LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Meteropname

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Louis01

Meteropname

Ongelezen bericht door Louis01 »

Al 2 jaar lang komt Liander (Energievoorziener in A'dam) rond mei de meter opnemen. Bij navraag bleek dat Liander dat wettelijk verplicht is, maar 1x in de 3 jaar. Ik maak nu elk jaar mijn meterstanden digitaal door aan de NL Energie Mij. Hierbij heb ik tot op heden geen problemen mee.
Bij benadering door een ander energiebedrijf om over te stappen, werd mij verteld dat men kon zien dat ik bij Nuon zat. Nu zit ik bij NL Energie Mij., dus neem ik aan dat dit een dochtermaatschappij van Nuon is, wat ook verklaard waarom Liander in opdracht van Nuon dan, mijn meterstanden komt opnemen. Begrijpen we het nog?
Nu is mijn vraag mag Liander mijn meterstanden opnemen, of mag dit alleen 1x in de 3 jaar!
PS.: Als reden geeft men op, om eventuele problemen met de jaarrekening via NL Energie Maatschappij te
voorkomen.

sjohie

Re: Meteropname

Ongelezen bericht door sjohie »

Louis01 schreef:Al 2 jaar lang komt Liander (Energievoorziener in A'dam) rond mei de meter opnemen. Bij navraag bleek dat Liander dat wettelijk verplicht is, maar 1x in de 3 jaar. Ik maak nu elk jaar mijn meterstanden digitaal door aan de NL Energie Mij. Hierbij heb ik tot op heden geen problemen mee.
Bij benadering door een ander energiebedrijf om over te stappen, werd mij verteld dat men kon zien dat ik bij Nuon zat. Nu zit ik bij NL Energie Mij., dus neem ik aan dat dit een dochtermaatschappij van Nuon is, wat ook verklaard waarom Liander in opdracht van Nuon dan, mijn meterstanden komt opnemen. Begrijpen we het nog?
Nu is mijn vraag mag Liander mijn meterstanden opnemen, of mag dit alleen 1x in de 3 jaar!
PS.: Als reden geeft men op, om eventuele problemen met de jaarrekening via NL Energie Maatschappij te
voorkomen.
Tsja, dat zou je in mijn ogen het beste na kunnen vragen bij Liander? De energieleverancier moet 1x per jaar de meterstanden van de netbeheerder krijgen, om je de jaarrekening te kunnen doen toekomen? En normaliter doen ze dat 1x per 3 jaar fysiek, en de andere 2 jaar op afstand, maw jij vult dat even digitaal in, of stuurt een kaartje op.

Gezien de topics met alle NLE ellende hier op het forum, snap ik wel dat Liander de vinger aan de pols wil houden.. :wink:

Maar Liander is de verzelfstandigde netwerk-tak van NUON, NLE is daar niet uit voortgekomen volgens hun site.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

ze moeten minimaal 1x per 3 jaar de meterstanden fysiek opnemen. voor zover ik weet mogen ze dit ook 1x per jaar doen. Bij mijn weten voorziet de wet alleen in een minimum en niet direct in een maximum, tenzij dit natuurlijk teveel overlast zou veroorzaken.

Liander is degene die eigenaar is van uw meter, deze beheert en verantwoordelijk is voor de standen die hier op staan en dat deze kloppen. NL energie factureert de meterstanden aan u, en normaliter geeft u die zelf jaarlijks door voor de jaarafrekening.

maar zoals al gezegd wordt kan NLE behoorlijk vaag en onduidelijk zijn met meterstanden, dus kan me heel goed vinden in het argument van Sjohie, dat Liander dit liever zelf in de hand houdt.

Vattenfall Webcare
verified

Ongelezen bericht door Vattenfall Webcare »

Geachte Louis01,

De NL-energiemaatschappij is géén dochteronderneming van Nuon. U woont in Amsterdam, daar is Liander de eigenaar van het netwerk en de meters. Zij mogen ( en zijn verplicht) uw meterstanden opnemen, dit dient minimaal één keer in de drie jaar te gebeuren. Als Liander vaker de standen opneemt, is dat alleen maar goed want dan wordt u voor uw daadwerkelijke verbruik afgerekend, in tegenstelling tot wanneer u met geschatte meterstanden wordt afgerekend. Liander deponeert de meterstanden in een register waar de leveranciers bij kunnen.

Ik hoop u zo voldoende te hebben geïnformeerd,

Met vriendelijke groet
Nathalie
Nuon Webcare

Zijlmans

Ongelezen bericht door Zijlmans »

LIANDER schat het bij ons al voor de 2x veel te hoog in. NA overstap kreeg ik een maand bedrag dat het dubbele was de vorige leverancier, later bleek waarop, als je in eens 3500 Kwh te hoog word aangeslagen
Liander kwam in 2011 begin december, maar vorig jaar niemand gezien, wederom geschat en ja hoor weer 2000 Kwh te hoog, gevolg, een te hoge jaar afrekening, direct met NUON gebel;d dat dit niet klopt, de meterstanden op 15 jan doorgegeven en foto's van de meterstanden gemaakt als bewijs.
Zowel Nuon als lIander had toch even een mail kunnen sturen of een kaartje in de bus doen om even de standen door te geven, maar nee ze doen maar wat, gevolg, Boze klanten, extra werk om nieuwe berekenigen te maken dubbele facturen wat zijn et toch een sukkels als je het goed bekijkt, nee maar NUON stuurt mij wel doodleuk een mail van u jaar nota staat gereed.
Mail dan ook even of ik de meterstanden wil door geven he, maar nee ze zoeken blijkbaar erg veel werk. zeker bang dat ze ontslagen worden vanwege de recessie.
2x nu te hoog aan geslagen de derde x betaal ik gewoon de nota niet meer, ik betaal per maand gewoon door en wacht net zo lang tot er iemand aan de deur komt om de standen op te nemen, dan kunnen ze de boel gaan verrekenen en niet eerder.

Vattenfall Webcare
verified

Beste Zijlmans,

Normaal gesproken, komt er ieder jaar een meteropnemer van Liander langs op uw adres. Als u niet thuis bent, wordt er een meterstandenkaart achtergelaten waarmee u dan zelf de meterstanden kunt doorgeven (via de website of klantenservice). Uit uw bericht maak ik echter op dat dit in uw geval mogelijk niet is gebeurd. Hiervoor bied ik u, namens Nuon, verontschuldigingen aan. Dit is uiteraard niet de bedoeling.

U geeft aan dat u inmiddels zelf al de juiste standen heeft doorgegeven, dus ik ga ervan uit dat uw jaarafrekening nu correct is. Mocht ik u desondanks nog ergens bij kunnen helpen, dan verneem ik dat graag van u.

Met vriendelijke groet,

Peter
Nuon Webcare

Zijlmans

Ongelezen bericht door Zijlmans »

Beste NUON medewerker,
De gewijzigde jaar nota hoop ik binnenkort te ontvangen, het zou 10 dagen duren, dus ik wacht het even af. Aangezien de vorige nota op 29 januari zal worden afgeschreven zou dit nog goed komen, maar eerst zien dan geloven. Bij mijn overstap naar NUON ging echt alles mis en dat blijft zich vervolgen. als er word afgeschreven storneer ik deze toch direct. niks maar dan ook niks gaat er goed sinds de overstap.
ik denk er zelfs al aan om weer over te stappen, als mijn jaar er op zit. en dan een maand later de afrekening van opgewekte stroom, waarom dat een maand later moet is mij een raadsel. kan je toch gewoon van de gebruikte stroom aftrekken en je hebt 1 nota en gelijk alles verrekent. Doen ze bij United Consumers ook alles op 1 nota. handig, en overzichtelijk, en veel minder werk. en tijd.
de jaar afrekening is toch al moeilijk te begrijpen.

Vattenfall Webcare
verified

Beste Zijlmans,

Vervelend om te lezen dat uw overstap zo moeizaam is verlopen. Ook dit is uiteraard niet de bedoeling. Als u mij uw gegevens stuurt in een privébericht, dan kan ik voor u controleren of alles nu wel in orde is. Nogmaals excuses voor deze gang van zaken.

Met vriendelijke groet,

Peter
Nuon Webcare

Gesloten