wel sneller gestegen, kan iemand mij vertellen hoe ik Essent kan aanpakken. Vrg Elly
Re: meter dag- en nachttarief wisselt om de paar uur
U zal dit met uw netbeheerder moeten opnemen.
Als u denkt dat er iets met de meter aan de hand is, dan zijn zij daarvoor verantwoordelijk, en niet een energieleverancier (wie dat dan ook is).
Kijkt u ook eens hier:
http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... erder.html
Als u denkt dat er iets met de meter aan de hand is, dan zijn zij daarvoor verantwoordelijk, en niet een energieleverancier (wie dat dan ook is).
Kijkt u ook eens hier:
http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... erder.html
-
forumessent
Beste sniedertje,
In uw bericht van 26 september op dit forum geeft u aan dat uw elektriciteitsmeter niet correct het verbruik registreert. Hiervoor raad ik u aan om contact op te nemen met uw netwerkbeheerder.
Met vriendelijk groet,
Angelique
Essent medewerker
In uw bericht van 26 september op dit forum geeft u aan dat uw elektriciteitsmeter niet correct het verbruik registreert. Hiervoor raad ik u aan om contact op te nemen met uw netwerkbeheerder.
Met vriendelijk groet,
Angelique
Essent medewerker
Sniedertje, zoals al 2x opgemerkt moet je voor de meter bij het Meetbedrijf van het Netwerkbedrijf zijn en dit zou Enexis kunnen zijn afhankelijk van waar je woont.
Verder is het geen vreemd verhaal dat het telwerk I het nachttarief is en telwerk II het dagtarief. Bij oudere meters kun je ook zeggen het bovenste telwerk (I) is nachttarief en het onderste (II) het dagtarief. Hiermee is jouw opmerking dat de dagelijkse standen c.q. verbruik dat volgens jou de ene keer, in de nacht, naar het dagtarief gaan en omgekeerd je op de dag op teller II (het nachttarief) zou zitten opgelost.
24/9 is geen zondag geweest maar een vrijdag en dan is overdag dus telwerk II ingeschakeld. Ook komt het erop neer en suggereer je dat het nachttarief, nogmaals voor de duidelijkheid telwerk I, terug loopt en het dagtarief, telwerk II, sneller is gestegen. Hiermee vertel je dat de meter de ene keer rechtsom draait, registreert correct, en de andere keer linksom, registreert niet correct maar loopt het telwerk terug. Dit is technisch echt onmogelijk, omdat de elektrische stroom toch steeds dezelfde richting door de meter (stroomspoel) loopt. Bovendien zit op een en dezelfde as in de meter een tandwiel dat zowel het nachttelwerk als het dagtelwerk aandrijft. Een signaal met een bepaalde freqentie zorgt voor het omschakelen van de telwerken. Misschien dat je het beste jezelf eerst kunt aanpakken
Verder is het geen vreemd verhaal dat het telwerk I het nachttarief is en telwerk II het dagtarief. Bij oudere meters kun je ook zeggen het bovenste telwerk (I) is nachttarief en het onderste (II) het dagtarief. Hiermee is jouw opmerking dat de dagelijkse standen c.q. verbruik dat volgens jou de ene keer, in de nacht, naar het dagtarief gaan en omgekeerd je op de dag op teller II (het nachttarief) zou zitten opgelost.
24/9 is geen zondag geweest maar een vrijdag en dan is overdag dus telwerk II ingeschakeld. Ook komt het erop neer en suggereer je dat het nachttarief, nogmaals voor de duidelijkheid telwerk I, terug loopt en het dagtarief, telwerk II, sneller is gestegen. Hiermee vertel je dat de meter de ene keer rechtsom draait, registreert correct, en de andere keer linksom, registreert niet correct maar loopt het telwerk terug. Dit is technisch echt onmogelijk, omdat de elektrische stroom toch steeds dezelfde richting door de meter (stroomspoel) loopt. Bovendien zit op een en dezelfde as in de meter een tandwiel dat zowel het nachttelwerk als het dagtelwerk aandrijft. Een signaal met een bepaalde freqentie zorgt voor het omschakelen van de telwerken. Misschien dat je het beste jezelf eerst kunt aanpakken
h@rm@n schreef:Sniedertje, zoals al 2x opgemerkt moet je voor de meter bij het Meetbedrijf van het Netwerkbedrijf zijn en dit zou Enexis kunnen zijn afhankelijk van waar je woont.
Ehm H@rm@n,
Nachttarief is niet per defenitie telwerk 1 of 2. Dit is namelijk regio afhankelijk. In je antwoord ga je ook nog eens uit van een mechanische meter. Het kan goed mogelijk zijn dat de TS een digitale meter heeft die niet juist wordt afgelezen.
Mijn advies aan jou is het zelfde als wat jij aan TS geeft.
-
Chanmaster
Jawel, meter 1 staat voor dagtarief en meter 2 staat voor nacht tarief.
Zodra er op de singnaaldraad spanning komt schakelen de meters massaal op stand 2, boilers met een nachstroomschakeling etc. treden dan in werking.
Wat het topic betreft herken ik deze klachten als twee mogelijkheden zoals ik deze in het verleden heb mee gemaakt.
De eerste mogelijkheid berust op ergens geknoei in de meterkast waardoor er op gezette tijden spanning op de signaaldraad komt. De storing is moeilijk te vinden daar dit in het gehele verzorgingsgebied voor komt.
De tweede mogelijkheid is dat er een sluiting ergen in een last is opgetreden. Deze is te meten van dan moet de stroom er af.
Als we niets doen ploft het vanzelf een keer en weten we waar de oorzaak ligt.
Zodra er op de singnaaldraad spanning komt schakelen de meters massaal op stand 2, boilers met een nachstroomschakeling etc. treden dan in werking.
Wat het topic betreft herken ik deze klachten als twee mogelijkheden zoals ik deze in het verleden heb mee gemaakt.
De eerste mogelijkheid berust op ergens geknoei in de meterkast waardoor er op gezette tijden spanning op de signaaldraad komt. De storing is moeilijk te vinden daar dit in het gehele verzorgingsgebied voor komt.
De tweede mogelijkheid is dat er een sluiting ergen in een last is opgetreden. Deze is te meten van dan moet de stroom er af.
Als we niets doen ploft het vanzelf een keer en weten we waar de oorzaak ligt.