LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] mogelijk afgetapt, welke stappen te zetten?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
akiek
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 jan 2010 21:20

mogelijk afgetapt, welke stappen te zetten?

Ongelezen bericht door akiek »

Ik woon in een normaal rijtjeshuis en was overgestapt naar andere leverancier. Op de eindafrekening stond dat ik eens zo veel electriciteit had verbruikt als eerder.
Nu blijkt dat ik 3 loze groepen heb, als ik deze uitschakel heb ik nog overal stroom.
Dit gedaan en toen wekelijks de standen bijgehouden.
Nu heb ik weer een normaal verbruik, dit doorgegeven aan energiemaatschappij en ze hebben netjes mijn voorschot verlaagd, dus hier geen klagen over.

Alleen moet ik nu wel voor 5 maanden €500,- extra betalen (die ik niet heb verbruikt)
Nu is mijn vraag kan je hier aangifte voor doen en wordt er dan een onderzoek ingesteld?
Energiemaatschappij wil daaraan niet meewerken.
Wie heeft er raad?

Deurwaarder Mark
Berichten: 563
Lid geworden op: 27 dec 2008 21:14

Re: mogelijk afgetapt, welke stappen te zetten?

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

Aangifte doen kan altijd, maar dan moet je wel hard kunnen maken dat je afgetapt bent. Kun je niet zien wat die drie loze groepen aangesloten is of waar die kabels naar toe gaan? Als je zeker weet dat het probleem in die groepen zit, zou je er misschien een electrotechnisch installateur naar kunnen laten kijken.

Zolang je een en ander niet kunt aantonen, zul je die hoge nota gewoon moeten betalen. Je energiemaatschappij weet toch niet of jij niet gewoon zelf die stroom hebt verbruikt? Vanuit hun standpunt gezien zou je misschien wel een hennepkwekerijtje gehad kunnen hebben.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: mogelijk afgetapt, welke stappen te zetten?

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Blijkbaar zijn de 3 loze groepen toch voor het een of ander in gebruik. Zoek dit uit of laat het uitzoeken door een elektrotechnisch installateur. Het energiebedrijf is niet aansprakelijk of verantwoordelijk voor de installatie en kan dus niet hierop aangesproken worden. Alles achter de meter is voor de afnemer c.q. verbruiker.
Indien blijkt dat iemand anders iets illegaals op jouw installatie heeft aangesloten is er sprake van energiediefstal en kun je aangifte doen bij de politie. Het steeds opmerken van een hennepplantage is niet correct, hier zijn andere vermogens en verbruiken mee gemoeid en andere voedingen t.b.v. de installaties.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: mogelijk afgetapt, welke stappen te zetten?

Ongelezen bericht door Shine »

Ik woon in een normaal rijtjeshuis en was overgestapt naar andere leverancier. Op de eindafrekening stond dat ik eens zo veel electriciteit had verbruikt als eerder.
Wanneer was de overstap
Toen u overstapte hebt u toen de meterstanden doorgegeven?
Kloppen de meterstanden op de slotfactuur?

Sorrie, maar met bovenstaande kunnen we niets.

M.b.t de vermeende loze groepen:
Daarop heeft Harmen het antwoord al gegeven.
Als aanvulling zou ik nog willen geven:
Zoek uit hoe een en ander zit.
Schakel ALLE groepen eens uit.
Schakel dan 1 voor 1 éérst de vermeende loze groepen in en kijk dan per handeling eerst steeds of er ergens in uw huis toch niet iets aanspringt.
Levert dit niets op, schakel dan een erkend installateur in die de boel eens goed nakijkt.

Bij hennepkwekerijen aftappen spreken we toch echt over andere getallen dan 500,= bijbetaling.

akiek
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 jan 2010 21:20

Re: mogelijk afgetapt, welke stappen te zetten?

Ongelezen bericht door akiek »

Bedankt voor de reacties, de groepen hebben eerder uitgestaan en weet dan ook niet hoe ze weer aankwamen. heb wel een inbraak gehad, maar weet niet of het toen is gebeurd.
Ik heb de groepen al eerder allemaal uitgeschakeld en loze groepen nagekeken.
Ga nu een monteur inschakelen, weet wel dat er kabels in mijn tuin lopen en weet niet waar deze uitkomen, mogelijk kunnen ze dat dan ook ontdekken.

kaarsje69
Berichten: 601
Lid geworden op: 01 jul 2008 21:28

Re: mogelijk afgetapt, welke stappen te zetten?

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

Wow de inbrekers deden je groepen weer aan gaan ................
Kijk nou eens, daar is licht, joh wat tof, dit gaan we vaker doen, hier inbreken en dan al zijn groepen weer aan zetten!
Lachen jongens!

Akiek, vraag aan je energie bedrijf gewoon waar de groepen voor dienen, de kabels liggen niet in je achtertuin, misschien wel, maar meestal aan de straatkant, want als er iets is, moet een energie bedrijf er snel bij kunnen en ga jij nou gewoon je rekening betalen en verder niet zeuren!
Je bent niet afgetapt, je hebt geen loze groepen, je hebt het gewoon verbruikt!
Punt klaar uit!

rene117
Berichten: 698
Lid geworden op: 12 mei 2007 10:14

Re: mogelijk afgetapt, welke stappen te zetten?

Ongelezen bericht door rene117 »

kaarsje ik weet niet waar jij dit vandaan haalt maar bij mijn loopt er toch echt een kabel in de tuin voor de stroom naar de schuur

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: mogelijk afgetapt, welke stappen te zetten?

Ongelezen bericht door Shine »

.... en kaarsje...
vraag aan je energie bedrijf gewoon waar de groepen voor dienen
Dit is geen energiebedrijf kwestie, maar een installateur-/installatiebedrijf kwestie!!
Vóór de meter netbeheerder, na de meter consumentenkwestie. En de groepenkast zit NA de meter!

kaarsje69
Berichten: 601
Lid geworden op: 01 jul 2008 21:28

Re: mogelijk afgetapt, welke stappen te zetten?

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

Klopt Shine en trouwens Rene ook,

Ligt altijd wel ergens een kabel.

Wat ik duidelijk wou maken, uiteindelijk gaat het om eigen gebruik en laten we even wel wezen, elke groep in huis heeft een functie? Daarom trachtte ik het nog al een beetje dom af te doen.
Je hebt niet voor niets meerdere schakels in je kast zitten, de ene is de aardlek, de ander zijn voor beneden, de ander is voor boven, de zolder, kelder?

Straks krijgen we nog te horen dat de ketel voor het hele blok stookt!
Als ik er nou 3 zou uit zetten, nou dan werkt er echt heel veel niet, maar, akiek kan ze wel uitzetten en alles werkt gewoon, jollie fantastische toch?
Die heeft schijnbaar een super meter en oeps hij wil onder € 500 uitkomen, wat hij verbruikt heeft!
Wie wil er een wetje met me slaan dat hij hier niet onder uitkomt?

Ik ben heel schappelijk hoor, kan in veel dingen meekomen, maar hier breekt mijn klomp!

Hij is afgetapt, jaja, iemand die aftapt zit voor de meter en anders is het afgetapte bedrag vele malen hoger!

Ik zou het bericht anders zetten overgestapt naar andere energie maatschappij en nu blijkt dat ik € 500 meer moet betalen.
Zijn mijn meter standen wel juist?
Zijn de standen wel goed ontvangen, heb ik ergens een komma te weinig gezet?
Wat is het verbruik wat ik heb doorgegeven?

Wat verbruik ik in een week en vergeet niet, gas en licht hebben andere meters!

Ik kan het hier niet zeggen, wel vaak gehoord!

Gewoon dokken mensen helaas jij dus ook akiek!

Gesloten